- 38 -
dan een unicum zijn voor Bergen op Zoom dat er een parkeergarage is die hele
maal harmonieert metwde binnenstad. Als hij ondergronds gebouwd wordt voorzie
ik nog grotere financiële problemen, want een ondergrondse garage is nog veel
groter. Ik wil wel aandacht vragen voor de problemen van de wachtlijst van
de bewoners die wachten op een parkeervergunning. Naar mijn informatie zijn
er mensen die twee jaar mosten wachten op een vergunning. Er wordt nu gezegd
nahet invullen van het Joorenplein gaan we kijken hoe de Korenmarkt en Achter
de Koevoet autovrij moeten worden, maar ik wil toch ook een lans breken voor
het zo snel mogelijk opheffen van de wachtlijst voor een parkeervergunning
voor bewoners zodat zij niet twee jaar behoeven te wachten op een parkeerver
gunning.
De heer MULLER: Dat is juist het kwaliteitsprobleem waar de heer Van den Ouden
over praat, ook in dat gebied, waardoor een realisatie van een parkeergarage
op het Joorenplein juist moet om een stuk kwaliteitsprobleem op te lossen.
De heer VAN DEN OUDEN: Ik heb in mijn eerste termijn heel duidelijk aangegeven
dat Groen Links de kwaliteitsproblemen wil oplossen en dat is onder andere wat
de latente parkeerplaatsen betreft onder de LUcernaflat en bij banken en der
gelijke. Ik ben blij met de toezegging van de wethouder dat hij in ieder geval
met die ondernemers en organisaties wil gaan praten over de mogelijkheden van
het ge'oruik van die parkeerplaatsen tijdens die piekuren.
Inderdaad is onze visie iets verschillend, misschien wel helemaal verschillend
van de visie die hier in het algemeen gehanteerd wordt. Ik heb inderdaad ge
zegd wat de kwantitativiteit betreft en de kwaliteit hebben wij een andere
invalshoek omdat wij ook een invalshoek hebben hoe wij tegenover de problema
tiek rondom de invulling van de parkeerplaatsen aankijken en over de leefbaar
heid van de binnenstad en hoe die verder moet ontwikkelen. EnKele malen is
aangegeven de nota van het ministerie van mevrouw May-Weggen. Dat heeft na
tuurlijk ook te maken met een verschillende visie. Er wurut ^e^e^d verkcersiuwte
in de bmnenstaa en daaromheen goede voorzieningen en het terugdringen van de
groei van de automobiliteit. Daa~ kunnen wij het allemaal mee eens zijn. Alleen
over de invulling hoe dat bereikt moet worden, daarover verschillen wij heel
duidelijk van mening. Ik denk niet dat we daar een brug kunnen slaan om die
meningsverschillen te overbruggen, want ik denk dat dat hele functionele ver
schillen zijn.
De heer VAN DE WATER: In de eerste plaats wil ik even reageren op het antwoord
van de heer Muller van het CDA met betrekking tot de verkeersbalansIk denk
dat als je gaat kijken naar de voorzieningen die we nu gaan creëren inhet
oosten van de stad en we hebben het dan steeds over de parkeerring en dat de
druk op de parkeerring zo geleidelijk mogelijk verdeeld moet worden. Als je dan
de voorzieningen allemaal in het oosten creëert dan denk ik dat je op 10 a 15%
van de totale verkeersring een veel te grote druk krijgt met alle problemen
van dien. Ik denk dat als we dan gaan kijken naar milieurapportages met be
lastingen enzovoorts dat we dan heel vervelend uit zouden komen. Langs de
andere kant is natuurlijk de gedachte alleen al om in een stad als Bergen
op Zoom op een afstand van hemelsbreed 500 m. 3 parkeergarages te realiseren
ook een zeer overbodige luxe is.
Dan over het besluit. Met betrekking tot voorstel 1 vanhet besluit zijn wij,
wij weten dat dat problemen geeft bij bewoners waar je dit zal realiseren zal
het problemen geven,van .mening dat als je een parkeeraccomodatie bouwt op
het Joorenplein men hem dan moet bouwen voor de toekomst en nu niet moeten gaan
beknibbelen op het aantal plaatsen van die parkeergarage. Je zit natuurlijk
met een investering, de bouwstroom. Ik denk dat de prijs aanmerkelijk aantrek
kelijker is als je het voor de toekomst realiseert. Dus wij hebben begrip voor
de problemen van omwonenden, maar de heer Van der Kallen heeft het ook al gezegd,
er is ook een algemeen belang en ik denk dat dit in dit geval gewoon doorslag
moet geven.
Dan de behoefte om een onderzoek te doen naar de Stenen Tuin vanj.it het Joseph-
plein. In de raad zijn al een aantal opmerkingen gemaakt met betrekking tot de
- 39 -
financiering van de parkeergarage op het Joorenplein. Ik wil toch wel even
opmerken dat een dergelijke accomodatie ongeveer vier maal zo duur is,
drie a vier maal zo duur als een boven de grond. Als we dan gaan kijken naar
de financiering en ws gaan kijken naar het aantal vierkante meters dat nodig
is en het aantal parkeerplaatsen wat je daar dan creeert, dan doet dat zo n
inbreuk op je parkeerfonds om het kostendekkend te maken, dat een onderzoek
daarnaar op basis van de financiën eigenlijk niet toe te juichen is.
Aan de andere kant ben ik het eens met de heer Van der Kallen dat buiten de
financiële consequenties we zoveel mogelijk uit dat gebied moeten blijven
op basis van de milieueffecten die daar kunnen ontstaan.
Dus voor ons is het onderzoek naar de behoefte voor de Stenen Tuin me e-
spreekbaar en wij zijn dan ook tegen.
Mee punt 3 kunnen wij instemmen en met punt k stemmen wij ook in-
Dan komen we dus terug op het verzoek om afsluiting van de Fortumstraat, Grote
Markt. Er wordt nu in de raad geopperd door fracties om een onderzoek in e
laten stellen of het realiseerbaar is of niet. Onderzoeken laat je doen om e
gelijk aan je kant te krijgen. Als de bewoners BKB een onderzoek moeten in
stellen naar een parkeergarage die wel of niet noodzakelijk is, dau hebt u
gemerkt dan krijgen ze een ander resultaat als de gemeente die een onderzoek
doet en het wel wil realiseren. Ik zeg we hebben als raad een eigen veran
woordelijkheid en Gemeentebelangen/Stadspartij ondersteunt het amendement
van D'66Wij willen die proef graag een half jaar zien, dan hebben we dus ook
de feestdagen erbij en ik denk dat we dan realistisch kunnen kijken naar het
Met betrekking tot de ontwikkeling in:het westelijk deel van de stad het volgende
Onze voorkeur voor een stadskantoor in het westen waarmede de gedachte om ;-
parkeren in dat deel van de stad op te lossen. Ik denk dat er toen mogelij -
heden zijn voor de toekomst. Het Vierkantje en de Fortumstraat hebben aange
toond dat ze geen b-winkelgebied zijn maar duidelijk naar een a-winkelgebie
gegroeid ziin. De mens verandert graag. Ik heb ook begrip voor het standpun
van het MGH wat natuurlijk bij de ontwikkeling van de binnenstad en het winkelen
en parkeren nauw betrokken is. Daar zijn afspraken gemaakt. Ik denk dat die
mensen toch voor hun boterham staan en dat ze dus moeten proberen dat zo goed
mogelijk te doen. Dus op basis daarvan juichen wij het idee toe.
Misschien is het mogelijk om in de toekomst dan nog parkeermogelijkheden te
creëren in het westen van de stad. Er is een aannemersbedrijf dat op dit moment
aan het bouwen is op het industrieterrein. Op een gedeelte van die grond zj
nu al een aantal parkeerplaatsen, misschien is het mogelijk om in d- toekom
de loodsen die er staan af te breken en daar te plaatsen voor het gedeelte van
het Vierkantje, Fortuinstraat, Steenbergsestraat om daar wat meer parkeerplaats
te creëren.
Daar wil ik het bij laten, voorzitter.
De VOORZITTER: Dank u wel. Dan is de vergadering geschorst tot 19-30 uur.
Aldus schorst de voorzitter de vergadering om 17.30 uur.