- 30 - De kans bestaat misschien dat hier in deze raad over het gebeuren dan helemaal geen besluit genomen"gaat worden, maar te accepteren dat 450 plaatsen naar beneden een mogelijke bijstelling is in het kader van het onderzoek. De heer BOLSIUS: In eerste termijn heb ik aangekondigd dat ik met betrekking tot een zich aftekenende meerderheid op het Joorenplein extra garanties zou willen vragen, ook al zijn wij het absoluut niet eens met de primaire locatie Past. Joorenplein, voor een parkeergarage op deze plaats. Ik heb hiervoor een amende ment aangekondigd wat hier in zoveel voud ligt. Wij vinden evenwel in de tekst van het amendement van de Partij van de Arbeid de voorwaarden zodanig verwoord dat wij zeggen, afhankelijk van de gewenste hoogwaardige stedebouwkundige en functionele invulling van deze locatie wat wat ons betreft betekent dat er geen autovoorziening boven de grond moet komen daar, dat wij dat amendement kunnen steunen ondanks het feit dat wij het colegebesluit om primair op het Joorenplein iets weg te zetten absoluut niet ondersteunen. Maar onder het motto, er is een raadsmeerderheid voor het Joorenplein proberen wij er dan maar praktisch het beste van te maken en u op te roepen om het ondergronds te doen plaatsvinden. Wat het CDA-idee betreft om een neerwaartse spiraal in het aantal in het denken mee te nemen, denk ik dat ook hier weer een trendsettende denkverandering ont staat. Ik denk dat we straks dan toch allemaal gaan uitkomen op lagere aantallen, zoals ik in eerste termijn bepleit heb, maar ik kan wat dat betreft het CDA best gelijk geven, als de aantallen in het Partij van de Arbeid-amendement wegvallen dan wordt de zorgvuldigheid van het amendement er niet minder om, maar leg je jezelf alleen maar vast op hoogwaardige stedebouwkundige en functionele invulling en leg je je niet vast op de aantallen. Dus ook mijn oproep gaat die kant op, ondanks het feit dat het een locatie betreft waar wij ons aboluut niet in kunnen vinden. Gemeentebelangen/Stadspartij heeft in eerste termijn een derde parkeergarage niet nodig geacht. Het zal duidelijk zijn dat wij het daar volledig mee eens zijn. Onze keuze voor het Josephplein kwam tot stand op grond van het onderzoek en de problemen die wij op die locatie ontdekten met parkeren. Dat zij kiezen voor het Joorenplein maakt onze gemeenschappelijke gedachte dat een derde par keergarage niet nodig is er denk ik niet minder om. De portefeuillehouder praat over sukkelbusjes, ik denk dat je ook het woord elektrische luiwagens zou mogen gebruiken. Wat de fractie van D'66 betreft denken wij dat de aantrekkelijkheid van de binnenstad op een^ promotionele wijze zou kunnen worden ingevuld door inderdaad dit te doen op bepaalde koopzaterdagen door de mensen nog meer een stuk bewustwording bij te brengen van mensen uw auto is niet verder nodig dan absoluut noodzakelijk. Nogmaals ook" ik zal abso luut niet zeggen dat afstand van Plein 13 naar de binnenstad te groot is om te lopen. Ik had alleen zo graag gezien dat de winkeliers wellicht zo'n initiatief zouden oppakken om in het kader van de promotie van de binnenstad dit nu eens te doen, een stuk bewustwording. De portefeuillehouder heeft het over het beleid binnenstad waarover gepraat is in 1987 en de neuzen dezelfde kant op. Ja, bij beleidsformulering willen neuzen nog wel eens dezelfde kant op gaan, omdat je in je beleidsformulering vaak niet gehinderd wordt door onderzoek. Nu er een onderzoek is met duidelijke on derzoeksresultaten is het goed dat je dat beleid ook aanpast. De gedachte dat er al "een bèsluit zou zijn genomen over het Joorenplein is dus, ik heb het al eerder gezegd, voor D'66 verwerpelijk, want dan had je ook geen onderzoek be hoeven te houden. Dan wat betreft betalen op Plein 13. Een waardevolle suggestie van de porte feuillehouder. Ik denk dat we nadere voorstellen daarover best zouden mogen afwachten. Het gratis parkeren op Plein 13 achten wij ook in strijd met het rijksbeleid. Overigens ik heb inmiddels ook het stuk in handen gekregen waar over de 90% clausule gepraat wordt. Ik denk dat het interessant is om van deze Kamerstukken kennis te nemen. Dan voor wat betreftfehet selectievere autogebruik het volgende. De portefeuille houder heeft een opsomming gegeven van de parkeerplaatsen. 2250 een paar jaar geleden en 2260 nu. Ik denk dat daar de waarde in zit van het selectievere - 31 - autogebruik door de automobilist, want wat hebben we niet als overheid gepro beerd aan bewustwording tot stand te brengen. Dan is het niet juist om daar het gestegen aantal auto's tegenover te zetten. Het is wel juist om te zeggen de mensen gaan er toch kennelijk steeds bewuster mee om. Dat wijst ook op het grotere aantal fietsers wat hier in Bergen op Zoom de binnenstad bezoekt. Het is dus niet juist om de vergelijking te trekken autobezit in totaliteit en parkeerplaatsen, want als dat zo was zou er hier in de binnenstad heel wat plat moeten als u die vergelijking zo zou willen trekken. Wat de keuze van de locatie betreft voorhet Joorenplein, ik ben er bij inter ruptie al op ingegaan, denk ik dat de grote voordelen van het Josephplein onder gronds te bereiken via de Lucerna door de onderzoekers niet zijn meegenomen in het aspect bereikbaarheid. Wat de loopafstand betreft vanaf het Josephplein denk ik dat het niet moeilijk is om te stellen dat dat dichter bij het hart van de stad ligt dan het Joorenplein. Het oosten komt eerst vol, zegt u. Ja het oosten komt inderdaad eerst vol. Dat is ook te zien aan de stromen die vanuit de Zuidwesthoek komen en eerst de oostkant van deze stad bevolken. Ik denk dat ook daardoor de keuze Josephplein uitermate gerechtvaardigd is. Dan zegt u koffiedik kijken. Koffiedik kijken omdat ik veronderstel dat de pro cedure op het Joorenplein nog lang zal kunnen duren. Dat is geen koffiedik kijken, dat is gewoon de realiteit in ogenschouw nemen, wetend dat daar bewoners zijn die direct geconfronteerd worden met de gevolgen. Bewoners hebben wettelijke rechten, gelukkig maar. Ik denk dat zij van die wettelijke rechten maximaal ge bruik zullen maken. Dit ligt bij het Josephplein beduidend anders en dus denk ik dat mijn inschatting minder koffiedix is, ook al is die dan van een inmiddels populair merk.Ik denk dat ik nu terugmoet naar het amendement wat ingediend is met betrekking tot de proef Fortuinstraat/Grote Markt. Het college zegt, u heeft zelf in het onderzoek kunnen lezen dat op de Grote Markt wordt voorgesteld 13 plaatsen op te heffen. Waarom Er ontstaat daardoor aan de noordzijde van het plein de mogelijkheid omhet verblijfsklimaat te verbeteren. Ik denk dat dat maar een halfslachtig idee is, want wat hebben we kunnen ondubbelzinnig uit dat onderzoek kunnen vaststellen,dat het parkeren op met name de vrijdag en zaterdag recreatief is. Daar komt niet de kortparkeerder voor, daar zit de kwestie in van door de week de kortparkeerder die de Grote Markt bereikt en in het weekend een ander soort winkelend publiek. Wij denken dus dat die proef niet die enorme schade zal opleveren als door sommigen wel verondersteld wordt. Ik denk bovendien dat het goed is om u nu al te vragen dat als de raad mocht be sluiten tot het instellen van die proef om een tussentijdse evaluatie en dus een bijsturen van het gebeuren mogelijk te maken, want het zou ronduit denk ik toch getuigen van teveel geloof in eigen denken door te veronderstellen dat daar geen onverwachte effecten uit te voorschijn kunnen komen. Wij zijn de laatsten om te zeggen dat wij de wijsheid in pacht hebben. We vinden wel dat wij een be leid moeten uitzetten wat zich richt op onder meer het terugdringen van het autogebruik op die momenten waarop de consument zegt ik wil hier prettig kunnen zijn. Dat prettig zijn wordt niet veroorzaak door het aantal parkeerplaatsen op de Grote Markt maar daar het autoverkeer dat die parkeerplaatsen genereert. Als men 158 auto's in een half uur door de Fortuinstraat telt, dan betekent dat dat je er nauwelijks kunt lopen. Als men dus vaststelt dat die 50 parkeer plaatsen op de Grote Markt zoveel autoverkeer genereren dat dat het verblijfs- klimaat in de stad aantast, dan heb je als bestuurder van deze stad maatrege len te nemen. Mijn fractie wil dan ook diegenen die nog twijfelen daarover vra gen met naar wij hopen van het college de toezegging van een tussentijdse eva luatie zodat we het tijdig bij kunnen stellen, om in ieder geval dit amende ment aan te nemen om dat gebied weer wat leefbaarder te maken. Voorzitter, dat was wat ik in tweede termijn wilde opmerken. De heer JANSSEN: Er is in tweede termijn al veel gezegd door de heer Muller. In grote lijnen kunnen wij ons daarbij aansluiten. Ik wil nog op een aantal dingen ingaan. Dat is met name in de richting van de Partij van de Arbeid.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1992 | | pagina 165