- 30 -
De kans bestaat misschien dat hier in deze raad over het gebeuren dan helemaal
geen besluit genomen"gaat worden, maar te accepteren dat 450 plaatsen naar
beneden een mogelijke bijstelling is in het kader van het onderzoek.
De heer BOLSIUS: In eerste termijn heb ik aangekondigd dat ik met betrekking tot
een zich aftekenende meerderheid op het Joorenplein extra garanties zou willen
vragen, ook al zijn wij het absoluut niet eens met de primaire locatie Past.
Joorenplein, voor een parkeergarage op deze plaats. Ik heb hiervoor een amende
ment aangekondigd wat hier in zoveel voud ligt. Wij vinden evenwel in de tekst
van het amendement van de Partij van de Arbeid de voorwaarden zodanig verwoord
dat wij zeggen, afhankelijk van de gewenste hoogwaardige stedebouwkundige en
functionele invulling van deze locatie wat wat ons betreft betekent dat er geen
autovoorziening boven de grond moet komen daar, dat wij dat amendement kunnen
steunen ondanks het feit dat wij het colegebesluit om primair op het Joorenplein
iets weg te zetten absoluut niet ondersteunen. Maar onder het motto, er is een
raadsmeerderheid voor het Joorenplein proberen wij er dan maar praktisch
het beste van te maken en u op te roepen om het ondergronds te doen plaatsvinden.
Wat het CDA-idee betreft om een neerwaartse spiraal in het aantal in het denken
mee te nemen, denk ik dat ook hier weer een trendsettende denkverandering ont
staat. Ik denk dat we straks dan toch allemaal gaan uitkomen op lagere aantallen,
zoals ik in eerste termijn bepleit heb, maar ik kan wat dat betreft het CDA best
gelijk geven, als de aantallen in het Partij van de Arbeid-amendement wegvallen
dan wordt de zorgvuldigheid van het amendement er niet minder om, maar leg je
jezelf alleen maar vast op hoogwaardige stedebouwkundige en functionele invulling
en leg je je niet vast op de aantallen. Dus ook mijn oproep gaat die kant op,
ondanks het feit dat het een locatie betreft waar wij ons aboluut niet in kunnen
vinden.
Gemeentebelangen/Stadspartij heeft in eerste termijn een derde parkeergarage
niet nodig geacht. Het zal duidelijk zijn dat wij het daar volledig mee eens
zijn. Onze keuze voor het Josephplein kwam tot stand op grond van het onderzoek
en de problemen die wij op die locatie ontdekten met parkeren. Dat zij kiezen
voor het Joorenplein maakt onze gemeenschappelijke gedachte dat een derde par
keergarage niet nodig is er denk ik niet minder om.
De portefeuillehouder praat over sukkelbusjes, ik denk dat je ook het woord
elektrische luiwagens zou mogen gebruiken. Wat de fractie van D'66 betreft denken
wij dat de aantrekkelijkheid van de binnenstad op een^ promotionele wijze zou
kunnen worden ingevuld door inderdaad dit te doen op bepaalde koopzaterdagen
door de mensen nog meer een stuk bewustwording bij te brengen van mensen uw
auto is niet verder nodig dan absoluut noodzakelijk. Nogmaals ook" ik zal abso
luut niet zeggen dat afstand van Plein 13 naar de binnenstad te groot is om te
lopen. Ik had alleen zo graag gezien dat de winkeliers wellicht zo'n initiatief
zouden oppakken om in het kader van de promotie van de binnenstad dit nu eens
te doen, een stuk bewustwording.
De portefeuillehouder heeft het over het beleid binnenstad waarover gepraat is
in 1987 en de neuzen dezelfde kant op. Ja, bij beleidsformulering willen neuzen
nog wel eens dezelfde kant op gaan, omdat je in je beleidsformulering vaak
niet gehinderd wordt door onderzoek. Nu er een onderzoek is met duidelijke on
derzoeksresultaten is het goed dat je dat beleid ook aanpast. De gedachte dat
er al "een bèsluit zou zijn genomen over het Joorenplein is dus, ik heb het al
eerder gezegd, voor D'66 verwerpelijk, want dan had je ook geen onderzoek be
hoeven te houden.
Dan wat betreft betalen op Plein 13. Een waardevolle suggestie van de porte
feuillehouder. Ik denk dat we nadere voorstellen daarover best zouden mogen
afwachten. Het gratis parkeren op Plein 13 achten wij ook in strijd met het
rijksbeleid. Overigens ik heb inmiddels ook het stuk in handen gekregen waar
over de 90% clausule gepraat wordt. Ik denk dat het interessant is om van deze
Kamerstukken kennis te nemen.
Dan voor wat betreftfehet selectievere autogebruik het volgende. De portefeuille
houder heeft een opsomming gegeven van de parkeerplaatsen. 2250 een paar jaar
geleden en 2260 nu. Ik denk dat daar de waarde in zit van het selectievere
- 31 -
autogebruik door de automobilist, want wat hebben we niet als overheid gepro
beerd aan bewustwording tot stand te brengen. Dan is het niet juist om daar
het gestegen aantal auto's tegenover te zetten. Het is wel juist om te zeggen
de mensen gaan er toch kennelijk steeds bewuster mee om. Dat wijst ook op het
grotere aantal fietsers wat hier in Bergen op Zoom de binnenstad bezoekt.
Het is dus niet juist om de vergelijking te trekken autobezit in totaliteit en
parkeerplaatsen, want als dat zo was zou er hier in de binnenstad heel wat
plat moeten als u die vergelijking zo zou willen trekken.
Wat de keuze van de locatie betreft voorhet Joorenplein, ik ben er bij inter
ruptie al op ingegaan, denk ik dat de grote voordelen van het Josephplein onder
gronds te bereiken via de Lucerna door de onderzoekers niet zijn meegenomen in
het aspect bereikbaarheid. Wat de loopafstand betreft vanaf het Josephplein
denk ik dat het niet moeilijk is om te stellen dat dat dichter bij het hart
van de stad ligt dan het Joorenplein.
Het oosten komt eerst vol, zegt u. Ja het oosten komt inderdaad eerst vol. Dat
is ook te zien aan de stromen die vanuit de Zuidwesthoek komen en eerst de
oostkant van deze stad bevolken. Ik denk dat ook daardoor de keuze Josephplein
uitermate gerechtvaardigd is.
Dan zegt u koffiedik kijken. Koffiedik kijken omdat ik veronderstel dat de pro
cedure op het Joorenplein nog lang zal kunnen duren. Dat is geen koffiedik kijken,
dat is gewoon de realiteit in ogenschouw nemen, wetend dat daar bewoners zijn
die direct geconfronteerd worden met de gevolgen. Bewoners hebben wettelijke
rechten, gelukkig maar. Ik denk dat zij van die wettelijke rechten maximaal ge
bruik zullen maken. Dit ligt bij het Josephplein beduidend anders en dus denk
ik dat mijn inschatting minder koffiedix is, ook al is die dan van een inmiddels
populair merk.Ik denk dat ik nu terugmoet naar het amendement wat ingediend is
met betrekking tot de proef Fortuinstraat/Grote Markt. Het college zegt, u
heeft zelf in het onderzoek kunnen lezen dat op de Grote Markt wordt voorgesteld
13 plaatsen op te heffen. Waarom Er ontstaat daardoor aan de noordzijde van
het plein de mogelijkheid omhet verblijfsklimaat te verbeteren. Ik denk dat
dat maar een halfslachtig idee is, want wat hebben we kunnen ondubbelzinnig uit
dat onderzoek kunnen vaststellen,dat het parkeren op met name de vrijdag en
zaterdag recreatief is. Daar komt niet de kortparkeerder voor, daar zit de
kwestie in van door de week de kortparkeerder die de Grote Markt bereikt en
in het weekend een ander soort winkelend publiek. Wij denken dus dat die proef
niet die enorme schade zal opleveren als door sommigen wel verondersteld wordt.
Ik denk bovendien dat het goed is om u nu al te vragen dat als de raad mocht be
sluiten tot het instellen van die proef om een tussentijdse evaluatie en dus
een bijsturen van het gebeuren mogelijk te maken, want het zou ronduit denk ik
toch getuigen van teveel geloof in eigen denken door te veronderstellen dat daar
geen onverwachte effecten uit te voorschijn kunnen komen. Wij zijn de laatsten
om te zeggen dat wij de wijsheid in pacht hebben. We vinden wel dat wij een be
leid moeten uitzetten wat zich richt op onder meer het terugdringen van het
autogebruik op die momenten waarop de consument zegt ik wil hier prettig kunnen
zijn. Dat prettig zijn wordt niet veroorzaak door het aantal parkeerplaatsen
op de Grote Markt maar daar het autoverkeer dat die parkeerplaatsen genereert.
Als men 158 auto's in een half uur door de Fortuinstraat telt, dan betekent
dat dat je er nauwelijks kunt lopen. Als men dus vaststelt dat die 50 parkeer
plaatsen op de Grote Markt zoveel autoverkeer genereren dat dat het verblijfs-
klimaat in de stad aantast, dan heb je als bestuurder van deze stad maatrege
len te nemen. Mijn fractie wil dan ook diegenen die nog twijfelen daarover vra
gen met naar wij hopen van het college de toezegging van een tussentijdse eva
luatie zodat we het tijdig bij kunnen stellen, om in ieder geval dit amende
ment aan te nemen om dat gebied weer wat leefbaarder te maken.
Voorzitter, dat was wat ik in tweede termijn wilde opmerken.
De heer JANSSEN: Er is in tweede termijn al veel gezegd door de heer Muller.
In grote lijnen kunnen wij ons daarbij aansluiten. Ik wil nog op een aantal
dingen ingaan. Dat is met name in de richting van de Partij van de Arbeid.