- 22 - voor het autovrij maken van binnenstadsgebieden. Door het bouwen van parkeer garages stimuleert Bërgen op Zoom juist het autogebruik. Dit is volgens ons volstrekt in tegenspraak met een milieuvriendelijk beleid en ontmoedigt mi lieuvriendelijke alternatieven. Groen Links stelt dan ook voor de aantrekke lijkheid, de leefbaarheid en bereikbaarheid van de binnenstad te vergroten door: 1. voor fietsers voldoende veilige routes aan te leggen in combinatie met goed bereikbare fietsenstallingen; 2. een meer frequent openbaar vervoer te realiseren uit de buitenwijken en randgemeenten en vanuit de parkeerterreinen aan de rand van Bergen op Zoom. Vooral op vrijdagavond en zaterdag. Desnoods'zorgt" de gemeente zelf voor busjes, iets waar wij al jaren voor gepleit hebben. Wij ondersteunen dan ook de opmerking die D'66 heeft gemaakt in deze van harte. Dat wordt dan gefinancierd uit besparingen van het parkeerfonds. Instellen van een parkeertarief voor bussen zou te overwegen zijn, waarmee goede resultaten zijn behaald in onder andere Groningen. Dat verdient vol gens ons navolging in Bergen op Zoom. Een piektarief, liet woord zegt het al een piek, een piek voor het gebruik van bussen tijdens de piekuren. In Groningen zeer succesvol. 3. De huidige parkeervoorzieningen door betere bewegwijzering en volmelding optimaal te benutten, met name aan de westkant. 4. Een voetgangersuitgang in de Lindenbaangarage aan de Bosstraatkant. 5. Alle latent aanwezige parkeerruimte van kantoren te mobiliseren op drukke winkeltijden. Bovendien zal de gemeente structureel bij bouw-of verbouw plannen van kantoren aan de buitenkant van de binnenstad de eis moeten stellen dat parkeergelegenheid op koopavond en zaterdag toegankelijk is voor het winkelend publiek. 6. Parkeergelegenheid aan de rand van de Ring via visueel aantrekkelijke loop routes verbinden met het centrum. 7. De mogelijkheden te onderzoeken naar een boodschappenbewaarplaatswaar mensen hun inkopen zelf weer ophalen ofwel thuis kunnen laten bezorgen, zodat zij eerder per fiets naar de binnenstad komen. Kortom, Groen Links pleit juist voor terugdringen van de automobiliteit, zeker in het kwetsbare binnenstadmilieu. De hoge financiële uitgaven en structurele lasten voor de bouw van de parkeergarages en het onderzoek naar verdere uit breiding hiervan zijn voor ons dan ook niet gerechtvaardigd. Bovendien draagt Groen Links voldoende alternatieven aan, evenals het BKB overigens, die meer dan voldoende oplossingen bieden voor de enkele uren piektijd in het centrum. Resumerend, we zijn tegen onderdeel 1 en 2 van het besluit. Ten aanzien van punt 3 hebben wij geen problemen met het principe. Wel zijn we tegen de afkoop regeling alsmede financiering van de parkeergarage. In deze context zijn we tegen onderdeel 3. Wij hebben geen problemen met onderdeel 4 van het besluit. We zullen de voor stellen beoordelen als zij daar zijn. Wel vinden wij dat een en ander niet mag leiden tot verhoging van tarieven van de vergunningen voor de bewoners. Dan nog enkele opmerkingen over hetgeen gezegd is door sprekers die voor mij zijn geweest. Ik ben het met de heer Bolsius eens betreffende de vraagtekens die hij zet wat de MGH betreft. Ook ik heb mij zeer verbaasd over de berichten die mij ook bereikt hebben, zowel telefonisch als schriftelijk, over de scheuring in het bastion van de MGH. Ik was ook verbaasd om te moeten horen dat de heer Herbers blijkbaar niet geheel volgens de waarheid gezegd heeft dat hij namens alle ondernemers sprak. Dat neem ik dan ook als kennisgeving aan. De heer Linssen zegt, hoe dichter bij het centrum parkeren, hoe duurder. Dat ondersteun ik van harte. De VVD heeft gevraagd wat de belangrijke randvoorziening betreft, waar ik ook het een en ander over gezegd heb,wanneer komt er nu eens een tijdsplanning, een - 23 - stappenplan. Ik ondersteun die opmerking. Dan de motie van D'66. Al enkele jaren geleden heb ik samen met de heer Aertssen al gepleit voor het afsluiten van de Fortuinstraat en het autovrij maken van de Grote Markt. Ik ondersteun de motie dan ook van harte. Zoals de heer Bolsius zegt, het is een proef en wil je goed beleid maken dan denk ik dat een proef een uitstekend middel is om conclusies te kunnen trekken en een definitief besluit te nemen. De motie ondersteunen wij dus van harte. Het moge duidelijk zijn, gezien de rest van mijn verhaal, dat ik de motie van de Partij van de Arbeid niet ondersteun wat het Joorenplein betreft. De heer VAN ES: De conclusies die door u worden getrokken uit het parkeeronderzoek kunnen wij slechts gedeeltelijk ondersteunen. Gemeten naar de huidige maatstaven zouden wij misschien nog even in ons krappe jasje kunnen zitten, maar in de na bije toekomst zullen wij ongetwijfeld naar meer ruimte moeten zoeken. Wij hebben bijzonder veel waardering gehad voor het onderzoek van het BKB. Als mensen zich zo intensief bezighouden met het inspelen op een ontwikkeling die zij niet ge- wenst achten, dan denk ik dat wij dat zeker moeten waarderen. Waar zij natuurlij aan voorbijgaan is het uithet jasje barsten. Ik denk niet dat zij daar rekening mee gehouden hebben. De heer Bolsius heeft dit ook al opgemerkt en het is duide lijk een gebrek in dit rapport. Vandaar dat wij ook ten aanzien van de beslu vorming uw voorstel onder 1. kunnen ondersteunen. Bi i punt 2 van het voorstel stemmen wij dus duidelijk in met een deel van uw conclusie, want waar u spreekt over de behoefte nu aan een derde parkeergarage met tenminste 250 die is aangetoond, gaat het bij ons de andere kant op. J hebben dat aantonen niet gevonden, wij denken dat een derde par e g g soluut niet noodzakelijk :is op dit ogenblik. Over vijf a zes V® keer verder kijken. Om nu te gaan onderzoeken, gebaseerd op de huidige cijte en grote toekomstverwachtingen lijkt mij niet juist ik denk dat het veel tin- voller is om het over een jaar of vijf eens te bekijken. Als wij die 450 plaat sen creëren zullen wij zo ruim in ons jasje zitten dat het absoluut niet noo GebÏÏerdSopadeze afWiJzS^an punt 2. denk ik ook dat wij het amendement van de Partij van de Arbeid niet kunnen ondersteunen. Het is namelijk zo dat als Te teruggaan van 450 naar 300 dan zullen we waarschijnlijk - cle problemen ko men. Ik denk niet dat het een zinvolle suggestie is om een kleinschaliger ga g te maken dan wij nu van plan zijn. n? in Ten aanzien van punt 3, dit is in volledig overeenstemming met de bespreking m de commissie, denk ik dat wij ons daar volledig m kunnen vinden. Punt 4 heeft ook onze instemming. Ingaand op het amendement van D'66 wil ik zeggen dat dat door ons van Inart'e wo?dt ondersteund. Ik denk dat de heer Bolsius en ledereen het "«1 ^t *ij eens zal 71 in dat in ieder geval de tijden van afsluiting van die betreffende straat de crotfMarkt synchroon moet lopen met de afsluiting van de andere straten. De heer STUART, wethouder: Ik sou graag eens willen beginnen met een paar citaten uit een brief Ln de minister van Verkeer en Waterstaat je voorzitter van^ de Tweede Kamer van de Staten Generaal d.d. lfj,eede structuurschema de uitvoeringsnotitie Parkeerbeleid voor vloei j ^XloÏSie overi- Z "ZZZi verwezen wordt „aar landelijk beleid en daar worden vervolgens conclusies aan verbonden die mijns inziens absoluut onterebin_ De minister constateert dat er veel 1 gelijk ia, dat er nensteden. Zij constateert dan, altiid en overal voldoende twee stellingnames te bet^ekk®" z^n' tegenovergestelde, dat alle auto's gratis parkeerplaatsen nodig of ju g emotionele disCussies over de binnenstad uit moeten. Zij sch j^ g daarbij, zegt de minister autovrij of autobereikbaar moeten zin». Maar het gaat barbij, om een woordenstrijd, omdat vaak blijkt dat beide opvaiui g

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1992 | | pagina 161