- 20 -
Ik wilde echter beginnen met mijn grote waardering uit te spreken voor het rap
port dat het bewonerscomité binnenstad ons heeft doen toekomen. We zijn er ons
van bewust dat de vervaardiging van deze rapportage ontzettend veel inspanning,
tijd en geld moet hebben gekost. Jammer blijft het dan wel dat door het ontbre
ken van een toekomstvisie de rapportage in onze ogen helaas niet volledig is,
wat afbreuk doet aan het vele werk.
Terugkerend naar het voorstel. Het moge u duidelijk zijn dat voor wat betreft de
voorbereiding van de bouw van een parkeergarage op het Past. Joorenplein fractie
Linssen geen bezwaar heeft. Ook zijn wij van mening dat, om ooit te kunnen komen
tot een autovrij maken van de Grote Markt het absoluut noodzakelijk is voor het
wegvallen van de parkeerruimte aldaar een alternatief te ontwikkelen en wij onder
steunen dan ook een onderzoek naar de behoefte van een derde locatie. We hebben
volledig begrip voor het standpunt van wethouder Bakx in deze, maar zijn er ook
van overtuigd dat een onderzoek uit zal kunnen wijzen of mogelijkheden op de
Stenen Tuin en/of St. Josephplein voor handen zijn, waarbij het St. Josephplein
op dit moment in onze visie de beste kansen lijkt te bieden.
Aangaande punt 3, we zijn accoord met de wijziging dus daar hoef ik verder niet
op in te gaan.
Dan blijft over punt 4. Daarvan heeft vooral de tariefsverhoging voor alle be-^
taalde voorzieningen in overleg met onze duostad Roosendaal onze grote sympathie.
Wel willen wij hierbij opmerken dathet parkeren voor wat onze fractie betreft
aan graderingen onderhevig wordt gemaakt. Met andere woorden, hoe dichter bij het
centrum, hoe duurder het mag worden. Wij vinden bijvoorbeeld het verschil in ta
rief op de voormalige Vismarkt en de gewone parkeermeter absoluut onnodig en
pleiten dan ook voor een gelijktrekking van deze tarieven met nogmaals voor wat
onze fractie betreft een verhoging extra voorhet zo dicht mogelijk bij het centrum
parkeren.
Verder vinden wij dat het gehele voorstel, zoals dat hier nu op tafel ligt, niet
mag leiden tot een verhoging van de tarieven voor de vergunninghouders in de bin
nenstad. We mogen de kosten van een extra stuk service voor bezoekers aan onze
stad niet afwentelen op alleen deze groep bewoners.
Dan wil ik reageren op het amendement van D'66. Ook ik zag door het bos de bomen
niet meer, vooral door de brieven van het MGH en de ondernemers vantdè'.Fortuin-
straat en om die reden heb ik gistermiddag bij alle ondernemers van de Fortuin-
straat een bezoek afgelegd om toch eens een keer wat duidelijkheid te krijgen.
Ik ben bij iedereen binnen geweest, alleen bij het hotel niet, dus dan weet u
hoe de vlag erbij staat. U zult toch uw amendement wat moeten wijzigen, mijnheer
Bolsius, wil ik dat steunen. Het is zo dat de ondernemers in de Fortuinstraat
inderdaad een proef willen voor een afsluiting op vrijdagavond en de zaterdag
middag van 13.00 tot 17.00 uur. Maar, en daar komt een punt waar ik het niet
met u eens kan zijn, de meerderheid van de ondernemers in de Fortumstraat is
het niet eens met het autovrij maken van de Grote Markt op deze uren.
De heer BOLSIUS: Mijnheer Linssen, ik zat met een geweldig probleem. De Grote
Markt is namelijk bereikbaar via de Fortuinstraat en dat betekent dat als je dus
besluit de Fortuinstraat autovrij te maken en je verder consequent blijft m je
handelen ten aanzien van vorige besluiten, dus ook op dat moment van ie vrij ag-
avond en zaterdagmiddag, dat is de reden waarom overdag geschrapt is m het amen
dement. dan betekent dat heel simpel dat je de Fortuinstraat als toegangsweg af
sluit en dus ook op dat moment de Grote Markt.
De heer LINSSEN: Mijnheer Bolsius, dan kom ik gelijk op het punt van het
Josephplein, daar hebben we ook een trechter. In principe zouden we dan ook kunnen
kijken, maar dat is ons probleem niet maar het probleem van de ondernemers
de Fortuinstraat, of we diezelfde trechter die we m het St. Josephplein hebben
want daar kan het verkeer ook alleen maar als het parkeerterrein vol is overhet
parkeerterrein weer de weg terug maken want ze mogen met rechtdoor moge
niet linksaf. Dat rijdt zich ook vast. De Grote Markt is ons probleem, daar moe
ten we dan maar eens ntfar kijken. Ik wil aangeven dat we wel respect moeten
b" Toor het MGh! ook de ondernemers aan de Grote Markt. Ik denk niet dat we zon
der meer kunnen beslissen ook de Grote Markt autovrij te maken.
- 21 -
De heer BOLSIUS: Ik denk dat het goed is dat ik ook nog de heer Linssen wijs
haar aanleiding van zijn vraagstelling, op de grote waarde die de consument
hecht aan een aangename verblijfomgeving. Dat de Grote Markt daar op dat mo
ment deel van uitmaakt is iets wat wij allemaal weten. Ik denk dat het goed
is om te beklemtonen dat een proef, met name voor diegenen die hier in deze
haadszaal bezig zijn met beleid maken, de praktische uitwerking van dat beleid
te zien zal geven. Ik wil u dan ook vragen om in ieder geval die proef te steu
nen zodat daaruit gerichte praktische conclusies kunnen worden getrokken.
De heer VAN DER KALLEN: Ik zou daar graag bij interruptie aan toe'willen voegen
dat het creëren van een tweede trechter echt niet acceptabel is alleen al ge
zien de milieu-effecten daarvan en dat als een raadslid een bepaald voorstel
Wel of niet steunt, hij toch op zijn minst de consequenties van zijn handelen
daarover moet nemen en niet zeggen het oplossen daarvan is een zaak voor ons.
Als hij dat vindt moet hij wel op dit moment met een concreet voorstel komen
hoe hij denkt dit op te lossen.
De heer BOLSIUS: Een extra argument, er is voldoende parkeerruimte, dat is uit
het onderzoek gebleken op Mineurplein en in de L.xndenbaangarage.
De heer LINSSEN: Ik heb toch wat problemen omdat de meerderheid van de onderne
mers die belangen hebben aan de Grote Markt en de Fortuinstraat dat niet wensen.
Ik denk dat zoals het hier voorligt, hoe graag ik ook het voorstel wil steunen
het heel moeilijk'is. Ik wil zover gaan dat de Fortuinstraat wordt afgesloten
op de vrijdagavond en op de zaterdagmiddag. Vooralsnog kan ik het autovrij maken
van de Grote Markt op die momenten niet ondersteunen.
De heer VAN DEN OUDEN: Bij de inventarisatie van de parkeermogelijkheden in de
binnenstad spelen twee onderzoeken een rol. Het onderzoek vanhet BKB en het
onderzoek van het bureau Goudappel en Goffeng B.V. Opmerkelijk zijn de verschil
len in de conclusies. In het ene onderzoek wordt geconstateerd dat er voldoende
Parkeerplaatsen zijn, ook tijdens de piekuren, inxheti andere onderzoek is de ^on~
clusie dat er parkeergarages nodig zijn. Tijdens de commissie R0S0W is uitgebreid
en gedetailleerd ingegaan op beide onderzoeken en het collegevoorstel en werd
duidelijk dat de metingen verschillend geïnterpreteerd kunnen worden. Dit ve^~
schil in interpretatie hangt natuurlijk samen met de visie die men heeft op de
wenselijke ontwikkelingen van de binnenstad. Groen Links beoordeelt de parkeer
Problematiek in het centrum van Bergen op Zoom vanuit de volgende Uitgangs
punten Wij erkennen het wonen, verblijven en recreëren als volwaardige binnen
stadsactiviteiten. Daarvoor is een schoon milieu voorwaarde. Tevens zijn wij ons
zeer wel bewust van de regionale positie van de stad en haar economische rol voor
de Bergenaren en haar inwoners op onze regio.
Normaal gesproken wordt de binnenstad aantrekkelijk door een combinatie van h
t-orie, cultuur, gezellige drukte, rustige plekken en een divers^ aanbod van
inkels in een autovrije binnenstad. Aan dit laatste ontbreekt het. Wij willen
e binnenstad dan ook aantrekkelijker maken door deze zoveel mogelijk autovrij
te maken. Daarnaast moet de bereikbaarheid van de binnenstad verbeteren door al
ternatieven voor de auto. Ten aanzien van beide parkeeronderzoeken concluderen
wij het volgende. Er is slechts sprake van een relatief contitatief probleem
Dezelfde conclusie trekt overigens het BKB, Zelfs tijdens piekuren is het aantal
beschikbare plaatsen nooit volledig bezet. Van de 168 uur per week zijn er hoog
uit 3 a 4 uren waarop de 85%-norm wordt overschreden. De parkeerplaatsen m het
oosten en zuidoosten zijn het drukst bezet. De andere parkeerplaatsen zijn dan
relatief een stuk leger. De autogebruiker wil blijkbaar zo dicht mogel j J
het A-winkelgebied parkeren. Een paar honderd meter meer lopen is snel te veel
van het goede. Moet er daarvoor nu een parkeergarage gebouwd worden op het
doorenplein en moet er daarom onderzoek komen naar een derde auto
de buurt van de Stenen Tuin Nee. Voor Groen Links is het duidelijk h
gebruik in de binnenstad onaanvaardbare milieuproblemen en ^veilige v^eerssi
tuaties met zich meebrengt die de leefbaarheid flink aantasten. Zelfs d
lijke overheid is zich daarvan bewust. Steeds meer wordt er m het land geko