- 18 -
en de uitstraling van de winkels in deze straat verbeterd. Men wil verder gaan
in deze'straat, echter "de gemeente zal moeten bijdragen aan verbetering van het
verblijfklimaat. De roep om een autovrije straat is thans sterker dan ooit en
terecht. Wij willen deze wens honoreren, de ondernemers verdienen het en de con
sument verdient het. De Partij van de Arbeidfractie zou het liefst de Fortuin
straat morgen al onder hetzelfde regiem plaatsen als de Wouwsestraat/Zuivelstraat,
al vinden wij dat een proefafsluiting een betere weg is. Wij vinden het redelijk
dat eerst via een proefperiode van een jaar ervaring wordt opgedaan. Daarna zal
blijken dat het kan en een definitieve door alle ondernemers in en rond 't Vier
kantje zal worden gedragen.
Na wat ik gezegd heb, heb ik een amendement opgesteld. Ten eerste een amendement
wat handelt over het maximaal aantal parkeerplaatsen op het Joorenplein en het
tweede deel van het amendement' zou gehandeld hebben over de situatie in de For
tuinstraat, echter D'66 heeft een motie ingediend die wij volledig kunnen onder
schrijven dus wij vinden het niet nodig om dat deel van ons amendement nog deel
te laten uitmaken van de beraadslagingen. Wij hebben dat dus ook geschrapt. Wij
overhandigen u dat amendement direct. Dan ben ik u nog schuldig het standpunt
van de Partij van de Brbeid over de rest van de besluiten, te weten 2, 3 en 4.
Besluit 2, ik heb het reeds aangegeven, daar is mijn fractie tegen.
Besluit 3 is in principe accoord. De aangepaste tekst heeft onze instemming.
Besluit 4, ook accoord met de kanttekening dat de tarieven voor bewoners van de
binnenstad alleen trendmatig en daar bedoel ik mee ten gevolge van eventuele
loon- en prijsstijgingen, mogen stijgen. Er moet terughoudendheid zijn bij het
verstrekken van vergunningen aan werkers.
Onze fractie wacht wat dat betreft verdere voorstellen van het college af.
De VOORZITTER: Het amendement heeft de volgende inhoud en het is een aanvulling
op het besluit onder i.
De voorbereiding van de bouw voor een parkeeraccommodatie op het Pastoor Jooren
plein met een capaciteit van 300 a 350 parkeerplaatsen ter hand te nemen: waar
bij de exacte bepaling van het aantal parkeerplaatsen afhankelijk is van de ge
wenste hoogwaardige stedebouwkundige en funktionele invulling van de locatie.
Na realisering van deze parkeeraccommodatie worden de Korenmarkt en Achter de
Koevoet autovrij.
Dit amendement is ondertekend door mevrouw Veraart, de heren Aertssen en
Hagenaars en maakt deel uit van uw beraadslagingen.
De heer AERTSSEN: Even ter verduidelijking. U zegt dit amendement is een aan
vulling op besluit 1 van het collegevoorstel, maar het komt in de plaats van.
Dit voor alle duidelijkheid.
U bedoelt waarschijnlijk hetzelfde maar ik wil het toch even rechtzetten, het
is beslist geen aanvulling.
De VOORZITTER: Ter vervanging van besluit i. Dat is begrepen.
De heer VAN DER KALLEN: Alvorens met mijn eigenlijke verhaalte beginnen
wil-ik toch alvast reageren op een aantal anderen, dat maakt het voor mij wa
makkelijker in mijn eigen verhaal, dan kan ik het daaruit schrappen aangezien
de motivering door anderen uitstekend is verwoord. j
Met betrekking tot de Fortuinstraat/Grote Markt onderschrijf ik volledig de
woorden van D'66 en de Partij van de Arbeid en derhalve ondersteun ik het
^betrekking tot^de bewegwijzering waar zowel de VVD al® de ®lleen
„oorden over hebben vermeld wil ik toch het volgende zeggen Een volmelder alleen
is niet genoeg dat blijkt met betrekking tot het St. Josephplem. Ik den
het daar fysiek onmogelijk moet worden gemaakt als de volmelder vo aange
dat men dat plein nog kan oprijden door middel a aïs en
weken dan hebben de betrokken bezoekers het door dat vol ook echt vol is en
betekent ik kan er niet op en dat voorkomt daar m ieder geval dan een aantal
parkeerbewegingen
- 19 -
Met betrekking tot de suggestie van D'66, de minibusjes, daar wil ik me tegen
uitspreken en met name omdat dat een suggestie is dat Plein 13 op een grotere
afstand zou liggen van het centrum. Die suggestie is niet waar en derhalve wil
ik ook zeker die suggestie niet wekken. Je moet vooroordelen die bij mensen be
staan niet door dit soort zaken als het ware bevestigen.
De heer BOLSIUS: Het is juist, om de heer Van der Kallen nog enige nadere uit
leg daarover te geven, dat wij daar met name denken aan diegenen die slecht ter
been zijn of dat nu komt door geestelijke luiheid dan wel lichamelijke handicap.
Het lijkt ons een uitstekend voorwaarde scheppend beleid om het in ieder geval
ook eens een keer uit te proberen. Wij denken niet aan de gezonde, vlotte auto
mobilist die lopen zeker door dat deel van de stad als prettig ervaart.
De heer VAN DER KALLEN: Met de uitleg van de heer Bolsius denk ik dat ik zou kun
nen leven, mits ook op dat busje zoiets duidelijk zou worden gekenmerkt zodat
de luie van geest zich inderdaad bewust zijn dat zij met het nemen van dat busje
tot de luien van geest behoren en wat de gehandicapten betreft onderschrijf ik
het natuurlijk volledig.
Met betrekking tot het amendement, ingediend door de Partij van de Arbeid ove
het Joorenplein kan ik onderschrijven.
Nu mijn eigenlijke verhaal.
Ik heb kennis genomen van het parkeeronderzoek. Het heeft mij niet echt overtuig
van de absolute noodzaak van de bouw van parkeergarages m Bergen op Zoom.
Toch kan ik in principe instemmen met de planontwikkeling voor een wat mij betreft
en dat is echt bepalend, ondergrondse parkeergarage aan het Joorenplein, daar ik
van mening ben dat door de toenemende groei van het autoverkeer en mijn wen
het verder verkeersluw maken van de binnenstad alsmede het autovrij maken van
Grote Markt de parkeerdruk elders zal toenemen. Voor een definitief oordeel o e
een parkeergarage aan het Joorenplein wacht ik de uiteinde ij e p annen a
Met^etrekking"tot^een^arkeèrgarage onder de Stenen Tdin ben ik heel tevreden
all wethouder Bakx ei/argumenten op papier heeft gezet Dat maakt 'argumenten
duidelijk, klaar en hoef ik er verder eigenlijk geen woord aan te wijden, alt
aan zijn argumenten want die zijn zeer duidelijk. Ik onderschrijf ze van harte
Ik wil de wethouder een compliment maken dat hij a. deze zaken zo duidelijk heeft
geformuleerd en b. de politieke moed heeft gehad om m dit college duidelij
zich te profileren. Dat heb ik de afgelopen jaren heel vaak gemist.
Met betrekking tot de bouw van een parkeergarage onder de Stenen Tuin heb ilk g
een ander bezwaar, een aanvullend bezwaar. Ik ben namelijk bang dat dat het e
zou betekenen van de bomen in de Stenen Tuin, waarvan ik met name de centrale
boom als een monument beschouw. Voor de aanleg van een parkeergarage van naar
aanneem twee etages diep zal'ter plekke het grondpeil minimaal 8 m verlaagd
moeten worden. Ook bij de toepassing van damwanden zal dit een aanzienlijke p
verlaging voor de directe omgeving betekenen. Ik ben bang dat zelfs op een a
stand van 200 m! de eventuell St. dosephgarage zoals D;66 die bepiext .^grond-
waterverlaging nog meer zal bedragen.Ik acht dat moge d narke^rgarage
inderdaad beLkeLfv/de'cêntraÏfboom! een natuurlijk monument ik roep mijn
collega raadsleden dan ook op geen £t»or „-J,/ =^6 idee oLer het
derzoek naar een parkeergarage onder de Stenen
Josephplein af te wijzen.
De heer LINSSEN: Zoals reeds in de marathonzittingJ^^^g^Q^^onrdarthans
fractie Linssen zich in grote lijnen vin en in standpunt ten aan
heeft bereikt. Gaarne „II ik aan de hand van het voorstel ons stanapu
zien van een en ander nader verklaren.