- 18 - en de uitstraling van de winkels in deze straat verbeterd. Men wil verder gaan in deze'straat, echter "de gemeente zal moeten bijdragen aan verbetering van het verblijfklimaat. De roep om een autovrije straat is thans sterker dan ooit en terecht. Wij willen deze wens honoreren, de ondernemers verdienen het en de con sument verdient het. De Partij van de Arbeidfractie zou het liefst de Fortuin straat morgen al onder hetzelfde regiem plaatsen als de Wouwsestraat/Zuivelstraat, al vinden wij dat een proefafsluiting een betere weg is. Wij vinden het redelijk dat eerst via een proefperiode van een jaar ervaring wordt opgedaan. Daarna zal blijken dat het kan en een definitieve door alle ondernemers in en rond 't Vier kantje zal worden gedragen. Na wat ik gezegd heb, heb ik een amendement opgesteld. Ten eerste een amendement wat handelt over het maximaal aantal parkeerplaatsen op het Joorenplein en het tweede deel van het amendement' zou gehandeld hebben over de situatie in de For tuinstraat, echter D'66 heeft een motie ingediend die wij volledig kunnen onder schrijven dus wij vinden het niet nodig om dat deel van ons amendement nog deel te laten uitmaken van de beraadslagingen. Wij hebben dat dus ook geschrapt. Wij overhandigen u dat amendement direct. Dan ben ik u nog schuldig het standpunt van de Partij van de Brbeid over de rest van de besluiten, te weten 2, 3 en 4. Besluit 2, ik heb het reeds aangegeven, daar is mijn fractie tegen. Besluit 3 is in principe accoord. De aangepaste tekst heeft onze instemming. Besluit 4, ook accoord met de kanttekening dat de tarieven voor bewoners van de binnenstad alleen trendmatig en daar bedoel ik mee ten gevolge van eventuele loon- en prijsstijgingen, mogen stijgen. Er moet terughoudendheid zijn bij het verstrekken van vergunningen aan werkers. Onze fractie wacht wat dat betreft verdere voorstellen van het college af. De VOORZITTER: Het amendement heeft de volgende inhoud en het is een aanvulling op het besluit onder i. De voorbereiding van de bouw voor een parkeeraccommodatie op het Pastoor Jooren plein met een capaciteit van 300 a 350 parkeerplaatsen ter hand te nemen: waar bij de exacte bepaling van het aantal parkeerplaatsen afhankelijk is van de ge wenste hoogwaardige stedebouwkundige en funktionele invulling van de locatie. Na realisering van deze parkeeraccommodatie worden de Korenmarkt en Achter de Koevoet autovrij. Dit amendement is ondertekend door mevrouw Veraart, de heren Aertssen en Hagenaars en maakt deel uit van uw beraadslagingen. De heer AERTSSEN: Even ter verduidelijking. U zegt dit amendement is een aan vulling op besluit 1 van het collegevoorstel, maar het komt in de plaats van. Dit voor alle duidelijkheid. U bedoelt waarschijnlijk hetzelfde maar ik wil het toch even rechtzetten, het is beslist geen aanvulling. De VOORZITTER: Ter vervanging van besluit i. Dat is begrepen. De heer VAN DER KALLEN: Alvorens met mijn eigenlijke verhaalte beginnen wil-ik toch alvast reageren op een aantal anderen, dat maakt het voor mij wa makkelijker in mijn eigen verhaal, dan kan ik het daaruit schrappen aangezien de motivering door anderen uitstekend is verwoord. j Met betrekking tot de Fortuinstraat/Grote Markt onderschrijf ik volledig de woorden van D'66 en de Partij van de Arbeid en derhalve ondersteun ik het ^betrekking tot^de bewegwijzering waar zowel de VVD al® de ®lleen „oorden over hebben vermeld wil ik toch het volgende zeggen Een volmelder alleen is niet genoeg dat blijkt met betrekking tot het St. Josephplem. Ik den het daar fysiek onmogelijk moet worden gemaakt als de volmelder vo aange dat men dat plein nog kan oprijden door middel a aïs en weken dan hebben de betrokken bezoekers het door dat vol ook echt vol is en betekent ik kan er niet op en dat voorkomt daar m ieder geval dan een aantal parkeerbewegingen - 19 - Met betrekking tot de suggestie van D'66, de minibusjes, daar wil ik me tegen uitspreken en met name omdat dat een suggestie is dat Plein 13 op een grotere afstand zou liggen van het centrum. Die suggestie is niet waar en derhalve wil ik ook zeker die suggestie niet wekken. Je moet vooroordelen die bij mensen be staan niet door dit soort zaken als het ware bevestigen. De heer BOLSIUS: Het is juist, om de heer Van der Kallen nog enige nadere uit leg daarover te geven, dat wij daar met name denken aan diegenen die slecht ter been zijn of dat nu komt door geestelijke luiheid dan wel lichamelijke handicap. Het lijkt ons een uitstekend voorwaarde scheppend beleid om het in ieder geval ook eens een keer uit te proberen. Wij denken niet aan de gezonde, vlotte auto mobilist die lopen zeker door dat deel van de stad als prettig ervaart. De heer VAN DER KALLEN: Met de uitleg van de heer Bolsius denk ik dat ik zou kun nen leven, mits ook op dat busje zoiets duidelijk zou worden gekenmerkt zodat de luie van geest zich inderdaad bewust zijn dat zij met het nemen van dat busje tot de luien van geest behoren en wat de gehandicapten betreft onderschrijf ik het natuurlijk volledig. Met betrekking tot het amendement, ingediend door de Partij van de Arbeid ove het Joorenplein kan ik onderschrijven. Nu mijn eigenlijke verhaal. Ik heb kennis genomen van het parkeeronderzoek. Het heeft mij niet echt overtuig van de absolute noodzaak van de bouw van parkeergarages m Bergen op Zoom. Toch kan ik in principe instemmen met de planontwikkeling voor een wat mij betreft en dat is echt bepalend, ondergrondse parkeergarage aan het Joorenplein, daar ik van mening ben dat door de toenemende groei van het autoverkeer en mijn wen het verder verkeersluw maken van de binnenstad alsmede het autovrij maken van Grote Markt de parkeerdruk elders zal toenemen. Voor een definitief oordeel o e een parkeergarage aan het Joorenplein wacht ik de uiteinde ij e p annen a Met^etrekking"tot^een^arkeèrgarage onder de Stenen Tdin ben ik heel tevreden all wethouder Bakx ei/argumenten op papier heeft gezet Dat maakt 'argumenten duidelijk, klaar en hoef ik er verder eigenlijk geen woord aan te wijden, alt aan zijn argumenten want die zijn zeer duidelijk. Ik onderschrijf ze van harte Ik wil de wethouder een compliment maken dat hij a. deze zaken zo duidelijk heeft geformuleerd en b. de politieke moed heeft gehad om m dit college duidelij zich te profileren. Dat heb ik de afgelopen jaren heel vaak gemist. Met betrekking tot de bouw van een parkeergarage onder de Stenen Tuin heb ilk g een ander bezwaar, een aanvullend bezwaar. Ik ben namelijk bang dat dat het e zou betekenen van de bomen in de Stenen Tuin, waarvan ik met name de centrale boom als een monument beschouw. Voor de aanleg van een parkeergarage van naar aanneem twee etages diep zal'ter plekke het grondpeil minimaal 8 m verlaagd moeten worden. Ook bij de toepassing van damwanden zal dit een aanzienlijke p verlaging voor de directe omgeving betekenen. Ik ben bang dat zelfs op een a stand van 200 m! de eventuell St. dosephgarage zoals D;66 die bepiext .^grond- waterverlaging nog meer zal bedragen.Ik acht dat moge d narke^rgarage inderdaad beLkeLfv/de'cêntraÏfboom! een natuurlijk monument ik roep mijn collega raadsleden dan ook op geen £t»or „-J,/ =^6 idee oLer het derzoek naar een parkeergarage onder de Stenen Josephplein af te wijzen. De heer LINSSEN: Zoals reeds in de marathonzittingJ^^^g^Q^^onrdarthans fractie Linssen zich in grote lijnen vin en in standpunt ten aan heeft bereikt. Gaarne „II ik aan de hand van het voorstel ons stanapu zien van een en ander nader verklaren.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1992 | | pagina 159