- 16 -
Dat is een betrekkelijk logische keuze. D'66 vindt dat de meest logische keuze.
Wij vinden dat niet de'meest logische maar wel een logische keuze.
De meningen daarover zijn echter nogal verdeeld, in de raad als totaliteit, maar
ook denk ik in te schatten door diverse fracties heen. Nu dreigt er een zekere
impasse op dit terrein. De VVD-fractie is vanmening dat de trein die wij met zijn
allen in gang hebben gezet moet blijven rijden, met andere woorden zo snel moge
lijk moet er een uitspraak komen over met name deze locatie Josephplein/Stenen
Tuin. In het achterhoofd heb je dan allerlei zaken als bijv. hoe moet het met
de Markt en hoe ligt het met de belangen van het westelijk stadsdeel. Wij vinden
dan ook dat het onderzoek zeer snel moet worden gestart naar de technische moge
lijkheid van het realiseren van een parkeergarage Josephplein/Stenen Tuin.
Technisch, want dat schijnt volgens de wethouder relatief snel mogelijk te zijn.
We kunnen en daar zouden wij op aan willen dringen, over een half jaar toch wel
weten of er technisch gezien een extra parkeergelegenheid gevormd kan worden
in de vorm van parkeergarages al of niet boven of onder de grond op Josephplein
of Stenen Tuin. Daar zouden we in ieder geval op aan willen dringen dat dat door
het college wordt toegezegd.
Dan is er natuurlijk nog meer. Zaken als bewegwijzering, iets wat aan de ene
kant ervaren wordt als het is allang goed in Bergen op Zoom en aan de andere
kant door velen gezien wordt als een nog lang niet optimaal functionerend sys
teem. Het systeem van "vol"melden gekoppeld aan elkaar is wat ons betreft, denken
wij, een technisch goede mogelijkheid. Dan zijn er nog zaken als het achteraf
parkeren in de Lindenbaan en misschien ook wel op het Mineurplein. Dan de kwestie
van de looproutes. Hec college heeft gezegd, daar gaan we aandacht aan besteden,
maar wij missen hier toch een zekere tijdsplanning of stappenplan. Het is al
heel lang geleden aangekondigd dat we daar extra naar zouden kijken. Graag zouden
wij vanavond van het college toch wat meer inzicht krijgen wat betreft de tijds
planning in deze.
Dan het laatste onderwerp, het is door D'66 al even aangehaald, de Grote Markt.
De Markt autovrij ja of nee De VVD-fractie heeft in het verleden altijd gezegd
auto's op de Grote Markt, liever niet. Wij denken dat het beter en aardiger en^
recreatief interessanter is als er geen auto's staan. Maar, hebben we daar altijd
bij gezegd dat kan alleen wanneer er een goed alternatief is. Een goed alterna
tief betekent in de directe omgeving voldoende andere parkeerplaatsen of op zijn
minst parkeerplaatsen die heel makkelijk te vinden zijn. Nu hebben wij, de heer
Bolsius had het er al even over, diverse brieven gehad van het MGH, van de winke
liers in de Fortuinstraat, van de winkeliers in Het Vierkantje. Ook mijn fractie
vindt een en ander niet altijd even duidelijk. Dat is natuurlijk wel erg jammer,
want je probeert natuurlijk zoveel mogelijk in samenwerking, in dit geval met de
belanghebbende winkeliers tot afspraken te komen. Wij hopen dat er een eenduidig
overleg mogelijk is. Wat ons betreft niet alleen met het college maar ook met de
raad en eventueel met individuele fracties. Wij zullen daar in ieder geval naar
streven. Helderheid moet daar zo snel mogelijk in worden gebracht.
Dan nog twee opmerkingen en dat betreft opmerkingen die onder andere gemaakt zijn
door de heer Franken. Die heeft de opmerking gemaakt over Achter de Koevoet. Hii
zegt daar min of meer van. als ik ziin woorden vrii vertaal komt het hier od
neer. best autovrij, maar zorg eerst dat het volledige Dlaatie is ingevuld.
Als hii dat bedoelt heeft sluiten we ons daarbii aan.
Dan het amendement van D'66. Uit mi in woorden kan ODgemaakt worden dat wi j voor-
loöig aan dit amendement geen behoefte hebben.
pe heer AERTSSEN: Het voorstel vanhet college geeft de raad vanmiddag de mogelijk
heid om een aantal besluiten te nemen die van groot belang zijn voor de bereik
baarheid vooral ook voor de belevingswaarde van de Bergse binnenstad. Een binnen
stad die onderdak moet bieden aan werkers, bewoners, bezoekers en consumenten.
Groepen met soms sporende maar dikwijls ook uiteenlopende belangen, zo is vorige
week in een langdurige zit van de commissie ROSOW wel gebleken. Een onderwerp
dat terecht veel aandacht krijgt en veel reacties oproept. De politiek kan zijn
oren niet dichtstoppen voor deze geluiden en zal ze mee moeten laten wegen m
de besluitvorming. Daarnaast kan niet zomaar voorbij worden gegaan aan het reeds
- 17 -
uitgestippeld beleid, zoals bijv. het ontwikkelingsplan binnenstad 1987 en hetrraads-
besluit van 1991- #e Partij van de Arbeidfractie heeft zich op die momenten
steeds verzet tegen een parkeergarage onder de Parade en doet dat nu weer.
De Partij van de Arbeidfractie is toen accoord gegaan met parkeerconcentratie
op het Joorenplein, zij het onder stringente voorwaarden zoals onder andere ook
vastgelegd in het besluit van de raad van juli 1991 - Wij doen dat nu weer. De
voorwaarden, we vinden ze thans niet terug in het voorstel, zijn nog steeds de
zelfde. Na realisering van een parkeeraccomodatie Joorenplein opheffen van een
aantal parkeerplaatsen op de Korenmarkt en Achter de Koevoet.
De tweede voorwaarde was de stedebouwkundige en functionele invulling van het
Joorenplein moet van een hoogwaardige kwaliteit zijn. Een garage pur sang,
het klinkt gek, is niet acceptabel.
Financieel moet alles te behappen zijn. Het parkeren moet door de automobilist
betaald worden en niet uit de algemene middelen.
Op de derde plaats speelt zeer sterk mee in de besluitvorming van mijn fractie
de kentering in de opvattingen over mobiliteit. Steeds meer mensen raken ervan
overtuigd dat de auto best eens kan blijven staan en pakken fiets, bus of gaan
te voet. Ook in Bergen op Zoom is dit het geval. Vorig jaar meldde het college
nog bij de presentatie van de verkeersmilieukaart dat in Bergen op Zoom ver
houdingsgewijs veel meer de auto gepakt wordt dan in de rest van Nederland.
Uit het onderzoek van bureau Goudappel en Coffeng blijkt dat het aantal fietsende
Bergenaren flink is toegenomen. A5% neemt de fiets op weg naar de binnenstad.
We zijn kennelijk op de goede weg, maar nog lang niet bij het uiteindelijke doel.
We zullen door moeten gaan meer en betere fietsvoorzieningen en een goed openbaar
vervoersysteem te realiseren. Met relatief weinig geld valt zoveel te bereiken.
Voeg daaraan toe de opvattingen van CDA-minister May die stelt in een beleids
nota over mobiliteit dat voor uitbreiding van parkeerruimte in bestaande situ
aties een absolute stop moet worden gehanteerd en zo mogelijk het totale par-
keerareaal verminderd moet worden, en u zult begrijpen dat de situatie anno
1992 niet dezelfde is als anno 1987 toen we het ontwikkelingsplan binnenstad
vaststelden. De Partij van de Arbeidfractie voelt er dan ook niet voor om even
tuele toekomstige winkeluitbreidingen volledig te honoreren. Samen met het op
trekken van de zog. voorcorrectie naar 90% en dat is dan een landelijke norm
levert dit voor de uitbreidingen van de parkeercapaciteit een saldo 0 op.
Tot slot is er de uitkomst van het parkeer- en consumentenonderzoek. Het oordeel
van de bezoekers en de consument is vrij gunstig, zowel ten aanzien van de kwa
liteit van de winkels als ten opzichte vanhet parkeren. Ten opzichte van 1986
is er een flinke verbetering opgetreden en bovendien is er thans weer sprake van
een goede regiobinding. Onze fractie trekt uit het onderzoek de conclusie dat
er van een kwantiteitsprobleem bij het parkeren geen sprake is. De kwaliteit,
vooral voor wat betreft de duidelijkheid, de bewegwijzering, kan beter.
Alles overziende, de diverse belangen in de binnenstad, continuïteit van belei
de gewijzigde opvattingen over mobiliteit en het gunstige beeld van e ergen
op Zoomse koopcentrum stelt de Partij van de Arbeidfractie dat een "^reiding
van het aantal parkeerplaatsen op de locatie Joorenplein met
Het tegelijk opheffen van de parkeerterreinen Korenmarkt en Achter de K°e™et
zal leiden tot een kwaliteitsverbetering van het parkeren, maar ook kwaliteits
verbetering voor de bewoners. De capaciteit van een accomodate op het ^°^n-
Plein komt zodoende op ongeveer 315 plaatsen. Het is reeds gezegd, het zal sterk
van de architectonische functionele invulling afhangen of het 300 of wellicht
350 plaatsen kunnen zijn. Deze capaciteit zoals door mij gesteld maakt net *ee
wel mogelijk om een gebouw te realiseren voor twee lagen parkeren en twee lagen
met een andere functie. „ku in
Tot slot vraag ik indringend aandacht voor het zeer slechte
de Fortuinstraat. Reeds verscheidene malen heb ik namens mijn factie gep
voor een proefafsluiting tijdens de koopavonden en zaterdagen. Tot op hede
er onvoldoende steun voor deze gedachte. Sinds mijn oproep zij racende
verstreken met toenemende verkeersonveiligheid, met een toenemend aantal
en vergeefs zoekende automobilisten. Edoch tegen de verdrukking m is de kwali