lt rSatls—fSaSf
-TA
AIS ik kijk naar alle brieven die wij hebben binnengekregen sinds die commissie
vergadering van ondernemers die dus eigenlijk vinden dat de brief van de MGH in
ieder geval niet namens hen geschreven is, dan denk ik dat, ook gezien de tele
fonische reacties die ik thuis mocht ontvangen, er met de brieven van de MGH
wel eens wat meer aan de hand zou kunnen zijn. Het draagvlak lijkt in ieder geval
op dit punt niet aanwezig te zijn en als zodanig zal ik dan de brief van de MGH
ook maar beschouwen. Ik heb in ieder geval een aantal duidelijke verzoeken in die
richting liggen. In de richting van, waarom gaan we dat niet eens proberen de
Fortuinstraat en de Grote Markt tijdelijk autovrij te maken. Waarom beproeven we
dat niet. Dat hebben we eerder gedaan in deze stad en vandaar dat mijn fractie
een amendement heeft, dat je ook motie zou mogen noemen, omdat als je goed kijkt
naar hetgeen wat u ons voorstelt te besluiten, dan kan het als een eventueel
vijfde besluit erbij komen, het zou ook een variatie op één van de vier voorge
stelde kunnen zijn. In ieder geval is het amendement dat wat ik u gaarne bij deze
aanbiedt, behelst het Mineurplein en de LindenDaangarage zijn uitstekend om de
Grote Markt van de nodige autobezoekers te voorzien, een consument die graag re
creatief winkelt en een consument die enorm veel waarde hecht aan een prettig
verblijf in een stad, 'dat is uit het onderzoek gebleken. Ik biedt u dat graag aan,
het is vermenigvuldigd dus dat hoeft niet meer.
De heer LINSSEN: Bedoelt u dat u de Grote Markt autovrij wil maken, mijnheer
Bolsius
De heer BOLSIUS: Het betekent dat wij gaarne een proef willen starten waarbij wij
op vrijdagavond en op zaterdag de Grote Markt autovrij willen maken, zoals we
dat hebben gedaan bij de Wouwsestraat en de Zuivelstraat.
De VOORZITTER: Het mij overhandigde amendement heeft de volgende inhoud:
De Raad van de gemeente Bergen op Zoom, in vergadering bijeen d.d. 25 juni 1992,
overwegende dat uit het parkeer- en consumentenonderzoek 1991 is gebleken dat
- het Mineurplein en de Lindenbaan-garage ruim voldoende parkeercapaciteit
hebben
- de consument van nu recreatief winkelen ambieert
- de consument de grootst mogelijke waarde hecht aan een aangename verblijfs-
waarde
besluit dat:
de Fortuinstraat en de Grote Markt bij wijze van proef gedurende een jaar met
ingang van 01-09-1992 autovrij te maken op vrijdagavond en zaterdag
en gaat over tot de orde van de dag.
Het amendement is ondertekend door de heer Bolsius, mevrouw Van Male en mevrouw
Demmers, in'voldoende mate en maakt deel uit van uw beraadslagingen.
De heer BOLSIUS: De tweede conclusie na dit amendement mag zijn dat wij de plaats
van de Korenmarkt, die wij zo fraai voor bebouwing geschikt hadden gemaakt als
parkeermogelijkheid best nog eens zouden mogen overwegen. blijkt da
uitermate geschikt is en voldoet aan alle criteria. Dat blijkt uit het onderz
He^volgende'wa^u'zou'mogen afleiden, dan kom ik gelisgewijs bij wat u
heeft voorgesteld, is dat er geen behoefte is^aan vergroting van de Pa^e^
mogelijkheid op het Joorenplein. Mocht u eventueel besluiten dat kan ik u
aa^d uit de loop van de discussie afleiden, mocht de meerderheid van de raad
hiertoe besluiten, dat toch op het Joorenplein plaats zal komen dan wil i
tweede termijn een amendement indienen- ^-d^hie^klaarligt,^^
vragen om ondanks het feit dat. u m meei uei .mdpr de
i ihP7Pn dat in ieder geval wat de autovoorziening be
"o.a" ïSt eSn amendement voor klaar maar ik
in mijn overtuigingskracht zover ben gegaan dat u het Joorenplein
meer als een goede locatie beschouwt.
- 15 -
Punt 2 van het besluit wat u ons heeft voorgelegd zou ik eens extra willen onder
strepen betreffende deylocatie Josephplein.- Wij denken dat het goed is om het
onderzoek daarnaar met de grootst mogelijke spoed te doen plaatsvinden, niet
wachtend op de realisering van de door ons niet geambieerde bouw op het Jooren
plein maar meteen. Wij denken zelfs dat gezien de te verwachten protesten
bij het Joorenplein, het onderzoek bij het Josephplein dat bij het Joorenplein
wel eens heel hard zou kunnen inhalen.Waarom Ik heb het u zojuist al uitgelegd.
Punt 3. Een amendement op het voprstel om nader uit te werken een regeling waar
bij ondernemers een bijdrage leveren heeft onze volle steun. Wij roepen u op
om in ieder geval een zodanig bedrag te bepalen dat dat maximaal is, omdat dat
recht doet aan het feit dat ondernemers profijt hebben van een goede parkeervoor
ziening en deze daardoor niet alleen van de gemeenschapsgelden afhankelijk be
hoeven te zijn, de ondernemers mogen zelf bijdragen.
Punt A. Het gestelde onder het laatste aandachtstreepje, daar kunnen wij ons toch
niet helemaal in vinden. Daar staat namelijk, de mogelijkheden om via het city-
marketingteam te komen tot een plan voor verbetering van de winkelkwaliteit
nadere voorstellen uit te werken. Wij hadden stellig de indruk dat het city-
marketingteam met die doelstelling was uitgerust. Het verbaast ons een bee je
dat er nog voorstellen over uitgewerkt zouden moeten worden. Daar hoor ik graag
de portefeuillehouder over.
De heer JANSSEN: Het parkeeronderzoek 1992, resultaat van een beslissing in 1991
en dat was weer het resultaat van een voortgangsnotitie ontwikkelingsplan binrjen-
stad in 1987 en dat was weer het resultaat van het beleidsplan binnenstad m 1982.
Met andere woorden, de rekenaars zijn het met mij eens denk ik, tien jaar gele e
hebben wij de gedachte waar wij vanavond over spreken reeds m gang gezet. Daarbij
komt nog dat we in het collegeprogramma van deze periode ook al over een parkeer
garage hebben gesproken. Dit is erg lang. Hopelijk wordt er vanavond een beslu
genomen zodat er schot in komt. Niet aleen omdat onze VVD-fractie erop zit te
wachten, dat is niet zo belangrijk, maar het gaat erom dat ook de burger in Bergen
op Zoom zo langzamerhand eens een keer wat acties wil zien op dit terrein.
Het voorstel wat wij vanavond bespreken vindt zijn basis in een parkeer- en con
sumentenonderzoek dat met nieuwe gegevens komt, dat oude gege^"e^igt en
dat voortbouwt op bestaand beleid. Dat laatste is natuurlijk een zeer belangr j
gegeven. Wat ons betreft is het een helder onderzoek, een heldere notlti- met min
of meer twee belangrijke conclusies. De eerste is een conclusie met betrekking tot
het aantal parkeerplaatsenHoe komt men daaraan 1 Men gaat
bestaand beleid en zegt dan, als we willen concentreren, dan hebben we -en aantal
extra plaatsen nodig op een bepaald terrein, ongeveer 220. Verder gaat men uit va
toename van het winkelvloeroppervlak en berekent dan ongeveer een ^namebehoefte
van ongeveer 170. Met andere woorden, de eerste belangrijke conclusie onder_
ben meer parkeerplaatsen nodig. De tweede belangrijke conc:lusie erzoek
zoek bliikt Ls denken wij toch te kunnen stellen, dat het consumentenonderzo
Sft aangetoond dat er sprake is van een kwaliteit van het «aar
je de kwalificatie matig aan kunt geven. Wij denken en niet alleen wij maar
meerderen in de commissie en ook uit het onderzoek blijkt dat, dat het onde
ligt aan zaken als kwaliteit en kwantitatieve draagkracht
dat is genoegzaam bekend, in Bergen op Zoom een met al Jraaglmachtig publ
hebben, dus dienen we dat draagkracht gedeelte van kwaliteit zo te ^uctureren
SrLbiim,r:L5rfne:nnv^udimgetenr::iiseren. Daar kiezenmj^us
keerplaatsen^Da^komt de"locatie SSse^plein/Stenen Tuin om de hoek kijken.