v -56- Even in de richting van Bergen op Zoom, voorzitter. Het is al eerder gezegd. Het past goed binnen de struktuurschetsdie in deze raad is aangenomen. De faktor toerisme, een rekreatieve funktie van onze stad komt goed naar voren. Maar even een aandachtspunt. Uit de krant hebben we kunnen vernemen dat een aantal personen uit het Bergse bedrijfsleven een misschien toch wat scherpe reaktie hebben gepleegd op het Masterplan en niet alleen uit Bergen op Zoom. Is het misschien zo, dat zij ook een aantal zaken gelezen hebben die er niet in staan, is mijn vraag. Het is toch zo, dat je in het Masterplan niet kunt lezen dat bestaande bedrijven niet meer uit de voeten moeten kunnen. Bestaande bedrijven moeten toch uit kunnen breiden? Het is toch niet zo, dat wij in Bergen op Zoom en in de regio zakelijke dienstverlening mijden? Voorzitter, ik denk als dat er in gelezen wordt, dat er iets fouts in gelezen wordt, maar dat wil ik graag bevestigd zien. In het algemeen kunnen wij instemmen en we hopen dat binnen het Streekgewest het Masterplan toch gedragen gaat worden, zoals dat zou moeten in de richting van de provincie. De heer VAN ES: Voorzitter, dit Strategisch Masterplan voor Westelijk Noord- Brabant is wat ons betreft een Masterly Plan. Het komt namelijk tot dezelfde conclusie, die wij al jaren geleden getrokken hebben. Op bladzijde 7 onder 3.4 luidt die conclusie: De kwaliteiten van het gebied -de gunstige, relatief rustige ligging ten opzichte van hoogstedelijke gebieden en het afwisselende, rekreatief aantrekkelijke landschap binnen duidelijke grenzen- bieden samen een potentieel hoogwaardig woon- en leef klimaat met een sterk accent op landbouw en rekreatie. Een dergelijk hoogwaardig klimaat is een potentie, die verder uitgebouwd zou moeten worden. Voorzitter, volkomen in overeenstemming met de gedachte van GB/S dat deze regio een groene long moet vormen tussen Rotterdam en Antwerpen. Vele kleinere gemeenten hebben in eerste instantie nogal negatief gereageerd op de stelling, dat de verstedelijking zich zal moeten concentreren en zich niet zou moeten spreiden over alle kleine kernen en de centrumsteden. Onze voorkeur gaat duidelijk uit naar het in het Masterplan gestelde. Vooral de intensivering, onder goede voorwaarden, lijkt ons de te volgen weg. Beslag op nu nog niet voor woningbouw bestemde gebieden moet echter tot het uiterste beperkt blijven. In samenhang met de beperking van nieuwe woongebieden, ondersteunen wij ook de gedachte industriële vestigingen niet grootschalig uit te breiden. Ook hier is intensivering van gebruik van bestaande terreinen een vereiste. Het zinnetje op bladzijde 13: "Westelijk Noord-Brabant houdt geen uitver koop", geeft duidelijk weer hoe we met onze beperkte mogelijkheden moeten omgaan. Hetgeen in het rapport wordt gesteld over de landbouw lijkt een juiste voor stelling van zaken. Alleen schaalvergroting zal tot economisch weerbare bedrijven kunnen leiden. In verband hiermee, en ook onder verwijzing naar 5. 5, het hoofdstuk Natuur, lijkt het zinvol het initiatief van de Stichting Natuurmonumenten eens te bekijken. In Drente wordt onder de aktienaam "Goudplevier" landbouwgrond omgezet in natuurgebied. Zo kom je enerzijds van waarschijnlijk onrendabele landbouwgrond af en bereik je tevens je complexen van fors formaat, zoals vermeld in dat hoofdstuk 5.5. Zeker wat betreft het in het plan gestelde over de infrastruktuur zal nog de nodige verdere studie vereisen. Vanzelfsprekend heeft de aanleg van de Zoomweg, mede ook voor een aantal van onze buurtgemeentengrote betekenis. Of echter de aanleg van een goederen spoorlijn tussen Bergen op Zoom en Antwerpen, zeker gezien tegen de achter grond van het gevaarlijke stoffen vervoer, wel zo aanbevelenswaardig is, valt te bezien. Twee zinsneden zou ik nog willen aanhalen, waaruit je bijna zou kunnen af leiden dat dit rapport richting Bergen op Zoom is geschreven. Bergen op Zoom neemt een bijzondere positie in als toeristisch rekreatief concentratie punt voor de gehele regio. Bij het stimuleren van het cultuurtoerisme heeft Bergen op Zoom veel te bieden. Bij de plaatsbespreking meldt het plan dat Bergen op Zoom weinig groei mogelijkheden heeft binnen haar grenzen en dat gestreefd dient te worden naar intensivering en kwalitatieve groei in plaats van kwantitatieve groei. Dit laatste zullen wij ons ter harte moeten nemen, daarbij mogen we toch ook wel tevreden zijn met het potentieel wat Bergen op Zoom wordt toegedacht. Laten we hopen dat we in staat zijn dit er ook uit te halen. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat dit plan niet volledig synchroon loopt met met de conclusie in het besluit over de struktuurschets, maar met de bandbreedte van de wethouder, de lange termijn en de vele faktoren, die op beide rapporten invloed kunnen hebben, denk ik dat we met dit Masterplan een goed startpunt hebben, om een zinvolle discussie over de toekomst van deze regio op gang te brengen. Wij ondersteunen ook van harte het verzoek van de heer Muller aan u, om te proberen tot stand te brengen dat het Streekgewest de verdere route van dit plan begeleidt en verder gestalte geeft aan de uitvoering van dit plan. De heer BOLSIUS: Voorzitter, het Strategisch Masterplan Westelijk Noord- Brabant bevat een aantal uitstekende keuzes, die maken dat de kwaliteit van dit gebied optimaal benut en beschermd wordt. De bescherming heeft er in gezeten dat een aantal gemeenten, bij alle wensen die ze zoal hadden, stilletjes danwel reeds op papier gezet, gas hebben terug moeten nemen. Wij zijn er blij mee dat dit in een samenhangend plan hier vanavond voor ons ligt. De discussie mag zich dan ook, vindt de fraktie van D66, vanavond niet bewegen op het niveau van, en moeten dan straks woningen gebouwd worden links of rechts van de spoorlijn in Oudenbosch? Nee, het feit dat bestaande infrastruktuur bepalend is geweest voor de plaatsing van woongebieden, het feit dat er gekozen wordt voor handhaving en alleen verbetering van de bestaande industriële kwaliteiten, dat is een terughoudend beleid op dit terrein, waar een beschermende werking van uitgaat. Voorzitter, wij hopen dat de uitgangspunten voor dit Masterplan straks terug zullen te vinden zijn in het Streekplan. Want alleen dan heb je een wettelijk kader, waarmee je ongewenste ontwikkelingen tegen kunt houden. Waarmee je een kleinere gemeente, die wellicht gedacht had over 10 jaar Europees handelscentrum te kunnen zijn, toch kunt weerhouden vanwege de schade voor de hele regio. Wij hopen dat in de samenwerking, die wij in het Streekgewest voorstaan op dit terrein, dat vooruitlopend op die streekplanaanpassing, gemeenten nu reeds bij het autonoom maken van bestemmingsplannen het Masterplan als uit gangspunt zullen nemen. Er moet de fraktie van D66 nog één opmerking van het hart. Het heeft ons uitermate verbaasd, dat enkele benoemde bestuurders in deze regio de toon hebben gezet voor nogal wat negatieve geluiden over dit Masterplan. Benoemde bestuurders, vaak niet eens portefeuillehouders op dit terrein. Zou het dan toch het bewijs zijn voor het feit, waar D66 al vele jaren voor staat, dat we met gekozen bestuurders kwaliteitsverhoging kunnen krijgen? Ik weet het niet. Het blijft voor ons een vraag, maar het is in ieder geval een mogelijkheid die dichterbij komt. De heer VAN KEMENADE: Voorzitter, zo had ik mijn opmerking in de commissie economische zaken niet bedoeld. De VOORZITTER: Dank u wel. Dan is er nog hoop. De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, allereerst wil ik reageren op wat er al

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1992 | | pagina 136