v
-56-
Even in de richting van Bergen op Zoom, voorzitter. Het is al eerder gezegd.
Het past goed binnen de struktuurschetsdie in deze raad is aangenomen. De
faktor toerisme, een rekreatieve funktie van onze stad komt goed naar voren.
Maar even een aandachtspunt. Uit de krant hebben we kunnen vernemen dat een
aantal personen uit het Bergse bedrijfsleven een misschien toch wat scherpe
reaktie hebben gepleegd op het Masterplan en niet alleen uit Bergen op Zoom.
Is het misschien zo, dat zij ook een aantal zaken gelezen hebben die er niet
in staan, is mijn vraag. Het is toch zo, dat je in het Masterplan niet kunt
lezen dat bestaande bedrijven niet meer uit de voeten moeten kunnen.
Bestaande bedrijven moeten toch uit kunnen breiden? Het is toch niet zo, dat
wij in Bergen op Zoom en in de regio zakelijke dienstverlening mijden?
Voorzitter, ik denk als dat er in gelezen wordt, dat er iets fouts in
gelezen wordt, maar dat wil ik graag bevestigd zien.
In het algemeen kunnen wij instemmen en we hopen dat binnen het Streekgewest
het Masterplan toch gedragen gaat worden, zoals dat zou moeten in de
richting van de provincie.
De heer VAN ES: Voorzitter, dit Strategisch Masterplan voor Westelijk Noord-
Brabant is wat ons betreft een Masterly Plan. Het komt namelijk tot dezelfde
conclusie, die wij al jaren geleden getrokken hebben.
Op bladzijde 7 onder 3.4 luidt die conclusie: De kwaliteiten van het gebied
-de gunstige, relatief rustige ligging ten opzichte van hoogstedelijke
gebieden en het afwisselende, rekreatief aantrekkelijke landschap binnen
duidelijke grenzen- bieden samen een potentieel hoogwaardig woon- en leef
klimaat met een sterk accent op landbouw en rekreatie.
Een dergelijk hoogwaardig klimaat is een potentie, die verder uitgebouwd zou
moeten worden.
Voorzitter, volkomen in overeenstemming met de gedachte van GB/S dat deze
regio een groene long moet vormen tussen Rotterdam en Antwerpen.
Vele kleinere gemeenten hebben in eerste instantie nogal negatief gereageerd
op de stelling, dat de verstedelijking zich zal moeten concentreren en zich
niet zou moeten spreiden over alle kleine kernen en de centrumsteden.
Onze voorkeur gaat duidelijk uit naar het in het Masterplan gestelde. Vooral
de intensivering, onder goede voorwaarden, lijkt ons de te volgen weg.
Beslag op nu nog niet voor woningbouw bestemde gebieden moet echter tot het
uiterste beperkt blijven.
In samenhang met de beperking van nieuwe woongebieden, ondersteunen wij ook
de gedachte industriële vestigingen niet grootschalig uit te breiden. Ook
hier is intensivering van gebruik van bestaande terreinen een vereiste.
Het zinnetje op bladzijde 13: "Westelijk Noord-Brabant houdt geen uitver
koop", geeft duidelijk weer hoe we met onze beperkte mogelijkheden moeten
omgaan.
Hetgeen in het rapport wordt gesteld over de landbouw lijkt een juiste voor
stelling van zaken. Alleen schaalvergroting zal tot economisch weerbare
bedrijven kunnen leiden. In verband hiermee, en ook onder verwijzing naar 5.
5, het hoofdstuk Natuur, lijkt het zinvol het initiatief van de Stichting
Natuurmonumenten eens te bekijken. In Drente wordt onder de aktienaam
"Goudplevier" landbouwgrond omgezet in natuurgebied. Zo kom je enerzijds van
waarschijnlijk onrendabele landbouwgrond af en bereik je tevens je complexen
van fors formaat, zoals vermeld in dat hoofdstuk 5.5.
Zeker wat betreft het in het plan gestelde over de infrastruktuur zal nog de
nodige verdere studie vereisen.
Vanzelfsprekend heeft de aanleg van de Zoomweg, mede ook voor een aantal van
onze buurtgemeentengrote betekenis. Of echter de aanleg van een goederen
spoorlijn tussen Bergen op Zoom en Antwerpen, zeker gezien tegen de achter
grond van het gevaarlijke stoffen vervoer, wel zo aanbevelenswaardig is,
valt te bezien.
Twee zinsneden zou ik nog willen aanhalen, waaruit je bijna zou kunnen af
leiden dat dit rapport richting Bergen op Zoom is geschreven. Bergen op Zoom
neemt een bijzondere positie in als toeristisch rekreatief concentratie
punt voor de gehele regio. Bij het stimuleren van het cultuurtoerisme heeft
Bergen op Zoom veel te bieden.
Bij de plaatsbespreking meldt het plan dat Bergen op Zoom weinig groei
mogelijkheden heeft binnen haar grenzen en dat gestreefd dient te worden
naar intensivering en kwalitatieve groei in plaats van kwantitatieve groei.
Dit laatste zullen wij ons ter harte moeten nemen, daarbij mogen we toch ook
wel tevreden zijn met het potentieel wat Bergen op Zoom wordt toegedacht.
Laten we hopen dat we in staat zijn dit er ook uit te halen.
We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat dit plan niet volledig
synchroon loopt met met de conclusie in het besluit over de struktuurschets,
maar met de bandbreedte van de wethouder, de lange termijn en de vele
faktoren, die op beide rapporten invloed kunnen hebben, denk ik dat we met
dit Masterplan een goed startpunt hebben, om een zinvolle discussie over de
toekomst van deze regio op gang te brengen.
Wij ondersteunen ook van harte het verzoek van de heer Muller aan u, om te
proberen tot stand te brengen dat het Streekgewest de verdere route van dit
plan begeleidt en verder gestalte geeft aan de uitvoering van dit plan.
De heer BOLSIUS: Voorzitter, het Strategisch Masterplan Westelijk Noord-
Brabant bevat een aantal uitstekende keuzes, die maken dat de kwaliteit van
dit gebied optimaal benut en beschermd wordt. De bescherming heeft er in
gezeten dat een aantal gemeenten, bij alle wensen die ze zoal hadden,
stilletjes danwel reeds op papier gezet, gas hebben terug moeten nemen.
Wij zijn er blij mee dat dit in een samenhangend plan hier vanavond voor ons
ligt. De discussie mag zich dan ook, vindt de fraktie van D66, vanavond niet
bewegen op het niveau van, en moeten dan straks woningen gebouwd worden
links of rechts van de spoorlijn in Oudenbosch? Nee, het feit dat bestaande
infrastruktuur bepalend is geweest voor de plaatsing van woongebieden, het
feit dat er gekozen wordt voor handhaving en alleen verbetering van de
bestaande industriële kwaliteiten, dat is een terughoudend beleid op dit
terrein, waar een beschermende werking van uitgaat.
Voorzitter, wij hopen dat de uitgangspunten voor dit Masterplan straks terug
zullen te vinden zijn in het Streekplan. Want alleen dan heb je een
wettelijk kader, waarmee je ongewenste ontwikkelingen tegen kunt houden.
Waarmee je een kleinere gemeente, die wellicht gedacht had over 10 jaar
Europees handelscentrum te kunnen zijn, toch kunt weerhouden vanwege de
schade voor de hele regio.
Wij hopen dat in de samenwerking, die wij in het Streekgewest voorstaan op
dit terrein, dat vooruitlopend op die streekplanaanpassing, gemeenten nu
reeds bij het autonoom maken van bestemmingsplannen het Masterplan als uit
gangspunt zullen nemen.
Er moet de fraktie van D66 nog één opmerking van het hart. Het heeft ons
uitermate verbaasd, dat enkele benoemde bestuurders in deze regio de toon
hebben gezet voor nogal wat negatieve geluiden over dit Masterplan. Benoemde
bestuurders, vaak niet eens portefeuillehouders op dit terrein. Zou het dan
toch het bewijs zijn voor het feit, waar D66 al vele jaren voor staat, dat
we met gekozen bestuurders kwaliteitsverhoging kunnen krijgen? Ik weet het
niet. Het blijft voor ons een vraag, maar het is in ieder geval een
mogelijkheid die dichterbij komt.
De heer VAN KEMENADE: Voorzitter, zo had ik mijn opmerking in de commissie
economische zaken niet bedoeld.
De VOORZITTER: Dank u wel. Dan is er nog hoop.
De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, allereerst wil ik reageren op wat er al