-54-
eindrapport aanbieden. De Stuurgroep beschouwt het werk dan als beëindigd,
maar we kunnen concluderen dat het echte werk nog niet af is. Vandaar dat de
vraag gerechtvaardigd is wie die taak gaat overnemen.
Wat ons betreft blijft de coördinerende rol, zoals gezegd, bij het Streek-
gewest en lijkt het voor de handliggend dat het bestuur van dat Streekgewest
die taak overneemt. Deelt u die visie van onze fraktie? En zo ja, bent u
bereid te bevorderen in goede samenspraak dat zulks ook gebeurt?
Samenvattend, voorzitter. De CDA-fraktie onderschrijft de grote lijnen van
het Masterplan en beschouwt de richting, die aangegeven wordt, als een
juiste. En konstateert dat het Masterplan en de struktuurschets in eikaars
verlengde liggen en een degelijke basis vormt voor de verdere uitwerking.
Dat Bergen op Zoom de bereidheid moet hebben om over haar gemeentegrenzen
heen te kijken en dat dat ook voor de overige 17 gemeenten geldt.
Dat in zo'n proces serieus naar de opmerkingen van de andere gemeenten wordt
geluisterd en daar, waar nodig, in de uitgangspunten van beleid wordt bijge
steld. Dat het Streekgewest het forum is om de coördinerende rol in dit
proces te spelen. Dat Bergen op Zoom bevordert dat de taak van de Stuurgroep
door het Streekgewest wordt overgenomen. Tot slot. Dat in de procedure wordt
voorzien dat met name naar de provincie toe als eenheid wordt opgetreden in
het kader van het Streekplan. Tot zover de bijdrage van de CDA-fraktie.
De heer AERTSSEN: Voorzitter, aan het vaststellen van het Masterplan door de
18 gemeenten van het Streekgewest zitten twee belangrijke aspekten. U hoort
het dat ik ervan uitga dat de 18 gemeenten dit Masterplan, wel of niet ge
wijzigd, nog zullen vaststellen.
Op de eerste plaats de inhoudelijke kant, de visie op het gebied.
Op de tweede plaats, de politieke kant, het signaal van eensgezindheid, dat
we krachtig moeten uitzenden richting Den Bosch.
Voorzitter, ten aanzien van de inhoudelijke kant spreekt onze fraktie aan de
uitgangspunten die het bureau gehanteerd heeft. Men heeft als het ware van
bovenaf op het gebied gekeken en vervolgens gekeken waar aktiviteiten het
best ingepast kunnen worden in dat gebied. Men heeft de opvatting neerge
schreven, sterke punten moet je uitbuiten, de eigenheid van de streek
benadrukken. Men heeft gezegd, je moet geen optelsom maken van allerlei
verlangens die in de verschillende gemeenten spelen. Ook dat komt in dat
Masterplan uiteindelijk tot uitdrukking. Men pleit voor min of meer regio
nale planning en dus geen versnippering van kostbare gronden.
De uitkomst van deze hele exercitie, ik zei het al voorzitter, is dus het
Masterplan. Het heeft dan ook in grote lijnen de instemming van de PvdA-
fraktie
Afdalend naar het Bergse niveau, konstateer ik dat het Masterplan in grote
mate aansluit op de struktuurschets van de gemeente. Ten aanzien van de
exacte ligging van de lokaties voor wonen en werken, lijkt de aansluiting
niet geheel naadloos. Ik denk dat wij elkaar daar nog over komen te spreken,
als het gaat om de uitwerking van de struktuurschets en de verdere bestem
mingsplannen. De discussie hierover, een maand geleden, zit wat dat betreft
nog vers in het geheugen.
Voorzitter, ten aanzien van de procedure. Ik konstateer dat van het eensge
zinde signaal, dat we richting Den Bosch hadden moeten uitzenden, tot op
heden niet veel is terecht gekomen. Ik hoop zelfs dat ze de oren maar even
dicht gestopt hebben en de kakofonie van geluiden gelaten over zich heen
hebben laten gaan.
Ik heb op 13 mei, bij de presentatie van het Masterplan, kunnen konstateren
dat er enerzijds een grote spanning is opgebouwd, maar dat er anderzijds ook
een grote mate van redelijkheid en bereidheid is tot overleg bij de ver
schillende gemeenten. In de commissies economische zaken en ROSOV heb ik er
dan ook voor gepleit, niet te zeer voorop te lopen en het Masterplan even-
-55-
tueel pas eind juni vast te stellen. Een beleid op kousevoeten, zorgvuldig
lange tenen vermijdend, niet uit zwakte, maar wel met dat ene doel voor
ogen, unanimiteit binnen het Streekgewest bewerkstelligen.
In dit verband, voorzitter, wil ik graag weten wat straks met de uitkomst
van ons portefeuille-overleg gedaan gaat worden. Ik kan me voorstellen dat
daar wensen uitkomen van andere gemeenten ten aanzien van wijzigingen. Komen
deze aanvullingsvoorstellen, wijzigingsvoorstellen nog terug in de raad, of
worden die integraal direkt overgenomen in het Masterplan?
Inhakend op het betoog van de heer Muller, wilde ik van het CDA toch weten,
hoe men aankijkt tegen ruimtelijke ordening als overgedragen taak. Ik be
luister, dacht ik, in zijn verhaal dat het CDA dat niet als een overgedragen
taak ziet. Ik herinner de fraktie van het CDA er wel aan, dat de gemeente
Bergen op Zoom een jaar of twee geleden daarover een indringende brief heeft
geschreven aan het Streekgewest. Met als kern van de zaak, dat het toch wel
een goede zaak zou zijn als die taak werd overgedragen.
Tot slot, voorzitter, wenst mijn fraktie vurig dat de eensgezindheid terug
keert en dat in de maand juni de kakofonie over zal gaan in een soort sym
fonie, zodat de Westbrabantse bijdrage in het kader van het Streekplan in
Den Bosch serieus genomen zal worden. Wij gaan er daarbij zonder meer vanuit
dat de voorzitter van het Streekgewest in dit proces een uiterste krachts
inspanning zal leveren.
De VOORZITTER: Het was ook wel eens wennen aan muziek van Badings. Het woord
is aan de heer Janssen.
De heer JANSSEN: Voorzitter, is het erg als ik zeg dat ik die muziek niet
ken?
Voorzitter, het Masterplan. Toen wij enige tijd geleden het Streekplan be
handelden in deze raad, heeft de VVD-fraktie gezegd dat het Streekplan, wat
ons betreft, een enorm onsamenhangend beeld gaf. Vanavond zei het CDA
ongeveer hetzelfde. Wij hebben dat dan ook eigenlijk afgewezen. Met andere
woorden, wij waren, toen de gedachte van het Masterplan werd geopperd, er
direkt voor te vinden om dit Masterplan tot ontwikkeling te brengen.
De reaktie van mijn fraktie is positief, kijkend naar het nu voor ons
liggende Masterplan. Het is helder. Het geeft grote lijnen aan. Het ver
zandt niet in details en dat is goed. Zo hoort het ook. Het is afgewogen.
Het heeft handen en voeten voor de toekomst.
Zeer goed is verder dat in het plan goedgekeurd rijksbeleid en provinciaal
beleid is opgenomen. Daar is rekening mee gehouden. Dat ligt aan de basis
van dit Masterplan.
Jammer is het wel te konstateren dat in eerste aanleg een aantal kleinere
gemeenten —en ik heb begrepen uit de kranten vaak hun voorzitters, de
burgemeesters- wat staccato hebben gereageerd op het voorstel. Ik heb het
gevoel dat ze reageren op iets, wat ze niet altijd kunnen lezen in het
Masterplan. Ze lezen naar mijn gevoel kleine lettertjes die er niet staan.
Dat is jammer.
Reagerend op wat het CDA net heeft voorgesteld over de rol van het
Streekgewest. Ik denk dat het voorstel van het CDA, om het bestuur van het
Streekgewest een soort van forum te laten zijn, een goed voorstel is. Dat is
een goede spreekbuis in de richting van de provincie. Coördinerend dus. Maar
dat is wat anders dan het overdragen van taken. Ik heb ook niet gehoord dat
de heer Muller dat wilde. Hij zei zoiets van, eigenlijk is daar nu niet de
tijd voor. Ik zou de faktor tijd nu ook niet willen gebruiken. Ik denk dat
je voor dit Masterplan niet een taak over moet dragen naar het Streekgewest.
Maar coördineren is zeker een goede zaak. Een aantal zaken zal nu een keer
in overleg, na vele gesprekken, en na de gesprekken waar de harde kantjes
afgaan, moeten uitmonden in een volwaardig gedragen plan.