-36- dat ik niet gereageerd heb op haar vraag omtrent de clubkas ten goede komen de huur, die bij het hockeyveld zou kunnen ontstaan. Ik vind het een terechte vraag als zij zegt, stel het in de commissie eens aan de orde om te bezien in hoeverre dat rechtvaardig en redelijk is en hoe dat bij andere zou kunnen ziin. Dat is ook wat zij vroeg. Dus ik neem aan dat ik er op dit moment niet dieper op hoef in te gaan. Mevrouw Veraart heeft trouwens nog een vraag gesteld, heb ik net gezien, of alles, wat in het raadsstuk staat binnen het krediet valt. Daarbij doelt zij op de offertes die van de week zijn uitgebracht. Het verheugt mij om te zeggen dat alledrie offertes vallen binnen de ruimte die we daarvoor hadden. Met de hulp van de Nederlandse Sport Federatie wordt nu bekeken naar kwali teit van de offertes, om te kunnen beslissen welk bedrijf de opdrachten zal krijgen. Dus ervan uitgaand dat daar in ieder geval minstens één bedrijf uitkomt dat een goede offerte heeft gedaan en daaraan toegevoegd dat het binnen het bedrag is wat we daarvoor dachten, moet het zeker door kunnen gaan. De heer Van de Water vroeg zich af of, als er stenen over waren, die op een ander sportpark zouden kunnen worden gebruikt. Ik moet u zeggen dat ik nu niet kan voorzien of er stenen over zijn. Wellicht dat het na de beoordeling van de offertes ook nog zou kunnen blijken. Ik heb zijn wens gehoord en zal proberen daar een oplossing voor te vinden die redelijk is. Dat is eigenlijk ook wat hij wilde. De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, met alle respekt, maar ik ben in het verleden al voor minder buiten de orde verklaard. Als ik dan de portefeuil lehouder daar in alle ernst op in hoor gaan, dan rijst bij mij toch wel de vraag dat, als er echt stenen overblijven, ik de portefeuillehouder zal aanspreken omdat er verkeerd is gecalculeerd. Dat is geen manier van poli tiek bedrijven. De VOORZITTER: Ik zou maar willen zeggen ten aanzien van de ordehandhaving in deze vergadering, mijnheer Van der Kallen, hij die een steen over heeft, werpe de eerste. Het debat is, denk ik, hiermede in voldoende mate afgedaan. De heer VAN DER STOEL, wethouder: Wellicht kunnen wij dan een heel groot pad beleggen, voorzitter. De VOORZITTER: Dames en heren, ik begrijp dat u geen stemming wenst, geen aantekening, dan is aldus besloten. Ik ga er vanuit dat u hiermee ook expliciet hebt willen besluiten dat het college gemachtigd is om tot uitvoering over te gaan. Hetgeen af te leiden is uit het feit dat u de gemeentebegroting wilt wijzigen. 11Vaststelling van een nieuw reglement van de Gemeentelijke Kredietbank te Bergen op Zoom Nr. SO/4. Dit punt is van de agenda afgevoerd en ter behandeling naar een volgende vergadering doorgeschoven. 12. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet ad f 500.000,t.b.v. het aanbrengen van geriefsverbeterende voorzieningen in gemeentewoningen. Nr. WB/2. Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. -37- Voorstel tot het vaststellen van de subsidiebijdrage voor 1992 ten behoeve van woonconsumenten(organisaties) Nr. SOB/27 De VOORZITTER: Dames en heren, ik wil u eerst wijzen op een wijziging op pagina 2 van de voordracht. In de 7e zin van boven dient achter te handhaven een punt te worden gezet. Het leggen van een extra accent op de aktiviteiten enz., komt te vervallen. De heer SMITS: Voorzitter, dit stuk is een jaarlijks terugkerend stuk tot vaststelling van het subsidiebedrag woonconsumenten. Dat is in de verorde ning zo geregeld. Met wat hier staat in het besluit is de VVD akkoord. Het gaat dit jaar om ruim 28.000,Ik herinner mij andere jaren dat het een keer 33.000,was. Het is duidelijk een variabel bedrag, wat ieder jaar vastgesteld moet worden. Dat bedrag is variabel, omdat daar een aantal punten van invloed zijn op de hoogte hiervan. Dat is het aantal woningen wat per jaar gebouwd wordt in het jaar vóór het subsidie jaar. Het zou best eens mogelijk kunnen zijn dat dat in de toekomst daalt en sterk zal dalen. Dat hangt van die woningbouwproduktie af. Een nadering tot nul zou voor ons ook wel eens tot de mogelijkheden kunnen behoren. Als ik zo schets dat het bedrag variabel is, dan houdt dat tevens in dat de uitkering uit dit fonds ook variabel is. Er is dus niemand van de subsidie ontvangers die een vast bedrag kan claimen uit deze pot. Alle ontvangers weten dat. Het staat ook in de verordening. Het is dus niet mogelijk om hier een struktureel beleid op te bouwen. Dat ter inleiding van het volgende verhaal. Want ik wil even toe naar de praktijk van die toekenning van die subsidies. Dat gaat in het kort zo. De mensen, die van die woonconsumentensubsidie gebruik willen maken, leveren een begroting in. Daar wordt driftig in geschrapt die onderdelen, die toevallig verkeerd benoemd zijn. Vervolgens wordt er uitgekeerd. Dat gebeurt meestal in procentuele zin, omdat het totaal van de ingediende begrotingen het bedrag, wat beschikbaar is, ver overschrijdt. Tot op heden is dat altijd zo geweest, dus dan moet dat procentueel toegediend worden. Wat is dan de gegroeide situatie? De gegroeide situatie is, dat de brutaal ste die zijn begroting stevig opvoert en het geluk heeft dat er weinig in geschrapt wordt, het meeste vangt. Dat svsteem kennen ze zo langzamerhand, dus daar wordt driftig naar gewerkt. In 1989 heeft de VVD het toen opgenomen voor de woonbond, want die had naar ons idee een reële begroting ingediend en die werd daar duidelijk het slachtoffer van, want daar werd aanzienlijk minder aan toegedeeld. Dat was aanleiding voor het college om een notitie op te stellen over ditzelfde onderwerp. Ik kan het niet nalaten een belangrijk stuk daarvan voor te lezen. Hier volgt dat citaat: Het systeem werkt in de hand dat organisaties hun ramingen majoreren, om aanspraak te kunnen maken op een zo groot mogelijk deel van het budget. Gevolg hiervan kan zijn dat een organisatie, die een begroting met meer realiteitswaarde indient, hiervoor de rekening gepresenteerd krijgt, middels een relatief lage subsidiebijdrage. Voorts is de omschrijving dat de akti viteiten ter behartiging van de volkshuisvestingsbelangen subsidiabel, tamelijk vaag en rekbaar. Het is gewenst, mede ter bevordering van een stringentere controle op de bestedingen, een en ander nader te concretise ren. Einde citaat. Dat is niet van mij, dat is van het college. De VVD-fraktie vindt dan ook dat na zoveel jaren nu eindelijk eens de pres tatie-eisen, die gesteld worden, gekoppeld worden aan de subsidie. We voorkomen daarbij een aantal dubbels. Wat erg hard nodig is, omdat de hoe veelheid middelen maar beperkt is. De dubbels moeten er dus uitgehaald worden. Als we dan uw verhaal lezen, de begeleidende brief, dan komt het er eigenlijk op neer, dat de VVD akkoord is met die tekst. U hebt net medege-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1992 | | pagina 126