nomen. De maatregelen in het kader van de gevaarlijke stoffenroute zijn nog
niet uitgevoerd. Een betere bewegwijzering zou kunnenleiden tot een meer
gebruik maken van de randweg Oost, Noord en West. Met andere woorden, we heb
ben nog geen totaal overzicht over wat er in de toekomst zou moeten gaan ge
beuren. Om nu reeds die maatregel te nemen om te zeggen het autoverkeer moet
eruit, dat gaat me te ver. Temeer, dat werd ook al gezegd, omdat dat zou kun
nen gaan betekenen dat de Antwerpsestraatweg misschien nog wel vaker gebruikt
gaat worden voor het vrachtwagenverkeerDat is iets wat we helemaal niet willen.
Met andere woorden, er moeten nog vele dingen worden gerealiseerd aangaande ons
randwegenstelsel. Er moeten nog vele maatregelen worden genomen. We moeten de
effecten op langere termijn afwachten. We kunnen dus instemmen met het voorstel
zoals het hier ligt.
De heer MULLER: Ik denk dat ik ook namens onze fractie kan zeggen dat het voor
stel zoals dat thans voor ons ligt onze goedkeuring heeft. Laat ik daar geen
twijfel over laten bestaan. In de commissie is inderdaad uitgebreid gesproken
naar aanleiding van de brief die de inspecteur heeft gestuurd. Ik denk dat het
toch goed is, de heer Janssen heeft dat al gedaan, om toch even naar de historie
terug te gaan, waarin wij natuurlijk een goedgekeurd bestemmingsplan hebben ge
had, de kredieten hebben goedgekeurd, om deze weg, die wij een wijkverbindings-
weg noemen, die een voltooiing moet worden van het zog. radiale systeem zoals
wij dat voor ogen hebben wat tenslotte de uitkomst moet zijn. Dan zegt de in
specteur, u moet maatregelen nemen om het vrachtverkeer van deze weg te weren.
Dan loopt hij in wezen vooruit op datgene wat de heer Aertssen al zei dat per
1 november a.s. er kennelijk iets in Den Haag besloten gaat worden.
Het gevaarlijke stoffen verkeer, dat heeft de heer Janssen ook al aangestipt,
dat moet nog voltooid worden maar dat zal langs de randweg Noord en Dost moe
ten plaatsvinden. Bovendien zal ook via een goede bewegwijzering een groot ge
deelte van het vrachtverkeer via die wegen geleid moeten worden naar het in
dustrieterrein. Om dan nu op dit moment te zeggen dat vrachtverkeer mag er niet
komen dan denk ik dat we inderdaad in de problemen komen met de beheersbaar
heid van zo'n maatregel. Ik heb in de commissie geproefd dat er in wezen mate
rieel best overeenstemming over dit gebeuren is, mits aan een aantal maatrege
len wordt voldaan. Aan de andere kant zeg je, de beheersbaarheid van een maat
regel die je invoert moet natuurlijk ook door de politie goed te controleren
zijn. Wij denken als fractie dat op dit moment zo'n maatregel niet te contro
leren is en vandaar dat wij een motie die de heer Aertssen heeft aangekondigd
in die richting, die waarschijnlijk daarover zal gaan, niet zullen steunen.
Ik denk dat je niet mag ontkennen, wij hebben dat enige tijd geleden hier in de
raad ook al bepleit, dat er toch iets met die weg aan de hand is en dat wij niet
mogen ontkennen dat deze weg in wezen vergelijkbaar is met de Gagelboslaan,
Burg. Wittelaan. Dat zijn wegen die binnen de bebouwde kom lopen, dat zijn
wegen die een 50 km. snelheidslimiet kennen.
Het zal duidelijk zijn dat de weg waar wij nu over praten ook in de toekomst
binnen de bebouwde kom komt te liggen en zeker dat gedeelte wat aansluit aan
de Boulevard en de Schelde. Vandaar dat wij er nogmaals voor willen pleiten
om deze weg, die een wijkverbindingsweg is, alsnog de 50 km. limiet te geven.
De heer VAN DEN OUDEN: Zoals bekend hebben wij tegen dit voorstel tot het aan
leggen van de weg gestemd enige tijd geleden. Wel vinden wij echter dat er goe
de maatregelen genomen moeten worden tegen de geluidsoverlast. Daarom vinden
wij dat het advies van de Inspecteur van de Volksgezondheid en Milieuhygiëne
geheel gevolgd moet worden, dus ook het weren van het vrachtverkeer, uitgezonderd
het bestemmingsverkeer. Ervaringen uit andere gemeenten hebben al laten blijken
dat hier goede maatregelen voor getroffen kunnen worden en dat er ook goed ge
controleerd kan worden. In deze zullen wij de motie die eventueel in tweede
termijn door de heer Aertssen ingediend zal worden, ondersteunen voor wat be
treft de maatregelen voor het vrachtverkeer. In de commissie was de wethouder
nogal optimistisch over de verwachte verkeersdrukte op deze weg. Hij dacht dat
- 9 -
dat het allemaal nog wel mee zou vallen, in tegenstelling tot de verwachtingen
van enkele leden van die commissie.
Toen heeft mevrouw Bolten de wethouder de vraag gesteld of,mocht het eventueel
tegenvallen wat de verkeersdrukte betreft, naar aanleiding het soort geluids
scherm dat gebruikt zou worden gedacht zou worden om deze weg te veranderen in
een vierbaansweg. Daar heeft de wethouder toen geen antwoord op gegeven. Daarom
stel ik die vraag nogmaals of het eventueel in de toekomst mogelijk zou zijn
om daar een vierbaansweg van te maken.
Wat betreft de opmerking over de maximum snelheid van 50 km van de heer Muller
wil ik zeggen dat ik dat van harte ondersteun.
De heer STUART, wethouder: Ik heb de indruk dat net als in de commissioriale
behandeling, behoudens het oordeel van BSD en Groen Links eigenlijk niemand er
tegen is om de gevraagde besluiten te nemen die nodig zijn in het kader van
de Wet Geluidshinder en dat de discussie zich ook hier weer afspeelt naar aan
leiding van één van de overwegingen van het college die tot de geformuleerde
besluiten hebben geleid. Die overwegingen zijn gemaakt naar aanleiding van een
opmerking van de brief van de inspecteur. Dus als de orde dat allemaal toe mag
laten dan spreken we vanavond denk ik niet zozeer over het al dan niet nemen
van deze noodzakelijke besluiten, maar over een aantal verkeerssituaties die
bestaan in de stad en waarover iedereen het denk ik het eens is dat daar te ge
legener tijd verbetering in zal moeten komen, zoals bijv. de Antwerpsestraatweg.
Ik heb in deze raad eerder mogen betogen dat de eerste randvoorwaarde om tot
nadere maatregelen te komen voor herschikking en beheersing van ver
stromen is de realisering van het totale stelsel van randwegen en verbind g
wegen. Wat dat betreft sluit ik mij graag aan bij datgene wat de heer Jans
heeft gezegd. Een eerste voorwaarde om op andere wegen die tot, nu uoe ged^
hebben als wijkverbindingswegen, doorgaande wegen, andere maatregelen te gaan
treffen is de totale realisering van die hele ruit rondom de stad.
Om nog even een voorbeeld te geven in dat kader het volgende kredieten en
in het totale dekkingsplan van de randwegen is ook voorzien bewegwijzering.
Daar is zelfs in het dekkingsplan in voorzien. Dat is het einde van het ve
Als die wegen gerealiseerd zijn dan ga je proberen met de maatregelen die j
ter beschikking staan, fysieke, wettelijke maatregelen, om dat verkeer ook
van die wegen gebruik te laten maken op de wijze zoals je dat, wilt.
lijk voorbeeld daarvan is natuurlijk de gevaarlijke stoffenroute
Het zal ook duidelijk zijn dat als dat totale stelsel klaar an alles
gelegen is om te proberen andere weggebruikers, men name de fl^ers op di
radialen zoals de Antwerpsestraatweg, betere kansen te gevensen'veiliger
geving te bieden. Daarvoor zou je inderdaad moeien proberen om het zware ve
keer dat er nu op zit er af te, halen, maar dat kan dan ook als het totale st
sel is gerealiseerdIk denk dat we daar geen van allen van mening over ver
schillen We hebben ook altijd gezegd dat het in onze bedoeling ligt ommet
een goede bewegwijzering en met name e eersingsma^ mogelijk
vrachtverkeer°van «teUj^, oostelijke en ---lijke^tructuur^ebruik-
maakt. Dat is nu ff|ek bedoeling. Ik denk dat daar geen verschil
gereed is, maar dat ligt zeker in ae Deaoei±n&.
van mening over bestdenk dat het toch goed is om dat nog eens
De inspecteur heeft geschreven aanbeveling verdient om
letterlijk te nemen, dat het tev bestemmingsverkeer naar aanliggende wijken
het vrachtverkeer, uitgezonderd edkomen van de Noordelijke randweg
om milieuhygiënische overweging beschikking staande mid-
van Bergen op Zoom en de Markiezaa^gva"bied^ Hij gaat dan verder: Uiter-
delen uit de wegenverkeerswet^ te ve^bie^en.^ij^^
aard - dat is naar mijn gevoe reinen westeiijk en noordwestelijk van Ber-
vrachtverkeer naar de mdust duideli1ke bewegwijzering vanaf de Rijksweg
gen op Zoom door middel van een duidelijke^
A 58, Zoomweg naar h^h^aavan de boodSchap van de inspecteur. Dat wil hij graag.
Dat is de materiële