nomen. De maatregelen in het kader van de gevaarlijke stoffenroute zijn nog niet uitgevoerd. Een betere bewegwijzering zou kunnenleiden tot een meer gebruik maken van de randweg Oost, Noord en West. Met andere woorden, we heb ben nog geen totaal overzicht over wat er in de toekomst zou moeten gaan ge beuren. Om nu reeds die maatregel te nemen om te zeggen het autoverkeer moet eruit, dat gaat me te ver. Temeer, dat werd ook al gezegd, omdat dat zou kun nen gaan betekenen dat de Antwerpsestraatweg misschien nog wel vaker gebruikt gaat worden voor het vrachtwagenverkeerDat is iets wat we helemaal niet willen. Met andere woorden, er moeten nog vele dingen worden gerealiseerd aangaande ons randwegenstelsel. Er moeten nog vele maatregelen worden genomen. We moeten de effecten op langere termijn afwachten. We kunnen dus instemmen met het voorstel zoals het hier ligt. De heer MULLER: Ik denk dat ik ook namens onze fractie kan zeggen dat het voor stel zoals dat thans voor ons ligt onze goedkeuring heeft. Laat ik daar geen twijfel over laten bestaan. In de commissie is inderdaad uitgebreid gesproken naar aanleiding van de brief die de inspecteur heeft gestuurd. Ik denk dat het toch goed is, de heer Janssen heeft dat al gedaan, om toch even naar de historie terug te gaan, waarin wij natuurlijk een goedgekeurd bestemmingsplan hebben ge had, de kredieten hebben goedgekeurd, om deze weg, die wij een wijkverbindings- weg noemen, die een voltooiing moet worden van het zog. radiale systeem zoals wij dat voor ogen hebben wat tenslotte de uitkomst moet zijn. Dan zegt de in specteur, u moet maatregelen nemen om het vrachtverkeer van deze weg te weren. Dan loopt hij in wezen vooruit op datgene wat de heer Aertssen al zei dat per 1 november a.s. er kennelijk iets in Den Haag besloten gaat worden. Het gevaarlijke stoffen verkeer, dat heeft de heer Janssen ook al aangestipt, dat moet nog voltooid worden maar dat zal langs de randweg Noord en Dost moe ten plaatsvinden. Bovendien zal ook via een goede bewegwijzering een groot ge deelte van het vrachtverkeer via die wegen geleid moeten worden naar het in dustrieterrein. Om dan nu op dit moment te zeggen dat vrachtverkeer mag er niet komen dan denk ik dat we inderdaad in de problemen komen met de beheersbaar heid van zo'n maatregel. Ik heb in de commissie geproefd dat er in wezen mate rieel best overeenstemming over dit gebeuren is, mits aan een aantal maatrege len wordt voldaan. Aan de andere kant zeg je, de beheersbaarheid van een maat regel die je invoert moet natuurlijk ook door de politie goed te controleren zijn. Wij denken als fractie dat op dit moment zo'n maatregel niet te contro leren is en vandaar dat wij een motie die de heer Aertssen heeft aangekondigd in die richting, die waarschijnlijk daarover zal gaan, niet zullen steunen. Ik denk dat je niet mag ontkennen, wij hebben dat enige tijd geleden hier in de raad ook al bepleit, dat er toch iets met die weg aan de hand is en dat wij niet mogen ontkennen dat deze weg in wezen vergelijkbaar is met de Gagelboslaan, Burg. Wittelaan. Dat zijn wegen die binnen de bebouwde kom lopen, dat zijn wegen die een 50 km. snelheidslimiet kennen. Het zal duidelijk zijn dat de weg waar wij nu over praten ook in de toekomst binnen de bebouwde kom komt te liggen en zeker dat gedeelte wat aansluit aan de Boulevard en de Schelde. Vandaar dat wij er nogmaals voor willen pleiten om deze weg, die een wijkverbindingsweg is, alsnog de 50 km. limiet te geven. De heer VAN DEN OUDEN: Zoals bekend hebben wij tegen dit voorstel tot het aan leggen van de weg gestemd enige tijd geleden. Wel vinden wij echter dat er goe de maatregelen genomen moeten worden tegen de geluidsoverlast. Daarom vinden wij dat het advies van de Inspecteur van de Volksgezondheid en Milieuhygiëne geheel gevolgd moet worden, dus ook het weren van het vrachtverkeer, uitgezonderd het bestemmingsverkeer. Ervaringen uit andere gemeenten hebben al laten blijken dat hier goede maatregelen voor getroffen kunnen worden en dat er ook goed ge controleerd kan worden. In deze zullen wij de motie die eventueel in tweede termijn door de heer Aertssen ingediend zal worden, ondersteunen voor wat be treft de maatregelen voor het vrachtverkeer. In de commissie was de wethouder nogal optimistisch over de verwachte verkeersdrukte op deze weg. Hij dacht dat - 9 - dat het allemaal nog wel mee zou vallen, in tegenstelling tot de verwachtingen van enkele leden van die commissie. Toen heeft mevrouw Bolten de wethouder de vraag gesteld of,mocht het eventueel tegenvallen wat de verkeersdrukte betreft, naar aanleiding het soort geluids scherm dat gebruikt zou worden gedacht zou worden om deze weg te veranderen in een vierbaansweg. Daar heeft de wethouder toen geen antwoord op gegeven. Daarom stel ik die vraag nogmaals of het eventueel in de toekomst mogelijk zou zijn om daar een vierbaansweg van te maken. Wat betreft de opmerking over de maximum snelheid van 50 km van de heer Muller wil ik zeggen dat ik dat van harte ondersteun. De heer STUART, wethouder: Ik heb de indruk dat net als in de commissioriale behandeling, behoudens het oordeel van BSD en Groen Links eigenlijk niemand er tegen is om de gevraagde besluiten te nemen die nodig zijn in het kader van de Wet Geluidshinder en dat de discussie zich ook hier weer afspeelt naar aan leiding van één van de overwegingen van het college die tot de geformuleerde besluiten hebben geleid. Die overwegingen zijn gemaakt naar aanleiding van een opmerking van de brief van de inspecteur. Dus als de orde dat allemaal toe mag laten dan spreken we vanavond denk ik niet zozeer over het al dan niet nemen van deze noodzakelijke besluiten, maar over een aantal verkeerssituaties die bestaan in de stad en waarover iedereen het denk ik het eens is dat daar te ge legener tijd verbetering in zal moeten komen, zoals bijv. de Antwerpsestraatweg. Ik heb in deze raad eerder mogen betogen dat de eerste randvoorwaarde om tot nadere maatregelen te komen voor herschikking en beheersing van ver stromen is de realisering van het totale stelsel van randwegen en verbind g wegen. Wat dat betreft sluit ik mij graag aan bij datgene wat de heer Jans heeft gezegd. Een eerste voorwaarde om op andere wegen die tot, nu uoe ged^ hebben als wijkverbindingswegen, doorgaande wegen, andere maatregelen te gaan treffen is de totale realisering van die hele ruit rondom de stad. Om nog even een voorbeeld te geven in dat kader het volgende kredieten en in het totale dekkingsplan van de randwegen is ook voorzien bewegwijzering. Daar is zelfs in het dekkingsplan in voorzien. Dat is het einde van het ve Als die wegen gerealiseerd zijn dan ga je proberen met de maatregelen die j ter beschikking staan, fysieke, wettelijke maatregelen, om dat verkeer ook van die wegen gebruik te laten maken op de wijze zoals je dat, wilt. lijk voorbeeld daarvan is natuurlijk de gevaarlijke stoffenroute Het zal ook duidelijk zijn dat als dat totale stelsel klaar an alles gelegen is om te proberen andere weggebruikers, men name de fl^ers op di radialen zoals de Antwerpsestraatweg, betere kansen te gevensen'veiliger geving te bieden. Daarvoor zou je inderdaad moeien proberen om het zware ve keer dat er nu op zit er af te, halen, maar dat kan dan ook als het totale st sel is gerealiseerdIk denk dat we daar geen van allen van mening over ver schillen We hebben ook altijd gezegd dat het in onze bedoeling ligt ommet een goede bewegwijzering en met name e eersingsma^ mogelijk vrachtverkeer°van «teUj^, oostelijke en ---lijke^tructuur^ebruik- maakt. Dat is nu ff|ek bedoeling. Ik denk dat daar geen verschil gereed is, maar dat ligt zeker in ae Deaoei±n&. van mening over bestdenk dat het toch goed is om dat nog eens De inspecteur heeft geschreven aanbeveling verdient om letterlijk te nemen, dat het tev bestemmingsverkeer naar aanliggende wijken het vrachtverkeer, uitgezonderd edkomen van de Noordelijke randweg om milieuhygiënische overweging beschikking staande mid- van Bergen op Zoom en de Markiezaa^gva"bied^ Hij gaat dan verder: Uiter- delen uit de wegenverkeerswet^ te ve^bie^en.^ij^^ aard - dat is naar mijn gevoe reinen westeiijk en noordwestelijk van Ber- vrachtverkeer naar de mdust duideli1ke bewegwijzering vanaf de Rijksweg gen op Zoom door middel van een duidelijke^ A 58, Zoomweg naar h^h^aavan de boodSchap van de inspecteur. Dat wil hij graag. Dat is de materiële

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1991 | | pagina 99