-30-
Zou ik u mogen voorstellen dat wij de PvdA en de heer van den Ouden
aantekening verlenen. En dat daarmede, althans wat mij betreft, tenzij een
uwer zich daartegen verzet, het besluit, zoals u dat op uw banken hebt
aangetroffen, met het amendement gewijzigd, is vastgesteld.
U wenst daarover geen stemming? Aantekening is verleend aan de PvdA en Groen
Links dat zij tegen het amendement zijn, zoals het door de heer Withagen en
de zijnen is ingediend. Voor het overige is de nota aangenomen.
9- Voorstel met betrekking tot afwerking verzoeken om planschade in relatie
tot het bestemmingsplan "Kragqe 2
Nr. SOB/30
Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel
aangenomen.
10. Voorstel tot het treffen van voorlopige maatregelen op het Beursplein.
Nr. SOB/29
De heer VAN DE WATER: In de eerste plaats zijn wij natuurlijk erg blij met
de herinrichting van het Beursplein. Maar bij nader inzien blijken de te
creëren parkeerplaatsen toch op een zeer ongunstige plaats te liggen. Omdat
er aan de belendende straat een aantal bedrijven gevestigd is, waar ze
regelmatig laden en lossen. Als men de straat inrijdt dat stukje Moeregreb-
straat/Beursplein, dan rijdt men eigenlijk tegen het verkeer in. We zouden
aan de wethouder toch nog eens willen vragen, te overwegen of het niet
mogelijk is om de parkeerplaatsen daar niet te creëren. Maar om van de
parkeermeterplaatsen, die nu staan bij het Markiezenhof en de Mariahoek,
plaatsen voor kort parkeren te maken, zodat het hele plein vrij blijft. We
willen dus vragen om de situatie nog eens goed te bekijken.
Dan nog een vraag met betrekking tot de financiële kant.
Er wordt een krediet gevraagd van 9.200, We dachten dat daar nog
3.500,bij zou moeten voor de parkeermetersZodat het totale krediet
12.700,zou moeten zijn. Maar dat horen we nog wel van de wethouder.
De heer VAN DEN OUDEN: We juichen het autovrij maken van het Beursplein toe.
Slecht vinden wij het dat er parkeerplaatsen komen in de Moeregrebstraat
Terwijl nota bene het Mineurplein nog geen 50 meter verder ligt. Het lijkt
ons echt niet te ver om te lopen als men het VVV wil bezoeken en men is met
de auto. Daarbij komt dat de Moeregrebstraat geen echt doorlopende straat
is. Een gedeelte van de straat heeft het karakter van een woonerf, met een
speelplaats voor kinderen. Door het creëren van die parkeerplaatsen krijgt
men meer zoekverkeer, wat dan ook weer milieubelastend is.
Verder vragen wij ons af wat de omwonenden van dat plan vinden, ook al is
het maar tijdelijk. Wij hebben de indruk dat ze niet geraadpleegd zijn. Wij
missen ook de fietsvoorzieningen. Het zou ook goed zijn dat er mogelijkheden
zijn wanneer men op de fiets naar het VVV komt, zodat de mensen hun fiets
kunnen parkeren.
Wij willen in ieder geval aantekening tegen de parkeerplaatsen in de
Moeregrebstraat
De heer STUART, wethouder: Het is wellicht goed om nog eens te benadrukken
dat het hier gaat om een paar tijdelijke maatregelen, die noodzakelijk
geworden zijn door de ingebruikneming van het VVV-kantoor. Bij welk kantoor
een paar kort-parkeerplaatsen absoluut noodzakelijk zijn. En dan ook nog
vanuit de rijrichting Steenbergsestraatomdat voor het autoverkeer immers
het VVV bewegwijzerd is. Dan moet je vreemdelingen toch de mogelijkheid
bieden om een moment kort te kunnen parkeren.
-31-
In de commissie is er uitgebreid over gesproken. Ik denk dat we voor de
definitieve herinrichting al de opmerkingen die gemaakt zijn ter harte
moeten nemen. Het gaat hier nogmaals echt om een tijdelijke maatregel. Die
parkeerplaatsen liggen inderdaad in de Moeregrebstraat, om op dit moment
geen andere problemen te veroorzaken met bussen die nogal eens stoppen op de
plaats die de heer van de Water ook bedoelt, althans aan de kant van het
Beursplein. Strikt genomen, is dat te beschouwen als bestemmingsverkeer.
Waardoor inderdaad iemand, die daar kort parkeert, via de Moeregrebstraat
zou kunnen wegrijden. Zoals overigens ook die laad- en losauto s van die
zaken dat doen. Maar je kan ook achteruit uitsteken. Dat is inderdaad te
stimuleren natuurlijk om terug de Steenbergsestraat in te gaan.
Maar de vraag is inderdaad of dat bij de definitieve echte herinrichting, na
de bouwaktiviteiten, niet beter geregeld kan worden. Zo hebben we immers in
de commissie met elkaar afgesproken.
Het bedrag moet inderdaad 12.700,zijn. Waarbij slechts onderscheid
gemaakt wordt voor de dekking, omdat de kosten van de parkeermeters uit het
parkeerfonds gedekt worden.
Van de opmerkingen van de heer van den Ouden stel ik mij voor dat we dat
allemaal terug laten komen bij het definitieve herinrichtingsplan.
De VOORZITTER: U kunt zich daarmee verenigen? Akkoord.
Nog even voor de goede orde. Moet het besluit ook in 12.700, worden
gewijzigd?
De heer STUART, wethouder: Ja, ik denk het wel voorzitter.
De VOORZITTER: Ik wil dat toch even formeel aan u vragen, u gaat daarmee
akkoord? U wenst geen stemming, geen aantekening, dan is aldus besloten.
Voorstel tot het realiseren van een fietspad langs de Ringersweg.
Nr~ SOB/32.
De heer AERTSSEN: Wij willen het college complimenten maken voor de snelle
en financieel voordelige wijze waarop dit fietspad nu gerealiseerd gaat
worden. U zult zich herinneren dat wij tijdens de algemene beschouwingen de
prioriteit bij de Antwerpsestraatweg hebben gelegd. Maar tijdens het overleg
in de commissie is ons gebleken dat dit projekt in 1992 aan bod gaat komen
althans, en men is daarover zeer optimistisch.
Voorts wil ik zeggen dat wij ook tevreden zijn over de toezegging van de
wethouder ten aanzien van de problemen voor de bewoners rond de Koepel en
dat er nog gekeken gaat worden naar een oversteek voor deze mensen.
Nog een laatste opmerking. De notitie verkeer en vervoer, die deel uitmaakt
van het voorstel, daarvan hebben wij, meen ik, afgesproken dat we die nog
in een volgende commissie bespreken. Ik wil daar graag een bevestiging van.
De heer STUART, wethouder: Die toezegging is gaarne herhaald. De ruwe noti
tie, die beschikbaar was toen we de begroting behandelden, moet natuurlijk
een vervolg krijgen in de vorm van een totaal verkeers- en vervoersplan als
het ware. Daar zullen we uitgebreid met de commissie over spreken.
De notitie, zoals die toen en thans beschikbaar is, ontmoet, denk ik, ook
geen enkel bezwaar om die eens ter kennis van de commissie te brengen.
Nog even voor wat betreft de toezegging. Toezegging tussen aanhalingstekens,
zeg ik dan, want we hebben in de commissie niet meer en niet minder gedaan
dan vastgesteld dat thans aan de orde was een voorstel tot het realiseren
van een fietspad. Wat overigens ook de goedkeuring van de bewoners van de
Koepel kon wegdragen. En dat het vraagstuk van een voetgangersoversteek
noodzakelijkerwijs aan de orde zal komen, omdat daaromtrent een brief van de
bewoners nog beantwoord zal moeten worden.