- 50 - Dat heeft met name betrekking op de hele hinderwetuitvoering, op de lozings verordening en op de ondergrondse tanken. Natuurlijk blijft er dan nog een behoorlijk ander terrein over. Vandaar dat het college ook concreet zelf maat regelen voorstaat, met name in personele en financiële zin ofschoon, dat moet ik ook eerlijk zeggen, de tussenbalans (afgekort tuba tegenwoordig heb ik laatst gehoord, misschien voor een aantal spelers the last post, maar ik hoop dat het dan niet op toepassing hoeft te worden verklaard op het milieubeleid) daar moet je wel rekening mee houden. Desondanks heeft het college met de ken nis die men op dit moment heeft ook zelf concreet aangegeven welke richting wij met het milieubeleid uit willen. Een aantal raadsleden vervalt dan inder daad heel snel in detailopmerkingen als, het moet zus of zo gekwantifi ceerd worden. Ik heb u gezegd dat de uitgangspunten in hoofdstuk 7 staan, die worden gevolgd door rapportages. Daar wil ik, mevrouw Demmers, dan nog graag over discussiëren hoe dat dan precies wordt opgepakt. Ik heb dat voor de maand april al toegezegd omdat dat bijvoorbeeld in het kader van die buqmtaken al naar het ministerie moest. Daar ziet u precies een overzicht wat de milieu dienst tot nu toe op die verschillende terreinen allemaal heeft gedaan en wat de doelstelling was. Ik kan u wat dat betreft al vrij snel bedienen. We moeten dan met elkaar nog afspreken als voortgang in de commissie zien. Ik kan me niet voorstellen dat ik u daar elke maand van rapportages kan voorzien. Ik wil daar, net zoals we bij de klachtenoverzichten hebben afgesproken,daar hebben we het kwartaalsgewijs gedaan, zorgen dat hier ook naar gekeken kan worden. Met betrekking tot de opmerkingen het volgende. Een opmerking die door de meeste sprekers wordt opgepakt is de regionale milieudienst. Wij hebben daar duidelijk als college van gezegd, er is een paar maanden geleden een rapport verschenen, het SME-rapport wat ik ter kennisname van de commissie heb gebracht plus de reactie van het college richting streekgewest. Wij zijn daar heel voorzichtig geweestmet onze reactie omdat de modellendiscussie daar geen eenduidig ant woord had voor welke variant we dienden te kiezen. We hebben het streekgewest, die heeft dat intussen overgenomen, dit voorgelegd en gezegd wij willen daar over dit jaar nader spreken omdat Roosendaal zo'n zelfde rapport heeft uitge bracht om te kijken met name, daar willen wij geen doekjes om winden, willen wij samenwerking want inderdaad, zoals sommigen bepleiten, houden de grenzen niet op bij Bergen op Zoom maar ook zeker niet bij het streekgewest. Het is maar net welke correcties u daaraan wilt geven. Wij hebben gezegd op het gebied van de handhaving is het geen enkel probleem, wij willen die samenwerking zoe ken. Ik ben zelfs nog veel verder gegaan. Bij handhaving heb je ook andere instanties nodig, inspectie, de politie, openbaar ministerie, de waterschappen enz. Die moeten dan in diezelfde mate bereid zijn om bevoegdheden, taken, te willen overdragen. Daarvan is me tot nu toe nog niet gebleken dat dat ook tot de mogelijkheden behoort. Daarom ook de discussie die we zeker ook in het streek gewest daarover zullen voeren. Wij hebben dus op dit moment gezegd, nee we streven op dit moment niet naar die regionale milieudienst, we willen kijken naar een aantal onderdelen en de discussie in het streekgewest, dus de plan nen zowel voor Roosendaal als Bergen op Zoom willen we verder bekijken als daar het streekgewest en de projectleider die nu de beide plannen aan het onderzoeken is met een advies komen. Op dat moment willen wij onze uit eindelijke visie daarover geven. Door een aantal sprekers er voor en nadelen genoemd. Die hoef ik verder niet te herhalen. Een ander punt is de situatie met betrekking tot de stichting de Ruiter, de voorlichting. Wij hebben in ons plan gezegd we willen f. 50.000,- uittrekken r 7aken op het gebied van milieucommunicatie, in de nota wordt daar per hoofdstuk aandacht aan besteed. We hebben daarvan gezegd ook de Ruiter kan daaronder vallen, maar dat is één van de velen zou ik zowat zeggen. We hebben dat in hei nieuwe raadsvoorstel in zoverre benadrukt, dat het mi nisterie van VR0M-f. 50.000,- middels een bureau op tafel heeft willen lsg- een dat verder nader willen uitzoeken om wat ons betreft tot een goed communicatieplan te komen. Daar zullen uitkomsten uitkomen waar onder andere - 51 - ook de stichting De Ruiter van'kan profiteren.Ik verzet me er op voorhand tegen om daar bij wijze van spreken die f. 50.000,- die richting in te buigen, want we moeten ook voor onszelf, als eigen gemeentelijk beleid,kijken hoe wij de voorlichting trachten vorm te geven. Op dit moment is daar concreet 0,1 formatieplaats voor ingeruimd, maar het zal duidelijk zijn dat met alle verzoeken die ook vanavond op ons afgekomen zijn we daar zeer zeker ook in eigen huis nog eens nadrukkelijk met elkaar over dienen te spreken. Vandaar dat we gezegd hebben laten we nu die wensen ook bijv. met een milieuspreek uur, met een milieutelefoon als communicatie-onderdeel die we in de offerte van dat bureau kunnen meegeven, laten we die nu gewoon toetsen en bekijken wat daar als resultaat uitkomt. Op voorhand dat aan een bepaalde stichting toe te zeggen is denk ik principieel niet goed want er zijn meerdere op dit terrein actief die ook aan bod dienen te komen. Een ander hoofdpunt is de milieutoets, uitgangspunt ook in het beleidsplan II maar zeer zeker ook in het collegeprogramma. U heeft kunnen terugvinden dat wij met name, dat is al gewoon een gebruik bij elke grondverkoop, dat is slechts een voorbeeld, dat ten aanzien van de bodem een verklaring wordt ge- eist. Zo kunt u nagaan dat wij proberen, daar waar milieurelevante zaken aan de orde komen, in voorstellen aan uw raad daar ook aan tegemoet te komen. Daarover ook geen misverstand. De heer Van der Kallen gaat nog eens nadrukkelijk uit van de plannen zoals die uit NMP-plusprovincie en uiteindelijk vertaald in een Bergs Milieu plan naar voren zijn gebracht. De foto is inderdaad genomen aan de Boompjes- dijk in Steenbergen. Zo had het er nog uit kunnen zien. De heer VAN DER KALLEN: Gaat de annexatiedrift zelfs zover De heer BAKX, wethouder: Ik heb u ook voor regionale medewerking horen plei ten hier vanavond. De heer VAN DER KALLEN: Dat is samenwerking. De heer BAKX, wethouder: U gaat nog zover dat u zegt uit die plannen die hier naar voren zijn gekomen vinden wij hier toch te weinig van terug. Ik heb net betoogd dat ik hier toch realistisch in wil zijn. Laten we heel duidelijk zijn. Ook in het NMP-plus in PAP II zijn op dit moment zaken voorgenomen waarvan we met zijn allen weten dat die niet zijn waar te maken. Gewoon niet zijn waar te maken Pak bijvoorbeeld het autoverkeer. Er staan een aantal uitgangspunten in, terwijl wij weten dat bij een bijna ongewijzigd beleid het autoverkeer zeker tot in lengte van jaren nog fors zal toenemen. Om dat dan concreet in Bergen op Zoom te vertalen zoals u in de commissie zo badinerend zei, ja als er zoveel auto's in de Zuivelstraat rijden geeft u dan maar aan dat dat op sen moment x er zoveel minder moeten zijn. Dat is na tuurlijk niet aan te geven. Je kunt er wel voor pleiten, dat is ook nadrukke lijk gezegd, dat we nadrukkelijk voorrang willen gaan geven aan openbaar ver voer, fietsgangersverkeer en zoveel mogelijk autoverkeer naar de rand van her centrum. Dat zijn ook maatregelen. Dat zijn maatregelen die je ook waar kunt maken. Ik denk dat je je dat met al dit soort plannen voor moet houden. De heer Van den Ouden komt namens drie partijen met een aantal amendementen, waarvan ik van amendement 1 zeg om een nieuw voorstel te maken met betrek king tot de vervuiler betaalt en dit tot uiting te laten komen in de'afval stoffenheffing/reinigingsrecht, u heeft dat al eerder geprobeerd bij de lo zingsverordening, dat we dit moeten afwijzen. Gewoon omdat het inderdaad niet aan de gemeente is te bepalen om hier een soort inkomensbeleid richting de bedrijven met name voor te schrijven, zoals u met dit amendement beoogt. Amendement II. Daar heb ik u van gezegd, dat is te komen tot streefcijfers por jaar, streefdatum en de gewenste en voorgenomen maatregelen voor het mi lieubeleid, dat u daar in ieder geval de volgende maand de eerste proeven van vindt omdat in het kader van die bugmtaak al heb gezegd dat u daar precies opgenomen ziet dit is onze doelstelling, zover zijn we met de con troles, handhaving, uitgifte, revisievergunning, klachtenbehandeling enz. Ik denk dat u zeker daar op dat moment nog op m kunt schieten Dus in

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1991 | | pagina 63