- 50 -
Dat heeft met name betrekking op de hele hinderwetuitvoering, op de lozings
verordening en op de ondergrondse tanken. Natuurlijk blijft er dan nog een
behoorlijk ander terrein over. Vandaar dat het college ook concreet zelf maat
regelen voorstaat, met name in personele en financiële zin ofschoon, dat moet
ik ook eerlijk zeggen, de tussenbalans (afgekort tuba tegenwoordig heb ik
laatst gehoord, misschien voor een aantal spelers the last post, maar ik hoop
dat het dan niet op toepassing hoeft te worden verklaard op het milieubeleid)
daar moet je wel rekening mee houden. Desondanks heeft het college met de ken
nis die men op dit moment heeft ook zelf concreet aangegeven welke richting
wij met het milieubeleid uit willen. Een aantal raadsleden vervalt dan inder
daad heel snel in detailopmerkingen als, het moet zus of zo gekwantifi
ceerd worden. Ik heb u gezegd dat de uitgangspunten in hoofdstuk 7 staan, die
worden gevolgd door rapportages. Daar wil ik, mevrouw Demmers, dan nog graag
over discussiëren hoe dat dan precies wordt opgepakt. Ik heb dat voor de maand
april al toegezegd omdat dat bijvoorbeeld in het kader van die buqmtaken
al naar het ministerie moest. Daar ziet u precies een overzicht wat de milieu
dienst tot nu toe op die verschillende terreinen allemaal heeft gedaan en wat
de doelstelling was. Ik kan u wat dat betreft al vrij snel bedienen. We moeten
dan met elkaar nog afspreken als voortgang in de commissie zien. Ik kan me
niet voorstellen dat ik u daar elke maand van rapportages kan voorzien.
Ik wil daar, net zoals we bij de klachtenoverzichten hebben afgesproken,daar
hebben we het kwartaalsgewijs gedaan, zorgen dat hier ook naar gekeken kan
worden.
Met betrekking tot de opmerkingen het volgende. Een opmerking die door de meeste
sprekers wordt opgepakt is de regionale milieudienst. Wij hebben daar duidelijk
als college van gezegd, er is een paar maanden geleden een rapport verschenen,
het SME-rapport wat ik ter kennisname van de commissie heb gebracht plus de
reactie van het college richting streekgewest. Wij zijn daar heel voorzichtig
geweestmet onze reactie omdat de modellendiscussie daar geen eenduidig ant
woord had voor welke variant we dienden te kiezen. We hebben het streekgewest,
die heeft dat intussen overgenomen, dit voorgelegd en gezegd wij willen daar
over dit jaar nader spreken omdat Roosendaal zo'n zelfde rapport heeft uitge
bracht om te kijken met name, daar willen wij geen doekjes om winden, willen
wij samenwerking want inderdaad, zoals sommigen bepleiten, houden de grenzen
niet op bij Bergen op Zoom maar ook zeker niet bij het streekgewest. Het is maar
net welke correcties u daaraan wilt geven. Wij hebben gezegd op het gebied
van de handhaving is het geen enkel probleem, wij willen die samenwerking zoe
ken. Ik ben zelfs nog veel verder gegaan. Bij handhaving heb je ook andere
instanties nodig, inspectie, de politie, openbaar ministerie, de waterschappen
enz. Die moeten dan in diezelfde mate bereid zijn om bevoegdheden, taken, te
willen overdragen. Daarvan is me tot nu toe nog niet gebleken dat dat ook tot
de mogelijkheden behoort. Daarom ook de discussie die we zeker ook in het streek
gewest daarover zullen voeren. Wij hebben dus op dit moment gezegd, nee we
streven op dit moment niet naar die regionale milieudienst, we willen kijken
naar een aantal onderdelen en de discussie in het streekgewest, dus de plan
nen zowel voor Roosendaal als Bergen op Zoom willen we verder bekijken als
daar het streekgewest en de projectleider die nu de beide plannen aan het
onderzoeken is met een advies komen. Op dat moment willen wij onze uit
eindelijke visie daarover geven. Door een aantal sprekers er voor en
nadelen genoemd. Die hoef ik verder niet te herhalen.
Een ander punt is de situatie met betrekking tot de stichting de Ruiter,
de voorlichting. Wij hebben in ons plan gezegd we willen f. 50.000,- uittrekken
r 7aken op het gebied van milieucommunicatie, in de nota wordt daar per
hoofdstuk aandacht aan besteed. We hebben daarvan gezegd ook de Ruiter kan
daaronder vallen, maar dat is één van de velen zou ik zowat zeggen.
We hebben dat in hei nieuwe raadsvoorstel in zoverre benadrukt, dat het mi
nisterie van VR0M-f. 50.000,- middels een bureau op tafel heeft willen lsg-
een dat verder nader willen uitzoeken om wat ons betreft tot een goed
communicatieplan te komen. Daar zullen uitkomsten uitkomen waar onder andere
- 51 -
ook de stichting De Ruiter van'kan profiteren.Ik verzet me er op voorhand
tegen om daar bij wijze van spreken die f. 50.000,- die richting in te
buigen, want we moeten ook voor onszelf, als eigen gemeentelijk beleid,kijken
hoe wij de voorlichting trachten vorm te geven. Op dit moment is daar concreet
0,1 formatieplaats voor ingeruimd, maar het zal duidelijk zijn dat met alle
verzoeken die ook vanavond op ons afgekomen zijn we daar zeer zeker ook
in eigen huis nog eens nadrukkelijk met elkaar over dienen te spreken. Vandaar
dat we gezegd hebben laten we nu die wensen ook bijv. met een milieuspreek
uur, met een milieutelefoon als communicatie-onderdeel die we in de offerte
van dat bureau kunnen meegeven, laten we die nu gewoon toetsen en bekijken
wat daar als resultaat uitkomt. Op voorhand dat aan een bepaalde stichting
toe te zeggen is denk ik principieel niet goed want er zijn meerdere op dit
terrein actief die ook aan bod dienen te komen.
Een ander hoofdpunt is de milieutoets, uitgangspunt ook in het beleidsplan II
maar zeer zeker ook in het collegeprogramma. U heeft kunnen terugvinden dat
wij met name, dat is al gewoon een gebruik bij elke grondverkoop, dat is
slechts een voorbeeld, dat ten aanzien van de bodem een verklaring wordt ge-
eist. Zo kunt u nagaan dat wij proberen, daar waar milieurelevante zaken aan
de orde komen, in voorstellen aan uw raad daar ook aan tegemoet te komen.
Daarover ook geen misverstand.
De heer Van der Kallen gaat nog eens nadrukkelijk uit van de plannen zoals
die uit NMP-plusprovincie en uiteindelijk vertaald in een Bergs Milieu
plan naar voren zijn gebracht. De foto is inderdaad genomen aan de Boompjes-
dijk in Steenbergen. Zo had het er nog uit kunnen zien.
De heer VAN DER KALLEN: Gaat de annexatiedrift zelfs zover
De heer BAKX, wethouder: Ik heb u ook voor regionale medewerking horen plei
ten hier vanavond.
De heer VAN DER KALLEN: Dat is samenwerking.
De heer BAKX, wethouder: U gaat nog zover dat u zegt uit die plannen die hier
naar voren zijn gekomen vinden wij hier toch te weinig van terug. Ik heb net
betoogd dat ik hier toch realistisch in wil zijn. Laten we heel duidelijk zijn.
Ook in het NMP-plus in PAP II zijn op dit moment zaken voorgenomen waarvan
we met zijn allen weten dat die niet zijn waar te maken. Gewoon niet zijn
waar te maken Pak bijvoorbeeld het autoverkeer. Er staan een
aantal uitgangspunten in, terwijl wij weten dat bij een bijna ongewijzigd
beleid het autoverkeer zeker tot in lengte van jaren nog fors zal toenemen.
Om dat dan concreet in Bergen op Zoom te vertalen zoals u in de commissie zo
badinerend zei, ja als er zoveel auto's in de Zuivelstraat rijden geeft u
dan maar aan dat dat op sen moment x er zoveel minder moeten zijn. Dat is na
tuurlijk niet aan te geven. Je kunt er wel voor pleiten, dat is ook nadrukke
lijk gezegd, dat we nadrukkelijk voorrang willen gaan geven aan openbaar ver
voer, fietsgangersverkeer en zoveel mogelijk autoverkeer naar de rand van her
centrum. Dat zijn ook maatregelen. Dat zijn maatregelen die je ook waar kunt
maken. Ik denk dat je je dat met al dit soort plannen voor moet houden.
De heer Van den Ouden komt namens drie partijen met een aantal amendementen,
waarvan ik van amendement 1 zeg om een nieuw voorstel te maken met betrek
king tot de vervuiler betaalt en dit tot uiting te laten komen in de'afval
stoffenheffing/reinigingsrecht, u heeft dat al eerder geprobeerd bij de lo
zingsverordening, dat we dit moeten afwijzen. Gewoon omdat het inderdaad
niet aan de gemeente is te bepalen om hier een soort inkomensbeleid richting
de bedrijven met name voor te schrijven, zoals u met dit amendement beoogt.
Amendement II. Daar heb ik u van gezegd, dat is te komen tot streefcijfers
por jaar, streefdatum en de gewenste en voorgenomen maatregelen voor het mi
lieubeleid, dat u daar in ieder geval de volgende maand de eerste proeven
van vindt omdat in het kader van die bugmtaak al heb gezegd dat u daar
precies opgenomen ziet dit is onze doelstelling, zover zijn we met de con
troles, handhaving, uitgifte, revisievergunning, klachtenbehandeling enz.
Ik denk dat u zeker daar op dat moment nog op m kunt schieten Dus in