- 46 - geformuleerd is zinnige voorstellen zijn gedaan met betrekking tot de inhoud van die uitvoeringsprogramma's. Naar onze smaak is het echter reeds toegezegd. Amendement III over het instellen van een milieuplatform. Ik denk dat we daarvan kunnen zeggen dat de milieugroeperingen zich op dit moment, terecht niet onbetuigd laten op het gebied vanhet milieu. Het milieu platform voegt naar onze mening hier niets aan toe en het zal waarschijnlijk de milieugroeperingen in hun onafhankelijkheid bedreigen. Vandaar dat wij ook aan amendement III geen behoefte hebben. De heer SMITS: In de commissie heb ik namens de VVD al opgemerkt dat het ons erg tegenvalt dat op deze nota maar 13 reacties zijn gekomen. Van die 13 zijn er nog een aantal oude bekenden, zodat er eigenlijk maar weinig nieuwe ge zichten overschieten. We constateren eigenlijk daarbij dezelfde desinteresse die we bij de opkomst voor de verkiezingen hebben gezien. Als je dan weet dat milieu een hot item is, dan kunnen we dat slecht bevatten. Nu staat er in de nota, als we daar wat over moeten zeggen, niet zo bijster veel meer. We hebben het gekenschetst als het bijeen brengen van een aantal bekende zaken. Dat zou dan de verdienste kunnen zijn van deze notitie. Voor het overige is hij voor ons erg vrijblijvend en op veel plaatsen niet toegesneden op Bergen op Zoom. Voor een deel is de tekst zelfs al achterhaald en hebben er al ontwikke lingen plaatsgevonden die al verder zijn dan in de notitie vermeld staat. Nu moeten we meteen erkennen dat de problematiek uiteraard niet eenvoudig is. De milieudiscussies zijn vaak chaotisch. Je breekt je nek over de vele nota's die we tegenkomen. Vaak zijn ze dan nog tegenstrijdig en elkaar overlappend. Bovendien, als we dan kijken naar de participanten in de discussies volks huisvesting dan lijkt het er af en toe wel op dat het maatschappelijk leef patroon dat opgezet is in deze wereld na de industriële revolutie door som mige participanten in een jaartje opgelost zouden moeten worden en als het even kan zouden ze het liefst nog in twee maanden klaar hebben. Ik denk dat dat niet lukt. De VVD is voor een konsekwent en degelijk beleid, maar we wil len toch waken voor al te hard hollen want dat heeft ons in het verleden op diverse plaatsen al veel geld gekost. Terug naar de nota. Het vreemde van de nota is dat in' het voorwoord twijfels opgeroepen worden over de mogelijke uitvoering. Dat geeft al aan dat het een plan is zonder zicht op een einddoel. Dat is een beetje vreemd om een voor woord daarmee te beginnen. De commissie over dit onderwerp heeft omstreeks vier uur geduurd en er zijn een hoop details aan de orde gekomen, waaronder ik opnoem de toekomstige opzet van de milieudienst die al enkele keren ge noemd is vanavond, de aanpak over de grafiti, het gescheiden ophalen van de groente- fruit- en tuinafval met de logistieke en financiële konsekwenties die daaraan vastzitten, de communicatie en voorlichting en het gescheiden ophalen van huishoudelijk afval. Duidelijk een raamplan waar nog van alles mee kan gebeuren, waar alle onderdelen nog terugkomen in commissie en raad. Ik wil over die details niet zoveel meer zeggen. Ik wil alleen nog een op merking maken over twee onderwerpen die in de commissies behandeld zijn. Dat is ten eerste het gescheiden ophalen van groente- fruit- en tuinafval. Dat is een paar maanden geleden al een keer op de rol geweest. Wij hebben onze zorg uitgesproken over de logistieke problemen die daaraan vastzitten. Uiteraard daaropvolgend de financiële kant. Daarop heb ik uitvoerig antwoord van de wethouder gekregen. De volgende dag lees je dan in de krant dat in het streekgewest de regeling al veel verder is, dat die stuwings n.v. wordt opgericht. De wethouder geeft dan in de commissie antwoord en zegt daar geen woord over. Dat gescheiden ophalen van het huishoudelijk afval heeft zich een vorige keer toegespitst op het oud papier en glas. Toen hebben wij nog uit voerig onze zorg uitgesproken over de verzadiging van de markt, over oorzaak en gevolg. We krijgen antwoord van de wethouder en we hebben toen nog gezegd het eindigt toch niet bij ophalen., afleveren, betalen van de tegenwaarde en dan over, uit en sluiten, daarna moet een ander het maar oplossen. Antwoord van de wethouder maar twee dagenlater staat een groot artikel m de krant en - 47 - dan probeert de wethouder 80% van het papier op te halen en zegt hij in de commissie helemaal niks. Voorzitter, over de informatie hebben wij dan de grootste zorg. Het is een mooi plan, het is een raamplan en er moet nog veel van ingevuld worden, maar als de informatie in de toekomst zo gaat als ik tot nu toe geschetst heb, dan heb ik daar zorgen over. Ik hoop dat het in ieder geval beter zal gaan als we straks de nota Schoon Bergen op Zoom gaan evalueren. Er komt ook nog een ba sisplan rioolbeheer aan, dat zou in april moeten zijn. Ik denk dat er dan al met al nog vele bergen te verzetten zijn. Misschien zijn het wel zeven bergen. Tot slot op blz. 50 en 52 wordt gesproken en een uitvoerige toelichting ge geven over effectgericht milieubeleid en ook over brongericht milieubeleid. Dat wordt dan wat uitgerafeld. Ik denk dat wij vanmening zijn dat er maar één brongericht milieubeleid in dit land en deze wereld is en dat zou de zorg moeten zijn dat er wat minder mensen waren die dat milieu belasten. Dat is de enige bron die de grote zorg oplevert. De heer VAN DE KIEBOOM: Voorzitter, mag ik eerst even op de heer Van der Kallen reageren die de indruk wekt alsof wij het niet met de andere bewindslieden van de Partij van de Arbeid eens zouden zijn. Ik heb ook een keer van de heer Van der Kallen gehoord in een discussiebijeenkomst hier dat wij precies moesten doen wat onze dames en heren landelijk vertelden. Dus wat dat betreft is het denk ik nu juist een andere situatie. De Partij van de Arbeid-fractie heeft ook al in de commissie gezegd dat wij het een goede nota vinden. Misschien niet direct een beleidsnota te noemen, maar wel een nota die aangeeft dat de intentie aanwezig is om het milieubeleid een volwaardige plaats te geven naast ander beleid. Dit moet juist voor de gemeente raad een uitdaging zijn om van hetgeen in de nota staat beleid te maken. Het wel of niet succesvol zijn van de voornemens van deze nota zal voor een groot deel afhangen van de communicatie en voorlichting. Ook in de commissie, maar ik wil de commissievergadering niet overdoen, hebben wij ervoor gepleit om juist daar veel en serieus aandacht aan te besteden. Of dat nu perse al leen door stichting de Ruiter zou moeten gebeuren, daarvan denken wij van niet. Stichting de Ruiter kan een van de organisaties zijn, daarnaast zijn er nog een heleboel andere organisaties die aktief zijn op het gebied van milieu en die, afhankelijk van het onderwerp, daar een heel goede voorlichting over kunnen geven. Het is denk ik, als we deze nota bekijken, belangrijk dat we deze positief benaderen. In de commissie is gezegd dat het een zachte, boterzachte of nog andere negatieve superlatieven die eraan gegeven zijn, zou zijn. Wij vinden dat elke aktie en elk initiatief om ons milieu te zuiveren en te be schermen tegen achteruitgang om dat aan te grijpen met twee handen en elk klein initiatief in de richting van verbetering aan te pakken en verder uit te bouwen. We hebben met voldoening kunnen zien dat het nieuwe voorstel dat bij ons op tafel is gekomen nogal wat zaken die in de commissie zijn voorge steld, mede door de Partij van de Arbeid, bevat die door het college worden overgenomen of waarvoor in ieder geval de bereidheid wordt aangegeven om het serieus te onderzoeken. Daar zijn wij blij mee. Ik wil niet helemaal, nog maals gezegd, de commissievergadering overdoen, maar toch wil ik daar nog een paar punten even uitpikken, o.a. de intergemeentelijke samenwerking. Ik heb gezegd in de commissie dat de Partij van de Arbeid op termijn graag de realisering van een regionale milieudienst ziet, maar dat we gezien de feite lijke situatie op dit moment kiezen voor het operationeel houden van de Bergse milieudienst. De argumenten die we daarvoor hebben zijn de volgende. Op de eerste plaats staat de eigen milieudienst erg dicht bij de bevolking. Bergen op Zoom heeft een goed functionerende milieudienst. Belangrijk is ook dat we een eigen beleid kunnen voeren. Het blijkt in de praktijk dat de meeste klachten, ook regionaal ingediend, uit Bergen op Zoom afkomstig zijn. Bergen op Zoom heeft de meeste zware bedrijven of de meeste bedrijven waar grote risico's uit voort kunnen komen. De ervaringen van kleinere gemeen ten met de bijstandverlening door Bergen op Zoom daarover is men erg tevreden

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1991 | | pagina 61