- 46 -
geformuleerd is zinnige voorstellen zijn gedaan met betrekking tot de inhoud
van die uitvoeringsprogramma's. Naar onze smaak is het echter reeds toegezegd.
Amendement III over het instellen van een milieuplatform.
Ik denk dat we daarvan kunnen zeggen dat de milieugroeperingen zich op dit
moment, terecht niet onbetuigd laten op het gebied vanhet milieu. Het milieu
platform voegt naar onze mening hier niets aan toe en het zal waarschijnlijk
de milieugroeperingen in hun onafhankelijkheid bedreigen. Vandaar dat wij
ook aan amendement III geen behoefte hebben.
De heer SMITS: In de commissie heb ik namens de VVD al opgemerkt dat het ons
erg tegenvalt dat op deze nota maar 13 reacties zijn gekomen. Van die 13 zijn
er nog een aantal oude bekenden, zodat er eigenlijk maar weinig nieuwe ge
zichten overschieten. We constateren eigenlijk daarbij dezelfde desinteresse
die we bij de opkomst voor de verkiezingen hebben gezien. Als je dan weet dat
milieu een hot item is, dan kunnen we dat slecht bevatten. Nu staat er in de
nota, als we daar wat over moeten zeggen, niet zo bijster veel meer. We hebben
het gekenschetst als het bijeen brengen van een aantal bekende zaken. Dat
zou dan de verdienste kunnen zijn van deze notitie. Voor het overige is hij
voor ons erg vrijblijvend en op veel plaatsen niet toegesneden op Bergen op
Zoom. Voor een deel is de tekst zelfs al achterhaald en hebben er al ontwikke
lingen plaatsgevonden die al verder zijn dan in de notitie vermeld staat.
Nu moeten we meteen erkennen dat de problematiek uiteraard niet eenvoudig is.
De milieudiscussies zijn vaak chaotisch. Je breekt je nek over de vele nota's
die we tegenkomen. Vaak zijn ze dan nog tegenstrijdig en elkaar overlappend.
Bovendien, als we dan kijken naar de participanten in de discussies volks
huisvesting dan lijkt het er af en toe wel op dat het maatschappelijk leef
patroon dat opgezet is in deze wereld na de industriële revolutie door som
mige participanten in een jaartje opgelost zouden moeten worden en als het
even kan zouden ze het liefst nog in twee maanden klaar hebben. Ik denk dat
dat niet lukt. De VVD is voor een konsekwent en degelijk beleid, maar we wil
len toch waken voor al te hard hollen want dat heeft ons in het verleden op
diverse plaatsen al veel geld gekost.
Terug naar de nota. Het vreemde van de nota is dat in' het voorwoord twijfels
opgeroepen worden over de mogelijke uitvoering. Dat geeft al aan dat het een
plan is zonder zicht op een einddoel. Dat is een beetje vreemd om een voor
woord daarmee te beginnen. De commissie over dit onderwerp heeft omstreeks
vier uur geduurd en er zijn een hoop details aan de orde gekomen, waaronder
ik opnoem de toekomstige opzet van de milieudienst die al enkele keren ge
noemd is vanavond, de aanpak over de grafiti, het gescheiden ophalen van de
groente- fruit- en tuinafval met de logistieke en financiële konsekwenties
die daaraan vastzitten, de communicatie en voorlichting en het gescheiden
ophalen van huishoudelijk afval. Duidelijk een raamplan waar nog van alles
mee kan gebeuren, waar alle onderdelen nog terugkomen in commissie en raad.
Ik wil over die details niet zoveel meer zeggen. Ik wil alleen nog een op
merking maken over twee onderwerpen die in de commissies behandeld zijn.
Dat is ten eerste het gescheiden ophalen van groente- fruit- en tuinafval.
Dat is een paar maanden geleden al een keer op de rol geweest. Wij hebben
onze zorg uitgesproken over de logistieke problemen die daaraan vastzitten.
Uiteraard daaropvolgend de financiële kant. Daarop heb ik uitvoerig antwoord
van de wethouder gekregen. De volgende dag lees je dan in de krant dat in
het streekgewest de regeling al veel verder is, dat die stuwings n.v. wordt
opgericht. De wethouder geeft dan in de commissie antwoord en zegt daar geen
woord over. Dat gescheiden ophalen van het huishoudelijk afval heeft zich een
vorige keer toegespitst op het oud papier en glas. Toen hebben wij nog uit
voerig onze zorg uitgesproken over de verzadiging van de markt, over oorzaak
en gevolg. We krijgen antwoord van de wethouder en we hebben toen nog gezegd
het eindigt toch niet bij ophalen., afleveren, betalen van de tegenwaarde en
dan over, uit en sluiten, daarna moet een ander het maar oplossen. Antwoord
van de wethouder maar twee dagenlater staat een groot artikel m de krant en
- 47 -
dan probeert de wethouder 80% van het papier op te halen en zegt hij in de
commissie helemaal niks.
Voorzitter, over de informatie hebben wij dan de grootste zorg. Het is een
mooi plan, het is een raamplan en er moet nog veel van ingevuld worden, maar
als de informatie in de toekomst zo gaat als ik tot nu toe geschetst heb, dan
heb ik daar zorgen over. Ik hoop dat het in ieder geval beter zal gaan als we
straks de nota Schoon Bergen op Zoom gaan evalueren. Er komt ook nog een ba
sisplan rioolbeheer aan, dat zou in april moeten zijn. Ik denk dat er dan al
met al nog vele bergen te verzetten zijn. Misschien zijn het wel zeven bergen.
Tot slot op blz. 50 en 52 wordt gesproken en een uitvoerige toelichting ge
geven over effectgericht milieubeleid en ook over brongericht milieubeleid.
Dat wordt dan wat uitgerafeld. Ik denk dat wij vanmening zijn dat er maar één
brongericht milieubeleid in dit land en deze wereld is en dat zou de zorg
moeten zijn dat er wat minder mensen waren die dat milieu belasten. Dat is
de enige bron die de grote zorg oplevert.
De heer VAN DE KIEBOOM: Voorzitter, mag ik eerst even op de heer Van der Kallen
reageren die de indruk wekt alsof wij het niet met de andere bewindslieden
van de Partij van de Arbeid eens zouden zijn. Ik heb ook een keer van de heer
Van der Kallen gehoord in een discussiebijeenkomst hier dat wij precies moesten
doen wat onze dames en heren landelijk vertelden. Dus wat dat betreft is het
denk ik nu juist een andere situatie.
De Partij van de Arbeid-fractie heeft ook al in de commissie gezegd dat wij het
een goede nota vinden. Misschien niet direct een beleidsnota te noemen, maar
wel een nota die aangeeft dat de intentie aanwezig is om het milieubeleid een
volwaardige plaats te geven naast ander beleid. Dit moet juist voor de gemeente
raad een uitdaging zijn om van hetgeen in de nota staat beleid te maken.
Het wel of niet succesvol zijn van de voornemens van deze nota zal voor een
groot deel afhangen van de communicatie en voorlichting. Ook in de commissie,
maar ik wil de commissievergadering niet overdoen, hebben wij ervoor gepleit
om juist daar veel en serieus aandacht aan te besteden. Of dat nu perse al
leen door stichting de Ruiter zou moeten gebeuren, daarvan denken wij van niet.
Stichting de Ruiter kan een van de organisaties zijn, daarnaast zijn er nog
een heleboel andere organisaties die aktief zijn op het gebied van milieu
en die, afhankelijk van het onderwerp, daar een heel goede voorlichting over
kunnen geven. Het is denk ik, als we deze nota bekijken, belangrijk dat we deze
positief benaderen. In de commissie is gezegd dat het een zachte, boterzachte
of nog andere negatieve superlatieven die eraan gegeven zijn, zou zijn. Wij
vinden dat elke aktie en elk initiatief om ons milieu te zuiveren en te be
schermen tegen achteruitgang om dat aan te grijpen met twee handen en elk
klein initiatief in de richting van verbetering aan te pakken en verder uit
te bouwen. We hebben met voldoening kunnen zien dat het nieuwe voorstel dat
bij ons op tafel is gekomen nogal wat zaken die in de commissie zijn voorge
steld, mede door de Partij van de Arbeid, bevat die door het college worden
overgenomen of waarvoor in ieder geval de bereidheid wordt aangegeven om het
serieus te onderzoeken. Daar zijn wij blij mee. Ik wil niet helemaal, nog
maals gezegd, de commissievergadering overdoen, maar toch wil ik daar nog
een paar punten even uitpikken, o.a. de intergemeentelijke samenwerking. Ik
heb gezegd in de commissie dat de Partij van de Arbeid op termijn graag de
realisering van een regionale milieudienst ziet, maar dat we gezien de feite
lijke situatie op dit moment kiezen voor het operationeel houden van de Bergse
milieudienst. De argumenten die we daarvoor hebben zijn de volgende.
Op de eerste plaats staat de eigen milieudienst erg dicht bij de bevolking.
Bergen op Zoom heeft een goed functionerende milieudienst. Belangrijk is ook
dat we een eigen beleid kunnen voeren. Het blijkt in de praktijk dat de meeste
klachten, ook regionaal ingediend, uit Bergen op Zoom afkomstig zijn.
Bergen op Zoom heeft de meeste zware bedrijven of de meeste bedrijven waar
grote risico's uit voort kunnen komen. De ervaringen van kleinere gemeen
ten met de bijstandverlening door Bergen op Zoom daarover is men erg tevreden