- 34 - grond kan komen. Wij hebben immers niet de bedoeling om dat allemaal zelf ten laste van de gemeentebegroting op te tuigen. Als uit de markt blijkt dat sommige initiatieven levensvatbaar zijn, dan zul je zeker de bevoegdheid die de raad toekomt voor het maken van een bestemmingsplan, ook moeten effectueren. De heer AERTSSEN: Toch even een reactie, ik denk dat er een^misverstand is. Natuurlijk stelt de raad het bestemmingsplan vast, dat is één. Het tweede is het ontwikkelen van een aantal initiatieven. Ik denk dat mensen die dit soort initiatieven ontwikkelen ook gebaat zijn bij een gunstige locatie. Ze zullen vanuit hun optiek bepaalde voorkeuren uitspreken. Die kunnen wel eens passen binnen het bestemmingsplan zoals dat is vastgesteld maar wellicht strijdig zijn met de stedebouwkundige opzet die je verkiest of andere belangen bijten. In die zin is de opmerking bedoeld.Het past dan wel binnen het bestemmingsplan vastgesteld door de raad, maar dan nog kan je de situatie krijgen dat zich een bepaald initiatief ergens ontwikkelt waar je dat eigenlijk niet wenst. De heer STUART, wethouder: We mogen,denk ik,ook vaststellen dat we wat dat be treft nog helemaal aan het begin van het traject zitten, dat we niet veel meer dan een structuurvisie hebben op het noordelijk deel en dat we voor de rest een uitgewerkt stedebouwkundig plan hebben. Dat moet voor het noordelijk deel natuurlijk ook ontstaan. Daar zullen we denk ik in de wording van zo'n stede- bouwkundige visie alle invloed hebben zoals we die ook met de rest gehad hebben. Het loopt niet in de tijd gelijk op. Ik denk dat u wat dat betreit haarfijn be diend zult worden. Dat hoop ik ook, want dat zou betekenen dat er levensvat bare projecten, levensvatbare initiatieven aan de orde zouden zijn. Dan nog de vraag van de heer Franken. Natuurlijk is het zo dat de publieke be voegdheden bij de raad intact blijven. Dat geldt voor de keuze van een plano logisch instrument. Dat geldt evenzeer voor het aangaan van een samenwerkings overeenkomst. Maar als je eenmaal een samenwerkingsovereenkomst bent aangegaan dan heb je natuurlijk wel een paar afspraken gemaakt die mogelijkerwijs als beperkend ervaren zouden kunnen worden, maar je bent toch altijd zelf als raad de partij die mede zo'n overeenkomst aangaat. Dat is een onderdeel van hex hele verhaal wat nog aan de orde moet komen, wat natuurlijk als het even kan goed geregeld kan worden. e, De heer Franken refereert aan geruchten. Die zijn ons ook wel bekend. Dax neerx dan met name te maken met de indruk die zal bestaan dat wanneer je zo'n samen werkingsovereenkomst sluit je invloed als gemeente navenant zou verminderen, sterker nog, onmiddellijk heet het dan dat je niets meer te vertellen hebx. Die geruchten hebben wij ook gehoord en dat heeft dan met name betrekking op het woningbouwprogramma. Ik denk dat het goed is om van de gelegenheid gebruik te. maken om er toch eens op te wijzen dat wij hier te maken hebben met twee dingen die allebei belang- rijk zijn, nl. ons volkshuisvestingsbeleid en bijbehorende woningbouwprogramma s en aan de andere kant de planologie, het maken van een bestemmingsplan en een stedebouwkundige visie. In de tijd gesproken sporen die dingen met altijd, ik mag wel zeggen bijna nooit. De woningbouwprogramma's worden gemaakt aan de hand van voorschriften van hoger hand, de h.i.d. stelt daar zijn eisen, ie moet voor een bepaalde datum zus en voor een andere datum zo doen. Dat is tot nu toe eigenlijk nog geen enkele keer goed passend gebleken xe zijn in de ontwikkeling van het stedebouwkundig plan. Wij zijn bezig met hetbouwen van een woningbouwprogramma 1989, van een woningbouwprogramma van 1990 en we ont wikkelen een schijf 1991. In het jaar 1989 en 1990 was er dus geen sprake van een goedgekeurd bestemmingsplan, een onherroepelijk bestemmmgsp..an, dat is er pas vanaf september 1990. Dat is allemaal gebeurd met anticipatieprocedures. Vrijwel nooit mag ik wel zeggen is er voor wat betreft de Secontingenxeerde bouw en dat was in de eerste twee fases alleen premie koop en premie beleggers huur. Vrijwel nooit hebben wij de oorspronkelijke data kunnen halen, .ir is a.ltijd overleg met de H.I.D. voor nodig geweest om dat in goede banen te leid Nu voor de schijf 1991 waar voor het eerst de woningwex aan de orde was, is het probleem ook weer eens op een klemmende wijze naar voren gekomen omdax e in de stedebouwkundige viste gedachte lokatie voor die financxenngscategorte gewoon nog niet beschikbaa- is, planologisch mex ver genoeg uixgewerkx. Ik mag - 35 - wijzen op het feit dat we daarover hier in december gesproken hebben dat een van die stedebouwkundige visie nog niet in orde was bevonden door de samen- steeds tot stand willen brengen. Wie zou het goedgevonden hebben om in 1989-1990 niet te bouwen Haar we moeten eerlijk zeggen dat dat weieens conflicteert met de stand van zaken en de voortgang in de planontwikkeling en tot stand ko ming van het bestemmingsplan. Ik denk dat dat onvermijdelijk is, want het gaat letterlijk om het dienen van twee heren. De VOORZITTER- Dank u wel, wethouder. Dames en heren, hebben wij deze voortgangs- rapporta^ thans voldoende besproken. Mag ik u dan voorstellen om over te gaan tot besluitvorming zoals op pag. 13 onder 1 tot en met 4 is vermeld. De heer Van den Ouden wenst aantekening De h^=r VAN DEN OUDEN: Wat het aantal van 2400 woningen betreft. Verder ben ik erg benieuwd naar het exploitatie-overzicht dat binnenkort te verwachten is. De VOOR7TTTFRDan wordt de heer Van den Ouden aantekening verleend. Geen van de andere leden van de raad wenst dat Dan is aldus besloten. 19 Voorstel tot het nemen van^e^orbereid^ngsbesluit voor het peroeei Antwerpse- straatweg 211_._ (Nr. SOB/7) 15. Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit voor het perceel Gagel- boslaan 1 (Nr. S0B/20 Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming worden de voorstellen 14 en 15 aangenomen. 16. Voorstel over de van,^^ ?n beschikh^XTSTIiïï van een krediet ad f. 60.000^ (Nr. WB/1n u Konmmnpn dat daarover het woord zal worden gevoerd. De De VOORZITTER:Ik heb Jegrependat^ willendeperken tot 2 minuten. Sommigen zeiden een halve minuut, ik rond het royaal af naar boven. -o fvnprend dat de tijdsdruk van de vergaderingen rond De heer SMITS: Hex 1 YP van het gemeentelijk woningbedrijf aan de dit moment ligt als onder QVer de f> 60.000,- die extra gevraagd beurt zijn. Ook nu weer. H o wordt voor dat onderzoek. bladzijden massage genoemd om het derde In de commissie heb ik a - eigenlijk een tweedelige vraag. Het eerste stuk blad in te leiden. Daar s bedoeid zijn om de Nederlandse woonbond mee te gaat over de f. 11*850'~ onderzoek. Daarvan heb ik in de commissie gezegd laten participeren in ne potje van Broks is daar uitermate voor ge- daar is toch een pot voor. m0ment wist niemand hoeveel daar in zat. schikt en ook voor opgeze t-nnn dn te zitten. Ik denk dax we dat moe- Bij navraag blijkt daar nog^f- SOOO.^i^^ ten gebruiken om deze pos onderwerp. Het gaat voornamelijk om de punten Dat is niet het belangruj s staan waar het gaat over de verantwoording 1, 2 en 3 die op die bladzij 60.000,- Punt 1 en 2 gaan over de meerjaren- voor de nadere vraag voor itie van het gemeentelijk woningbedrijf, onderhoudsraming en de fin - van de gemeente gewijzigd. Daarbij hebben In het verleden is d® om het woningbedrijf af te zonderen, zodat we wij toen in de raadkonden beschouwen. Er zijn regelmatig rapporxages heel duidelijk de sixuaxi- k

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1991 | | pagina 55