- 4 -
Vernieuwing geeft mijns inziens meer de essentie aan van de sociale vernieuwing,
3» De notitie geeft ook de instelling van een aantal ambtelijke werkgroepen
aan. Ik vraag me af in welke fase het maatschappelijk middenveld ook wezenlijk
betrokken gaat worden bij de voorbereiding van de plannen. Dat maatschappelijk
middenveld zult u nodig hebben.
4. In de zog. aanpak in beeld staat vermeld bij de tactiek: regelgeving.
Met de interbestuurlijke projectgroep ben ik het helemaal eens dat we eerder
moeten dereguleren in plaats van nieuwe regels scheppen. Ik zou daar speciale
aandacht voor willen vragen.
5. Op blz. 6 vond ik een veelbetekenende zin en ik citeer:"Op voorhand kan
niet worden uitgesloten dat het proces van sociale vernieuwing de noodzaak van
structurele wijzigingen in de organisatiestructuur zichtbaa." zal maken".
Gaarne zou ik van het college willen vernemen wat hiermede bedoeld wordt. Meer
of minder ambtenaren Een nieuwe reorganisatie
Voorzitter, met inachtneming van genoemde kanttekeningen vinden wij in deze rap
portage een goede aanpak terug. Met belangstelling zien wij de eindrapportage
tegemoet, waarvan we verwachten dat deze met een aantal concrete aanbevelingen
komt. Met de nota ben ik het helemaal eens dat men stelt dat de kunst niet zo
zeer is het aangeven wat er allemaal niet haalbaar is in het kader van de sociale
vernieuwing, maar dat het eerder een kunst is om aan te geven wat er wel mogelijk
is.
De heer BOLSIUS: Deze voortgangsrapportage ademt een gewogenheid uit die de
fractie van D'66 aangenaam heeft getroffen. Gewogenheid op twee terreinen.
In de eerste plaats wordt er gezegd je zult op een aantal terreinen toch iets
nieuws moeten bedenken wil je in deze maatschappij veranderingen teweegbrengen.
In samenhang met elkaar zal dat nieuws bedacht moeten worden.
In de tweede plaats de onmiddellijke relativering en de verwijzing naar de tus
senbalans en datgene wat er landelijk aan de gang is, centralisatie van ge
meentelijke taken. Uiteraard niet de bijbehorende financiële middelen, integen
deel
Ik denk dat het project sociale, vernieuwing al dan niet zal slagen afhanke
lijk van die financiële middelen die nodig zijn om concrete taken uit te voeren.
Want nota's schrijven kan nog redelijk budgettair neutraal verholpen worden,
ook al wordt in het kader van het budgethouderschap dat ook steeds duidelijker
zichtbaar, maar om van een nota naar concrete actiepunten en naar concrete
uitvoering te komen, daar komt geld aan te pas. Dat kan betekenen in het kader
van de tussenbalans en alles wat ons op dat gebied nog te wachten staat, dat
we wel eens een aantal in deze raad bij de komende behandeling van de begro
ting zullen moeten afstoten van het bestaand beleid. Dat zal uitermate moeilijk
worden
Voor ons is deze voortgangsrapportage, juist ook op het waarschuwingsterrein,
een uitstekend stuk. Ik hoop dat het college erin zal slagen, met alle be
perktheden, toch nog iets van de geest die de commissie Schaeffer bedoeld heeft,
hier in Bergen op Zoom aan onze maatschappij duidelijk te maken.
De heer DEKKERS, wethouder: Ten aanzien van hetgeen door de heer Hagenaars is
verwoord denk ik dat hij een aantal zaken heeft aangestipt die niet direct van
avond hoeven te leiden tot een uitgebreide discussie daarover Hij
heeft aangestipt welke terreinen sociale vernieuwing wil bestrijken en het be
lang aangegeven. Vervolgens heeft hij nog iets gezegd over Beleidsplan II en
de relatie die er ongetwijfeld zal gaan ontstaan, de heer Bolsius heeft daar
ook al op gewezen, met wellicht de gevolgen van de tussenbalans. Hij heeft er
op gewezen dat ook in deze nota wordt gesproken over het substitutiebeleid
Er zijn door de heer Hagenaars belangrijke onderwerpen genoemd waarmee we re
kening moeten houden. Dat zullen we vanuit de projectgroep sociale ontwikkeling
ook zeker ons ter harte nemen, omdat ook wij beseffen, zoals de heer Hagenaars
dat gesteld heeft, dat er daadwerkelijk iets moet gebeuren. Of we daarmee
- 5 -
ambitieus zijn dat zal in de volgende rapportage aan de raad wellicht duide-
ii ik worden Ik onderken wat ook de raadsleden die zojuist het woord hebben
gevoerd onderstrepen, dat we er naar moeten streven dat er iets daadwerkelijks
gebeurt en dat we ons moeten realiseren dat de middelen waarmee dat moet ge
beuren beperkt zijn.
Niettemin, dat is ook de teneur van de werkgroep waarvan de heer Schaeffer
voorzitter is, zou een en ander toch in belangrijke mate zonder al te veel
budgettaire effecten kunnen verlopen als we met elkaar eens goed in de gemeente
begroting zouden willen kijken waar we op dit moment geld aan uitgeven. Dat
wordt opeen bepaalde wijze besteed. Bepaalde mensen leveren daarvoor arbeid.
Maar wellicht zijn er ook middelen vrij te maken waarbij je een stuk verant
woorden jkheid aan de burger overdraagt en daarvoor een bepaald bedrag be
schikbaar stelt, waardoor toch dezelfde werkzaamheden plaatsvinden. Op
moment gaat de inwoner van Bergen op Zoom, de buurtbewoner in zijn eigen buu
wat meer zelfstandigheid krijgen om zelf wat meer de verantwoordelijkheid op
zich te kunnen nemen om de zaak, om bij de leefomgeving e ïjven,
te laten uitzien. Dat soort uitwerkingen zullen we nog met elkaar te bespreken
kf i i erg t
Wanneer'gesproken wordt over prestatieomschrijvingen en de noodsituatie kan
ik zeggen dat wij er zeker naar zullen streven om daar waar mogelijk aan te
geven wat het doel is wat we willen bereiken, zodat na verloop van tijd ook
zichtbaar gemaakt kan worden of we het doel hebben^ erei hefpkent
Ook al omschrijf je dat doel goed en weet je waar je naar toe wilt, betekent
dat natuurlijk niet dat je dat doel altijd bereikt Daar zullen we ons ook van
u t ten ziin. Maar als wij straks in deze raad vinden dat ten bepaald
onderwerp alle aandacht verdient om daar met kracht aan te werken zal er ons
Dfk^^e'ningen'dielfh^r F^Taa"ten aanzien van de doelgroepen
die we moeten benaderen dat we daar een goede analyse van moeten properen te
maken In het schetsen van ds nulsituatie zit al inbegrepen dat we dat soort
maten.in het schetsen kri1£en. Er zijn ook aanzetten voor gegeven en
zaken op papier moeten zien te Krijgen.
er is ook kontakt voor o.a. met het bureau Onderzoek en Statistiek, om o
daarbij voortdurend behulpzaam te zijn en de vinger aan p Franken
Sociale vernieuwing kwaliteitsbevorderend voor het beleid.e t Esproken
zeet ik had liever in de teneur van sociale vernieuwing gezien dat gespro
zouhouden over vernieuwen van het beleid. Hiss,ohien mi
onderdelen vernieuwen van het beleid noodzakelijk om de kwaliteit
deren, maar dat zullen we in de tijd met elkaar on e en. van
De instelling van de ambtelijke werkgroep in en
het maatschaDDeliik middenveld. De werkgroep heeft alle reacties gekregen
die w?j hebben ontvangen en zij hebben bij uitwerking
delen die bij de onderscheiden cirkels behoren, men moet ook dijken naar
de overlap over en weer, de vrijheid om reeds op dit moment met het maat-
schappelijk middenveld daarover gesprekken te voeren of na te gaan hoe be-
c, appeiij napier zijn'toevertrouwd verwoord zouden moeten
paalde dingen die aan het papi kQn.
worden. Derhal maatschappelijk middenveld. De werkgroep, maar ook het
takten zijn met het maatschapp j maatschappelijk midden
college is het denk ik met vernieuwing in deze
veld niet zullen u WOrden uitgesloten dat het proces van sociale
gemeente. Op voorhand ten n urie wljziging in de organisatiestructuur
vernieuwing de noodzaak to nu precies betekent.
zichtbaar zal make en precies wat er staat. Het kan zijn dat wanneer
Ik heb de neiging onderdelen konstateert dat wanneer je,
je met elkaar aan d g aap spreken over weer een reorganisatie binnen
ik denk met dat w raisschien wei op onderdelen toch zou moeten
het gemeentelijk apparaa anders zouden kunnen worden onderverdeeld
durven bezien of ze wel allemaal zien, namelijk efficient
waardoor datgene wordt bereiKu
werken binnen het gemeentelijk appa.aa