-70-
De VOORZITTER: Dames en heren, u bent bereid tot besluitvorming over te
gaan? De heer Van den Ouden heeft meegedeeld dat hij tegen dit voorberei-
dingsbesluit is en wordt daarvan aantekening verleend. Geen van de andere
leden van de raad wenst dat. Dan is aldus besloten.
17Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit voor een perceel aan
de Paulus Buijslaan 63.
Nr. SOB/58
18Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit voor een pereel aan
het Tuinderspad.
Nr. SOB/59.
Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming worden deze voor
stellen aangenomen.
15» Voorstel tot le wijziging van de Rioolaansluit- en lozingsverordening
Nr. SOB/62
De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, mijn fraktie is zeer ingenomen met dit
voorstel. Wij vinden het echter jammer dat, als we kijken naar het amalgaam
onderdeel, dit toch een fors aantal jaren, nadat de BSD samen met D66 een
brief hierover heeft geschreven, pas tot opneming in een verordening leidt.
Ik heb uitgerekend dat dit zou kunnen betekenen dat meer dan 2 kilogram kwik
extra in de riolering is terecht gekomen, dan wanneer er op een tijdige
manier de maatregelen waren genomen. Ik vind het jammer.
De VOORZITTER: Dank u wel. Wensen andere leden van de raad over dit punt het
woord?
De heer BAKX, wethouder: Voorzitter, ik zeg maar zo, beter laat dan nooit.
Nu ligt er ook een landelijke overeenkomst. Wij hebben ons daar keurig bij
aangesloten.
De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, als tweede termijn. Bergen op Zoom wacht
vaak op een landelijke overeenkomst. Ik denk dat, als in de raad van Bergen
op Zoom ideeën leven om eens een keer iets zelf te doen, wat toch goed is en
wat vooruit kan lopen op een landelijke ontwikkeling, sterker nog, wat een
voorbeeld kan zijn voor een landelijke ontwikkeling, ik dan in het vervolg
gaarne zou zien dat het college dat in overweging zou nemen.
De heer CATS: Meneer van der Kallen, wij kijken eerst liever naar
Amerikaanse modellen.
De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, gisteren was ik degene, die internatio
naliseerde, nu is de heer Cats het. Het CDA gaat toch vooruit.
De VOORZITTER: Dank u wel. Dames en heren, u bent bereid tot besluitvorming
over te gaan en overeenkomstig het voorstel te besluiten? wenst geen
stemming, geen aantekening, dan is aldus besloten.
20Voorstel tot het nemen van een raambesluit in verband met de uitvoering van
de Regeling geldelijke Steun huurwoningen Normkostensysteem 1988.
Nr. SOB/53
De heer VAN DER KALLEN: Mijn fraktie wil graag aantekening tegen besluit 5,
om de bekende redenen.
-71-
De VOORZITTER: Dank u wel. Dan zal u daarvan aantekening worden verleend.
Andere leden die een aantekening wensen? Als dat niet het geval is, is aldus
besloten
21. Concept-brief houdende reactie op de HSL-nota.
Voorgesteld wordt in te stemmen met deze reactie.
De heer VAN DEN OUDEN: Wij krijgen de indruk dat de HSL-nota slechts op
hoofdpunten is gelezen.
Door achter het beleidsvoornemen te gaan staan, ondersteunt de inhoud
deze brief twijfelachtige argumenten vóór aanleg van de TGV.
Ik noem er hier een paar uit de nota:
De TGV zou bijdragen aan het verbeteren van het "vestigmgsprodukt en
imago van de Randstad. Volgens Groen Links is daar méér voor nodig.
De TGV kan Schiphol helpen uitgroeien tot Mainport. Voor Groen Links zou
vliegverkeer juist af moeten nemen.
De nota zegt dat de Nederlandse TGV niet rendabel zal zijn. De kapitaals-
lasten kunnen nooit gedekt worden door een positief exploitatieresultaat.
Voor Groen Links is de vraag, in hoeverre de kosten en schulden op overheid
en burgers verhaald worden. De brief haalt aan, dat het argument van
tijdwinst een belangrijk gegeven is. Maar in het licht van Rail 21 en Star
21, vinden wij dit argument hypothetisch en slecht onderbouwd.
Wij vinden dat u in deze brief de voorkeur voor aanleg van een TGV erg zwak
motiveert. Het doet vreemd aan dat u nauwelijks ingaat op de milieu en
economische aspekten van de aanleg van een TGV.
Wij onderschrijven de conclusies, die overigens iedereen, tot de overheid
toe, trok, namelijk dat de TGV voor West-Brabant geen economisch nut
oplevert, dat de TGV geen verbetering voor het openbaar vervoer betekent en
dat het milieu in geen enkel opzicht 'wint' met de aanleg van de TGV-
Voor Groen Links is de reaktie van Gedeputeerde Staten passender. Zij staan
op het standpunt, dat eerst maar eens gekeken moet worden of een verbetering
van het huidige spoorwegnet niet tot eenzelfde verbindmgskwaliteit kan
leiden als de aanleg van een nieuw net.
Tevens willen wij opmerken dat tracé G al ruim 1 jaar niet meer als se"eJJz®
optie wordt gezien. Een inhoudelijke beoordeling van de tracés H en F had
meer voor de hand gelegen.
Ons laatste kritiekpunt weegt ook het zwaarst.
Deze brièf impliceert, dat er kennelijk zoveel nadelen aan de aanleg van de
TGV kleven, dat compensatie noodzakelijk is. Groen Links onderkent "e^e
nadelen Maar om deze te compenseren door aanleg van de natuurverslmdende
aanleg van Zoomweg Noord, gaat ons te ver. Daarbij zal Bergen op Zoom weinig
direkte nadelen ondervinden van een TGV. Het zou beter geweest zijn dat de
gemeente Bergen op Zoom andere West-brabantse gemeenten ondersteund had,
die wél bezwaren hadden. Wij wijzen dan ook deze brief af.
De heer AERTSSEN: Voorzitter, het gaat primair om de brief, die u heeft
opgesteld namens de raad. Daar wou ik wat over zeggen.
De PvdA, en dat handelt over punt 1 van de brief, stemt m met aansluiting
van Nederland op het Europese hogesnelheidsnet
Het tweede punt van uw brief roept bij ons wat meer vragen en bedenkingen
op. De vraag is, als je aan gaat sluiten, hoe doe je dat dan? Gaat dat dan
over een nieuwe lijn, over de bestaande lijn, of over een verbeterde be
staande lijn? Wij vinden dat het college wat te snel kiest voor de optie van
een nieuwe lijn. De vraag komt op, en dat is niet alleen bij ons denk
als je de kranten opslaat, bij menigeen in dit land, of Nederland ter wille
van enkele minuten reistijdwinst en ten koste van zeer hoge ïnvestennge