-38- in blessuretijd. Het lijkt mij niet verstandig om de vergadering te schorsen tot morgen. Maar u zou zich, denk ik, ook als ik kijk naar datgene wat aan meningen bij u naar voren is gekomen, wellicht vrijwillig tot enige beperking geroepen kunnen voelen. Wat is van de zijde van het college aan u duidelijk gemaakt en toegezegd? Dat de 2 sporen, die bewandeld zullen worden, aan de ene kant de volkshuis vestingsvariant zullen bevatten met de daarin voorkomende middelen. Kijkend, zijn er middelen te vinden om onevenwichtigheden te voorkomen. Is samen werking en fusie te bevorderen. Kortom, de positie die de gemeente inneemt ten opzichte van de toegelaten instellingen om typische volkshuisvestings doeleinden te verwezenlijken, zoals die in de nota Heerma staan. Zoals we ze ook telkenjare in het volkshuisvestingsplan gepresenteerd hebben. En de andere kant is het uitwerken van de privatiseringsvariant, waarbij finan ciële, personele, juridische en bestuurlijke processen op gang moeten worden gezet; aangestuurd moeten worden en in stappen moeten worden ondergedeeld Welk plan u, ik vermoed niet meer in de julivergadering maar dan in ieder geval toch in september, zal bereiken. Misschien moeten we er een keer extra voor bijeen komen. Ik denk dat dat de twee opvolgende stappen zijn die genomen moeten worden. Nadat uiteraard van u vanavond een beginsel-uitspraak gevraagd wordt, hoe u denkt over de privatisering van het gemeentelijk woningbedrijf als zodanig. Het woord is andermaal aan u. De heer CATS: Ik heb er begrip voor dat u ons vraagt ons in ons woord wat te matigen. Ik zal daar een poging toe doen. Maar alvorens ik op het antwoord van het college in wil gaan, heb ik er toch behoefte aan om op de bijdrage van enkele politieke partijen te mogen reageren. De PvdA heeft medegedeeld geen behoefte te hebben aan ons amendement, wat er op is gericht om naast het onmiddellijk gaan werken aan het privatiserings- gebeuren, ook het overleg op te starten om met de toegelaten instellingen, om de reële mogelijkheden te bezien, om de eenzijdigheid van de woningvoor raad te doorbreken. Zijn wij teleurgesteld dan in de roededeling van de PvdA om aan een dergelijk verzoek geen behoefte te hebben? Ja, dat zijn wij dan wel. Te meer ook omdat een gedegen delegatie van de PvdA-fraktie aan de eindformulering van het voorstel heeft meegewerkt. De heer VAN DEN KIEBOOMKorrektie, voorzitter. Het was een voorstel van het CDA, waarvan de PvdA heeft gezegd, dat bespreken we in ons eigen club wel. De heer CATS: Maar dat neemt niet weg dat een gedegen delegatie van de PvdA- fraktie aan de eindformulering daarvan heeft meegewerkt. Voorzitter, dat is des te wranger, wanneer we van de PvdA horen de proble matiek wel te erkennen. Maar dat ze vervolgens zeggen, de corporaties zullen er zelf iets aan moeten doen, bemoei je er niet mee als beleidsmaker. Het is juist de beleidsmaker die moet onderkennen dat er sprake is van een groot knelpunt, de signalen van de uitvoerders moet oppikken. En het initia tief moet nemen om in overleg met de corporaties de mogelijkheden te bekijken, het knelpunt weg te nemen. Een beleidsmaker heeft een aktieve rol, wanneer het gaat om problemen, die de individuele corporatie overstijgen, en ook de mogelijkheden voor de corporatie om er in haar eentje iets aan te doen. In het betoog van de VVD herkennen wij ons best in een hele grote mate. Zij het, dat wij er, in tegenstelling tot hen, volstrekt geen bezwaar tegen hebben en het juist goed vinden dat wordt gewerkt aan de privatisering in de zin van het komen tot een derde corporatie. Men legt veel nadruk op het getal van 2 corporaties is voldoende. We hebben nu juist proberen aan te geven dat in het aantal corporaties niet het probleem schuilt. Maar het zit -39- hem juist in de eenzijdigheid van elk hun bezit. Daar staat bovendien nog bij, dat er tussen de corporaties schotten aanwezig zijn, die het feitelijk verhinderen over het daadwerkelijke gevarieerde totaalaanbod in Bergen op Zoom te beschikken. Niet alleen in het kader van toewijzing, maar ook ten aanzien van een groot aantal andere aspekten, die spelen in volkshuisves- tingsland. GB/S zegt, omvormen tot een derde corporatie is onverantwoord, wanneer dit niet tevens gepaard gaat met het zoeken naar oplossingen voor de problemen in de volkshuisvesting. Ik moet u eerlijk zeggen dat ik me in die uitspraak volledig kan herkennen. Dat kan ik ook in het betoog van D66. De BSD gaat in op, is er nu sprake van eenzijdig beheer, of eenzijdig bezit. De kern van haar bijdrage is dat ze geen enkele verantwoordelijkheid neemt voor degenen, die op de sociale huurwoningmarkt zijn aangewezen. Want de BSD wenst de knelpunten niet op te lossen, die die bewoners wel elke dag aan den lijve ervaren. En door ons allen worden onderkend, zelfs door ons allen in het volkshuisvestingsplan zijn opgeschreven, maar voor de BSD kennelijk geen verdere aandacht behoeven. En dan toch maar proberen een sociaal verhaal te houden. Ik denk dat ook voor de BSD geldt, dat vooral ook zij moet erkennen dat de Bergenaren vooral demagogisch geladen betogen doorzien, ook vooral wanneer een partij hen met loze beloften achterlaat. Ook ik kan, voorzitter, beamen dat er bij de corporaties geen deals zijn gemaakt, althans waar wij bij zijn betrokken, inspelend op de opmerking van Groen Links Voorzitter, dan het antwoord van het college. Terecht duidt de portefeuille houder volkshuisvesting op de nieuwe verantwoordelijkheden die de gemeente gaat ontvangen. Ik neem de vrijheid daarbij te zeggen dat hij dan doelt op bijvoorbeeld het besluit woninggebonden subsidies, zoals dat per 1 januari a.s., dus over 6 maanden, in werking treedt. De portefeuillehouder kent, denk ik, dat besluit woninggebonden subsidies al op zijn duimpje. En moet dus met mij erkennen dat het bol staat van overleg tussen gemeente en uitvoerders. De portefeuillehouder zegt naar mijn indruk terecht toe met een aktualise ring van het beleid te komen. Ik mag aannemen dat ook die aktualisering in overleg met de uitvoerders tot stand komt. Evenals dat het de bedoeling was dat het VOP in vol overleg met de uitvoerders tot stand zou komen. De portefeuillehouder zegt vervolgens, ja, nu moet je niet kletsen Cats, dat wij de privatisering niet tegen het licht van de volkshuisvestingsomstandig heden hebben afgezet, want daar hadden we toch geen opdracht voor. Het was toch niet de bedoeling om het volkshuisvestingsbeleid te aktualiseren? Dat laatste klopt. Maar er staat toch ook in die opdracht dat bij de uitvoe ringen van de ontwikkelingen op het gebied van het volkshuisvestingsbeleid, ze zowel lokaal als op landelijk niveau betrokken moeten worden. Ik denk dat het college zich dan al snel uitgenodigd voelt om een optie, die zij voorstelt aan de raad, ook te onderbouwen tegen de achtergrond van die volkshuisvestingsomstandigheden. Dat hebben we node gemist. Ik wil er niet te veel over doorzeuren, want partijen zijn in staat dat gat zelf te dichten. Maar ik wil, wat dat betreft, die soort kwalijkneming van de por tefeuillehouder van, waar doelt u nu op, toch een beetje rechttrekken. Wij hebben een duidelijke wens kenbaar gemaakt. De portefeuillehouder ant woordt daarop, in het kader van de tekst van dat amendement wat ik al herhaaldelijk heb opgesomd: inderdaad we moeten de mogelijkheden gaan bezien van samenwerking, van het federatieve verband, van fusies. We kunnen 2- sporenbeleid gaan ontwikkelen. En hij onderbouwt dan die bedoeling met de tekst op pagina 8 van het raadsvoorstel, waarin staat: na privatisering zullen vormen van mogelijke samenwerking tussen de dan aanwezige corporaties aan de orde moeten komen. Voorzitter, daar zitten op zich drie elementen in, die tekort doen aan het

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1991 | | pagina 131