-22-
nu reeds te willen overwegen op grond van de cijfers. Verder vragen wij uw
college om eens te kijken of er een eind gemaakt kan worden aan de rare
situatie dat bij een flat eerst een taxi stopt, vervolgens een aantal maal
tijden uit de bak gehaald wordt uit dezelfde keuken, als waar even later de
auto van de vrijwilliger van de maaltijddienst komt, die uit diezelfde
keuken ook een aantal maaltijden heeft gehaald en vervolgens in diezelfde
flat ook gaat afleveren. Het schijnt met verschillende systemen te maken te
hebben, maar het zijn maaltijden voor ouderen. Ik denk dat enige gelijk
schakeling van deze systemen wellicht een klein onderzoek zou rechtvaar
digen.
De heer DEKKERS, wethouder: Dit voorstel gaat tot 150 maaltijden, waarvan de
inschatting is dat dat aantal bereikt zal worden tussen nu en 10 jaar. De
heer van Wijk heeft in de commissie daar ook aandacht voor gevraagd dat dat
wel eens eerder het geval zou kunnen zijn. Ik denk dat er op dat moment
aanleiding is om daar opnieuw met elkaar over te spreken. Maar de ontwikke
lingen ten aanzien van het aanbieden van zorg op maat aan de ouderen zal
denk ik niet beperkt blijven tot het op deze wijze verzorgen van maaltijden.
Daar kunnen ook nog andere initiatieven ontstaan, die evenzo goed een
bijdrage kunnen leveren, dat mensen ergens een maaltijd kunnen genieten. Ik
denk maar aan eventueel creëren van steunpunten of dat soort zaken. Maar die
zijn op dit moment nog niet uitgewerkt. Daar is wel eens over gesproken. Het
staat in de nota ouderenbeleid op stapel. Daarin zal aan heel deze materie
ook nog aandacht besteed worden. Vooralsnog lijkt het verantwoord ons te
beperken tot deze 150.
Van het verhaal van de verschillende auto's big dezelfde flat, zonder dat
dat concreet wordt gemaakt, is het mij een raadsel waarover gesproken wordt
en het is mij niet bekend.
De heer BOLSIUS: Graag een korte aanvulling. Ik heb enige malen in mogen
vallen en het dus zelf mogen constateren. Dus enig onderzoek zou de porte
feuillehouder sieren in die richting.
De VOORZITTER: Wellicht dat u na afloop van de vergadering de wethouder van
de feitelijke situatie op de hoogte kunt stellen en dat we eens kijken of we
daar wat aan kunnen doen.
Dames en heren, het voorstel ontmoet bij u geen bezwaren, wenst geen aan
tekening, dan is aldus besloten.
13. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet van 145.600,- exclu
sief B.T.W. voor het woonrijpmaken ten behoeve van M.T.S. "Antonie Kelder
mans" aan de Nobellaan.
Nr". SÖB/12.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel
aangenomen.
14. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet van 174.500,- inclu^
sief de B.T.W. voor het plaatsen van schuttingen c.a. aan deJan vanBig
nenstraat en de Karei Doormanstraat.
Nr. SOB/25
De heer V.D. KALLEN: Ik ben blij met het voorstel. Ik ben blij dat de com
missievergadering van financiën uiteindelijk toch heeft geleid tot een stuk,
waarbij het allemaal nog eens goed op een rijtje is gezet. Ik kan me
derhalve volgaarne vinden in het voorstel. Alhoewel ook ik besef dat het
niet een schoonheidsprijs verdient, maar gegeven de omstandigheden denk ik
dat het een juist voorstel is. Voor de eerste keer zeg ik eens dat ik ergens
-23-
voor ben, omdat ik het woord vraag. Maar in dit geval ben ik van harte voor.
De VOORZITTER: Sommige dingen moeten echt de eerste keer zijn, meneer van
der Kallen. Ik begrijp dat als ik u in het vervolg het eerste het woord
geef, dat het daarmee automatisch geregeld is.
De heer CATS: De CDA-fraktie stemt in met het totale voorzieningenpakket,
zoals in het raadsstuk wordt voorgesteld om te treffen. Niet zozeer omdat
wij menen dat de neerwaartse spiraal, waarin de Blokkendoos is komen te
verkeren, wordt doorbroken door het enkel treffen van een aantal fysieke
maatregelen. Immers ook hier gaat het om een samenhangende technische
sociale en woonomgevingsproblematiek, die elk een bredere en voortdurende
aanpak vergen. Het is ook de betrokkenheid van de bewoners zelf bij de
totstandkoming en realisering van het plan van aanpak voor verbetering van
het woonklimaat waar onze fraktie het nodige van verwacht. Vandaar ook onze
aandrang vorig jaar bij het vaststellen van het budget woonconsumenten-
gelden, om hier te komen tot ondersteunende vormen van buurtbeheer met de
bewoners samen.
Voor ons geldt als uitgangspunt dat een beter leefklimaat alleen dan van
de grond kan komen als het initiatief daarvoor bij de bewoners zelf ligt en
ze zelf geloven in het slagen van de aanpak. Zaken als een zorgvuldig
plaatsingsbeleid, waarbij rekening wordt gehouden met de leefstijlen van
zittende en toekomstige bewoners, de aanwezigheid van een aktief bewoners
comité, de vorming van een sociaal team voor conflictbemiddeling en het
scheppen van een goed ogende en als fijn ervaren woonomgeving, zullen als
raderen in elkaar moeten grijpen, ook in de toekomst.
Met één onderdeel van het raadsvoorstel heeft onze fraktie moeite, te weten
de financiering van de schuttingen. Naar ons oordeel moeten inrichting en
het onderhoud van publieke voorzieningen, zoals straten, pleinen, plant
soenen en openbaar groen, geschieden voor rekening van van de publieke
middelen, in casu de gemeentekas. Daar tegenover staat dat privé eigendommen
moeten worden onderhouden voor rekening van de eigenaar zelf. Bezwaar hebben
wij dan ook met de kosten van het opknappen van de schuttingen op de privé
terreinen ten laste van de algemene middelen.
Naar ons oordeel is het onderhoudsfonds van het gemeentelijk woningbedrijf
de aangewezen financieringsbron. Dit geldt temeer nu uit ons onderzoek
bovendien is gebleken dat dit geen gevolgen hoeft te hebben voor de huren.
Het gaat om de vervanging en herstel van reeds aanwezige schuttingen, zo
stelt het collegevoorstel terecht, onderhoud dus en niet het treffen van
geriefsverbeterende maatregelen.
Onze fraktie vindt dat de aanvullende notitie dan ook de raad eerder op het
verkeerde been zet dan dat zij beoogt ons van een bepaald standpunt te
overtuigen, nu zij geheel uitgaat van geriefsverbetering. Hetgeen dus uit
drukkelijk niet het geval is. In die zin wensen wij het raadsvoorstel dan
ook aan te passen, dat de 130.000,- voor de schuttingen ten laste worden
worden gebracht van het onderhoudsfonds van het GWB en het bedrag dat nodig
is voor de overige voorzieningen conform uw voorstel ten laste van het fonds
stadsvernieuwing te brengen.
Door ons voorstel wordt niet alleen de zuiverheid gediend in het financieel
regime tussen het GWB en de gemeente, maar komt ook het beslag op de post
nieuw beleid van bijna 40.000,- te vervallen. Een amendement heeft u
inmiddels bereikt.
De VOORZITTER: Dank u wel. Mij heeft bereikt een amendement met de volgende
inhoud:
De CDA-fraktie in de gemeenteraad van Bergen op Zoom stelt voor het ontwerp
besluit, behorende bij het voorstel van burgemeester en wethouders nr.
SOB/26 als volgt te wijzigen: