-20- gezinnen op deze wijze het muziek- en balletonderwijs niet zouden kunnen volgen, daarvoor zijn maatregelen getroffen. Men kan doorvoor een beroep doen op een bepaald beleid, wat er door deze gemeenteraad in het kader van de ondersteuning van die gezinnen ook is bekrachtigd. Ten aanzien van de bereikbaarheid van de muziek- en balletschool en het onder de aandacht brengen van het muziekonderwijs bij alle rangen en standen, als je dat zo mag aangeven, in Bergen op Zoom. Daarvoor heeft deze raad besloten in ieder geval de consulent algemene muzikale basisvorming te handhaven, om zodoende op de basisscholen ruim aandacht te vragen voor het muziekonderwijs. En daar waar op basis van deelname van kinderen aan de algemene muzikale vorming, dus het A.M.V. zoals het op de muziekschool gegeven wordt, een mindere belangstelling te constateren is, worden door docenten van de gemeentelijke muziek- en balletschool en door de consulent algemene muzikale vorming op de basisscholen specifiek bij scholen contacten gelegd om die deelname eventueel op te krikken en wordt er samen met deze gezocht naar oorzaken daarvan. Wij proberen derhalve heel nadrukkelijk muziekonderwijs onder de aandacht van iedereen te brengen en proberen in ieder geval nauwlettend in de gaten te houden of dat ook het geval kan zijn op grond van het feit dat de heer van der Kallen aanstipt, namelijk eventueel te hoog oplopende tarieven. Ik ben wel van mening dat op enig moment daaraan niet zomaar voorbij gegaan kan worden. Er zal een moment zijn waarop het inderdaad problematisch zal worden om voor jeugdigen, zeker als het om meerdere kinderen uit een gezin gaat, daaraan deel te nemen. Maar nogmaals, daar hebben we geprobeerd via een reparatiemethode daaraan toch de nodige aandacht te kunnen schenken. De heer V.D. KALLEN: Ik vind het prachtig dat de wethouder vertelt dat bij 28 e. het gevallen betreft, die van mening verschillen of ze wel of niet zouden moeten betalen. Dat blijkt niet uit de stukken. Het zou dan toch wel interessant zijn, als de raad geïnformeerd wordt met dit soort stukken, dat er dan dit soort argumenten bij staat. Want ik ben echt gewend dat agenda punten een relatie met elkaar zouden kunnen hebben en dat acht ik hierbij wel degelijk. Want het maakt voor mij heel wezenlijk uit dat er hier bij 28 e. een aantal rechtsgedingen vallen van allemaal mensen, die klaarblijkelijk om wat voor reden dan ook de muziek- en balletschool niet betalen. Ik denk dat het heel vaak voorkomt dat, als iemand iets niet kan betalen, hij dan argumenten zoekt om iets niet te betalen. Of je 28.000,- nu inderdaad invult met tariefverhogingen of met bespa ringen. Ik denk dat de wethouder terecht zegt, je kunt er niet aan voorbij gaan dat op een bepaald moment de tariefverhoging halt toegeroepen moet worden omdat het teveel kan worden. Je kunt nog zoveel doen, maar tariefverhoging betekent wel degelijk een drempel. Zeker een drempel voor de mensen die het niet of nauwelijks hebben. Onder de aandacht brengen van het gemeentelijk muziek- en balletonderwijs is prachtig. Zo zie ik reclame van kaviaar ook altijd. Het wordt onder de aandacht gebracht, maar als je je dan gelijk realiseert dat je voor zo'n klein blikje 125,- moet betalen, dan denk ik dat het met mij zou gaan zoals het met de meeste mensen gaat. Je kunt het nog zo vaak onder de aandacht brengen, je gaat toch niet tot aankoop over. Ik denk dat het voor mensen met kinderen, laat staan veel kinderen, in minder bedeelde omstandigheden, toch een hele grote stap zal zijn om hun kinderen naar de muziekschool te sturen als ze het in wezen niet kunnen betalen. Derhalve blijf ik tegen de tariefverhoging. Ik weet, ik kan praten als Brugman, maar ik kan er weinig aan veranderen. Ik vind het jammer dat de jeugd op deze manier wordt behandeld, want de jeugd is niet in staat, om zich op wat voor wijze dan ook te uiten in deze richting, in de zin van we doen het niet meer. Want het betreft een stukje cultuur, een cultuur waar we heel trots en heel groots op moeten zijn. Ik zou graag willen dat iedereen -21- in onze samenleving deel kan uitmaken van die cultuur. De heer DEKKERS, wethouder: Toch even naar punt 28 kijkend. Als de heer van der Kallen naar die brieven gekeken heeft en meent een relatie te moeten leggen, dan denk ik dat het wat te ver gaat als hij relaties legt met mensen die nog moeten betalen voor het schooljaar 1986/1987 o.a.. Om te staven dat het ons wel degelijk serieus is om iedereen bij het muziekonderwijs te betrekken, zou ik toch nog even willen aanhalen dat wij vorig jaar een inspanning hebben willen leveren om Turkse kinderen aan het muziekonderwijs te laten deelnemen. Dat is op dat moment helaas niet gelukt. We hebben daar dit jaar opnieuw een start mee gemaakt. Op dit moment zijn een aantal Turkse kinderen bezig om zich voor te bereiden op een Turks kinderfeest. Daarna is afgesproken dat deze kinderen zich met deze aktivi- teit mede bezig kunnen houden op basis van een bijdrage, zoals die in het sociaal kultureel werk ook geldt, namelijk 1,per keer dat men ver schijnt. Het zit dan nog een beetje onder de noemer van het SKW en vervolgens af te tasten op welke specifieke wijze aan muziekonderwijs voor minderheden gestalte kan worden gegeven. Dat zal afwijken van hetgeen wij normaal gesproken als voldoende aanvaarden. Het tarief was ook vorige keer daar al op aangepast en zal in verhouding van het aantal minuten les dat deze kinderen eventueel gaan krijgen en de groepsgrootte daar ook te zijner tijd -als het gestalte gaat krijgen, maar ook dat zal een discussie zijn die na 1 mei plaatsvindt- naar mijn stellige overtuiging op zijn afgestemd. Zodat zoveel mogelijk mensen inderdaad benaderd worden, van welke afkomst dan ook. De heer V.D. KALLEN: Ik waardeer de inspanning van de wethouder met betrek king tot de etnische minderheden in deze. De VOORZITTER: Akkoord. Dames en heren, wenst u stemming over dit voorstel, aantekening? Dan wordt de heer van der Kallen aantekening verleend. Geen van de andere leden van de raad wenst dat, dan is aldus besloten. 12Voorstel tot het instemmenmet de uitbreiding, reorganisatie en financie ring van de maaltijddienslL. Nr." SO/4 De heer VAN WIJK: GB/S gaat uiteraard akkoord met dit voorstel. De maaltij- dendienst is een van de hulpmiddelen die de ouderen helpt om op eigen kracht te laten blijven funktioneren. Uitgangspunt is, en u weet dat allemaal, om de ouderen zolang als enigszins mogelijk is in de eigen vertrouwde omgeving te laten vertoeven. Tijdens de commissievergadering heb ik gewezen op een aantal van 150 maaltijden maximaal tot 1999, dat dat wel eens te laag geraamd zou zijn. De wachtlijst, met nu nog 25 aanmeldingen, brengt het aantal maaltijden op zeer korte termijn op circa 100. Gezien de groei van de ouderen hier in deze stad, ik heb daarover geraadpleegd het boekje "Het vergrijzingsproces van de gemeente Bergen op Zoom", uitgebracht door de bestuursdienst, afdeling onderzoek en statistiek van maart vorig jaar. Dan lees ik dat de groep van 75- tot 84-jarigen stijgt in deze 10 jaar, 1989 tot 1999, met 537. Terwijl het aantal hoogbejaarden, 85+ zoals ze dan worden aangeduid, met 150 zal stijgen. Dan ben ik van mening dat de raming van nominaal 150 maaltijden aan de lage kant is. Mocht mijn veronderstelling te zijner tijd juist blijken te zijn, dan verwacht ik dat een surplus van het aantal, 150 dus, geen moeilijkheden zal opleveren. De heer BOLSIUS: Met dezelfde argumentatie als van de heer van Wijk vraagt de D'66-fraktie u om eventueel ook de uitbreiding van het aantal maaltijden

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 98