-8- villa. Uit het antwoord van de portefeuillehouder, wat ik wel beluisterd heb maar kennelijk de heer Westerhof niet, blijkt duidelijk dat het geen dag langer kost, want het wordt gewoon vergelijkend meegenomen in de opdracht. Als dat niet zo is dan hoor ik dat graag nog van de portefeuillehouder, want hij heeft duidelijk gezegd, dat als je toch de variant met behoud van de villa uitwerkt dan kun je ook keurig netjes kijken wat het dan gekost zou hebben zonder behoud van de villa. Ik neem niet aan dat dat tot een verlenging van de opdracht leidt. 6 Maanden, 9 maanden, voorzitter, er was ooit eens een keer een projekt wat 20/30 jaar liep en dat heette Luxor- projekt en er was een Maagd nodig om uit de problemen te komen. De heer V.D. KALLEN: De heer Aertssen sprak mij aan op het feit dat ik mij gewoonlijk op feiten en stukken baseer en dat doe ik nu ook. Feiten zijn voor mij heel belangrijk. En een feit is dat hier een interimrapportage ligt van dit college van B en W. In het college van B en W zitten twee PvdA- wethouders en die zijn dus mede verantwoordelijk voor deze interimrappor tage. Wat doet deze interimrapportage? Die geeft een aantal bedragen aan wat mogelijke voorzieningen gaan kosten. Die zegt, die 60 parkeerplaatsen die men wil creëren, daar geeft men een taxatie van, staat er. Kan best een verschil zijn, maar er staat 900.000,-. Behoud, handhaving van de villa en inpassing 900.000,-. Als ik me dan ook nog realiseer, dat als we niet aan de Zwarteweg bouwen, we daar, als we die grond anders willen gebruiken, 600.000,- moeten ophoesten voor de PTT voor die kabeltjes en anders betaalt de PPT dat als ze het zelf gaan doen. Dan zit ik al op een bedrag van mogelijk 2,4 miljoen, allemaal en helemaal geen feiten, maar het staat wel in dit verhaal wat door het voltallige college is onderschreven. Dan komen daar nog de kosten bij van het schrappen, een stuk kapitaalvernietiging van een aantal parkeerplaatsen. Dan vertelt meneer Aertsen mij: Ja, maar laat mij het nu allemaal uitrekenen dan zien we wat het echt meer kost. Nee, want hier hebben we een opdracht. En die opdracht luidt: Wij zijn dan ook voornemens om aan het Architektenburo Leesberg B.V. de opdracht te verlenen tot het maken van een voorlopig ontwerp van een stadskantoor dat voldoet aan het programma van eisen en gerevideerd kan worden binnen het door uw raad vastgestelde budget. Met andere woorden, men maakt geen vergelijking, men gaat iets bouwen binnen een bepaald budget. Ik denk dat daar best iets kan komen wat 15,5 miljoen kost. Maar als ik dan de woorden van de heer van de Water zojuist aanhaal, die verwijst naar de problemen van de nieuwbouw van dit stadhuis die we allemaal hebben gehad en die allemaal verschrikkelijk veel kosten hebben voortgebracht en nog in wezen een gebouw laat staan, waarin ambtenaren niet of nauwelijks 's zomers onder beschaafde omstandigheden kunnen werken, dan zeg ik, waar ik bang van ben, is dat deze kosten, die meerkosten dan men taxeert, begroot, plant enz. van ongeveer 2,4 miljoen totaal en je vergelijkt het met de Zwarteweg op deze lokatie, er toe zullen leiden dat er een gebouw komt te staan, wat misschien maar net voldoet aan wat we graag willen en na verloop van tijd uiteindelijk blijkt niet te voldoen. De heer V.D. WATER: Meneer van der Kallen, dat beslist u toch straks zelf mee als er definitief wat uit komt? De heer V.D. KALLEN: Ja, ik mag dan raadslid zijn en daar dan zelf mee beslissen, maar ik erken ook dat ik niet de mogelijkheden en de capaciteiten heb om werkelijk een studie te maken van bouwkundige tekeningen. Er zijn misschien raadsleden die wel kunnen letten op het feit of iets een bepaalde kwaliteit heeft. Ik zeg van mezelf, dat kan ik niet. Ik moet vertrouwen hebben in deskundigen en in mijn eigen instinkt. Mijn eigen instinkt zegt, als iets aan de Westersingel 2,4 miljoen meer dreigt te kosten, dan kan dat misschien best in dat taakstellend budget. Maar dat zou betekenen dat als we -9- iets gelijkwaardigs aan de Zwarteweg wegzetten dat het voor 13 miljoen zou kunnen en dan hebben we toch mooi 2,4 miljoen bespaard voor de burgers. Let wel, het zijn centen van de burgers die we uitgeven. Dit is 50,-- per Bergenaar meer. Dat vind ik een heel bedrag en dat wil ik wel overdenken. Als ik iets gelijkwaardigs aan de Zwarteweg voor 15,5 miljoen weg zou kunnen zetten, dan zeg ik dat dat kwalitatief eigenlijk al beter is.... De heer AERTSSEN: Meneer van der Kallen, stel dat er een soortgelijk voor stel voor de Zwarteweg had gelegen dan had de mogelijkheid bestaan dat er ook een soortgelijk lijstje bij had gelegen van mogelijke tegenvallers. Dat kent u nou niet, dus u zegt dan, ik ga altijd af op mijn instinkt en dan De heer V.D. KALLEN: U noemt geen feiten. Noem dan maar de feiten die zouden leiden tot een postje van dit soort tegenvallers. Ik heb die geluiden van de PvdA tot nu toe niet gehoord. De heer V.D. WATER: Geluidsisolatie. De heer V.D. KALLEN: Als die geluiden er wel zouden zijn dan ben ik bereid mijn mening te herzien. Want ik heb net al aangegeven, ik zou liever bouwen aan de Westersingel, maar dan wil ik een kwalitatief gelijkwaardig gebouw als dat aan de Zwarteweg, eventueel voor dezelfde centen en niet een kwalitatief minder gebouw, of een kwalitatief minder gebouw wat even duur is als aan de Zwarteweg. Deze gemeente dient een goed gebouw te maken. Daar dienen onze ambtenaren voor 20, 25, hopelijk misschien wel 30 jaar goed in te kunnen funktioneren. Dan heb ik als raadslid de taak de kosten van dat gebouw ook in de gaten te houden. Als ik een gelijkwaardig gebouw aan de Zwarteweg kan krijgen voor 2,5 miljoen minder, dan dien ik daar als raadslid staat op te maken. Meneer Nijpels noemde mij wel inconsequent, maar ik ben iemand die als hij nieuwe stukken krijgt, een interimrapportage -en dat is toch iets om onze geest te verrijken- kijkt of hij daar nieuwe argumenten in aantreft om te gebruiken. Daar ben ik altijd naar op zoek, want ik wil altijd beargumenteerd mijn besluiten maken en niet omdat ik nu toevallig vroeger A hebt gezegd, moet ik nu ook A zeggen. Nee, als ik vroeger A heb gezegd met de gevens van toen is het best mogelijk dat ik nu B zeg met de huidige gegevens. Dat is mijn instelling en ik zou willen dat andere politieke partijen diezelfde flexibiliteit van geest op zouden kunnen brengen De heer NIJPELS: Dan zou je ieder raadsvoorstel na 3 maanden weer ongeldig kunnen maken. De heer V.D. KALLEN: Als daar argumenten voor zouden zijn- Als dat ieder raadsvoorstel zou betreffen dan zou ik deze raad wel gelijk naar huis kunnen sturen De heer NIJPELS: Dan vind ik dat wij als raad waardeloos zijn als wij ons op die weg gaan begeven. De heer V.D. KALLEN: Precies. U hebt het over ieder voorstel en ik heb het over dit voorstel. En tot nu toe.. De heer NIJPELS: Ja, maar een ander kan weer volgen op dit, als je dat zo beredeneert. De heer V.D. KALLEN: Dat kan, maar ik zit nu 4 jaar in de raad en ik heb dat tot op heden niet mee mogen maken, dus tot nu toe denk ik dat de besluiten

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 92