-6-
Zijn alle doelstellingen gehaald of zijn er nog knelpunten?
Er worden hoge eisen gesteld aan openheid en dienstbaarheid.
Coördinatie van de voorlichting naar de raad toe zou wel gewenst zijn. Deze
coördinatie is een taak van het college.
Het is onjuist als collegeleden of beleidsambtenaren op verschillende
tijdstippen onderling verschillende meningen ventileren, of dat college
leden meningen geven die niet gedekt worden door het hele college.
Ook aan de dienstbaarheid worden hoge eisen gesteldEen veel gehoorde
klacht is dat briefschrijvers soms zo lang op antwoord moeten wachten. We
vertrouwen erop dat hier op korte termijn verbetering in komt.
Wat de herhuisvesting betreft, willen we duidelijk onze zorgen uitspreken
over de gang van zaken. De ambtenaren hebben recht op een goede huisvesting
en op niet al te lange termijn. Bij een goed personeelsbeleid hoort een
goede werkplek.
De meerderheid van de raad heeft zich uitgesproken voor de Westersingel. Het
is bekend dat onze fraktie unaniem een andere lokatie voorstond. We
betreuren nog steeds de besluitvorming zoals deze is verlopen. De raad heeft
op 15 november een tussenrapportage ontvangen, waarin werd gezegd dat in
december een voorstel aan de raad zou worden aangeboden. Maar nu, eind
januari, is er nog niets. De lokatie Westersingel levert veel moeilijkheden
op met enorme vertraging. We vragen ons af of meerdere frakties niet bereid
zijn op het lokatiebesluit van juni 1989 terug te komen. Hier zijn grote
belangen van personeel en organisatie in het geding.
Bestuurlijke samenwerking
In de beleidseditie schrijft uw college dat voor het Streekgewest de komende
jaren een periode van consolidatie wordt verwacht. Deze passage is
overgenomen uit de begroting 1990 van het Streekgewest. Wij denken ook dat
dit wel zo zal zijn. Met waardering voor de taken die ons Streekgewest op
zich genomen heeft, vertrouwen wij er op, dat de kosten niet onevenredig
zullen stijgen. Wij realiseren ons dat in 1990 Bergen op Zoom al 1,5 miljoen
betaalt aan dit Streekgewest.
Vermoedelijk zal in 1990 Kragge 2 starten. We beseffen dat, gezien de
milieu-eisen, de vuilverwerking veel zorgvuldiger zal dienen te geschieden.
Dat kost extra geld en dat zullen we in de tarieven terugvinden.
Toch spreken we de hoop uit dat de kosten beheersbaar zullen blijven,
hetgeen niet wil zeggen dat we concessies zouden moeten doen aan de veilig
stelling van het milieu.
Momenteel kennen we de regeling dat, binnen bepaalde regels, zelf gebracht
afval gratis gestort mag worden op de Kragge.
Graag vernemen wij van uw college of dit ook het geval zal zijn op Kragge 2.
De CDA-fraktie hecht hier grote waarde aan, temeer daar in het verleden
overduidelijk is gebleken dat dit gratis storten in hoge mate het storten op
illegale plaatsen doet afnemen.
Mocht het antwoord van uw college onbevredigend zijn dan zullen we hierover
een uitspraak van de raad vragen, als ondersteuning van eventuele voor
stellen in het Streekgewest.
Er is in het Streekgewest ook nog steeds een discussie gaande over een
Regionale Volkshuisvestingscommissie. Wij zijn vóór een RVC die de volks-
huisvestingsbelangen van de regio bij de hogere overheden behartigt, doch
tégen een RVC die de gemeentelijke autonomie op het gebied van de volkshuis
vesting dreigt aan te tasten.
Dit is naar ons oordeel aan de orde indien gesproken wordt over het op gang
brengen van een proces van geleidelijk afnemende vrijblijvendheid en het op
elkaar afstemmen van het gemeentelijk huisvestingsbeleid.
Ook aan een RVC, die het werk van de gemeenten nog eens gaat overdoen of
deze controleert, hebben we geen behoefte.
Intergemeentelijke samenwerking is méér dan het Streekgewest. Bepaalde zaken
-7-
gaan op regionale schaal plaatsvinden en dan denken we aan de arbeidsvoor
ziening, onderwijskoepels en politieregio's. We voorzien dat de mtergemeen
telijke samenwerking hierbij voor een nieuwe uitdaging komt te staan.
Ruimtelijke ordening en verkeer
Het BELEIDSPLAN BINNENSTAD schiep duidelijkheid, het Heerlijkheidsjaar
schiep bekendheid, de ondernemers namen initiatieven, kortom we zijn als
Bergen op Zoom op weg om weer een goed winkelcentrum voor de regio te
worden. Zaak is wèl de opgaande lijn vast te houden.
Een parkeerdek op het Joorenplein en en een gereconstrueerde Vismarkt zijn
daarbij onontbeerlijk.
Een parkeergelegenheid op of onder de Stenen Tuin zien we vooralsnog om
financiële en vooral planologische redenen niet zitten.
Financiële beleidsuitgangspunten voor het fonds Stadsvernieuwing zullen
vastgesteld dienen te worden om een planmatige aanpak voor meerdere jaren
He?81randwegenstelsel aan de noordzijde van de stad zal in 1990 voltooid
worden, waardoor een belangrijk deel van het doorgaande en zware verkeer uit
de woonwijken verdwijnt.
Verdere uitwerking van het zgn. fietspadenplan zal dan het stellen v
prioriteiten vereisen. Niet alles kan ineens, maar een planmatige aanpak
volgens een meerjarenplan zal onze fraktie toejuichen.
Volkshuisvesting iooc_iaan
Het hoofdstuk over volkshuisvesting van ons verkiezingsprogram 1986 1990
onent met het streven te komen tot vorming van een meer integraal huis
vestingsbeleid. Met het compleet maken van het V.O.P. door daaraan een, door
ons bevochten, aktieprogram toe te voegen, vinden we dit streven :[ehaa
voor wat betreft de beleidsformulering. Jammer is wel dat het V.O.P. pas
tegen het eind van deze zittingsperiode voldoende gerijpt is om ais
integraal beleid door de raad te kunnen worden vastgesteld.
De toepassing van met name nieuwe beleidsstandpunten kan hierdoor nauwelijks
meer aan bod komen, laat staan de effektmeting daarvan.
De oogstjaren liggen duidelijk in de komende raadsperiode. Dit maakt dat
door ons voorgestane beleidszaken, zoals doorstroming op de woningmarkt, het
ontwikkelen van een strategisch plaatsingsbeleid, een spreidmgsbeleid,
koppeling inkomen/huur en een taakstellende bouwopdracht van ouderenwo
ningen, nu wel tot gemeentelijk beleid zijn verheven, maar nog niet tot
stand zijn gebracht.
Met het type en draagvermogen van de fundering, die nu voor het volkshu
vestingsbeleid is ontwikkeld, zijn we tevreden, mede gezien de inbreng van
CDA-zijde hieraan. Wij herkennen ons hierin en het geeft een goede mdru.fi
van het beleid dat het CDA voorstaat in de komende jaren.
Twee zaken zitten ons echt niet lekker.
In de afgelopen periode hadden we liever gezien dat sommigen wat meer
realisme hadden getoond bij de oplossing van de hoogbouwproblematiek. Dit
zou het traject van planvoorbereiding aanzienlijk hebben versneld.
Niettemin, we bewegen ons thans in de goede richting, vooral wanneer we er
naar streven aan een bouwtechnisch plan een afgewogen plan van toewijzings
strategie te koppelen.
De tweede zaak is, dat onvoldoende tot uitdrukking is gekomen dat de cor
poraties belangrijke instrumenten van uitvoering zijn van het door de
gemeentelijke overheid vastgestelde beleid. Er hangt nog steeds geen sfeer
tussen gemeente en corporaties, die op vlotte wijze vruchtbare beleidsresu -
taten mogelijk maakt. We denken dan aan het uitblijven van een aangepast
toewijzingsbeleid, samenwerkingsconvenant en dat soort zaken, essentieel
voor de uitvoering van het gemeentelijk beleid.