-6- Zijn alle doelstellingen gehaald of zijn er nog knelpunten? Er worden hoge eisen gesteld aan openheid en dienstbaarheid. Coördinatie van de voorlichting naar de raad toe zou wel gewenst zijn. Deze coördinatie is een taak van het college. Het is onjuist als collegeleden of beleidsambtenaren op verschillende tijdstippen onderling verschillende meningen ventileren, of dat college leden meningen geven die niet gedekt worden door het hele college. Ook aan de dienstbaarheid worden hoge eisen gesteldEen veel gehoorde klacht is dat briefschrijvers soms zo lang op antwoord moeten wachten. We vertrouwen erop dat hier op korte termijn verbetering in komt. Wat de herhuisvesting betreft, willen we duidelijk onze zorgen uitspreken over de gang van zaken. De ambtenaren hebben recht op een goede huisvesting en op niet al te lange termijn. Bij een goed personeelsbeleid hoort een goede werkplek. De meerderheid van de raad heeft zich uitgesproken voor de Westersingel. Het is bekend dat onze fraktie unaniem een andere lokatie voorstond. We betreuren nog steeds de besluitvorming zoals deze is verlopen. De raad heeft op 15 november een tussenrapportage ontvangen, waarin werd gezegd dat in december een voorstel aan de raad zou worden aangeboden. Maar nu, eind januari, is er nog niets. De lokatie Westersingel levert veel moeilijkheden op met enorme vertraging. We vragen ons af of meerdere frakties niet bereid zijn op het lokatiebesluit van juni 1989 terug te komen. Hier zijn grote belangen van personeel en organisatie in het geding. Bestuurlijke samenwerking In de beleidseditie schrijft uw college dat voor het Streekgewest de komende jaren een periode van consolidatie wordt verwacht. Deze passage is overgenomen uit de begroting 1990 van het Streekgewest. Wij denken ook dat dit wel zo zal zijn. Met waardering voor de taken die ons Streekgewest op zich genomen heeft, vertrouwen wij er op, dat de kosten niet onevenredig zullen stijgen. Wij realiseren ons dat in 1990 Bergen op Zoom al 1,5 miljoen betaalt aan dit Streekgewest. Vermoedelijk zal in 1990 Kragge 2 starten. We beseffen dat, gezien de milieu-eisen, de vuilverwerking veel zorgvuldiger zal dienen te geschieden. Dat kost extra geld en dat zullen we in de tarieven terugvinden. Toch spreken we de hoop uit dat de kosten beheersbaar zullen blijven, hetgeen niet wil zeggen dat we concessies zouden moeten doen aan de veilig stelling van het milieu. Momenteel kennen we de regeling dat, binnen bepaalde regels, zelf gebracht afval gratis gestort mag worden op de Kragge. Graag vernemen wij van uw college of dit ook het geval zal zijn op Kragge 2. De CDA-fraktie hecht hier grote waarde aan, temeer daar in het verleden overduidelijk is gebleken dat dit gratis storten in hoge mate het storten op illegale plaatsen doet afnemen. Mocht het antwoord van uw college onbevredigend zijn dan zullen we hierover een uitspraak van de raad vragen, als ondersteuning van eventuele voor stellen in het Streekgewest. Er is in het Streekgewest ook nog steeds een discussie gaande over een Regionale Volkshuisvestingscommissie. Wij zijn vóór een RVC die de volks- huisvestingsbelangen van de regio bij de hogere overheden behartigt, doch tégen een RVC die de gemeentelijke autonomie op het gebied van de volkshuis vesting dreigt aan te tasten. Dit is naar ons oordeel aan de orde indien gesproken wordt over het op gang brengen van een proces van geleidelijk afnemende vrijblijvendheid en het op elkaar afstemmen van het gemeentelijk huisvestingsbeleid. Ook aan een RVC, die het werk van de gemeenten nog eens gaat overdoen of deze controleert, hebben we geen behoefte. Intergemeentelijke samenwerking is méér dan het Streekgewest. Bepaalde zaken -7- gaan op regionale schaal plaatsvinden en dan denken we aan de arbeidsvoor ziening, onderwijskoepels en politieregio's. We voorzien dat de mtergemeen telijke samenwerking hierbij voor een nieuwe uitdaging komt te staan. Ruimtelijke ordening en verkeer Het BELEIDSPLAN BINNENSTAD schiep duidelijkheid, het Heerlijkheidsjaar schiep bekendheid, de ondernemers namen initiatieven, kortom we zijn als Bergen op Zoom op weg om weer een goed winkelcentrum voor de regio te worden. Zaak is wèl de opgaande lijn vast te houden. Een parkeerdek op het Joorenplein en en een gereconstrueerde Vismarkt zijn daarbij onontbeerlijk. Een parkeergelegenheid op of onder de Stenen Tuin zien we vooralsnog om financiële en vooral planologische redenen niet zitten. Financiële beleidsuitgangspunten voor het fonds Stadsvernieuwing zullen vastgesteld dienen te worden om een planmatige aanpak voor meerdere jaren He?81randwegenstelsel aan de noordzijde van de stad zal in 1990 voltooid worden, waardoor een belangrijk deel van het doorgaande en zware verkeer uit de woonwijken verdwijnt. Verdere uitwerking van het zgn. fietspadenplan zal dan het stellen v prioriteiten vereisen. Niet alles kan ineens, maar een planmatige aanpak volgens een meerjarenplan zal onze fraktie toejuichen. Volkshuisvesting iooc_iaan Het hoofdstuk over volkshuisvesting van ons verkiezingsprogram 1986 1990 onent met het streven te komen tot vorming van een meer integraal huis vestingsbeleid. Met het compleet maken van het V.O.P. door daaraan een, door ons bevochten, aktieprogram toe te voegen, vinden we dit streven :[ehaa voor wat betreft de beleidsformulering. Jammer is wel dat het V.O.P. pas tegen het eind van deze zittingsperiode voldoende gerijpt is om ais integraal beleid door de raad te kunnen worden vastgesteld. De toepassing van met name nieuwe beleidsstandpunten kan hierdoor nauwelijks meer aan bod komen, laat staan de effektmeting daarvan. De oogstjaren liggen duidelijk in de komende raadsperiode. Dit maakt dat door ons voorgestane beleidszaken, zoals doorstroming op de woningmarkt, het ontwikkelen van een strategisch plaatsingsbeleid, een spreidmgsbeleid, koppeling inkomen/huur en een taakstellende bouwopdracht van ouderenwo ningen, nu wel tot gemeentelijk beleid zijn verheven, maar nog niet tot stand zijn gebracht. Met het type en draagvermogen van de fundering, die nu voor het volkshu vestingsbeleid is ontwikkeld, zijn we tevreden, mede gezien de inbreng van CDA-zijde hieraan. Wij herkennen ons hierin en het geeft een goede mdru.fi van het beleid dat het CDA voorstaat in de komende jaren. Twee zaken zitten ons echt niet lekker. In de afgelopen periode hadden we liever gezien dat sommigen wat meer realisme hadden getoond bij de oplossing van de hoogbouwproblematiek. Dit zou het traject van planvoorbereiding aanzienlijk hebben versneld. Niettemin, we bewegen ons thans in de goede richting, vooral wanneer we er naar streven aan een bouwtechnisch plan een afgewogen plan van toewijzings strategie te koppelen. De tweede zaak is, dat onvoldoende tot uitdrukking is gekomen dat de cor poraties belangrijke instrumenten van uitvoering zijn van het door de gemeentelijke overheid vastgestelde beleid. Er hangt nog steeds geen sfeer tussen gemeente en corporaties, die op vlotte wijze vruchtbare beleidsresu - taten mogelijk maakt. We denken dan aan het uitblijven van een aangepast toewijzingsbeleid, samenwerkingsconvenant en dat soort zaken, essentieel voor de uitvoering van het gemeentelijk beleid.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 8