-2-
die in het algemeen door ambtenaren worden verricht. Tegen het voorstel
bestaan geen bezwaren, u wenst daarover geen stemming. U kunt daartoe
besluiten omdat het een enkelvoudige voordracht is, dan is aldus besloten.
3Voorstel tot het verlenen van eervol ontslag op eigen verzoek aan de direk-
teur van de dienst Stadsontwikkeling en -beheer.
Nr. BD-Poi/27.
4Voorstel om de heer A.J. v.d. Wouw met ingang van 1 april 1990 ontslag te
ver1enen aIs ambtenaar van de burgerlijke stand.
Nr. BD-Poi/26.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden de voorstellen 3
en 4 aangenomen.
5- Interimrapportageherhuisvesting gemeentelijk apparaat; voorstel tot het
verlenen van een voorbereidingskrediet.
Nr. BD-Bez/22.
De heer AERTSSEN: Onze fraktie kan akkoord gaan met het voorstel zoals het
nu op tafel ligt. Het belangrijkste daarbij is dat de stedebouwkundige optie
die het college voorstelt, ons aanspreekt. En dat met name de funktie die
hierdoor gecreëerd wordt op deze lokatie naar onze mening een hele goede
funktie is. Met andere woorden, het voorstel is een goede basis om verder te
gaan. Wij vinden het dan ook voorbarig om nu al te stellen dat de kosten de
pan uit zullen rijzen. Wij zijn van mening dat binnen het taakstellend
budget een gebouw aan de Westersingel nog steeds kan. De uiteindelijk aan de
herhuisvesting door te trekken kosten voor behoud van de villa en het
parkeren zijn ons inziens speculatief. Het krediet, wat nu wordt gevraagd,
is er juist voor om de cijfers hard te maken. Ik wijs erop dat ook aan de
Zwarteweg zich soortgelijke opties kunnen voordoen.
Voorzitter, maatgevend voor de besluitvorming van vanavond moet zijn het
raadsbesluit van juni, waarin de lokatie Westersingel is aangewezen en waar
de raad een taakstellend budget in meerderheid heeft vastgesteld. Dat zit er
naar onze mening nog steeds dik in. Het vaststellen van dit krediet is een
logisch en noodzakelijk vervolg op het besluit van juni.
Dan heb ik een vraag aan de wethouder die in de commissie is blijven liggen.
Er wordt een krediet gevraagd van 100.000,- en in het raadsvoorstel wordt
gesproken over een bedrag van 65.000,-. Onze vraag wat daar het verschil
tussen is.
Een derde punt gaat over het voorzitterschap van het bouwteam. In de
commissie Rosov heb ik gepleit voor een politiek verantwoordelijke funktio-
naris als voorzitter van dit bouwteam. Ik heb dat gedaan en ik heb dat zo
gezegd met alle respekt voor de deskundigheid en stuurmanskunst van de
voorzitter van deze raad. De onderliggende gedachten bij dit voorstel
garanderen een zorgvuldige inhoudelijke en vooral politieke terugkoppeling
naar de raad. Zeker bij dit zo omstreden onderwerp.
Na afweging van alle voors en tegens in onze fraktie zijn wij van mening dat
deze terugkoppeling ook kan plaatsvinden via de betreffende funktionele
commissies, afhankelijk van het onderwerp, waarbij de voorzitter van het
bouwteam dan wel de burgemeester kan zijn. De voorzitter van het bouwteam
zou in het belang van het nut van zo'n terugkoppeling in de betreffende
funktionele commissie aanwezig moeten zijn. Wij vragen om punt VI van het
voorstel overeenkomstig deze gedachten aan te passen.
De heer WESTERHOF: Het is volkomen logisch dat het college met dit voorstel
komt. Het college moet uitvoeren wat in juni een kleine meerderheid van de
raad besloten heeft en dat doet men dus. Dat is volkomen democratisch.
-3-
Wij, als fraktie, kunnen daar tegenover nog steeds een eigen standpunt
innemen en dat doen we dan ook. Ik kom niet meer op alle voor- en nadelen
terug. Die zijn uitgebreid in de commissies aan de orde geweest. Het heeft
weinig zin. Wij hebben het een onzalig besluit gevonden in juni vorig jaar
en wij voelen niets voor welke stap dan ook op deze heilloze weg. Wij zijn
tegen het krediet.
De heer V.D. STOEL: Ook mijn fraktie heeft weinig behoefte om over dit
krediet een lang debat te voeren, omdat we in eerdere termijnen hebben
gezegd waarom we tegen het voorstel waren om op deze lokatie plannen te
maken. We hebben de indruk dat ook nu blijkt, en nog niet definitief
overigens, dat de kosten hoger zullen worden. Een van de belangrijke punten
die als dit voorstel wordt uitgevoerd met zich meebrengt, is dat in ieder
geval parkeerruimte, op een plaats waar die nodig is, weggaat en voor
parkeerruimte die er terugkomt en die niet vervangend is nog betaald moet
worden. Daarnaast hebben we ook nog steeds de indruk, al zijn het maar voor
lopige schetsen, dat wat er ook aan de villa gebouwd wordt het een aanbouw
blijft die naar onze voorlopige indruk in ieder geval bij ons nog niet de
neiging heeft doen opkomen om voor dit voorstel te stemmen. En consequent
met onze eerdere standpuntinneming zijn wij dan tegen dit voorstel, omdat we
kort samengevat nog steeds niet overtuigd zijn dat dit een betere oplossing
is
De heer V.D. WATER: Wij denken dat dit voorbereidingskrediet een logisch
gevolg is van het eerder genomen raadsbesluit. Wij hebben toen gemotiveerd
waarom wij die plaats de beste plaats vonden, daar blijven we bij. Wij
kunnen instemmen met dit voorbereidingskrediet.
De heer BOLSIUS: In juni werd een besluit genomen met een krappe meerderheid
zoals de heer Westerhof zei. We moesten kiezen uit 2 uitstekende lokaties,
Zwarteweg en Westersingel. Dan heeft voor onze fraktie dat ruimtelijke
ordeningaspekt de doorslag gegeven. Dit is dan ook een logisch gevolg van
dat raadsbesluit. Wel mag ik opmerken aan degenen, die nu ineens praten over
een tekort aan parkeerruimte op grond van de invulling aldaar, dat er in
middels via de commissie RO een toezegging is dat bekeken gaat worden om een
aantal parkeerplaatsen aan het Mineurplein in ieder geval te handhaven, dus
dat daar geen sprake van is. En ten tweede dat we het aantal parkeerplaatsen
op Plein 13 op dit moment niet moeten gaan overschatten, want als daar een
politiebureau bijkomt met de reeds bestaande parkeerdruk, dan is denk ik ook
daar extra parkeervoorziening nodig, ook als wij daar een gemeentehuis dan
wel stadskantoor zouden plannen.
Tenslotte een vraag. De commissie Oude Stad, die wij uitermate respekteren,
heeft vooralsnog zich op het standpunt gesteld dat de villa behouden moet
blijven. Dat streven komt ook tot uiting in de opdracht die aan de architekt
wordt verstrekt. Wel zou ik u willen vragen om bij die opdracht een wat
betere en meer uitgebreide analyse te willen maken van variant nr. 4,
waarbij de villa niet behouden blijft. Want er staat hier nu in het voorstel
dat het 9 ton meer zou kosten om de villa te handhaven. Ik denk dat een
analyse van de variant 4 ten opzichte van de variant 8, waarbij de villa
behouden blijft, wat meer diepgaand ons ook een beter inzicht zou kunnen
geven van wat het nu eigenlijk precies kost om die villa te handhaven.
Waardoor het misschien straks mogelijk is om toch een keuze te maken
waardoor de kosten, de meerkosten aan de Westersingel, ietwat beperkt
blijven.
De heer V.D. KALLEN: Bij de vorige discussie over de herhuisvesting van het
gemeentelijk apparaat koos de BSD voor de lokatie Westersingel. De voors en
tegens deden toen de balans bij de BSD net doorslaan naar die lokatie. Deze