-2- die in het algemeen door ambtenaren worden verricht. Tegen het voorstel bestaan geen bezwaren, u wenst daarover geen stemming. U kunt daartoe besluiten omdat het een enkelvoudige voordracht is, dan is aldus besloten. 3Voorstel tot het verlenen van eervol ontslag op eigen verzoek aan de direk- teur van de dienst Stadsontwikkeling en -beheer. Nr. BD-Poi/27. 4Voorstel om de heer A.J. v.d. Wouw met ingang van 1 april 1990 ontslag te ver1enen aIs ambtenaar van de burgerlijke stand. Nr. BD-Poi/26. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden de voorstellen 3 en 4 aangenomen. 5- Interimrapportageherhuisvesting gemeentelijk apparaat; voorstel tot het verlenen van een voorbereidingskrediet. Nr. BD-Bez/22. De heer AERTSSEN: Onze fraktie kan akkoord gaan met het voorstel zoals het nu op tafel ligt. Het belangrijkste daarbij is dat de stedebouwkundige optie die het college voorstelt, ons aanspreekt. En dat met name de funktie die hierdoor gecreëerd wordt op deze lokatie naar onze mening een hele goede funktie is. Met andere woorden, het voorstel is een goede basis om verder te gaan. Wij vinden het dan ook voorbarig om nu al te stellen dat de kosten de pan uit zullen rijzen. Wij zijn van mening dat binnen het taakstellend budget een gebouw aan de Westersingel nog steeds kan. De uiteindelijk aan de herhuisvesting door te trekken kosten voor behoud van de villa en het parkeren zijn ons inziens speculatief. Het krediet, wat nu wordt gevraagd, is er juist voor om de cijfers hard te maken. Ik wijs erop dat ook aan de Zwarteweg zich soortgelijke opties kunnen voordoen. Voorzitter, maatgevend voor de besluitvorming van vanavond moet zijn het raadsbesluit van juni, waarin de lokatie Westersingel is aangewezen en waar de raad een taakstellend budget in meerderheid heeft vastgesteld. Dat zit er naar onze mening nog steeds dik in. Het vaststellen van dit krediet is een logisch en noodzakelijk vervolg op het besluit van juni. Dan heb ik een vraag aan de wethouder die in de commissie is blijven liggen. Er wordt een krediet gevraagd van 100.000,- en in het raadsvoorstel wordt gesproken over een bedrag van 65.000,-. Onze vraag wat daar het verschil tussen is. Een derde punt gaat over het voorzitterschap van het bouwteam. In de commissie Rosov heb ik gepleit voor een politiek verantwoordelijke funktio- naris als voorzitter van dit bouwteam. Ik heb dat gedaan en ik heb dat zo gezegd met alle respekt voor de deskundigheid en stuurmanskunst van de voorzitter van deze raad. De onderliggende gedachten bij dit voorstel garanderen een zorgvuldige inhoudelijke en vooral politieke terugkoppeling naar de raad. Zeker bij dit zo omstreden onderwerp. Na afweging van alle voors en tegens in onze fraktie zijn wij van mening dat deze terugkoppeling ook kan plaatsvinden via de betreffende funktionele commissies, afhankelijk van het onderwerp, waarbij de voorzitter van het bouwteam dan wel de burgemeester kan zijn. De voorzitter van het bouwteam zou in het belang van het nut van zo'n terugkoppeling in de betreffende funktionele commissie aanwezig moeten zijn. Wij vragen om punt VI van het voorstel overeenkomstig deze gedachten aan te passen. De heer WESTERHOF: Het is volkomen logisch dat het college met dit voorstel komt. Het college moet uitvoeren wat in juni een kleine meerderheid van de raad besloten heeft en dat doet men dus. Dat is volkomen democratisch. -3- Wij, als fraktie, kunnen daar tegenover nog steeds een eigen standpunt innemen en dat doen we dan ook. Ik kom niet meer op alle voor- en nadelen terug. Die zijn uitgebreid in de commissies aan de orde geweest. Het heeft weinig zin. Wij hebben het een onzalig besluit gevonden in juni vorig jaar en wij voelen niets voor welke stap dan ook op deze heilloze weg. Wij zijn tegen het krediet. De heer V.D. STOEL: Ook mijn fraktie heeft weinig behoefte om over dit krediet een lang debat te voeren, omdat we in eerdere termijnen hebben gezegd waarom we tegen het voorstel waren om op deze lokatie plannen te maken. We hebben de indruk dat ook nu blijkt, en nog niet definitief overigens, dat de kosten hoger zullen worden. Een van de belangrijke punten die als dit voorstel wordt uitgevoerd met zich meebrengt, is dat in ieder geval parkeerruimte, op een plaats waar die nodig is, weggaat en voor parkeerruimte die er terugkomt en die niet vervangend is nog betaald moet worden. Daarnaast hebben we ook nog steeds de indruk, al zijn het maar voor lopige schetsen, dat wat er ook aan de villa gebouwd wordt het een aanbouw blijft die naar onze voorlopige indruk in ieder geval bij ons nog niet de neiging heeft doen opkomen om voor dit voorstel te stemmen. En consequent met onze eerdere standpuntinneming zijn wij dan tegen dit voorstel, omdat we kort samengevat nog steeds niet overtuigd zijn dat dit een betere oplossing is De heer V.D. WATER: Wij denken dat dit voorbereidingskrediet een logisch gevolg is van het eerder genomen raadsbesluit. Wij hebben toen gemotiveerd waarom wij die plaats de beste plaats vonden, daar blijven we bij. Wij kunnen instemmen met dit voorbereidingskrediet. De heer BOLSIUS: In juni werd een besluit genomen met een krappe meerderheid zoals de heer Westerhof zei. We moesten kiezen uit 2 uitstekende lokaties, Zwarteweg en Westersingel. Dan heeft voor onze fraktie dat ruimtelijke ordeningaspekt de doorslag gegeven. Dit is dan ook een logisch gevolg van dat raadsbesluit. Wel mag ik opmerken aan degenen, die nu ineens praten over een tekort aan parkeerruimte op grond van de invulling aldaar, dat er in middels via de commissie RO een toezegging is dat bekeken gaat worden om een aantal parkeerplaatsen aan het Mineurplein in ieder geval te handhaven, dus dat daar geen sprake van is. En ten tweede dat we het aantal parkeerplaatsen op Plein 13 op dit moment niet moeten gaan overschatten, want als daar een politiebureau bijkomt met de reeds bestaande parkeerdruk, dan is denk ik ook daar extra parkeervoorziening nodig, ook als wij daar een gemeentehuis dan wel stadskantoor zouden plannen. Tenslotte een vraag. De commissie Oude Stad, die wij uitermate respekteren, heeft vooralsnog zich op het standpunt gesteld dat de villa behouden moet blijven. Dat streven komt ook tot uiting in de opdracht die aan de architekt wordt verstrekt. Wel zou ik u willen vragen om bij die opdracht een wat betere en meer uitgebreide analyse te willen maken van variant nr. 4, waarbij de villa niet behouden blijft. Want er staat hier nu in het voorstel dat het 9 ton meer zou kosten om de villa te handhaven. Ik denk dat een analyse van de variant 4 ten opzichte van de variant 8, waarbij de villa behouden blijft, wat meer diepgaand ons ook een beter inzicht zou kunnen geven van wat het nu eigenlijk precies kost om die villa te handhaven. Waardoor het misschien straks mogelijk is om toch een keuze te maken waardoor de kosten, de meerkosten aan de Westersingel, ietwat beperkt blijven. De heer V.D. KALLEN: Bij de vorige discussie over de herhuisvesting van het gemeentelijk apparaat koos de BSD voor de lokatie Westersingel. De voors en tegens deden toen de balans bij de BSD net doorslaan naar die lokatie. Deze

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 89