- 30 - leest, moet zeggen nu Ik schrap het belang van en dat die consequenties nog niet duidelijk zijn, dat is accoord. Maar je kunt onmogelijk net deze rapporten voor je ogen zeggen dat het belang van samenwerking onvoldoende in beeld is gebracht. Dat is de kern van mijn opmerking. De heer CATS: Als ik toch van mijn tweede termijn gebruik mag maken en dan mag aansluiten bij de woorden van de hoer Bolsius, niet om hem daarin ge lijk te geven, ik weet niet wat de lormale invalshoek bij de heer Bolsius is, maar ik denk dat het op zich voldoende duidelijk is dat het rapport Beren- schot vooral een financiële invalshoek heeft gekozen en nogal wat financi ële consequenties op een rij heeft gezet. Maar in het rapport Berenschot is terecht of niet terecht, daar kunnen we dan nog lang over praten, geen melding gemaakt van wat bij verschillende samenwerkingsmodellen de conse quenties zijn voor het beleid. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat uit kostenoogpunt een bepaalde vorm van samenwerking het optimum is, maar uit het oogpunt van beleid bepaald niet. Vandaar dat wij ons zeer wel kunnen vinden in deze zinsnede want er is meer dan alleen maar geld op de wereld. De heer BOLSIUS: Ik denk met deze interruptie van de heer Cats dat ik hem toch moet wijzen naar rapport Berenschot zelf en naar de tekst waarin niet alleen financiële argumenten naar voren worden gebracht, maar waarbij wordt gezegd er zijn waterdichte schotten op technisch gebied en dat is het punt waarop ik reageerDie Nijpelsgelden zijn niet bedoeld om op een administra tieve manier ervoor te zorgen dat je daaraan komt, maar die zijn bedoeld voor een efficiente taakuitvoering van de bestrijding van hetgeen in het milieu tot op heden misgegaan is. De heer BAKX, wethouder: In antwoord op de heer Van der Kallen. Hij zegt uiteindelijk, de voorwaarden waaronder hoop ik dat inderdaad gehaald gaan worden. De verbinding, dat heb ik ook in eerste termijn al gezegd, om deze Nijpelsgelden te krijgen is dat je jaarlijks moet evalueren, jaarlijks zal moeten doorgeven hoever je met je niveau staat. Ziet men dat je dat adequaat niveau, dus ook dat hele vergunningenstelsel niet zal halen, dan zal men niet schromen om de Nijpelsgelden te onthouden. Dus door deze verplich ting die we ons deze avond opleggen betekent dat wel dat we naar deze situ atie moéten groeien omdat de voorwaarden te" halen 'tér verkrijging van'deze Nijpelsgelden. Daar zitten nogal wat consequenties en problemen aan. De heer VAN DER KALLEN: Maar wat als u in de loop van dat jaar ziet dat u de doelstelling van dat jaar qua vergunningenbestand niet zal halen De heer BAKX, wethouder: Vandaar dat als voorwaarde is opgenomen dat wij mogen groeien tot 1999 om dit niveau te halen. De achterstanden zijn be rekend, iets van 15 mensjaren voor het hele streekgewestAls wij op dit niveau zo doorgaan als Bergen op Zoom met haar regiogemeenten zouden we het halen, de kunt het ook versneld halen. Voor die versnelling willen wij zelfs ook nog kiezen door iets meer te doen dan op dit moment mag worden ver wacht. Als we dat resultaat dan onder ogen krijgen en dat moeten we nu ook jaarlijks doen om in aanmerking te blijven komen ook voor de centenkwestie zoals die in het raadsvoorstel staat verwoord, dan dienen we daar natuur lijk nadrukkelijk rekening mee te houden. Het is geen loze voorwaarde. Deze voorwaarden zijn gewoon verbonden aan het verkrijgen van de Nijpels- gelden. Mijnheern Bolsius, het is natuurlijk zo dat wij het belang van samenwerking als college niet uit de weg gaan. We hebben in het Streekgewest op vele onderdelen samenwerking. Alleen op dit terrein is niet zo lang geleden ge kozen voor de twee centrumgemeenten wat toch in feite best functio neert want u heeft ook in het Berenschotrapport kunnen terugvinden dat zou je het niveau nog veel lager plaatsen dan zou je zelfs 40% in efficiency - 31 kunnen halen. Alleen hebben wij gezegd, ook uit het oogpunt van de belangen van Bergen op Zoom willen wij ook wel eens exact de consequenties in aller lei opzichten weten. Je kunt in feite ook zeggen dat wij er ook jarenlang voor hebben geijverd dat bijv. gelden vanuit Den Bosch maar ook materieel uit Den Bosch zo dicht mogelijk bij de gemeente was om te kunnen optreden. Die zaken willen wij ook zo dicht mogelijk bij huis. Voordat wij voor het eerst weer de stap zullen maken om dat over te hevelen naar het Streekgewest denk ik dat je dat allemaal met elkaar moet afwegen. U heeft ook in het plaatje nadrukkelijk gezien dat er voor de gemeente Bergen op Zoom nogal wat op stapel staat. We zitten qua klachtenpatroon in de negatieve hoek. We willen ook voor de gemeente Bergen op Zoom gewoon ook een aantal zaken veiligstellen. We doen er, dat staat natuurlijk in het raadsvoorstel, op dit moment geen uitspraak over omdat wij ook de belangen voor Bergen op Zoom daar nadrukkelijk in meegenomen willen zien worden. De VOORZITTER: Dames en heren, mag ik vaststellen dat wij dit voorstel thans in twee termijnen behandeld hebben, dat u zich met de inhoud daarvan kunt verenigen. De heer BOLSIUS: Ik wens aantekening t.a.v. de tekst van punt 4 van het besluit De VOORZITTER: Waarbij de heer Bolsius en mevrouw v.d.Putte aantekening wordt verleend dat zij aan de laatste zin van punt 4 van het besluit een andere exegese zouden willen hechten. Overige leden van deze raad wensen die aantekening niet Dan is aldus besloten. 22. Voorstel tot het voorlopig vaststellen van de gemeenterekening en de reke ningen van de takken van dienst over het jaar 1987. (Nr. BD-Fin/15) 23. Voorstel tot wijziging van de gemeentebegroting. Begrotingswijzigingsnrs. Algemene Tak van dienst Bedrag Functie Dienst Begroting 1990; 012 5e fase verharding achterpaden 50.000 822 013 Vervanging diskettefafels bij S0B 11.331 922 014 Inbraakbeveiliging van Blokstal 3 (COC-ruimte) 3.700 560 015 Bijdrage Politie in kosten Alg.Beheer56.880 922 016 Winstuitkering van het H.N.G. 55.944 822 01? Subsidie Streek V.V.V. 9.400 560 018 Verkoop grond aan Calandweg 37.800 001 019 Begroting 1990 Streekgewest Noord- Brabant 23.684 922 020 Garantie-subsidie a Culturele Raad 14.000 922 021 Aanschaf apparatuur voor kalami- teitenschakeling 7.100 922 022 Partiële aanpassing aan schoolgebouw235.000 421 023 Uitbreiding aantal verkiezingsborden 7.476 922 024 Subsidie aan St. Etcetera 3.500 540

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 73