- 30 -
leest, moet zeggen nu Ik schrap het belang van en dat die consequenties
nog niet duidelijk zijn, dat is accoord. Maar je kunt onmogelijk net deze
rapporten voor je ogen zeggen dat het belang van samenwerking onvoldoende
in beeld is gebracht. Dat is de kern van mijn opmerking.
De heer CATS: Als ik toch van mijn tweede termijn gebruik mag maken en dan
mag aansluiten bij de woorden van de hoer Bolsius, niet om hem daarin ge
lijk te geven, ik weet niet wat de lormale invalshoek bij de heer Bolsius
is, maar ik denk dat het op zich voldoende duidelijk is dat het rapport Beren-
schot vooral een financiële invalshoek heeft gekozen en nogal wat financi
ële consequenties op een rij heeft gezet. Maar in het rapport Berenschot
is terecht of niet terecht, daar kunnen we dan nog lang over praten, geen
melding gemaakt van wat bij verschillende samenwerkingsmodellen de conse
quenties zijn voor het beleid. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat uit
kostenoogpunt een bepaalde vorm van samenwerking het optimum is, maar uit het
oogpunt van beleid bepaald niet. Vandaar dat wij ons zeer wel kunnen vinden
in deze zinsnede want er is meer dan alleen maar geld op de wereld.
De heer BOLSIUS: Ik denk met deze interruptie van de heer Cats dat ik hem
toch moet wijzen naar rapport Berenschot zelf en naar de tekst waarin niet
alleen financiële argumenten naar voren worden gebracht, maar waarbij wordt
gezegd er zijn waterdichte schotten op technisch gebied en dat is het punt
waarop ik reageerDie Nijpelsgelden zijn niet bedoeld om op een administra
tieve manier ervoor te zorgen dat je daaraan komt, maar die zijn bedoeld
voor een efficiente taakuitvoering van de bestrijding van hetgeen in het
milieu tot op heden misgegaan is.
De heer BAKX, wethouder: In antwoord op de heer Van der Kallen. Hij zegt
uiteindelijk, de voorwaarden waaronder hoop ik dat inderdaad gehaald gaan
worden. De verbinding, dat heb ik ook in eerste termijn al gezegd, om deze
Nijpelsgelden te krijgen is dat je jaarlijks moet evalueren, jaarlijks zal
moeten doorgeven hoever je met je niveau staat. Ziet men dat je dat adequaat
niveau, dus ook dat hele vergunningenstelsel niet zal halen, dan zal men
niet schromen om de Nijpelsgelden te onthouden. Dus door deze verplich
ting die we ons deze avond opleggen betekent dat wel dat we naar deze situ
atie moéten groeien omdat de voorwaarden te" halen 'tér verkrijging van'deze
Nijpelsgelden. Daar zitten nogal wat consequenties en problemen aan.
De heer VAN DER KALLEN: Maar wat als u in de loop van dat jaar ziet dat u
de doelstelling van dat jaar qua vergunningenbestand niet zal halen
De heer BAKX, wethouder: Vandaar dat als voorwaarde is opgenomen dat wij
mogen groeien tot 1999 om dit niveau te halen. De achterstanden zijn be
rekend, iets van 15 mensjaren voor het hele streekgewestAls wij op dit
niveau zo doorgaan als Bergen op Zoom met haar regiogemeenten zouden we
het halen, de kunt het ook versneld halen. Voor die versnelling willen wij
zelfs ook nog kiezen door iets meer te doen dan op dit moment mag worden ver
wacht. Als we dat resultaat dan onder ogen krijgen en dat moeten we nu ook
jaarlijks doen om in aanmerking te blijven komen ook voor de centenkwestie
zoals die in het raadsvoorstel staat verwoord, dan dienen we daar natuur
lijk nadrukkelijk rekening mee te houden. Het is geen loze voorwaarde.
Deze voorwaarden zijn gewoon verbonden aan het verkrijgen van de Nijpels-
gelden.
Mijnheern Bolsius, het is natuurlijk zo dat wij het belang van samenwerking
als college niet uit de weg gaan. We hebben in het Streekgewest op vele
onderdelen samenwerking. Alleen op dit terrein is niet zo lang geleden ge
kozen voor de twee centrumgemeenten wat toch in feite best functio
neert want u heeft ook in het Berenschotrapport kunnen terugvinden dat zou
je het niveau nog veel lager plaatsen dan zou je zelfs 40% in efficiency
- 31
kunnen halen. Alleen hebben wij gezegd, ook uit het oogpunt van de belangen
van Bergen op Zoom willen wij ook wel eens exact de consequenties in aller
lei opzichten weten. Je kunt in feite ook zeggen dat wij er ook
jarenlang voor hebben geijverd dat bijv. gelden vanuit Den Bosch maar ook
materieel uit Den Bosch zo dicht mogelijk bij de gemeente was om te kunnen
optreden. Die zaken willen wij ook zo dicht mogelijk bij huis. Voordat wij
voor het eerst weer de stap zullen maken om dat over te hevelen naar het
Streekgewest denk ik dat je dat allemaal met elkaar moet afwegen. U heeft
ook in het plaatje nadrukkelijk gezien dat er voor de gemeente Bergen op Zoom
nogal wat op stapel staat. We zitten qua klachtenpatroon in de negatieve
hoek. We willen ook voor de gemeente Bergen op Zoom gewoon ook een aantal
zaken veiligstellen. We doen er, dat staat natuurlijk in het raadsvoorstel,
op dit moment geen uitspraak over omdat wij ook de belangen voor Bergen op
Zoom daar nadrukkelijk in meegenomen willen zien worden.
De VOORZITTER: Dames en heren, mag ik vaststellen dat wij dit voorstel thans
in twee termijnen behandeld hebben, dat u zich met de inhoud daarvan kunt
verenigen.
De heer BOLSIUS: Ik wens aantekening t.a.v. de tekst van punt 4 van het
besluit
De VOORZITTER: Waarbij de heer Bolsius en mevrouw v.d.Putte aantekening wordt
verleend dat zij aan de laatste zin van punt 4 van het besluit een andere
exegese zouden willen hechten.
Overige leden van deze raad wensen die aantekening niet
Dan is aldus besloten.
22. Voorstel tot het voorlopig vaststellen van de gemeenterekening en de reke
ningen van de takken van dienst over het jaar 1987.
(Nr. BD-Fin/15)
23. Voorstel tot wijziging van de gemeentebegroting.
Begrotingswijzigingsnrs.
Algemene Tak van dienst Bedrag Functie
Dienst
Begroting 1990;
012
5e fase verharding achterpaden
50.000
822
013
Vervanging diskettefafels bij S0B
11.331
922
014
Inbraakbeveiliging van Blokstal 3
(COC-ruimte)
3.700
560
015
Bijdrage Politie in kosten Alg.Beheer56.880
922
016
Winstuitkering van het H.N.G.
55.944
822
01?
Subsidie Streek V.V.V.
9.400
560
018
Verkoop grond aan Calandweg
37.800
001
019
Begroting 1990 Streekgewest Noord-
Brabant
23.684
922
020
Garantie-subsidie a Culturele Raad
14.000
922
021
Aanschaf apparatuur voor kalami-
teitenschakeling
7.100
922
022
Partiële aanpassing aan schoolgebouw235.000
421
023
Uitbreiding aantal verkiezingsborden
7.476
922
024
Subsidie aan St. Etcetera
3.500
540