- 28 - administratief medewerker extra er nu aan toe te voegen, zodat we vanaf twee jaar geleden nu tot 4 personen met deze uitbreiding van de milieu dienst zijn gekomen. U zegt dan dat we toch nog veel meer in het veld zou den moeten gaan, maar een van de voorwaarden voor deze Nijpelsgelden is dat ook ons vergunningsniveau tot 100% zal moeten worden ingevuld, waar bij een aantal jaren worden gegeven. U heeft ook met mij kunnen constateren dat we dat niet in alle categoriën halen. De heer Smits spreekt nog over de bijstandscontracten. Het is inderdaad zo dat die parallel lopen .Vragen de Streekgewestgemeenten meer uren, dan zul len wij de capaciteit daa! ^an moeten aanpassen zodat deze uren ook daadwer kelijk verrekend worden. Dat is ook verder geen probleem. Meer uren betekent ook meer capaciteit, maar verloopt in feite voor de gemeente neutraal. De heer Bolsius somt dan nog eens, met name toegespitst op het besluit 4, op de overwegingen van Berenschot ten aanzien van de modellen zoals die nu werken. Iedere centrumgemeente draagt de zorg voor het milieubeleid van 9 gemeentes, dus wat dat betreft zijn de schotten toch niet zo gesloten als u suggereert. Berenschot heeft geconstateerd dat wij desondanks dan nog 20% inefficient werken daardoor. Als je voor één regionale dienst zou kiezen, dan zou je zelfs dat laatste ook nog kunnen opheffen. Maar wij zien ook, dat is ook de conclusie van Berenschot, dat om in aan merking te komen wij in ieder geval voldoen aan de voorwaarden, want wij heb ben in ieder geval een samenwerkingsmodel waarbij de Nijpelsgelden gewoon kunnen worden gehonoreerd omdat er afstemming plaatsvindt. Wij hebben als college gezegd, wij willen die discussie ook aan, alleen wij hebben die nog niet voldoende voor het daglicht kunnen brengen want dat be tekent ook een ingrijpen in je eigen organisatie. Dat geldt voor het Streek- gewest, dat geldt voor Roosendaal. Dat hebben we nog steeds niet in beeld ge bracht. We willen de discussie ook niet uit de weg gaan. Vandaar dat wij zeg gen dat wij openstaan voor een discussie over de toekomstige samenwerkings modellen en de consequenties voor de gemeente Bergen op Zoom. Dan vraagt u in feite nog naar de invulling. Ik heb tegen de heer Van der Kallen ook al gezegd dat natuurlijk de controle in het veld, met name de technische controle, heeft in feite de vorige keer, die 2.6/o technische capaciteit is dat geworden, uitbreiding gekregen. Daar hebben we toen ook een juridisch-administratieve man aan toegevoegd. Dat doen we na vanavond in feite met dit voorstel ook. Als u het goed gelezen heeft hadden wij voor het adequate niveau op dit moment nog extra een halve juridische kracht nodig. We hebben duidelijk gekozen voor een hele administratieve kracht om nadrukkelijk aan te geven dat ook de gemeente Bergen op Zoom het waard is om voor die datum te komen tot een inrichtingsbestand waarbij je je vergun ningen in ieder geval tot dat percentage hebt opgevoerd, waarbij je dus geen commentaar meer zal mogen verwachten. Ik denk al met al dat dit voorstel unaniem wordt gesteund, althans ik heb er geen andere berichten over gehoord. Ik denk, mijnheer Bolsius, dat de discussie over de noodzakelijke invoering naar het Streekgewest toe op een ander moment dient plaats te vinden. De heer VAN DER KALLEN: Het gebeurt heel vaak in deze raad als we praten over overlast, geluid, stank, dat de wethouder zich onmiddellijk verstopt achter de provincie. Zware bedrijvigheid, bevoegdheden van de provincie, daar kunnen we allemaal niet zoveel aan doen. Dat zal best voor een deel zo zijn, maar wij zitten hier en de gemeentelijke milieudienst is er hier in eerste in stantie voor de burgers van Bergen op Zoom. De gemeentelijke milieudienst is wel de meest dichtstbijzijnde milieudienst om die zware bedrijven op zijn minst in de gaten te houden. Wij hebben misschien geen juridische be voegdheid in de zin van optreden, juridische sanctie enz. We hebben wel de gelijk mogelijkheden als gemeentelijke milieudienst om te signaleren en op die manier de duimschroeven hier en daar eens een beetje aan te draaien. Nu de voorwaarden voor die zog. Nijpelsgelden. Dan moet het vergunningsniveau - 29 - op peil. Nu stelt de wethouder wel we hebben eigenlijk maar een halve kracht nodig om dat te doen maar we nemen toch maar een hele om vroeg eraan te voldoen, maar ik denk dat het eraan voldoen een heel moeilijke zaak is omdat vergunningverlening en zeker wanneer bedrijven onwillig zijn, niet accoord gaan met bepaalde zaken, wel eens heel lang kan duren. De hele geluidsmeting is daar een voorbeeld van. Jaren geleden, ik dur haast het getal niet meer te noemen, hadden we al een geluidszonering ron. het industrieterrein moeten hebben. Dat kregen wij, net als de meeste andere gemeenten in Nederland, niet voor elkaar. Toen werd het een taak van Je pro vincie, dat zat in de wet verborgen. Twee jaar later werd het, dat zat weer in de wet verborgen, als het de provincie het niet lukt, een zaak van het rijk. Nog altijd is er geen geluidszonering rondom ons industrieterrein. Hoe komt°dat nu. Niet omdat er geen inspanningen zijn gepleegd, die zijn wel degelijk gepleegd door prachtige juridische medewerkers die niet in het veld staan maar alleen maar de wetten lezen en de normen mooi opschrij ven enz. en bedrijven die weerstand bieden aan wat zij zo fraai in die normen en vergunningen willen opnemen. Ik constateer dat we nu, als we voorstel aannemen waarvan ik helaas ook moet zeggen we kunnen het maar beter aannemei alhoewel misschien als de afrekening komt we er misschien toch met aan voldoen. Ik hoop dat de wethouder heel goed zal bijhouden de tijdplan- ning, of we aan die voorwaarden gaan voldoen. Als zou blijken dat we er niet aan gaan voldoen, het dan niet tot gevolg zal hebben dat er nog meer aandacht naar vergunningen zal gaan en nog minder naar de controles. Ik vind het toch wel heel treurig om vanmiddag, vlak voor deze raads vergadering, door iemand van de G.O.G.S. opgebeld te worden en te horen nou die milieudienst van Bergen op Zoom werkt volgens mij .nauwelijks nog controlerend want maanden geleden hebben we gevraagd om meetresultaten en nu zijn we maanden later - hij sprak zelfs van drie tot vier maanden later - en nog niets. Zouden ze er wel zijn Ik denk dan dat wat die man daar zegt "zouden ze er wel zijn" het op het eind van de periode van gaan voldoen aan de Nijpelsgelden wel eens heel dringend kan zijn als er tegenslagen - j Ik hoop dat de wethouder dan de moed heeft terug te keren naar de raad om t- zeggen, kijk eens, als we niet aan die voorwaarden gaan voldoen dan dat zoveel. Gaan we er wel aan voldoen dan kost het zoveel inspanning dat dat de controles misschien wel eens in de problemen kan brengen. Raad, ver tel maar wat je kiest. Ik zal dit voorstel steunen met de uitdrukkelijke aantekening dat, indien in de loop der tijd niet blijkt dat met deze planning de voorwaarden gehaald kunnen worden, we opnieuw dit voorstel m de raad krijge om dan een echte keuze te maken in de zin van - willen we die centen wel en dan minder controleren - of willen we die centen niet en meer controleren. De heer BOLSIUS:Een korte reactie omdat de portefeuillehouder bij de beant woording D66 hoogstens het verwijt maakt dat een paar zaken niet m de com missie naar voren zijn gebracht, maar ik denk dat het een goede gewoonte is dat als je na een commissievergadering ontdext dat er in een besluit zo; dat aan ie voorgelegd wordt een zinsnede staat waar je het absoluut niet mee -ens bent, je dan in deze raadsvergadering de portefeuillehouder vraagt om erop t- -eageren en dat heeft hij tot op heden niet gedaan. Want wat heeft de portefeuillehouder gedaan Hij heeft gezegd, de consequenties voor Belgen op Zoom van toekomstige samenwerkingmodellen zijn nog niet bekend. Dat betekent nog onvoldoende in beeld gebracht en dat moeten we berichten. Waar mijn bezwaar zich op richtte is dat deel van het besluit waarin si.aat dat wij hel belang van de toekomstige samenwerkingsmodellen onvoldoende in beeld zouden hebben zien gebracht. Het belang van toekomstige samenwer modellen. Als u de rapporten Berenschot leest dan staat daar alleen maa lang van samenwerkingsmodellen. Dan betekent het, voorzitter, dat mijn frac tie vindt dat de portefeuillehouder, nu hij zelf dit punt nog eens goed

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 72