-2- vooruitzien. BTerugblik Bijna 100 jaar sociaal-democratie op gemeentelijk niveau heeft zeer bijgedragen aan de groei naar het moderne gemeentebestuur in Nederland. Niet alleen door de grote en bekende wethouders - ik denk aan Wibaut- in de grote steden, maar ook door de meer bescheiden opererende raadsleden in vele steden en dorpen, die hun dagelijkse besturen dwongen tot meer planmatig en democratisch gemeentebeheerHet stille werk van spitten en zaaien van lokale bestuurders hebben de gemeentes óók gemaakt tot proeftuin van de sociale rechtsstaat, een niet meer weg te denken verworvenheid uit onze samenleving. Voorwaar resultaten om tevreden over te zijn. Maar teren op oude roem zou voor een levende politieke partij als de PvdA, dodelijk zijn. De samenleving van de jaren negentig vraagt om meer dan het in stand houden van verworvenheden. Er is reden tot zorg over verval van samenhang en gemeenschapszin, over vergroting van welvaartsongelijkheid, over opeenhoping van sociale problemen in sommige stadswijken. Naast veel aandacht voor Economische Vernieuwing zal, wil de sociale rechtsstaat niet wegzakken in individueel en groepsgewijs egoïsme, Sociale Vernieuwing minstens zo noodzakelijk zijn. De term is eruit, maar opgepast moet worden dat door het veelvuldig gebruiken van het begrip sociale vernieuwing het al versleten en aftands is geworden, voordat er, op landelijk niveau althans, enige concrete invulling aan gegeven is. Ik heb eerder gesproken over de gemeente als proeftuin voor de sociale rechtsstaat. Ik heb het idee voorzitter, dat gemeenten dat, wat met sociale vernieuwing wordt aangeduid, al concreet aan het invullen zijn en aldus proeftuinen zijn voor sociale vernieuwing. Een beleid gericht op het aktiveren van mensen die in een positie verkeren van grote afhankelijkheid, van achterstand en isolement, en het op een samenhangende wijze wegnemen van belemmeringen die zij ondervinden in hun pogingen om aan de samenleving deel te nemen als individu en als onderdeel van hun direkte leefomgeving. In rond Nederlands, een doorbreking van de neerwaartse spiraal voor mensen voor wie er geen kansen meer zijn, die niet meer deelnemen aan sociale netwerken. De afgelopen periode heeft zo'n beleid in Bergen op Zoom vorm gekregen met b.v. het deelnemen aan de voorloper van het Jeugdwerkgarantieplan, het op zetten van een minimabeleid, aandacht voor minderheden, ouderen, aandacht ook voor buurtaanpak, het tegen de landelijke stroom in zoveel mogelijk op peil houden van sociaal-culturele voorzieningen, werkgelegenheidsprojekten, de aanpak van drugsproblematiek enz.. Maar sociale vernieuwing kan nog meer zijn, een politieke conceptie die zorgvuldig beheer in al haar facetten, democratische gemeenschapszin, evenwicht tussen sociale rechten en plichten voorop stelt. Dus niet alleen welvaarts- maar ook welzijnsbevordering en zorg voor sociale samenhang. Het is te hopen dat de landelijke overheid de richting, die veel gemeenten, en ook de onze, al ingeslagen zijn, volgt en ondersteunt, zodat de neuzen in dezelfde richting staan, iets wat we in de jaren '80 zeker niet konden zeggen. De balans opmakende voorzitter, van de bijna afgelopen raadsperiode, kan men zeggen dat er veel is gebeurd, maar zeker ook veel is gerealiseerd of in de steigers staat. Een goede balans tussen aandacht voor economische en andere beleidsterreinen, op blz23 van de beleidseditie is dit duidelijk te zien Buiten de eerder genoemde punten denk ik aan: - Reorganisatie - Oplossen zalenvraagstuk - Stadsvernieuwingsaktiviteiten - Vergroting economisch draagvlak van de stad. Mede daardoor: - Sanering grondbedrijf -3- - Aandacht voor de hoogbouwproblematiek - Op peil houden c.q. verbeteren van de sportvoorzieningen - Vergroting van de aantrekkelijkheid van de binnenstad - Aandacht voor het milieu. En in de politiek, voorzitter, zijn het toch vooral de resultaten die tellen, die bepalen of de inwoners van de stad merken of hun buurt al dan niet wordt opgeknapt, of er wel of geen schouwburg komt, enz.. Natuurlijk is het nooit goed genoeg, zijn alle problemen niet ineens opgelost, valt er op allerlei terrein nog veel werk te verzetten, dienen nieuwe problemen zich aan, maar het deuntje van de VVD, als zou dit college bijna al zijn energie in onderlinge twisten hebben opgebruikt, klinkt wat vals in de oren. 21 Maart belemmert blijkbaar een reële toonzetting. CVooruitblik Een vooruitblik op de komende raadsperiode, laat staan de negentiger jaren, is hachelijk. Toch zullen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de volgende onderwerpen zeker de aandacht vragen. - Door het wegvallen van de Europese grenzen in 1992 krijgt Bergen op Zoom door haar strategische ligging volop mogelijkheden aangereikt op economisch gebied. De grote uitdaging op het gebied van planologie zal zijn een evenwichtige keuze te maken tussen enerzijds economische be langen, anderzijds milieu/natuur/landschapsbelangen, met als belangrijke doelstelling het behouden van Bergen op Zoom als aantrekkelijk woongebied. - Op lokaal niveau dient zo spoedig mogelijk een struktuurplan gemaakt te worden om de ruimtelijke ontwikkelingen in goede banen te leiden. - De ontwikkelingen rondom de Bergse Plaat zullen hoe dan ook onze aandacht vragen. Bij een positief Koninklijk Besluit moet het, in onze ogen, goede bestemmingsplan leidraad zijn voor inrichting. Bij een negatief besluit moet, in nauw overleg met de raad, naar goede alternatieven worden gezocht. - Verder zal -ik heb het al aangestipt toen ik het over sociale vernieuwing had- aandacht voor minderheden noodzakelijk blijven. Van de Wetenschappe lijke Raad voor het Regeringsbeleid is onlangs een rapport verschenen, waarin nog eens duidelijk wordt in welk een zorgwekkende situatie velen zich bevinden, slechte scholing, weinig kans op de arbeidsmarkt. Gezocht moet worden naar creatieve oplossingen, toetsing ook van effectiviteit van beleid, om in deze situatie verbetering te brengen. - Om oudere mensen de mogelijkheid te geven zo lang mogelijk zelfstandig te blijven, moet doorgegaan worden met het creëren van daartoe geëigende voorzieningen. - Arbeid is meer dan een instrument tot inkomensverwerving, is ook een instrument tot ontplooiing, een raam naar de wereld. Niet alleen moet geprobeerd worden op allerlei manieren mensen arbeid te geven, b.v. via arbeidspools, jeugdwerkgarantieplannen, maar ook moet de gemeente, binnen haar mogelijkheden, proberen om de kwaliteit van de aangeboden arbeid op peil te houden c.q. te verbeteren. De nota "Mens en organisatie in de 90-er jaren" biedt voor wat betreft het gemeentepersoneelhandvatten hiervoor. Niet alleen arbeidsomstandigheden, maar ook stijl van leiding geven, dragen van eigen verantwoordelijkheid en goede inspraakmogelijk heden, bepalen immers het plezier in het werken. D. Voordat mensen de neiging mochten hebben om verder achterover te leunen in de kussens, wilde ik terugkeren naar de realiteit van dit moment. Er zijn nog een aantal onderwerpen waar wij hier in deze raad al over gesproken hebben, maar waarvan de verdere afronding binnenkort zal plaatsvinden. - Huisvesting Turkse en Marokkaanse jongeren. Wellicht overbodig te zeggen dat da PvdA blijft hechten aan een plan van aanpak, waarbij de projektgroep een belangrijke schakel vormt. Dat is de basis van realise

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 6