-2-
vooruitzien.
BTerugblik
Bijna 100 jaar sociaal-democratie op gemeentelijk niveau heeft zeer
bijgedragen aan de groei naar het moderne gemeentebestuur in Nederland. Niet
alleen door de grote en bekende wethouders - ik denk aan Wibaut- in de
grote steden, maar ook door de meer bescheiden opererende raadsleden in vele
steden en dorpen, die hun dagelijkse besturen dwongen tot meer planmatig en
democratisch gemeentebeheerHet stille werk van spitten en zaaien van
lokale bestuurders hebben de gemeentes óók gemaakt tot proeftuin van de
sociale rechtsstaat, een niet meer weg te denken verworvenheid uit onze
samenleving. Voorwaar resultaten om tevreden over te zijn. Maar teren op
oude roem zou voor een levende politieke partij als de PvdA, dodelijk zijn.
De samenleving van de jaren negentig vraagt om meer dan het in stand houden
van verworvenheden.
Er is reden tot zorg over verval van samenhang en gemeenschapszin, over
vergroting van welvaartsongelijkheid, over opeenhoping van sociale problemen
in sommige stadswijken. Naast veel aandacht voor Economische Vernieuwing
zal, wil de sociale rechtsstaat niet wegzakken in individueel en
groepsgewijs egoïsme, Sociale Vernieuwing minstens zo noodzakelijk zijn. De
term is eruit, maar opgepast moet worden dat door het veelvuldig gebruiken
van het begrip sociale vernieuwing het al versleten en aftands is geworden,
voordat er, op landelijk niveau althans, enige concrete invulling aan
gegeven is.
Ik heb eerder gesproken over de gemeente als proeftuin voor de sociale
rechtsstaat. Ik heb het idee voorzitter, dat gemeenten dat, wat met sociale
vernieuwing wordt aangeduid, al concreet aan het invullen zijn en aldus
proeftuinen zijn voor sociale vernieuwing. Een beleid gericht op het
aktiveren van mensen die in een positie verkeren van grote afhankelijkheid,
van achterstand en isolement, en het op een samenhangende wijze wegnemen van
belemmeringen die zij ondervinden in hun pogingen om aan de samenleving deel
te nemen als individu en als onderdeel van hun direkte leefomgeving. In rond
Nederlands, een doorbreking van de neerwaartse spiraal voor mensen voor wie
er geen kansen meer zijn, die niet meer deelnemen aan sociale netwerken.
De afgelopen periode heeft zo'n beleid in Bergen op Zoom vorm gekregen met
b.v. het deelnemen aan de voorloper van het Jeugdwerkgarantieplan, het op
zetten van een minimabeleid, aandacht voor minderheden, ouderen, aandacht
ook voor buurtaanpak, het tegen de landelijke stroom in zoveel mogelijk op
peil houden van sociaal-culturele voorzieningen, werkgelegenheidsprojekten,
de aanpak van drugsproblematiek enz.. Maar sociale vernieuwing kan nog meer
zijn, een politieke conceptie die zorgvuldig beheer in al haar facetten,
democratische gemeenschapszin, evenwicht tussen sociale rechten en plichten
voorop stelt. Dus niet alleen welvaarts- maar ook welzijnsbevordering en
zorg voor sociale samenhang.
Het is te hopen dat de landelijke overheid de richting, die veel gemeenten,
en ook de onze, al ingeslagen zijn, volgt en ondersteunt, zodat de neuzen in
dezelfde richting staan, iets wat we in de jaren '80 zeker niet konden
zeggen.
De balans opmakende voorzitter, van de bijna afgelopen raadsperiode, kan men
zeggen dat er veel is gebeurd, maar zeker ook veel is gerealiseerd of in de
steigers staat. Een goede balans tussen aandacht voor economische en andere
beleidsterreinen, op blz23 van de beleidseditie is dit duidelijk te zien
Buiten de eerder genoemde punten denk ik aan:
- Reorganisatie
- Oplossen zalenvraagstuk
- Stadsvernieuwingsaktiviteiten
- Vergroting economisch draagvlak van de stad.
Mede daardoor:
- Sanering grondbedrijf
-3-
- Aandacht voor de hoogbouwproblematiek
- Op peil houden c.q. verbeteren van de sportvoorzieningen
- Vergroting van de aantrekkelijkheid van de binnenstad
- Aandacht voor het milieu.
En in de politiek, voorzitter, zijn het toch vooral de resultaten die
tellen, die bepalen of de inwoners van de stad merken of hun buurt al dan
niet wordt opgeknapt, of er wel of geen schouwburg komt, enz.. Natuurlijk is
het nooit goed genoeg, zijn alle problemen niet ineens opgelost, valt er op
allerlei terrein nog veel werk te verzetten, dienen nieuwe problemen zich
aan, maar het deuntje van de VVD, als zou dit college bijna al zijn energie
in onderlinge twisten hebben opgebruikt, klinkt wat vals in de oren. 21
Maart belemmert blijkbaar een reële toonzetting.
CVooruitblik
Een vooruitblik op de komende raadsperiode, laat staan de negentiger jaren,
is hachelijk. Toch zullen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de
volgende onderwerpen zeker de aandacht vragen.
- Door het wegvallen van de Europese grenzen in 1992 krijgt Bergen op Zoom
door haar strategische ligging volop mogelijkheden aangereikt op
economisch gebied. De grote uitdaging op het gebied van planologie zal
zijn een evenwichtige keuze te maken tussen enerzijds economische be
langen, anderzijds milieu/natuur/landschapsbelangen, met als belangrijke
doelstelling het behouden van Bergen op Zoom als aantrekkelijk woongebied.
- Op lokaal niveau dient zo spoedig mogelijk een struktuurplan gemaakt te
worden om de ruimtelijke ontwikkelingen in goede banen te leiden.
- De ontwikkelingen rondom de Bergse Plaat zullen hoe dan ook onze aandacht
vragen. Bij een positief Koninklijk Besluit moet het, in onze ogen, goede
bestemmingsplan leidraad zijn voor inrichting. Bij een negatief besluit
moet, in nauw overleg met de raad, naar goede alternatieven worden
gezocht.
- Verder zal -ik heb het al aangestipt toen ik het over sociale vernieuwing
had- aandacht voor minderheden noodzakelijk blijven. Van de Wetenschappe
lijke Raad voor het Regeringsbeleid is onlangs een rapport verschenen,
waarin nog eens duidelijk wordt in welk een zorgwekkende situatie velen
zich bevinden, slechte scholing, weinig kans op de arbeidsmarkt. Gezocht
moet worden naar creatieve oplossingen, toetsing ook van effectiviteit van
beleid, om in deze situatie verbetering te brengen.
- Om oudere mensen de mogelijkheid te geven zo lang mogelijk zelfstandig te
blijven, moet doorgegaan worden met het creëren van daartoe geëigende
voorzieningen.
- Arbeid is meer dan een instrument tot inkomensverwerving, is ook een
instrument tot ontplooiing, een raam naar de wereld. Niet alleen moet
geprobeerd worden op allerlei manieren mensen arbeid te geven, b.v. via
arbeidspools, jeugdwerkgarantieplannen, maar ook moet de gemeente, binnen
haar mogelijkheden, proberen om de kwaliteit van de aangeboden arbeid op
peil te houden c.q. te verbeteren. De nota "Mens en organisatie in de
90-er jaren" biedt voor wat betreft het gemeentepersoneelhandvatten
hiervoor. Niet alleen arbeidsomstandigheden, maar ook stijl van leiding
geven, dragen van eigen verantwoordelijkheid en goede inspraakmogelijk
heden, bepalen immers het plezier in het werken.
D.
Voordat mensen de neiging mochten hebben om verder achterover te leunen in
de kussens, wilde ik terugkeren naar de realiteit van dit moment. Er zijn
nog een aantal onderwerpen waar wij hier in deze raad al over
gesproken hebben, maar waarvan de verdere afronding binnenkort zal
plaatsvinden.
- Huisvesting Turkse en Marokkaanse jongeren. Wellicht overbodig te zeggen
dat da PvdA blijft hechten aan een plan van aanpak, waarbij de
projektgroep een belangrijke schakel vormt. Dat is de basis van realise