- 22 -
De heer VAN DE WATER: De fractie van Gemeeentebelangen/Stadspartij zal
aantekening vragen tegengestemd te hebben. Bij het opstarten heb je de
locaties nodig. Wij hebben onze bezwaren geuit tegen de locaties, dus
op basis daarvan stemmen wij tegen.
De heer BOOGAARTHoe ver zijn we gekomen in Nederland. We zijn nu al groe
pen mensen aan het opdelen, Turken, Marokkanen, misschien ook nog een café
of activiteitencentrum voor Nederlanders.
Ik denk dat als wij op onze wijkhuizen ooit zoud,en zetten voor Nederlanders
alleen, wat we vroeger in de oost ook deden, dat heel Nederland over ons
rolde, terwijl we nu met hetzelfde bezig zijn. Weer twee groepen dit soort
gegeven op te leggen. Ik betreur dat voorzitter, vooral als ik dan ook
merk dat een Internationaal Vrouwencentrum op dezelfde voet vergeleken
wordt. Ik ging er namelijk altijd van uit dat een Internationaal Vrouwen
centrum inhield, dat er Spaanse, Griekse, Turkse, Roemeense, noem maar op,
de hele wereld terecht kon. Dat blijkt dus nu niet het geval te zijn.
Ik zou mijn steun aan het hele project kunnen geven als het hele project
echt internationaal, voor iedereen toegankelijk groots opgezet zou zijn,
maar niet in deze vorm. Ik zal dus tegenstemmen.
De heer HAGENAARS: Gezien de aanscherpingen door het amendement zoals dat doo
het college ook is overgenomen, kan ik instemmen met het voorstel. Echter
in tegenstelling tot de meerderheid van mijn fractie blijf ik tegen de loca
tiekeuze van De Beuk.
De heer VAN DER KALLEN: Voor mij geldt dezelfde stemverklaring als zodanig.
Ik stem tegen de locatiekeuze De Beuk, dus ik stem tegen b.
De VOORZITTER: Dames en heren, dan hebben wij u alle stemverklaringen opge
nomen. Ik vraag me af of de heer Nijpels niet zou willen afzien van een
hoofdelijke stemming. Het probleem is dat sommigen uwer door tegen een onder
deel te zijn zich dientengevolge tegen het voorstel keren. Dat lijkt mij
bij de bepaling van de einduitslag een vertekend beeld te geven.
Aan de ene kant kan ik ze ook vragen dat we vernomen hebben dat zij tegen
onderdelen zijn Ik zal u die vraag niet stellen.
Mijnheer Nijpels, u ziet er van af
De heer NIJPELS: Nee, ik zie er niet van af.
De heer HAGENAARS: Dan wil ik toch graag voor het voorstel stemmen met aante
kening.
De VOORZITTER: Daar heb ik dan thans notitie van genomen. Ik vraag u bij de
stemming alleen maar of u voor of tegen bent. Die keuze is aan u.
Voor het voorstel stemmen: Mevrouw v.d. Putte, de heren Bolsius, Muller,
P.M.L. Franken, mevrouw Van Dort, de heren A.J. Franken, Cats, Westerhof,
Stuart, Dekkers, Ronnes, Bakx, Van Kemenade, mevrouw Krijger, de heren
van der Stoel. Smits, mevrouw Noorman, de heer Nijpels, de dames Lauwen,
Ambagts, Dirker, de heren Aertssen, Hagenaars, mevrouw Van Aart
Tegen het voorstel stemmen: de heren Van der Kallen, Van Es, van de Water,
van Wijk, Boogaart.
Voor het voorstel hebben gestemd 2A leden van uw raad, daartegen 5, zodat
het is aangenomen.
Voorstel tot wijziging van de Regeling Streekgewest Westelijk Noord-Brabant
in verband met totstandbrengen van een RBA in de regio.
(Nr. SO/3
Mevrouw LAUWEN: met de invoering van de arbeidsvoorzieningenwet lijkt een
tijdperk aan te breken waarin de maatschappelijke problemen die direct of
- 23 -
indirect te maken met het functioneren van de arbeidsmarkt, door de
nieuwe organisatie van de gemeente en sociale partners opgelost moe en
gaan worden. Gezamenlijk zullen zij verantwoordelijkheid gaan dragen in
het RBA. Een verdergaande vorm van decentralisatie van de overheidstaken
waarbij men hopelijk met een grote mate van autonomie gaat besluiten over
de beleidsuitvoering. In elk geval betekent het nu wel dat een impasse
wordt doorbroken. De zeer verschillende kansen van verschillende groepe
op de arbeidsmarkt hebben de toon gezet bij de discussie voor de arbeids
voorzieningenwet. Terwijl ook tekorten op de arbeidsmarkt een groeiend pro
bleem vormen richt de aandacht zich voorlopig nog op de langdurig werklozen,
de naar verhouding zeer hoge werkloosheid bij leden van etnische groepen,
de arbeidsmarktproblemen van vrouwen en gehandicapten.
Ik wil dan ook niet onvermeld laten dat het de P.v.d.A. deugd doet dat dat in
een meerjarig beleidsplan als taakstelling dient opgenomen te worden ten
aanzien van rechtvaardigs en doelmatige verdeling van arbeidsplaatsen.
Belangrijke beslissingen moeten door een gekwalificeerde meerderheid worden
genomen en worden daardoor niet een aangelegenheid van de gemeentelijke
delegatie, maar zijn als partners tot elkaar veroordeeld.
Daar de wet de mogelijkheid biedt voor de RBA om commissies- van advies in
stellen die de belangen van bepaalde doelgroepen gaan behartigen, zou
het college willen verzoeken hierop alert te reageren alsook naar aanwijzing
van afvaardigingen en op het maken van deugdelijke afspraken over invloe
vanuit ons eigen gemeentelijk politieke niveau op de besluitvorming en prio
riteitkeuze van het RBA. Mee het voorstel tot wijziging van de regeling heb
ben wij geen problemen, al zal er inhoudelijk nog heel wat te bespreken zijn
om met het RBA te komen tot het gewenste effect van een doelmatig arbeids
markt beleid.
De neer BAKX, wethouder: In gelijke bewoordingen heeft mevrouw Lauwen zich
ook in de commissie hierop toegespitst. Op pag. 8 van het stuk van het
Streekgewest staan ook nadrukkelijk de groepen waarop men zich zou moeten
concentreren. De invloed vanuit de gemeente is natuurlijk zeer groo„ om
dat in het voorstel staat dat de portefeuillehouder van sociale zaken oï
onderwijs daar- straks deel van uit kan gaan maken. Bestuurlijk gesproken
is de invloed dus aanwezig. Waar we ons natuurlijk op richten en gelukkig
heeft dat ook gespeeld in de samenvatting zoals door het Streekgewest is
opgenomen, zijn natuurlijk de langdurig werklozen, de etnische minderheden,
de vrouwen en de jongeren, die die aandacht moeten krijgen, hoewe wij na
tuurlijk ook nog, dat zal u duidelijk zijn, met andere partners hebben te
spreken. U kunt erop rekenen dat vanuit de overheid in ieder geval hier na
drukkelijk aandacht aan zal worden besteed.
De VOORZITTER: Wie van u wenst in tweede termijn 'net woord. Niemand.
Tegen de wijziging van deze regeling heeft u geen bezwaar. U wenst geen
stemming, geen aantekening Dan is aldus besloten.
15. Voorstel tot het instemmen met hej^ntwgrp^beleidsplan Volksgezondheid Streek-
gëwëst Westelijk Noord-Brabant _en de reaktie daarop._
(Nr. SO/2)
Mevrouw DIRKER: Waardering voor het voor ons liggend ontwerp-beleidsplan
volksgezondheid Streekgewest Westelijk Noord-Brabant. Wat betekent di
voor ons als locale overheid. In de komende jaren meer aandacht voor fac
toren die gezondheid bedreigen en niet alleen op het genezen van ziekten.
Het past in het kader van de decentralisatie dat ook de locale overheden
hierin meer bevoegdheden krijgen. Met name bij de invoering van de Wet Pre
ventieve Volksgezondheid krijgt de gemeente uitdrukkelijk een mede bewi -
taak toebedeeld, waarbij beleid maken toegespitst op de bevolking
blematiek van het eigen gebied mogelijk wordt.