- 22 - De heer VAN DE WATER: De fractie van Gemeeentebelangen/Stadspartij zal aantekening vragen tegengestemd te hebben. Bij het opstarten heb je de locaties nodig. Wij hebben onze bezwaren geuit tegen de locaties, dus op basis daarvan stemmen wij tegen. De heer BOOGAARTHoe ver zijn we gekomen in Nederland. We zijn nu al groe pen mensen aan het opdelen, Turken, Marokkanen, misschien ook nog een café of activiteitencentrum voor Nederlanders. Ik denk dat als wij op onze wijkhuizen ooit zoud,en zetten voor Nederlanders alleen, wat we vroeger in de oost ook deden, dat heel Nederland over ons rolde, terwijl we nu met hetzelfde bezig zijn. Weer twee groepen dit soort gegeven op te leggen. Ik betreur dat voorzitter, vooral als ik dan ook merk dat een Internationaal Vrouwencentrum op dezelfde voet vergeleken wordt. Ik ging er namelijk altijd van uit dat een Internationaal Vrouwen centrum inhield, dat er Spaanse, Griekse, Turkse, Roemeense, noem maar op, de hele wereld terecht kon. Dat blijkt dus nu niet het geval te zijn. Ik zou mijn steun aan het hele project kunnen geven als het hele project echt internationaal, voor iedereen toegankelijk groots opgezet zou zijn, maar niet in deze vorm. Ik zal dus tegenstemmen. De heer HAGENAARS: Gezien de aanscherpingen door het amendement zoals dat doo het college ook is overgenomen, kan ik instemmen met het voorstel. Echter in tegenstelling tot de meerderheid van mijn fractie blijf ik tegen de loca tiekeuze van De Beuk. De heer VAN DER KALLEN: Voor mij geldt dezelfde stemverklaring als zodanig. Ik stem tegen de locatiekeuze De Beuk, dus ik stem tegen b. De VOORZITTER: Dames en heren, dan hebben wij u alle stemverklaringen opge nomen. Ik vraag me af of de heer Nijpels niet zou willen afzien van een hoofdelijke stemming. Het probleem is dat sommigen uwer door tegen een onder deel te zijn zich dientengevolge tegen het voorstel keren. Dat lijkt mij bij de bepaling van de einduitslag een vertekend beeld te geven. Aan de ene kant kan ik ze ook vragen dat we vernomen hebben dat zij tegen onderdelen zijn Ik zal u die vraag niet stellen. Mijnheer Nijpels, u ziet er van af De heer NIJPELS: Nee, ik zie er niet van af. De heer HAGENAARS: Dan wil ik toch graag voor het voorstel stemmen met aante kening. De VOORZITTER: Daar heb ik dan thans notitie van genomen. Ik vraag u bij de stemming alleen maar of u voor of tegen bent. Die keuze is aan u. Voor het voorstel stemmen: Mevrouw v.d. Putte, de heren Bolsius, Muller, P.M.L. Franken, mevrouw Van Dort, de heren A.J. Franken, Cats, Westerhof, Stuart, Dekkers, Ronnes, Bakx, Van Kemenade, mevrouw Krijger, de heren van der Stoel. Smits, mevrouw Noorman, de heer Nijpels, de dames Lauwen, Ambagts, Dirker, de heren Aertssen, Hagenaars, mevrouw Van Aart Tegen het voorstel stemmen: de heren Van der Kallen, Van Es, van de Water, van Wijk, Boogaart. Voor het voorstel hebben gestemd 2A leden van uw raad, daartegen 5, zodat het is aangenomen. Voorstel tot wijziging van de Regeling Streekgewest Westelijk Noord-Brabant in verband met totstandbrengen van een RBA in de regio. (Nr. SO/3 Mevrouw LAUWEN: met de invoering van de arbeidsvoorzieningenwet lijkt een tijdperk aan te breken waarin de maatschappelijke problemen die direct of - 23 - indirect te maken met het functioneren van de arbeidsmarkt, door de nieuwe organisatie van de gemeente en sociale partners opgelost moe en gaan worden. Gezamenlijk zullen zij verantwoordelijkheid gaan dragen in het RBA. Een verdergaande vorm van decentralisatie van de overheidstaken waarbij men hopelijk met een grote mate van autonomie gaat besluiten over de beleidsuitvoering. In elk geval betekent het nu wel dat een impasse wordt doorbroken. De zeer verschillende kansen van verschillende groepe op de arbeidsmarkt hebben de toon gezet bij de discussie voor de arbeids voorzieningenwet. Terwijl ook tekorten op de arbeidsmarkt een groeiend pro bleem vormen richt de aandacht zich voorlopig nog op de langdurig werklozen, de naar verhouding zeer hoge werkloosheid bij leden van etnische groepen, de arbeidsmarktproblemen van vrouwen en gehandicapten. Ik wil dan ook niet onvermeld laten dat het de P.v.d.A. deugd doet dat dat in een meerjarig beleidsplan als taakstelling dient opgenomen te worden ten aanzien van rechtvaardigs en doelmatige verdeling van arbeidsplaatsen. Belangrijke beslissingen moeten door een gekwalificeerde meerderheid worden genomen en worden daardoor niet een aangelegenheid van de gemeentelijke delegatie, maar zijn als partners tot elkaar veroordeeld. Daar de wet de mogelijkheid biedt voor de RBA om commissies- van advies in stellen die de belangen van bepaalde doelgroepen gaan behartigen, zou het college willen verzoeken hierop alert te reageren alsook naar aanwijzing van afvaardigingen en op het maken van deugdelijke afspraken over invloe vanuit ons eigen gemeentelijk politieke niveau op de besluitvorming en prio riteitkeuze van het RBA. Mee het voorstel tot wijziging van de regeling heb ben wij geen problemen, al zal er inhoudelijk nog heel wat te bespreken zijn om met het RBA te komen tot het gewenste effect van een doelmatig arbeids markt beleid. De neer BAKX, wethouder: In gelijke bewoordingen heeft mevrouw Lauwen zich ook in de commissie hierop toegespitst. Op pag. 8 van het stuk van het Streekgewest staan ook nadrukkelijk de groepen waarop men zich zou moeten concentreren. De invloed vanuit de gemeente is natuurlijk zeer groo„ om dat in het voorstel staat dat de portefeuillehouder van sociale zaken oï onderwijs daar- straks deel van uit kan gaan maken. Bestuurlijk gesproken is de invloed dus aanwezig. Waar we ons natuurlijk op richten en gelukkig heeft dat ook gespeeld in de samenvatting zoals door het Streekgewest is opgenomen, zijn natuurlijk de langdurig werklozen, de etnische minderheden, de vrouwen en de jongeren, die die aandacht moeten krijgen, hoewe wij na tuurlijk ook nog, dat zal u duidelijk zijn, met andere partners hebben te spreken. U kunt erop rekenen dat vanuit de overheid in ieder geval hier na drukkelijk aandacht aan zal worden besteed. De VOORZITTER: Wie van u wenst in tweede termijn 'net woord. Niemand. Tegen de wijziging van deze regeling heeft u geen bezwaar. U wenst geen stemming, geen aantekening Dan is aldus besloten. 15. Voorstel tot het instemmen met hej^ntwgrp^beleidsplan Volksgezondheid Streek- gëwëst Westelijk Noord-Brabant _en de reaktie daarop._ (Nr. SO/2) Mevrouw DIRKER: Waardering voor het voor ons liggend ontwerp-beleidsplan volksgezondheid Streekgewest Westelijk Noord-Brabant. Wat betekent di voor ons als locale overheid. In de komende jaren meer aandacht voor fac toren die gezondheid bedreigen en niet alleen op het genezen van ziekten. Het past in het kader van de decentralisatie dat ook de locale overheden hierin meer bevoegdheden krijgen. Met name bij de invoering van de Wet Pre ventieve Volksgezondheid krijgt de gemeente uitdrukkelijk een mede bewi - taak toebedeeld, waarbij beleid maken toegespitst op de bevolking blematiek van het eigen gebied mogelijk wordt.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 69