- 18 - De heer VAN DER STOEL: Voorzitter, ais ik even mag. Nergens heb ik van avond gezegd, de wethouder verwijt mij dat ik geen antwoord geef, dat er een tijdstip moet zijn en dat exact genoemd waarop de wethouder of zijn opvolger met die evaluatie moet komen. Dat leidt er vanzelf toe dat als die evaluatie er komt dan de activiteiten gewoon doorgaan, tenzij het dan optredend college denkt dat die termijn met weet ik hoeveel maan den kan worden overschreden. Dan roepen wij uiteraard, hallo hadden wij niet afgesproken dat er een evaluatie kwam. Dit is het oproepen van een tegenstelling die er niet is. De heer BOLSIUS: Bovendien, waarom kiezen wij de termijn van 8 maanden, omdat die termijn van 8 maanden is opgenomen in de projectbeschrijving die ons is aangeboden. Dat betekent dat wij niet zomaar een termijn hie- zen, maar wij kiezen een termijn volgens de opzet van het project. Als u denkt dat u in staat bent om in die opstartfase vast een aantal ac tiviteiten concreet te kunnen laten plaatsvinden, al zou het maar zijn ter lering, dan is dat geen enkel probleem. U hebt zelf in uw projectbe schrijving gezet dat u vrijwilligers dient op te leiden om de realisatie fase verantwoord te kunnen laten verlopen en dat dat met name in de voor fase gaat plaatsvinden. Dat zijn zaken waarvan wij zeggen, wij willen graag weten na die 8 maanden - die u zelf gekozen heeft - hoe staat het met het project en welke richting gaat het op. Dan is het niet, zoals de heer Van der Stoel terecht zei, dat we dan op kwartiertjes in schema's gaan zitten vinken, nee, wij kijken dan naar de richting die het project opgaat, een richting die moet zijn gericht op scho ling en vorming. Dat is de reden waarom wij als raad uitdrukkelijk hierbij betrokken willen zijn. Er is nog een reden. Wij zijn al tien jaar vruchteloos bezig om te komen tot een behoorlijke opvang. Ik denk dat wij dan als gemeenteraad dat als er een project komt, en een uniek project, hier best aandacht aan mogen geven. Ik zie ook niet in waarom die evaluatie na acht maanden dan een probleem zou moeten zijn als de vorige fase is afgelopen. Zojuist op de reactie in eerste termijn zei de wethouder, het is een project van k jaar met een jaar lijkse evaluatie. Dat zijn A evaluaties. Alle steun voor het project en wij denken, om even in te gaan op het tijd stip van 10 uur, dat dat een uitgangspunt moet zijn. Een uitgangspunt om dat je niet van tevoren kunt zeggen die activiteit op het gebied van scho ling en vorming moet precies om 10 uur aflopen want het kan zijn dat beschik baarheid van docenten of beschikbaarheid van begeleiders op bepaalde avonden er niet is dus op andere avonden er iets extra's moet zijn. Het geeft wel aan welke richting wij willen hebben, nl. scholing en vorming. Het is een algemeen bekend principe dat na 10 uur 's avonds het opneemver- mogen van cursisten niet zo groot meer is en ik vraag u dat maar te infor meren bij al diegenen die 's avonds opleidingen starten. Vertrouwen hebben wij in de opzet van dit project en wij hebben dat vertrou wen en dat beschouwen wij als eerste fase. Wij willen" over acht maanden ook het vertrouwen aan de realisatiefase geven. Met die instelling zitten wij hier en niet met de negatieve instelling die ons volstrekt onterecht in de mond wordt gelegd door de portefeuillehouder. Dan de opmerking betreffende de meisjes. Wij hebben een besluit genomen op 30 oktober dat wij een onderzoek gaan voortzetten naar de wijze waarop en de vorm waarin de voor vorming van allochtone jongeren te organiseren activi teiten dient plaats te vinden. Wij bedoelen met allochtone jongeren ook meisjes De heer VAN DE WATER: Toch even een opmerking naar de VVD, met name de heer Van der Stoel. Inderdaad hebben wij destijds gekozen voor het wijkcentrum in Oost. We hebben bewust tegengestemd tegen de Botte Hommel op basis daarvan. - 19 - Als u zegt op basis van het tegen zijn,tegen het jongerencentrum had Oost prioriteit. Dat Oost nu bijna 10 jaar heeft moeten wachten op dat wijk centrum, daar hebben wij toen inderdaad heel grote moeite mee gehad. Als je dan kiest voor een centrum, dan moet je het ook hard maken denk ik. Dat je moet bewijzen dat je als raad gekozen hebt voor dat centrum met een doel. Niet de gemakkelijkste weg kiezen en op een gegeven moment zeggen, welnu mensen het is mislukt we stoppen daar en we gaan naar andere locaties uitkijken. De Botte Hommel is zowel functioneél als financieel een grandioos fiasco geworden. Als u dan zegt daar hebben jullie tegengestemd, dan zeggen wij ja. Als u dat ons verwijt dan is dat uw zaak. We betreuren het dat het niet gelukt is, maar het was in grote lijnen te voorzien. Dan met betrekking tot De Beuk. Naar aanleiding van ook weer verwijten van keuzes maken. Met betrekking tot de Beuk hebben wij gekozen voor een woon wagenkamp je, op basis van luisteren naar bewoners, FNV, omwonenden. Een duidelijke keus, geen jongerencentrum en een kampje, alleen een kampje. Ik denk dat je dan duidelijk bent. Met betrekking tot het Spuihuis, het westelijk stadsdeel. Er wordt gezegd, heel de raad is enthousiast, dat is een ideale locatie. Wij hebben het hier over een ruimte, inclusief de bar, van 30 m2Gelukkig heeft de wethouder al zelf gesignaleerd dat de bovenruimte er dan waarschijnlijk bij betrokken gaat worden. Ik denk dat je met 30 m2 heel weinig kunt doen.SKW is er weg gegaan omdat er zelfs onvoldoende ruimte was voor kantoorruimte. Nu gaan we daar een bom van activiteiten in organiseren en de raad zegt, jongens dat is het, daar moet je naar toe. Dan zeggen wij, dat heeft daar geen kans van slagen. Wij zijn daar dus tegen. Dan met betrekking tot het wijkhuis in zijn algemeenheid. Minder dan 5/o van de bewoners maakt gebruik van het Spuihuis. Ik denk dat misschien een andere regeling, een andere subsidie gevonden moet worden om op basis daarvan het Spuihuis een andere functie te gaan geven met andere subsidieregelingen. Er is nu een discussie aan de gang over sluitingstijden. Ik vraag of jullie weieens lezen op welke manier subsidie verstrekt wordt. Ik heb discussies gehad met de raad in verband met sluitingstijden. In de overeenkomst en in de subsidieverstrekking staat dat de dijkhuizen tot 12 uur open mogen zijn in de «reek en in het weekend tot 1 uur. Dan zegt men hier 10 uur. Dan gaan we discrimineren. De benedenruimte gaat om 10 uur dicht, de rest is tot 12 of 1 uur open. Wat krijgen we dan ?Jongens, jullie mogen niet naar boven. Wie discrimineert er dan. We zijn hier goed bezig. Wij zijn voor goede voorstellen die kans van slagen hebben. Als ons verweten wordt dat wij geen keuzes kunnen maken, dat we twijfelaars zijn, dan moet ieder die conclusie voor zichzelf houden. Ik denk dat we goed weten waar we mee bezig zijn. Als er goede plannen komen ondersteunen we die. Als we twijfels hebben dan ondersteunen we ze niet. De heer BOLSIUS: De heer Van de Water doet dan net of dat discriminerend zou zijn, maar gebruik maken van ontspanningsmogelijkheden voor alle jonge ren in onze stad staat ook alle jongeren vrij. De heer VAN DE WATER: Dat maakt u als probleem, ik heb dat niet als pro bleem opgemerkt. De heer BOLSIUS: De tijd van 10 uur is genoemd vanwege het scholings- en opvangaspect. Voor ontspanningsmogelijkheden hebben wij vele ruimten n deze stad. De heer VAN DE WATER: In de subsidieregeling staat dat de wijkhuizen, het staat er letterlijk, in de week tot 12 uur en in het weekend tot 1 uur open mogen zijn en dat is gekoppeld aan het gebruik. De neer BOLSIUS: Omdat die een andere functie hebben dan dit project.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 67