-90- of ze meedoen? De heer BAKX, wethouder: Om er op te wijzen dat ook die overige 8.000 wo ningen wel eens in het volkshuisvestingsbeleid een grote rol kunnen spelen. Daardoor moet je daar ook inzicht hebben om ze te kunnen overtuigen, meneer v.d. Water, dat misschien een degelijk voorstel van de kant van het college, de particulieren noopt om ook eens mee te willen denken en mede verantwoor ding te willen dragen voor het volkshuisvestingsbeleid in Bergen op Zoom. Want u weet, en de heer Smits heeft dat ook duidelijk betoond, dat er zaken scheef zijn getrokken, ontzettend scheef getrokken, en dat met name ook naar de minderheden. De heer Smits heeft gezegd dat we eigenlijk de nota, van een paar jaar geleden over de huisvesting van de Turken en Marokkanen, eens zouden moeten evalueren. U zult straks ook kunnen zien dat de cijfers alleen nog maar verder uit elkaar gegroeid zijn. Daar zullen wij dus ook goede afspraken over moeten maken. Die zullen, wat mij betreft, ook naar particuliere verhuurders doorgetrokken moeten worden. Alleen zit ik daar met het grote punt dat je dat niet kunt afdwingen, want dan kun je de hele woningmarkt reguleren. Dan zegt u: Dat inzicht voor die overige hoef ik niet te weten, dat zijn de motieven om dit af te wijzen. Dan zeg ik dat ik dat eigenlijk toch geen argumentatie vind, terwijl u nota bene het VOP vorig jaar wel als zodanig mede heeft vastgesteld. Mevsouw Dirker gaat nog eens in op aktiepunt 21, de planmatige aanpak, het zelfbeheer met name naar de bewonersgroepen. Ik geef toe dat dat eigenlijk niet zo planmatig wordt opgepakt. Voorbeelden zijn er toch een beetje van. We hebben de Langeweg eens een keer naar voren geschoven, ad hoc is daar ook de Blokkendoos naar voren gekomen. Dat wordt nu door middel van het bewonerscomité, dat daar gevormd is, in goede banen geleid gelukkig. Dat is inderdaad niet planmatig gebeurd. Ik kan me voorstellen dat we daar nog eens nadrukkelijk naar moeten kijken om dat goed op een rij te zetten. Door te kijken waar wij prioriteiten kunnen geven aan die wijken, die die aanpak verdienen. De heer Smits gaat nog eens in op het onderdeel dat op punt 6 staat. Meneer Smits, ook u als oppositiepartij, nemen wij serieus door uw opmerking die u gemaakt heeft in de commissie. Ik heb daar toegezegd van: Ik kan het niet overzien, maar ik neem het serieus mee. De dienst heeft geconcludeerd dat men dit punt van oktober naar april naar voren kon halen. Ik voldoe daaraan en nu zegt u: Ja college, toen kon het niet, nu ineens wel. Ik heb uw opmerking zeer serieus genomen en u ziet ook het gevolg, dat het een aantal maanden vervroegd is. Waarvan in ieder geval akte. U verwijst ook nog eens naar het VIS, het volkshuisvestingsinformatie systeem. We willen -en dat hebben we ook al eerder gezegd, en u ziet het nu in het voorstel terug- door middel van die bedragen uit te trekken, externe bureaus dat eens nadrukkelijk voor ons laten doorrekenen. Door de automati sering binnen de gemeente kunnen een aantal zaken eraan gekoppeld worden. Dat betekent ook, als wij over dat systeem kunnen gaan beschikken, dat wij de kenmerken, zoals verwoord bij de aktiepunten, in dat systeem mede kunnen opzetten. Ook dat staat in het aktieprogramma. Nog even naar de heer Bolsius toe, waar u zegt: met een aantal zaken qua schema. U heeft ook al gezien, dat wij zelfs al eind 1990/begin 1991 de evaluatie van deze nota gaan opstarten, en ook al een begin zullen maken met de nota voor 1993 naar 1997. Dus misschien kunnen we dan.... De heer BOLSIUS: Ja, maar ik had het over januari 1990. En daar heb ik nog niets over gehoord, want het is opvallend leeg daar. De heer BAK.X, wethouder: U zult nu vanavond toch de goedkeuring dienen te geven over een aantal bedragen, de middelen die hier worden gegeven. U bent -91- op een aantal inhoudelijke details ingegaan, waarop ik u heb geantwoord. Het gaat erom dat wij de beleidslijn, zoals wij die juni vorig jaar hebben vastgesteld, nu concreet vertaald hebben in cijfers, getallen, ook in een schema, zij het op een aantal onderdelen niet. De chronologie, zoals u die graag gewenst had, zullen wij een volgende keer nog zorgvuldiger dienen te doen. Als laatste de opmerking naar de heer Smits toe. De opmerking bij 6, die u vertaald naar de roemruchte bladzijde. Inderdaad, wij hebben dit gehonoreerd door nogmaals een keer te zeggen dat wij het nog verder naar voren zullen halen, zodat u daar wederom zo snel mogelijk over kunt spreken. Dat was het voorzitter. De VOORZITTER: Dank u wel. Ik wil mij niet oppositioneel opstellen, maar gedachten over oppositie zijn in strijd met de de gemeentewet. Het woord is aan de heer Bolsius. De heer BOLSIUS: Los van het feit dat ik op twee vragen geen antwoord heb gekregen, zal ik trachten maar zelf vanuit de veronderstelde beantwoording daar toch iets over te zeggen. Inhoudelijke details zegt de wethouder. Ja, dat mag zo lijken. We nemen even aktiepunt 2: De betrokkenheid van de particuliere verhuurders bij het gemeentelijk beleid trachten te vergroten. Wie kan daar iets tegen hebben? Voor wat betreft de informatie over de woningmarkt in het algemeen en die van vraag en aanbod in de particuliere huursektor in het bijzonder. De wo ningmarkt in het algemeen. Het punt ervoor betreft een stukje woningmarkt in de sociale huursektor en maakt dus een onderdeel uit van de woningmarkt in het algemeen. KloptNou, dan bent u wel aardig voor die particuliere verhuurders, want die informeert u begin 1991 en u gaat in de zomer van 1991 blijvend zorgdragen voor een volledig en permanent inzicht in die woning markt. Dat zou ik bijvoorbeeld omgedraaid hebben en dat is geen detail hoor. Voor wat betreft het antwoord wat die prioriteitsstelling betreft. Volledig mee eens. Want wij vinden in tegenstelling tot de fraktie van GB/S dat er wèl iets op het gebied van de toewijzingskriteria moet gebeuren. Maar ik hoop toch dat bij de volgende evaluatie van dit tijdschema, er inhoudelijk een fors aantal verbeteringen aan ten grondslag liggen. We zullen het er nu mee moeten doen. Het is het enige wat we hebben. Misschien dat er toch nog even nagedacht kan worden over de logische volgorde van de diverse aktiepunten. De heer V.D. WATER: Wij zullen niet opnieuw beginnen met eerder gevoerde discussies en meningsverschillen. Wij vinden dat deze opzet, ook gezien het aantal aannames die erin vermeld worden, geen kans van slagen heeft. Het zal veel geld, moeite en energie kosten en het resultaat zal bedroevend zijn. Op basis daarvan vragen wij aantekening tegen de vaststelling te hebben gestemd. Mevrouw DIRKER: Ik kan heel kort zijn, voorzitter. Ik denk dat het heel verstandig is om dit plan regelmatig in de commissie volkshuisvesting terug te laten komen en dan beoordelen we in hoeverre de aktiepunten, de tijds planning en de middelen gehaald worden. Ik denk dat dat het meest werkbare is. Ik zou voorstellen, zeker nu, tot aktie van dit plan over te gaan, dus niet langer te wachten. De heer SMITS: Ik heb de wethouder gevraagd om een evaluatie van de nota, die ik hier heb, over de Turken en Marokkanen, waarvan de getallen zijn van 3 jaar geleden. Daar heeft hij niet expliciet antwoord op gegeven. U zult begrijpen dat we dan naarstig zullen zoeken, als hij dat toezegt, naar de andere kant van de symtoombestrijding, die we vandaag een paar keer aan de

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 50