-86- Nr. SOB/1. De VOORZITTER: U heeft een nieuwe pagina aangetroffen over het Volkshuis- deShee?SR >n w§9 1992* Misschien is het $oed ter toelichting daarop de heer Bakx het woord te geven. MeheziinMi; W^h°Uder: ¥ij hebben 4 punten wat wijzigingen aangebracht. J n J!1 in. de commissle verwoord. Aktiepunt 6 is nog eens nagekeken en we wa naar voren kunnen halen, dat staat aangegeven. Aktiepunt 3 is redactionele wijziging, van 1989 gewijzigd in 1990. Aktiepunt'39 een voead dat w°rdt .prekend tot beleidspunt. Aktiepunt 42 is eraan toege- toetsino van^hpf ^^eu-aspekten als beleidspunt dienen mee te nemen bij toetsing van het aktieprogramma. Dat zij de zaken die in de commissie zo zijn besproken en die we m dit voorstel, mede aan de hand van de inventari satie van de aktxelijst, er nu hebben bijgevoegd. Sit hhet Ket niet_zozeer de inventarisatie van de beleidspunten van het TOP n vragenJust heeft opgeroepen, want dat is een kwestie van het TOP m stukjes hakken en het letterlijk overnemen. Hetgeen ook gebeurd was met betrekking tot inderdaad het jaartal 1989, het is" jammer heT t1Sd:rrdïfeeijrCïem? Wb"in' haeft poepen. ^ITan t reit dat dit een tijdschema is, waarvan je mag zeggen: enige kennis omtrent wat betere schematechnieken zou geen kwaad hebben gekund, vraag ik hierin teWah!n? de m°eite is gnomen om een bepaalde volgorde v f ^6n: dle zodanig is dat je ook gelijk weet waar je zoeken aktiviteiten Tk Vï tljd' 6611 volgorde in Pertinent achter elkaar lopende ktiviteiten. Ik had mij een schema kunnen voorstellen, waarbij bepaalde beqilil? ï'1! 6en stroom °P één P«nt moeten samenvallen, "waarna de van He?gh V" f doorgaat met d* volgende. Mee, helemaal niets daar- al T' a' VerV°lgenS naar 41 en da« ^ar 8.. dan naar 19 en 6. naar vorei Pn JTÏ V- tijdschema k^k' s^iet ineens 31 weer naar voren en dan kom ik tot mijn eerste vraag. ?qL er.eiganlijk op dit moment? Want ik kijk naar de maand januari 1990 en dan zie ik een verrassende leegte. Een verrassende leegte die dan mei 9%e Jyrdt geV°lgd iR de koïne«de maanden en ineens komt de werklast in i 1-90. Mijn vraag is. Hoe zou dat nou komen? Dat is de eerste vraag De tweede vraag, voorzitter. Als ik het goed gelezen heb, dan betreffen stukie van d" 1 allebei aktiviteiten die verband houden met een juistgelezen? W°ningffiarkt Sn met de TO«^a«kt als zodanig. Heb ik dat De volgende vraag. Waarom worden opdrachtgevers van premiehuurbeleggers- beheer^van^un^oni: VaR 1992 geinforraeerd over de mogelijkheden van beheer van hun woningen door de corporaties? Wat verandert er vóór 1992 dat Plaat wen°ri!ï gek°"n is' want lk vrees dat e« dan al een hele hoop op de heeft. 18 afgeSpr0ke«' waardoor dit P««t in 1992 weinig zin meer Dan voorzitter, vraag ik mij af, hoe zit het met de reden waarom particulie- verhuurders, vooral wat betreft de woningtoewijzingscriteria worden besproken? °0rp0raties? Wa"OI> onderwerp niet gellji worden Sn "Lrèkïê»' !"as.l,ettffe*.«t schema. Een groot aantal instanties volk«h uiteindelijke uitvoering daarvan, zoals de sektie kan 7n wpI^'h ng' eÜ S' de Cürporaties' het gemeentelijk woningbedrijf, ik kan zo wel doorgaan, kortom het hele lijstje zoals het staat op pagina 4 van welke wiize^yï1?' 'TV6 beleidsPunte«- Ik "1 graag weten, wanneer en op waiï is er ppn s f f f 31 de2e instanties is besproken. Want welis- s er een initiatiefnemer iedere keer aangewezen bij aktie door maar in overleg met, betekent ook aktie. -87- De heer V.D. WATER: Ik wilde het ook houden bij de onlogische volgorde en dan per onderdeel. Onderdeel 3, herziening toewijzingskriteria funktioneert ons inziens naar behoren. De eindverantwoording is nu ook bij het college. Er hoeft dus voor ons niets aan veranderd te worden. Het instellen van een volkshuisvestingsinformatiesysteem is erg arbeidsintensief, duur, niet werk baar. Diverse gemeentes die het nu in gebruik hebben, zijn er al op terug gekomen. Onderdelen 6, 7, 8 en 19: deze gegevens zijn bij de nu bekende instanties bekend en eventueel te gebruiken. Onderdeel 2: wij geloven niet in medewerking van de particuliere verhuurders, waardoor een totale opzet niet mogelijk is. Voor inzicht in de gewenste woonsituatie is het volkshuis vestingsinformatiesysteem nodig en daar zijn we tegen dus ook tegen onderdeel 1. Onderdeel 27, 9 en 13: bevordering doorstroming. Ook dit is beperkt omdat instemming nodig is van particuliere verhuurders, noemt de mogelijkheid om afspraken te maken. Onderdeel 4 en 5: hierbij wordt onder de aandacht gebracht dat de verhuur van preraiehuur-beleggerswoningen onder beheer kunnen worden gebracht bij de erkende instellingen, stichting of corporatie. De kans dat dit gebeurt, achten wij erg klein, ondanks dat het nu in onze gemeente een keer is gerealiseerd. Onderdeel 14: daarvoor is bij de begroting toegezegd dat er een struktuur- plan komt. Dat wachten we dus af. 3. Middelen. Bij middelen wordt genoemd de uitbreiding van het personeels bestand. Daar wij voor privatisering zijn, geeft ook dit voor ons problemen. Voor het onderzoek wordt een werkkrediet van 90.000,gevraagd. Naar aanleiding van het voorgaande moet u van ons aannemen dat wij aantekening vragen, tegen dit agendapunt te hebben gestemd. De heer V.D. KALLEN: Ik heb aanmerkelijk minder problemen dan de voorgaande sprekers. Ik vind het een alleszins acceptabel aktieplan. Alleen sinds het POMA-voorstel ben ik ietewat allergisch voor aktieplannen met zoveel aktie- punten. Ik hoop van dit aktieplan dat er aanzienlijk meer van terecht komt dan van het andere voorstel met veel aktiepunten. Mevrouw DIRKER: Bij het vaststellen van het volkshuisvestingsplan 1989 t/m 1992, hebben we als raad gekoppeld een concreet aktieplan, waarin planning, middelen en organisatie aangegeven zouden zijn. Dat ligt nu voor ons en onze fraktie kan instemmen met dit uitvoeringsaktieplan. Op een onderdeel willen wij nog een opmerking maken. Dat betreft punt 21. De PvdA vraagt continue aandacht voor de woonomgeving. We vinden dat met name dat stukje toch iets onderbelicht is in het geheel. We vragen naar een meer planmatige meer be- heersaanpak, waardoor tevens ook een betere toetsing in de praktijk plaats kan vinden. Misschien kan het opzetten van zelfbeheer in buurten door bewoners een oplossing bieden. De heer SMITS: In de beoordeling van dit aktieplan heeft de VVD-fraktie gezocht naar de belangrijkste items, die voor de komende jaren op de rol staan. Bij de bespreking van de algemene beschouwingen in het begin van de avond zijn er al een aantal de revue gepasseerd. Ik noem u daarbij de sta- tusverandering van het gemeentelijk woningbedrijf, de hoogbouwproblematiek de ouderenhuisvesting, de huisvesting van de etnische minderheden. Die zaken zijn al aan de orde geweest en daar is in het verleden al vaak de VVD-visie over verkondigd. Ik denk dat ik dat niet hoef te herhalen op dit moment, dat zijn bekende zaken. Wij hebben gezocht in deze inventarisatie van aktiepunten of daar voldoende aandacht aan is geschonken. Niet overal naar volle tevredenheid, maar het merendeel is erin verwoord en daarmee zijn we dan tevreden. In de commissie is nogal uitvoerig gediscussieerd over dit stuk. Ik moet u zeggen dat de VVD daar een uitvoerige bijdrage heeft geleverd en die spitste

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 48