-86-
Nr. SOB/1.
De VOORZITTER: U heeft een nieuwe pagina aangetroffen over het Volkshuis-
deShee?SR >n w§9 1992* Misschien is het $oed ter toelichting daarop
de heer Bakx het woord te geven.
MeheziinMi; W^h°Uder: ¥ij hebben 4 punten wat wijzigingen aangebracht.
J n J!1 in. de commissle verwoord. Aktiepunt 6 is nog eens nagekeken en
we wa naar voren kunnen halen, dat staat aangegeven. Aktiepunt 3 is
redactionele wijziging, van 1989 gewijzigd in 1990. Aktiepunt'39 een
voead dat w°rdt .prekend tot beleidspunt. Aktiepunt 42 is eraan toege-
toetsino van^hpf ^^eu-aspekten als beleidspunt dienen mee te nemen bij
toetsing van het aktieprogramma. Dat zij de zaken die in de commissie zo
zijn besproken en die we m dit voorstel, mede aan de hand van de inventari
satie van de aktxelijst, er nu hebben bijgevoegd.
Sit hhet Ket niet_zozeer de inventarisatie van de beleidspunten
van het TOP n vragenJust heeft opgeroepen, want dat is een kwestie
van het TOP m stukjes hakken en het letterlijk overnemen. Hetgeen ook
gebeurd was met betrekking tot inderdaad het jaartal 1989, het is" jammer
heT t1Sd:rrdïfeeijrCïem? Wb"in' haeft poepen. ^ITan
t reit dat dit een tijdschema is, waarvan je mag zeggen: enige kennis
omtrent wat betere schematechnieken zou geen kwaad hebben gekund, vraag ik
hierin teWah!n? de m°eite is gnomen om een bepaalde volgorde
v f ^6n: dle zodanig is dat je ook gelijk weet waar je zoeken
aktiviteiten Tk Vï tljd' 6611 volgorde in Pertinent achter elkaar lopende
ktiviteiten. Ik had mij een schema kunnen voorstellen, waarbij bepaalde
beqilil? ï'1! 6en stroom °P één P«nt moeten samenvallen, "waarna de
van He?gh V" f doorgaat met d* volgende. Mee, helemaal niets daar-
al T' a' VerV°lgenS naar 41 en da« ^ar 8.. dan naar 19 en 6.
naar vorei Pn JTÏ V- tijdschema k^k' s^iet ineens 31 weer
naar voren en dan kom ik tot mijn eerste vraag.
?qL er.eiganlijk op dit moment? Want ik kijk naar de maand januari
1990 en dan zie ik een verrassende leegte. Een verrassende leegte die dan
mei 9%e Jyrdt geV°lgd iR de koïne«de maanden en ineens komt de werklast in
i 1-90. Mijn vraag is. Hoe zou dat nou komen? Dat is de eerste vraag
De tweede vraag, voorzitter. Als ik het goed gelezen heb, dan betreffen
stukie van d" 1 allebei aktiviteiten die verband houden met een
juistgelezen? W°ningffiarkt Sn met de TO«^a«kt als zodanig. Heb ik dat
De volgende vraag. Waarom worden opdrachtgevers van premiehuurbeleggers-
beheer^van^un^oni: VaR 1992 geinforraeerd over de mogelijkheden van
beheer van hun woningen door de corporaties? Wat verandert er vóór 1992 dat
Plaat wen°ri!ï gek°"n is' want lk vrees dat e« dan al een hele hoop op de
heeft. 18 afgeSpr0ke«' waardoor dit P««t in 1992 weinig zin meer
Dan voorzitter, vraag ik mij af, hoe zit het met de reden waarom particulie-
verhuurders, vooral wat betreft de woningtoewijzingscriteria worden
besproken? °0rp0raties? Wa"OI> onderwerp niet gellji worden
Sn "Lrèkïê»' !"as.l,ettffe*.«t schema. Een groot aantal instanties
volk«h uiteindelijke uitvoering daarvan, zoals de sektie
kan 7n wpI^'h ng' eÜ S' de Cürporaties' het gemeentelijk woningbedrijf, ik
kan zo wel doorgaan, kortom het hele lijstje zoals het staat op pagina 4 van
welke wiize^yï1?' 'TV6 beleidsPunte«- Ik "1 graag weten, wanneer en op
waiï is er ppn s f f f 31 de2e instanties is besproken. Want welis-
s er een initiatiefnemer iedere keer aangewezen bij aktie door maar
in overleg met, betekent ook aktie.
-87-
De heer V.D. WATER: Ik wilde het ook houden bij de onlogische volgorde en
dan per onderdeel. Onderdeel 3, herziening toewijzingskriteria funktioneert
ons inziens naar behoren. De eindverantwoording is nu ook bij het college.
Er hoeft dus voor ons niets aan veranderd te worden. Het instellen van een
volkshuisvestingsinformatiesysteem is erg arbeidsintensief, duur, niet werk
baar. Diverse gemeentes die het nu in gebruik hebben, zijn er al op terug
gekomen. Onderdelen 6, 7, 8 en 19: deze gegevens zijn bij de nu bekende
instanties bekend en eventueel te gebruiken. Onderdeel 2: wij geloven niet
in medewerking van de particuliere verhuurders, waardoor een totale opzet
niet mogelijk is. Voor inzicht in de gewenste woonsituatie is het volkshuis
vestingsinformatiesysteem nodig en daar zijn we tegen dus ook tegen
onderdeel 1. Onderdeel 27, 9 en 13: bevordering doorstroming. Ook dit is
beperkt omdat instemming nodig is van particuliere verhuurders, noemt de
mogelijkheid om afspraken te maken. Onderdeel 4 en 5: hierbij wordt onder de
aandacht gebracht dat de verhuur van preraiehuur-beleggerswoningen onder
beheer kunnen worden gebracht bij de erkende instellingen, stichting of
corporatie. De kans dat dit gebeurt, achten wij erg klein, ondanks dat het
nu in onze gemeente een keer is gerealiseerd.
Onderdeel 14: daarvoor is bij de begroting toegezegd dat er een struktuur-
plan komt. Dat wachten we dus af.
3. Middelen. Bij middelen wordt genoemd de uitbreiding van het personeels
bestand. Daar wij voor privatisering zijn, geeft ook dit voor ons problemen.
Voor het onderzoek wordt een werkkrediet van 90.000,gevraagd. Naar
aanleiding van het voorgaande moet u van ons aannemen dat wij aantekening
vragen, tegen dit agendapunt te hebben gestemd.
De heer V.D. KALLEN: Ik heb aanmerkelijk minder problemen dan de voorgaande
sprekers. Ik vind het een alleszins acceptabel aktieplan. Alleen sinds het
POMA-voorstel ben ik ietewat allergisch voor aktieplannen met zoveel aktie-
punten. Ik hoop van dit aktieplan dat er aanzienlijk meer van terecht komt
dan van het andere voorstel met veel aktiepunten.
Mevrouw DIRKER: Bij het vaststellen van het volkshuisvestingsplan 1989 t/m
1992, hebben we als raad gekoppeld een concreet aktieplan, waarin planning,
middelen en organisatie aangegeven zouden zijn. Dat ligt nu voor ons en onze
fraktie kan instemmen met dit uitvoeringsaktieplan. Op een onderdeel willen
wij nog een opmerking maken. Dat betreft punt 21. De PvdA vraagt continue
aandacht voor de woonomgeving. We vinden dat met name dat stukje toch iets
onderbelicht is in het geheel. We vragen naar een meer planmatige meer be-
heersaanpak, waardoor tevens ook een betere toetsing in de praktijk plaats
kan vinden.
Misschien kan het opzetten van zelfbeheer in buurten door bewoners een
oplossing bieden.
De heer SMITS: In de beoordeling van dit aktieplan heeft de VVD-fraktie
gezocht naar de belangrijkste items, die voor de komende jaren op de rol
staan. Bij de bespreking van de algemene beschouwingen in het begin van de
avond zijn er al een aantal de revue gepasseerd. Ik noem u daarbij de sta-
tusverandering van het gemeentelijk woningbedrijf, de hoogbouwproblematiek
de ouderenhuisvesting, de huisvesting van de etnische minderheden. Die zaken
zijn al aan de orde geweest en daar is in het verleden al vaak de VVD-visie
over verkondigd. Ik denk dat ik dat niet hoef te herhalen op dit moment, dat
zijn bekende zaken.
Wij hebben gezocht in deze inventarisatie van aktiepunten of daar voldoende
aandacht aan is geschonken. Niet overal naar volle tevredenheid, maar het
merendeel is erin verwoord en daarmee zijn we dan tevreden.
In de commissie is nogal uitvoerig gediscussieerd over dit stuk. Ik moet u
zeggen dat de VVD daar een uitvoerige bijdrage heeft geleverd en die spitste