-68-
We hebben afgesproken door middel van een bestuursopdrachtdie vanuit deze
raad de commissie is aangevuld, om te komen tot. Maar dat betekent niet dat
je kunt zeggen, we trekken hier de streep en we hebben allemaal
voorstelletjes gehad.
Ik heb straks, als antwoord naar mevrouw v.d.Putte, gezegd, dat wij nog voor
1 maart als raad -dus dat betekent in februari- zullen moeten beslissen over
de zogenaamde Nijpels-gelden. Dat wil dus zeggen, dat in het rapport van
Berenschot heel de dienst in het streekgewest op de milieu-eisen met al die
knelpunten is getoetst. Dat betekent voor Bergen op Zoom dat wij weer in
personele zin mogen gaan uitbreiden, daarover heeft toetsing plaatsgevonden.
Maar ik wil het in algemene zin ook vertaald zien in een Bergse milieu
nota.
U kunt dus zeer zeker nog een aantal praktische voorstellen tegemoet zien.
Maar het zal duidelijk zijn, dat wij nadrukkelijk de prioriteit geven aan de
bestuursopdracht, die wij vorig jaar met zijn allen hebben vastgesteld.
Daarvan heb ik u gezegd, dat ik die inderdaad het liefst in het najaar naar
buiten had willen brengen, we zijn daar niet in geslaagd, omdat ik een
aantal landelijke ontwikkelingen goed vertaald wilde zien in deze nota.
De heer BOLSIUS: Voorzitter, het is dus correct wat ik zojuist zei. Wij
hadden ook commentaar op wat er tot op heden was en uit de woorden van de
wethouder blijkt, dat er inderdaad nog heel wat te wachten staat. Ons geduld
is wat dat betreft aan het opraken.
De heer BAKX, wethouder: GB/S, door middel van de woordvoerder, meneer van
Es, heb ik kennis genomen van het feit dat u aantekening vroeg bij het
onderdeel sub 714, u bedoelt daar waarschijnlijk het detoxificatiecentrum
van de Sosjale Joenit mee, als ik u goed begrepen heb.
De heer VAN ES: De financiering ervan, niet de subsidie als zodanig.
De heer BAKX, wethouder: Akkoord.
De heer van der Kallen over het amalgaam. Ik denk dat u toch de kern van
mijn antwoord goed hebt moeten begrijpen. Op landelijk niveau is nu de
beroepsgroep voor de tandartsen met het ministerie van verkeer en waterstaat
gekomen tot een convenant, waarin de afspraken worden vastgelegd. Waar dan
onmiddellijk op volgt een wet algemene maatregel van bestuur en deze wordt
dan centraal ingevoerd.
Tegelijkertijd is de techniek dan zo ver, wat ik u in eerste termijn zei,
dat men de opvang van amalgaam van 90% naar 100% kan opvoeren.
Dat betekent dat wij dan in Bergen op Zoom kunnen overgaan tot invoering
hiervan. Omdat we dan onmiddellijk de wettelijke maatregel hebben en dat we
dan niet per stad hoeven te verzinnen om een verordening of wat dan ook daar
op aan te passen. In de WVO komt het dan als zodanig terecht.
De heer V.D. KALLEN: Ik heb mijn verhaal gehouden met het amalgaam als
voorbeeld. In mijn verhaal zeg ik, wij wachten steeds op wat anderen doen.
De gemeente Bergen op Zoom heeft een aantal eigen bevoegdheden. Eén van die
bevoegdheden is, wij mogen zelf bepalen hoe wij onze riolering beschermen en
hoe onze rioolverordeningen in elkaar zitten. Waarom wachten wij op een
rioolverordeningsaanpassing als we die zelf al een jaar geleden hadden
kunnen doen?
De heer BAKX, wethouder: Nee, want een jaar geleden, en dat is toen ook
duidelijk gemaakt, was er nog geen enkele techniek om juist die stoffen bij
tandartsen op te vangen.
De heer V.D. KALLEN: Ik heb in mijn brief toen een voorbeeld gegeven van
-69-
Zweden en heb ik zelfs, in de discussie daarover, een bedrag genoemd van
tussen de 3.000,en 5.000,wat de apparatuur kostte, die in Zweden
al meer dan 3 jaar in gebruik was. Als u zegt, de apparatuur haalt er maar
90% uit. Ik vind 90% van het amalgaam uit het water, zodat het niet het slib
in een rioolzuiveringsinstallatie verontreinigt, al een heleboel. Maar daar
over kunnen meningen verschillen. De apparatuur voor 100%, daarin hebt u
gelijk. Maar de apparatuur was er, wij hebben de verordeningsbevoegdheid en
ik heb het als voorbeeld gegeven. Er zijn met betrekking tot rioolverorde
ningen, meer voorbeelden te noemen dat wij eigen maatregelen kunnen nemen,
als gemeentelijke overheid verordeningen kunnen opstellen, daarop bepaalde
strafmaatregelen kunnen stellen, respektievelijk andere middelen van
afdwingen. Wij hebben die bevoegdheden, waarom gebruiken we die niet?
Waarom gaan we, als we een ideetje hebben, altijd eerst wachten tot anderen
in Den Haag het uitmaken hoe het wel of niet mag. Wij zijn de raad van
Bergen op Zoom, u bent het college van Bergen op Zoom. Dat college en die
raad hebben gezamenlijk een aantal bevoegdheden.
Ik wil dat de gemeente van Bergen op Zoom die bevoegdheden gebruikt. Dan
beschermen wij het milieu in Bergen op Zoom. Wat er in Groningen gebeurt, is
prachtig, dat vind ik ook fantastisch, maar het is het belang van Bergen op
Zoom en het milieu van Bergen op Zoom waar ik hier voor zit. Dan zeg ik,
stel niet uit tot morgen, wat ge heden kunt doen.
De heer BAKX, wethouder: Dat is een heel leuk verhaal, meneer v. d. Kallen,
maar wij zijn geen eiland hier in Bergen op Zoom. Ik heb er toen ook op
aangedrongen dat wij, middels de VNG, graag een aantal stappen zouden willen
ondernemen, zodat landelijk de beroepsgroep ervan overtuigd is dat deze
maatregelen worden getroffen. Het is nu zover, de maatregelen worden nu
getroffen. Het wordt in een wettelijk kader gestopt en dat betekent dat, wat
dat betreft, het nu zo ver is dat wij het als gemeente kunnen invoeren. Wij
adden dat misschien in uw oordeel op een eerder tijdstip kunnen doen, maar
we moeten het ook zorgvuldig afwegen.
De heer V.D. KALLEN: Ja, maar dat eerder tijdstip geldt voor het amalgaam,
maar dat geldt ook voor de heren fotografen. Voor mij hoeft niet eerst met
de beroepsgroepen overlegd te worden of ze het wel leuk vinden enz.. Wij
hebben een bevoegdheid, laten we hem gebruiken.
De heer BAKX, wethouder: De heer van der Stoel sprak over dat storten met de
transportverevening. U zegt, eigenlijk is het toch wel vervelend voor mensen
die wat verder wonen om gratis te mogen storten. Het is straks wel zo, als
De Kragge 2 opengaat, dat er inderdaad een transportverevening gaat plaats
vinden voor alle gemeenten. Er wordt door een bepaalde formule bepaald wat
dat oplevert en wat dat gaat kosten. Helaas moet je dan ook constateren dat
dat voor Bergen op Zoom gewoon wat gaat kosten, omdat wij solidair willen
zijn met andere gemeenten, die op een verdere afstand liggen.
Ik kan mij voorstellen, als het streekgewest de lijn ook voor de toekomst
wil doortrekken voor het gratis storten, dat er iets voor die suggestie te
zeggen zou zijn. Dan zou daar ook een verevening moeten plaatsvinden.
sc oon ik me dan weer kan voorstellen dat het met die hoeveelheden bijna
niet meer te controleren is, maar op zich zit er natuurlijk iets in. Want nu
wi en wij ook solidair zijn als gemeente, dus omgekeerd zou dat ook moeten
kunnen.
De heer V.D. STOEL: Wat de wethouder nu allemaal begrepen heeft, weet ik
niet. Maar ik heb zeker niet willen bedoelen, dat als iemand uit Willemstad
met zijn busje komt, dat hij dan een tientje toekrijgt. Ik heb alleen maar
aan de orde willen stellen, als wij verevening toepassen op de transporten
m dit gewest voor iedere gemeente die komt storten, dat dan voor een burger