-68- We hebben afgesproken door middel van een bestuursopdrachtdie vanuit deze raad de commissie is aangevuld, om te komen tot. Maar dat betekent niet dat je kunt zeggen, we trekken hier de streep en we hebben allemaal voorstelletjes gehad. Ik heb straks, als antwoord naar mevrouw v.d.Putte, gezegd, dat wij nog voor 1 maart als raad -dus dat betekent in februari- zullen moeten beslissen over de zogenaamde Nijpels-gelden. Dat wil dus zeggen, dat in het rapport van Berenschot heel de dienst in het streekgewest op de milieu-eisen met al die knelpunten is getoetst. Dat betekent voor Bergen op Zoom dat wij weer in personele zin mogen gaan uitbreiden, daarover heeft toetsing plaatsgevonden. Maar ik wil het in algemene zin ook vertaald zien in een Bergse milieu nota. U kunt dus zeer zeker nog een aantal praktische voorstellen tegemoet zien. Maar het zal duidelijk zijn, dat wij nadrukkelijk de prioriteit geven aan de bestuursopdracht, die wij vorig jaar met zijn allen hebben vastgesteld. Daarvan heb ik u gezegd, dat ik die inderdaad het liefst in het najaar naar buiten had willen brengen, we zijn daar niet in geslaagd, omdat ik een aantal landelijke ontwikkelingen goed vertaald wilde zien in deze nota. De heer BOLSIUS: Voorzitter, het is dus correct wat ik zojuist zei. Wij hadden ook commentaar op wat er tot op heden was en uit de woorden van de wethouder blijkt, dat er inderdaad nog heel wat te wachten staat. Ons geduld is wat dat betreft aan het opraken. De heer BAKX, wethouder: GB/S, door middel van de woordvoerder, meneer van Es, heb ik kennis genomen van het feit dat u aantekening vroeg bij het onderdeel sub 714, u bedoelt daar waarschijnlijk het detoxificatiecentrum van de Sosjale Joenit mee, als ik u goed begrepen heb. De heer VAN ES: De financiering ervan, niet de subsidie als zodanig. De heer BAKX, wethouder: Akkoord. De heer van der Kallen over het amalgaam. Ik denk dat u toch de kern van mijn antwoord goed hebt moeten begrijpen. Op landelijk niveau is nu de beroepsgroep voor de tandartsen met het ministerie van verkeer en waterstaat gekomen tot een convenant, waarin de afspraken worden vastgelegd. Waar dan onmiddellijk op volgt een wet algemene maatregel van bestuur en deze wordt dan centraal ingevoerd. Tegelijkertijd is de techniek dan zo ver, wat ik u in eerste termijn zei, dat men de opvang van amalgaam van 90% naar 100% kan opvoeren. Dat betekent dat wij dan in Bergen op Zoom kunnen overgaan tot invoering hiervan. Omdat we dan onmiddellijk de wettelijke maatregel hebben en dat we dan niet per stad hoeven te verzinnen om een verordening of wat dan ook daar op aan te passen. In de WVO komt het dan als zodanig terecht. De heer V.D. KALLEN: Ik heb mijn verhaal gehouden met het amalgaam als voorbeeld. In mijn verhaal zeg ik, wij wachten steeds op wat anderen doen. De gemeente Bergen op Zoom heeft een aantal eigen bevoegdheden. Eén van die bevoegdheden is, wij mogen zelf bepalen hoe wij onze riolering beschermen en hoe onze rioolverordeningen in elkaar zitten. Waarom wachten wij op een rioolverordeningsaanpassing als we die zelf al een jaar geleden hadden kunnen doen? De heer BAKX, wethouder: Nee, want een jaar geleden, en dat is toen ook duidelijk gemaakt, was er nog geen enkele techniek om juist die stoffen bij tandartsen op te vangen. De heer V.D. KALLEN: Ik heb in mijn brief toen een voorbeeld gegeven van -69- Zweden en heb ik zelfs, in de discussie daarover, een bedrag genoemd van tussen de 3.000,en 5.000,wat de apparatuur kostte, die in Zweden al meer dan 3 jaar in gebruik was. Als u zegt, de apparatuur haalt er maar 90% uit. Ik vind 90% van het amalgaam uit het water, zodat het niet het slib in een rioolzuiveringsinstallatie verontreinigt, al een heleboel. Maar daar over kunnen meningen verschillen. De apparatuur voor 100%, daarin hebt u gelijk. Maar de apparatuur was er, wij hebben de verordeningsbevoegdheid en ik heb het als voorbeeld gegeven. Er zijn met betrekking tot rioolverorde ningen, meer voorbeelden te noemen dat wij eigen maatregelen kunnen nemen, als gemeentelijke overheid verordeningen kunnen opstellen, daarop bepaalde strafmaatregelen kunnen stellen, respektievelijk andere middelen van afdwingen. Wij hebben die bevoegdheden, waarom gebruiken we die niet? Waarom gaan we, als we een ideetje hebben, altijd eerst wachten tot anderen in Den Haag het uitmaken hoe het wel of niet mag. Wij zijn de raad van Bergen op Zoom, u bent het college van Bergen op Zoom. Dat college en die raad hebben gezamenlijk een aantal bevoegdheden. Ik wil dat de gemeente van Bergen op Zoom die bevoegdheden gebruikt. Dan beschermen wij het milieu in Bergen op Zoom. Wat er in Groningen gebeurt, is prachtig, dat vind ik ook fantastisch, maar het is het belang van Bergen op Zoom en het milieu van Bergen op Zoom waar ik hier voor zit. Dan zeg ik, stel niet uit tot morgen, wat ge heden kunt doen. De heer BAKX, wethouder: Dat is een heel leuk verhaal, meneer v. d. Kallen, maar wij zijn geen eiland hier in Bergen op Zoom. Ik heb er toen ook op aangedrongen dat wij, middels de VNG, graag een aantal stappen zouden willen ondernemen, zodat landelijk de beroepsgroep ervan overtuigd is dat deze maatregelen worden getroffen. Het is nu zover, de maatregelen worden nu getroffen. Het wordt in een wettelijk kader gestopt en dat betekent dat, wat dat betreft, het nu zo ver is dat wij het als gemeente kunnen invoeren. Wij adden dat misschien in uw oordeel op een eerder tijdstip kunnen doen, maar we moeten het ook zorgvuldig afwegen. De heer V.D. KALLEN: Ja, maar dat eerder tijdstip geldt voor het amalgaam, maar dat geldt ook voor de heren fotografen. Voor mij hoeft niet eerst met de beroepsgroepen overlegd te worden of ze het wel leuk vinden enz.. Wij hebben een bevoegdheid, laten we hem gebruiken. De heer BAKX, wethouder: De heer van der Stoel sprak over dat storten met de transportverevening. U zegt, eigenlijk is het toch wel vervelend voor mensen die wat verder wonen om gratis te mogen storten. Het is straks wel zo, als De Kragge 2 opengaat, dat er inderdaad een transportverevening gaat plaats vinden voor alle gemeenten. Er wordt door een bepaalde formule bepaald wat dat oplevert en wat dat gaat kosten. Helaas moet je dan ook constateren dat dat voor Bergen op Zoom gewoon wat gaat kosten, omdat wij solidair willen zijn met andere gemeenten, die op een verdere afstand liggen. Ik kan mij voorstellen, als het streekgewest de lijn ook voor de toekomst wil doortrekken voor het gratis storten, dat er iets voor die suggestie te zeggen zou zijn. Dan zou daar ook een verevening moeten plaatsvinden. sc oon ik me dan weer kan voorstellen dat het met die hoeveelheden bijna niet meer te controleren is, maar op zich zit er natuurlijk iets in. Want nu wi en wij ook solidair zijn als gemeente, dus omgekeerd zou dat ook moeten kunnen. De heer V.D. STOEL: Wat de wethouder nu allemaal begrepen heeft, weet ik niet. Maar ik heb zeker niet willen bedoelen, dat als iemand uit Willemstad met zijn busje komt, dat hij dan een tientje toekrijgt. Ik heb alleen maar aan de orde willen stellen, als wij verevening toepassen op de transporten m dit gewest voor iedere gemeente die komt storten, dat dan voor een burger

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 39