-56- Want ik vind dat ieder procentje het waard is om voor te knokken en dat ieder procentje voor een beter milieu en een betere samenleving in de toe komst het waard is om maatregelen te nemen. Laat staan 90%. Dan eindigt hij zijn verhaal, dat hij toch nog maar even wacht, want nu worden er landelijk allerlei onderzoeken gedaan enz.. Dan zeg ik, een maatregel, die wij met een beetje inzet een jaar geleden al hadden kunnen invoeren, waar nu nog in Amsterdam en Den Bosch klaarblijkelijk over gepraat wordt. Tussen haakjes, in Bergen op Zoom wordt er nu ook over gepraat, maar we wachten klaarblijke lijk nog even af wat ze daarginder allemaal te vertellen hebben. En dan zeg ik bij mezelf, het spijt me zeer, maar ik had toch van een zichzelf bewuste wethouder een volstrekt ander beleid verwacht. Dan de TGV. Ik denk dat we ons lokaal best scherp in onze stoelen mogen zetten, de handremmen aantrekken zo hard we kunnen en alle argumenten en overredingskracht naar voren proberen te brengen in Den Haag, om dit onzalige idee van -zoals mevrouw v.d. Putte het noemt- dat ijzeren gordijn zo door Bergen op Zoom. De heer V.D. WATER: Maar meneer van der Kallen, kan dit ook geen oplossing zijn van een groot gedeelte van het milieuprobleem? Neemt u dat niet in overweging mee? De heer V.D. KALLEN: Oplossingen van het milieuprobleem dienen op een andere weg gezocht te worden. Natuurlijk, de TGV zal betekenen dat er vermoedelijk minder gevlogen wordt en dat er minder luchtverontreiniging van vliegtuigen zal zijn. Maar de TGV betekent ook een verwoesting van een stuk ecocultuur. Toevallig was er vandaag een discussie op de radio, waarin geconstateerd werd dat het een jaar geleden is dat de laatste sporen van de otter in Nederland zijn gevonden. De heer V.D. WATER: Die hoeft de trein niet te pakken. De heer V.D. KALLEN: Nee, als je dan nagaat, waarom vinden we de otter niet meer? Dat komt omdat er steeds maar meer wegen zijn gekomen. En als er iets alles vermoordt wat er tracht over te steken, een enorme barrière vormt, dan is dat wel zo'n TGV, om van de geluisoverlast nog maar niet te praten. De heer RONNES,wethouderPakt u dan vliegtuigen? De heer V.D. KALLEN: Vliegtuigen? Dat is ook een probleem. Maar ik zal u dit zeggen, als het aan mij lag, mocht de Nederlander nog maar één keer per jaar op vakantie gaan met het vliegtuig en dan ben ik zelf een grof slachtoffer, maar het leven zij zo. Wij moeten minder mobiel worden. Die TGV is niet nodig als wij minder mobiel worden, of wij gaan eens met de boot op vakantie i.p.v. met het vliegtuig. Dat zou een enorme verbetering zijn. Toch nog even terugkomend op de duwvaart. Duwvaart in Nederland is b.v. op de Rijn maar 4 bakken, terwijl het in Duitsland 6 bakken mag zijn. Duwvaart in het algemeen, maakt het een stuk moeilijker manoeuvreren dan schepen. Schepen zijn sowieso al geweldige mastodonten. Dat zijn inderdaad voort razende treinen, die nauwelijks tot stilstand komen. Maar het probleem bij duwvaart is dat ze vrijwel niet stuurbaar zijn. Dat is verschrikkelijk moeilijk. Als men dan praat over een vluchthaven, prachtig, maar ik zie een vluchthaven voor Bergen op Zoom als iets prachtigs, als rijkswaterstaat het wil aanleggen, want... De heer V.D. WATER: Ik heb niet gezegd duwvaart, ik heb scheepvaart gezegd en dat is denk ik een heel duidelijk verschil. De heer V.D. KALLEN: Ja scheepvaart, ik schakel makkelijk over, want u hebt -57- wel degelijk het woord vluchthaven in uw mond genomen. Maar juist die duwvaart moeten wij niet op het Schelde-Rijnkanaal propageren, want er worden over het Schelde-Rijnkanaal een heleboel zaken vervoerd, waaronder zeer kwalijke stoffen als er eens een keer wat fout zou gaan. Bij meer dan 60% van de ongevallen op de Rijn is de duwvaart betrokken. De VOORZITTER: Meneer van der Kallen, mag ik u even vragen, ook om de dis cussie enigszins te geleiden, hebben we het dan over de vierbaksduwvaart of over de eenbaksduwvaart? De heer V.D. KALLEN: Voor mij is iedere vorm van duwvaart gevaarlijker dan normale scheepvaart. De heer V.D. WATER: Voorzitter, ik denk dat we het er over eens zijn dat iedere vorm van vervoer gevaar inhoudt. De VOORZITTER: Als we het over de gevarenrisicos op de Schelde-Rijnverbin- ding hebben en het gaan om eenbaksduwvaart, is dat een heel ander verhaal dan de zes- en vierbaksduwvaart, zoals die zich op de Rijn manifesteren. We moeten in de vorming van een oordeel dan definiëren waar we het precies over hebben, in dit geval dus over eenbaksduwvaart. Ik wil op uw woord aannemen dat het manoeuvreren met duwbakken in het algemeen ingewikkelder is dan met gewone schepen. Maar op zichzelf is het natuurlijk toch een reuze verschil of we met vier-, zes- of eenbaksduwvaart te maken hebben. En dat is waar ik even uw aandacht voor wilde vragen. De heer V.D. KALLEN; Ik denk dat mijn standpunt duidelijk is, ik acht iedere vorm van duwvaart gevaarlijker dan een heleboel alternatieve transport methoden. Ik acht ze op grond van het gevaar ook milieugevaarlijker, want een ongeluk van zo'n duwbak met een schip, wat weet ik wat voor gassen of chemicaliën vervoert, kan wel degelijk voor Bergen op Zoom en de regio forse gevolgen hebben. Ik wil dan ook op generlei wijze, laat staan op kosten van de gemeente Bergen op Zoom, dit soort transportmogelijkheden aantrekkelijker maken op het Schelde-RijnkanaalDus ik ben ook zeker niet voor de vlucht haven, die de heer van de Water voorstelt. Dat was het, voorzitter. De VOORZITTER: Dank u wel. Meneer van Es, ik ben u nog een antwoord schuldig op de vraag die u gesteld heeft, of het niet te overwegen zou zijn om de sluitingstijd van de horeca in de weekends weer terug te brengen naar 2 uur. Op dit moment is na het onderzoek gebleken, dat de vrije sluitingstijd op zichzelf een aantal voordelen met zich heeft gebracht. Op dit moment is het aan de andere kant zo, dat de lokatie van sommige horecagelegenheden teveel in een woonbuurt aan de ene kant en met een capaciteit die te groot is voor de draagkracht van de woonbuurt aan de andere kant -en ik denk dan, en u begrijpt dat allemaal, met name aan de horecavestiging aan de Kerkstraat dat die in het weekend en in de latere avonduren daar een aantal problemen op zich levert. In de eerste termijn heb ik over de vrijheid, die met name jongeren zich daar menen te moeten kunnen permitteren, gesproken, die natuurlijk indruist tegen de vrijheid van anderen. De vraag is op een gegeven moment, of je in plaats van een algemene maatregel daar niet een specifieke maatregel moet treffen, dat de daar geboden vrijheid, ook uit het oogpunt van goed gast heerschap, te groot is. En dat je daar met maatregelen moet komen, die die vrijheid weer wat gaan terugdringen. Een andere vraag is of je dat dan in het algemeen moet doen. Want op zichzelf is het voordeel van niet een geweldige drukte overal, die zich met name manifesteerde gedurende ongeveer anderhalf uur na formele sluitingstijd

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 33