-40- omdat ook deze raad daarin een standpunt dient in te nemen. Allerlei pro- jekten, waar overigens deze gemeente al een aantal jaren aan bezig is, kunnen daar ook in plaatsvinden, ook de situatie m.b.t. de categorieën, waar leg je je prioriteiten, sporen denk ik ook met de nota die we een aantal jaren geleden hebben vastgesteld. Ten aanzien van de volkshuisvesting. Het CDA en de VVD gaan nog eens nadrukkelijk in op de sociale stratificatie en de toekomst van de woningbouw. Ik denk dat we in het kader van het VOP de lijnen voor de komende jaren met de woningbouw hebben vastgelegd. We zullen bouwen in alle categorieën. De VVD heeft nadrukkelijk betoogd om voorrang te verlenen aan de niet gesub sidieerde sektor, de koopsektor met name. In het VOP, en zo nemen we het ook in het woningbouwprogramma op, zullen alle sektoren worden opgenomen, zij het dat we het wat meer in de koopsektor willen, om inderdaad het economisch draagvlak te versterken. Dat betekent ook dat het programma voor het jaar '90, zoals dat nu is vast gesteld onlangs door de provincie, zich op een niveau van 350 woningen bevindt. Anderzijds moeten we ook constateren dat de contingenten in de loop der jaren achteruit zullen gaan. Gelukkig heb ik kunnen constateren dat in het regeerakkoord vanaf 1991 5.000 extra contingenten zullen worden opgenomen. Hoe de verdeling zal zijn, in welke categorieën en of het alleen maar voor de verbetering geldt, weet ik niet. Maar ongetwijfeld zal daar voor de toekomst nog duidelijkheid over verschaft worden. Ook gaat bijna iedere fraktie nog eens nadrukkelijk in op de hoogbouw en de status van het woningbedrijf. Ik denk dat wij voor beide u nog voor 21 maart kunnen bedienen van voorstellen, waarin wij datgene hebben afgesproken wat wij een aantal maanden geleden hebben vastgesteld. Ik denk dat dan het moment is om de plannen te beoordelen, hoe u tegen voorstellen van dit college aankijkt. Men is achter de schermen druk bezig met werken om beide plannen op tijd gereed te krijgen. Daar waar de CDA-fraktie spreekt van, eigenlijk is er nog geen sfeer tussen gemeente en corporaties, moet ik dat toch tegenspreken. We hebben gewoon een zakelijke overeenkomst m.b.t. allerlei overlegstrukturen. Die gaan uitstekend. Dat er geen sfeer zou zijn. Ja, waar je mekaar soms niet kunt vinden en waar je mekaar wel kunt vinden, of we dat als sfeer kunnen omschrijven, weet ik niet. Dit legt toch, dacht ik, goed vast. We komen regelmatig bij elkaar. De heer MULLER: Het feit dat u regelmatig bij elkaar komt met de corporaties is niet bepalend voor de uitkomsten die er zijn. Wij hebben in deze afgelopen raadsperiode nog geen enkele uitkomst gezien van besprekingen die u met de corporaties heeft gehad. De heer BAKX, wethouder: Dan heeft u slecht opgelet, want juist met de vaststelling van het VOP hebben wij uitermate intensief met de corporaties overlegd, zodat het een gedragen stuk kon zijn, waar ook de corporaties achter zouden kunnen staan. Dat is, denk ik, het voorbeeld en daar ligt het beleid. Ten aanzien van de volkshuisvesting het volgende. De VVD heeft nog eens nadrukkelijk gepleit voor de ouderenhuisvesting met name in de Plejadenlaan, de relatie naar de stichting De Warande. Ik heb u al eerder verteld dat de stichting De Warande zelf heeft gemeend daar geen overname meer voor te staan. Dat wil niet zeggen dat ze ons niet meer adviseren in allerlei zaken m.b.t. de ontwikkelingen daar. Ze zijn ook in de werkgroep opgenomen om ons van ideeën te voorzien,hoe we dadelijk de zaken m.b.t. de ouderenhuisvesting -41- daar kunnen oppikken. 066 zegt in feite: van de laatste jaren m.b.t. het hele volkshuisvestings plan hebben we nu pas het resultaat gezien, althans het beleidsvoornemen. Maar nu komt het op resultaten aan, dadelijk daar waar het gaat om toewij zingsbeleid en dat soort zaken. U vindt vanavond een uitwerking van het VOP, waarin alle concrete zaken op een rijtje worden gesteld. Het toewijzings beleid staat daar als prioriteit nr. 1 genoemd. Als dat meezit, zal dat ook binnenkort tot een voorstel aan uw raad leiden, zodat dat inderdaad een van de eerste aktiepunten is die nader geconcretiseerd wordt. Ten aanzien van het milieu. De CDA-fraktie gaat nadrukkelijk in op het gescheiden inzamelen. We hebben al eerder gesproken d.m.v. een voorstel vanuit het streekgewest om te willen komen tot gescheiden inzameling. U weet dat daar zeker op provinciaal maar ook landelijk niveau nadrukkelijk over wordt gestoeid. Ik heb u ook al eerder toegezegd dat, willen wij deze ontwikkelingen volgen, de organisatie in de gemeente daarop aangepast dient te worden. We zullen daar nadrukkelijk met elkaar moeten kijken wat voor systeem je daar dan op loslaat, maar er wordt nu al gekeken naar hoe we dat zullen gaan oppakken. Ook is door het CDA gesproken over probleemstoffen, de KCA's, u spreekt over bewaarboxen, de zgn. milieuboxen. Daar het volgende over. Er is een rapportage op dit moment aangereikt aan het college, wat de dienst ook intern vertaald heeft. Het is een nota probleemstoffen, waarbij de evaluatie van de probleemstoffen van de afgelopen 2 jaar is verwoord. De rapportage van Touw, zoals hij wordt genoemd. Daar worden een aantal aanbevelingen in gedaan, waarover ook deze raad zich dient uit te spreken, omdat we een tweetal jaren geleden begonnen waren met de experimenten. We zullen daar nadrukkelijk ingaan op de ontwikkeling van de chemokar, de probleemstoffen ophalen bij het vaste depot, en we kunnen daar verder ingaan op de milieuboxen. Daar zal, en daar wil ik de raad wel voor waarschuwen, natuurlijk wel een financieel kaartje aan zitten, wat, zoals wij hier eerder hebben afgesproken, kostendekkend doorberekend dient te worden. Dus tariefsverhoging in het kader van de af valstoffenheffing moeten we niet uitsluiten. Een voorbeeld. De milieubox gaat dan ongeveer 20,tot 25,per aansluiting kosten, dat dient dan toch ook financieel vertaald te worden. Maar ook zo'n voorstel zult u aangereikt krijgen. Een specifieke vraag van de CDA-fraktie betreffende Kragge 2. De aanbieding van particulieren, kan dat nog gratis gebeuren? Ik heb dat even na laten trekken. Men gaat er vooralsnog vanuit dat het beleid van Bergen op Zoom gevolgd wordt. Dus zodra Kragge 2 opengaat, kunnen daar particulieren terecht om gratis te storten. Maar ik zeg er onmiddellijk achteraan -en dat waren ook de woorden van het streekgewest- dat men voor de toekomst niet uitsluit dat men daar ook voor moet gaan betalen. Vooralsnog wil men aansluiten bij het beleid zoals de gemeente Bergen op Zoom dat voorstaat. De VVD gaat op milieugebied nadrukkelijk in op datgene wat in de milieunota, die wij vorig jaar hebben gekregen m.b.t. personele inzet en beleid, staat betreffende de evaluatie. Wij hebben intern al eerder opdracht gegeven om in het najaar te komen met een Bergs milieuplan, een beleidsplan. Daarin is inderdaad wat oponthoud ontstaan, omdat wij vinden dat daar de uitgangspunten, zoals neergelegd nu in het nationaal milieubeleidsplan plus, ook vertaald dienen te worden naar de Bergen op Zoomse situatie. Dat vereist toch nogal een behoorlijke aanpak. Op dit moment is het concept gereed. Het betekent dat hij nog aan het college voorgelegd moet worden. Dat betekent dat hij ook eerdaags uw raad zal bereiken. Het is een zeer uitgebreide studie geworden, waarin uitgangs punten opgelegd vanuit het nationaal milieubeleidsplan, vertaald zullen worden, dus inhoudelijk kan ik daar verder niet op ingaan. Maar met nog enige ruimte van uw kant wordt hij aangeboden.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 25