-8-
Als dan, zoals steeds wordt aangehaald en met name door de heer Dekkers in
de commissie APPZ, de datum van 1 januari 1993 van cruciaal belang wordt
gezien -en laat ik duidelijk zijn, ook D'66 ziet absoluut de noodzaak in van
herhuisvesting, maar wij zijn wel zo reëel dat ook in dit geval het gezegde
zeker opgaat "beter 10 minuten later thuis dan gewond in het ziekenhuis" als
variatie- dan had het college direkt met een volledig plan moeten komen mèt
alternatieven.
Ik bedoel hiermee:
1. De mogelijkheid onderzoeken lokatie Westersingel, maar dan eventueel
zonder villa, zowel in het licht van fase 1, gedeeltelijke concentratie
en fase 2, te komen tot een volledige concentratievariant; en
2. een studie naar mogelijke andere lokaties.
Alsdan is het aan de raad mogelijk om op basis van voor ieder weloverwogen
politieke en beleidsmatige afwegingen een keuze te maken.
Er moeten mij nog een paar dingen van het hart.
Met verbazing heb ik tijdens de commissie APPZ geluisterd naar het vurige
betoog van de heer Dekkers. In Brabants Nieuwsblad, de volgende dag, stond
terecht: "Onomwonden sprak de heer Dekkers zijn voorkeur uit voor de Zwarte-
weg". Derhalve mijn eerste vraag.
De uitspraken die de heer Dekkers deed, was dat het collegestandpunt, zijn
standpunt of het CDA-standpunt? Dit laatste mede gezien het feit dat tege
lijkertijd de heer Stuart, eveneens wethouder CDA, een veel genuanceerder
standpunt innam. Vervolgens, tijdens deze commissievergadering is zowel door
mevrouw Veraart als door mij een aantal vragen gesteld ten aanzien van de
zogenaamde vingeroefeningen van de architekt.
Onze vraag. Door wie is de opdracht tot die vingeroefeningen gegeven en
waarom op dit tijdstip?
Is het uitgangspunt, te komen tot een volledige concentratievariant, tot één
der belangrijkste uitgangspunten verheven? Zo ja, wanneer is daartoe be
slist?
Als het college en de raad toch zonder voorstudie kiezen voor een andere
lokatie, is er dan nagedacht over het feit dat er een gatenkaas in het toch
al zeer kwetsbare westelijk stadsdeel ontstaat? We denken aan leegstand hoek
Burg. Stulemeijerlaan, leegstand van de Westersingel en leegstand van de
Kortemeestraat
Bovendien blijkt -en dat is reeds in de commissie APPZ aangegeven- dat de
belastingdienst weggaat uit de SteenbergsestraatEn het onlangs gepubli
ceerde artikel in Brabants Nieuwsblad bevestigde dat nogmaals. Heeft men
reeds de moeite genomen, om te kijken of ook deze gebouwen in het totale te
bestuderen projekt meegenomen kunnen worden in het licht van de volledig
geconcentreerde gemeentelijke dienst? Zo niet, dan wordt dus de gatenkaas
nog groter.
Of heeft misschien de POMA reeds mogelijkheden daartoe onderzocht? Tenslotte
waren zij ook bezig met de gebouwen van de belastingdienst aan de
Zuivelstraat.
Wat denkt men te doen met het noodbestuurscentrum? Ik neem aan, dat bij
verhuizing naar de Zwarteweg ook dit verplaatst moet worden. Derhalve zult u
zich al zeker gerealiseerd hebben wat dat voor kosten met zich meebrengt.
Wat denk u van de leegstand die ontstaat bij een volledige concentratie
variant aan de Zwarteweg over de leegstand bij de Kortemeestraat? De Korte
meestraat is ook een inloopadres voor bezoek aan 't Vierkantje.
Heeft u reeds een visie daarover? En zo ja, waarom nu dan nog 1 miljoen
gevraagd voor aanpassing, als de heer Dekkers aangeeft in de commissie dat
alles zo snel mogelijk naar de Zwarteweg zou moeten?
Kan de wethouder ons een indikatie geven van de grootte van de kavel Zwarte
weg? Er zijn daar nog uitbreidingsmogelijkheden, gezien de mogelijke her
indeling van de Brabantse gemeenten. Er is zelfs sprake van annexatie van
Halsteren. En als ik dan naar de lokatie kijk, ligt de singel wel ongeloof-
-9-
lijk centraal.
Tenslotte. De fraktie van D'66 wenst dat het college onder ambtenaren een
enquête houdt, omdat wij van mening zijn dat de lokatiekeuze mede afhanke
lijk is van de voorkeur, zoals die door de mensen, die daar 40 uur per week
moeten werken, zal worden uitgesproken.
Voorzitter, betreffende het voorstel van het CDA, delen wij u mee -maar dat
mag gezien het voorgaande betoog duidelijk zijn- dat wij dit niet zullen
ondersteunen, daar wij een meervoudig onderzoek vragen, met, zonder, en
eventueel Zwarteweg.
De heer VAN DER KALLEN: Het doet mij een genoegen dat er op zijn minst één
partij is in deze raad die regelmatig naar de BSD luistert. Want met name de
Westersingel in het kader zetten van: na een mogelijke fusie met Halsteren
ligt dat heel centraal, dat is een BSD-geluid, wat ik toch op prijs stel'
dat ook van D'66 te horen. Want zie hier, het zijn echte democraten, zij
luisteren ook.
Het denken over de lokatiekeuze heeft bij de BSD een zekere evolutie doorge
maakt. In juni 1989 zei ik en ik citeer: "De BSD kiest voor de Westersingel
niet omdat we die lokatie zoveel beter zouden vinden, maar omdat wij de top
lokatie Zwarteweg gaarne overlaten aan mogelijke ondernemers, die op zoek
zijn naar een eventuele kantoorlokatie"
Tevens zei ik inzake de villa en ik citeer: "De villa slopen, liever niet,
maar als het moet, acht ik dat acceptabel". Ook heb ik in juni 1989 mijn
zorgen geuit inzake de financiële risico's, verbonden aan de bouw van een
nieuw stadskantoor en ik citeer wederom: "Waar er ook voor onze ambtenaren
gebouwd zal worden, ik heb mijn angsten dat de nu te reserveren gelden wel
eens onvoldoende kunnen blijken te zijn".
De feiten waarop de politiek en in ieder geval de BSD haar conclusies trekt,
veranderen soms. De kennis en inzichten veranderen daardoor mee. De interim
rapportage gaf een breder inzicht in de financiën met betrekking tot de
lokatiekeuze Westersingel en daar was de BSD, als partij die zuinig om wenst
te gaan met de onvrijwillige bijdragen van onze burgers aan de kosten van
het overheidsapparaat, niet blij mee. De financiële consequenties waren voor
ons een belangrijk motief om van mening inzake de lokatiekeuze te
veranderen.
Tevens lag daar het standpunt van de commissie Oude Stad, die stelde dat de
villa behouden moest blijven. Een standpunt dat ook binnen de BSD meer aan
hang bleek te hebben dan ik in juni 1989 nog bevroedde. In maart van dit
jaar was de BSD als groepering reeds van mening dat het behoud van de villa
centraal moest komen te staan.
Tevens is daarbij gekomen de reeds herhaaldelijk verkondigde mening van de
PvdA-minister van VROM, dat met name de overheden zich bij vestigingsloka-
ties van hun diensten of bedrijven zich dienen te richten op ook voor het
openbaar vervoer in brede zin goed bereikbare lokaties.
De toplokatie Zwarteweg, die voor de BSD op die grond in juni 1989 nog te
goed was om door de overheid in gebruik te worden genomen, kwam, mede door
dit ministeriële standpunt, voor een gezagsgetrouwe partij die waarde hecht
aan regeringsstandpunten en streefdoelen, zeker als zij op milieugebied een
zekere voorbeeldfunktie hebben, nadrukkelijk weer in beeld.
Nu iets over de democratie. In maart j.l. wees ik het voorbereidingskrediet
af, maar ik pleitte ook voor een vergelijking tussen de Zwarteweg^ en de
Westersingel. Ter illustratie, en ik citeer uit die vergadering: 'Ik ben
voornemens tegen dit voorstel te stemmen. Als werkelijk dit krediet uitge
trokken zou worden om een vergelijking te maken met een totale financiële
onderbouwing van de Zwarteweg met de Westersingel, dan zou ik wel akkoord
gaan met dit voorstel". Ik was helaas een democratische roepende m de
woestijn. Nu hier en in de commissies kreunen en steunen de voorstanders van
de Westersingel dat een reële vergelijking tussen de Zwarteweg en de Wester-