-6-
onder meer betrekking hebbend op het aantrekken van nieuwe bedrijven. Dat is
dus niet meer nodig. Plein 13 is nagenoeg vol en als dit punt wordt aange
past, zal de Zwarteweg lager scoren dan de Vestersingel
In het voorliggende raadsstuk wordt voorgesteld, ik citeer:
"De voornaamste daarbij gestelde randvoorwaarden staan uitvoerig vermeld in
het prae-advies van het op 29 maart 1990 onder nr. BD-Bez/22 genomen
besluit". Einde citaat en ik citeer verder onder c., laatste zin:
"Een verdere concentratie van gemeentelijke diensten mag niet onmogelijk
gemaakt worden". Einde van dit citaat.
Afgezien van het feit dat in het raadsstuk van 29 maart uitsluitend een
besluit werd genomen ten aanzien van een krediet, en de stedebouwkundige
randvoorwaarden alleen voor kennisgeving werden aangenomen, is ook uw
conclusie, dat het niet mogelijk lijkt om aan de Westersingel een stads
kantoor te realiseren, onjuist.
1. De hoeveelheid te verwerven grond is gering en moet in redelijk overleg
tegen een verantwoorde prijs kunnen worden verworven.
2. De parkeerplaatseneis houdt geen rekening met de huidige in gebruik zijn
de plaatsen die in principe zouden moeten vrijkomen, èn het feit dat de
bezettingsgraad van het Mineurplein overdag op doordeweekse dagen, mini
maal te noemen is.
3. Een half miljoen overschrijding is, gezien het feit dat de raming van het
investeringsbedrag meer dan een jaar geleden werd vastgesteld, toe te
rekenen aan de algemene stijging van de bouwkosten. Bovendien leidt een
investeringsverhoging tegen de huidige rentetarieven slechts tot een uit
zetting van de begroting van 40.000,-/ 45.000,-. Voorwaar geen bedrag
om een zwaarwegende invloed op je besluitvorming te laten uitoefenen.
4. Een verdere concentratie, die overigens voor GB/S geen absolute noodzaak
is vooral gezien tegen de waarschijnlijk zeer beperkte mogelijkheden de
huidige zogenaamde nieuwbouw af te stoten, behoort aan de Westersingel
niet tot de mogelijkheden. Hierbij denken wij aan de reële mogelijkheid
de gebouwen van de belastingdienst aan de Steenbergsestraat te verwerven.
Waarschijnlijk een goedkopere oplossing dan volledige concentratie in
nieuwbouw.
Wij verzoeken deze raad de volgende argumenten in overweging te nemen.
De enige andere reële lokatie op dit ogenblik lijkt de Zwarteweg te zijn.
Hierbij zijn de volgende kanttekeningen te maken.
Is er voldoende ruimte om volledige concentratie te verwezenlijken, of
moeten we de tennisvereniging verzoeken te verhuizen en tegen welke prijs
kunnen we dan de gronden verwerven?
De nabij gelegen spoorweg kan uitgebreide geluidwerende voorzieningen
noodzakelijk maken. Bovendien vindt een regelmatig vervoer van gevaarlijke
stoffen over deze lijn plaats. Verder lijkt de stedebouwkundige aanwas (zo
noem ik het maar) die daar ontstaat, eigenlijk meer op een bedrijfsterrein
waar kantoren geplaatst worden, dan op een stedebouwkundige voorziening die
in een aantal eisen voorziet. Ik denk dat het ook ontzettend belangrijk is
-en daar wordt de laatste tijd veel over geschreven- om stil te staan bij
het "sick building" syndroom, waarbij grote eisen gesteld moeten worden aan
de omgeving waarin men moet werken. Dat is van groot belang en daarom is de
Westersingel de juiste keuze. De aanwezigheid van een station is geen
noodzaak voor een stadskantoor. Als de hogere overheden dat willen, wil dat
niet zeggen dat een gemeentelijk stadskantoor ook aan een spoorlijn dient te
komen.
- Als de Westersingel wordt afgewezen, dan zal de beoordeling van de
haalbaarheid van de Zwarteweg tot een niet acceptabele vertraging moeten
leiden, als deze raad de door een aantal leden gewenste concentratie wil
nastreven. Immers de eventuele verwerving van grond èn de noodzaak de
opbrengst van de "oude" nieuwbouw te kennen alvorens een zinvol besluit
genomen kan worden, zal tijd vergen.
-7-
De concentratievariant, die gezien de loopafstand van het oude stadhuis
naar de Westersingel geen grote prioriteit behoeft te hebben, zal indien
toch gewenst op de Westersingel/Steenbergsestraat best eens goedkoper kunnen
uitvallen.
We hopen van harte dat de eerder genoemde frakties op de dwalingen hunner
wegen zullen terugkeren en dat we kunnen blijven spreken van het CDA, de VVD
en de BSD.
En op de vraag, of wij het zinvol achten de werkzaamheden om te komen tot de
bouw van een stadskantoor aan de Westersingel voort te zetten, kunnen wij
slechts hartgrondig JA antwoorden, met de aanvulling dat het best vlotter en
wat enthousiaster zou kunnen.
Ik wil u nu de motie aanbieden, die ondertekend is door de fraktie van GB/S
en mevrouw Demmers van D'66.
De VOORZITTER: Dames en heren, de motie heeft de volgende inhoud:
De raad van de gemeente Bergen op Zoom, in vergadering bijeen op 29 augustus
1990, spreekt als haar mening uit, dat er een verder onderzoek gepleegd
dient te worden naar de haalbaarheid van het realiseren van een stadskantoor
op de lokatie Westersingel. Hierbij zal het behoud van de villa voorop
moeten staan, een stedebouwkundig architektonisch verantwoord ontwerp moeten
worden gemaakt, dat niet beperkt mag worden door de oorspronkelijke voorge
stelde randvoorwaarde, dat het te realiseren gebouw op zich op dit ogenblik
in gemeentelijk eigendom bevindende grond moet worden verwezenlijkt.
Bij het ontwerp mag, waar noodzakelijk, worden uitgegaan van een redelijke
overschrijding van de huidige eigendomsgrenzen.
De motie is ondertekend door alle leden van de fraktie van GB/S en mevrouw
Demmers, begrijp ik? Ik ken uw handtekening nog niet, ziet u.
Mevrouw DEMMERS: Dat zal nog wel komen, voorzitter.
De VOORZitter: Juist, dan zal ik hem nu in het geheugen opslaan.
De motie is in voldoende mate ondertekend en maakt deel uit van uw beraad
slagingen.
Mevrouw DEMMERS: De vorige raad heeft de lokatiekeuze op democratische wijze
vastgesteld. Een democratische keuze dient gerespekteerd te worden en ik
ondersteun daarbij het betoog van de heer van de Water.
Wat is nu echter de realiteit? Nu blijkt dat op basis van de randvoorwaar
den, zoals dat voorgelegd is aan één architekt, de heer Leesberg, er een
eerste opzet gepresenteerd wordt die niet direkt acceptabel is, ziet men
direkt de kans schoon om af te wijken van de eerder genomen beslissing. Die
weliswaar democratisch genomen was, maar waar men, voordat de uitvoering op
gang kwam, eigenlijk voor ons gevoel gered werd door de verkiezingengong.
Voorzitter, als de lokatie vaststaat, en men probeert op basis van een
aantal uitgangspunten een invulling daaraan te geven, en het blijkt op basis
van die uitgangspunten niet haalbaar, dan ga je eerst kritisch naar die
punten kijken. Of zo, op een andere wijze, met aanvulling van die kennis die
men bij de eerste studie heeft opgedaan, tot een plan te geraken valt.
Weglopen van een lokatie, vastgesteld in de raad, omdat één architekt, die
bovendien ook de architekt is van het politiebureau op de lokatie Zwarteweg,
niet tot een oplossing komt op de lokatie Westersingel, getuigt van onzorg
vuldig beleid.
Uit het voor ons liggende raadsvoorstel blijkt dat het college het
initiatief nu aan de raad overlaat. Een zwaktebod. En ik moet helaas consta
teren, een van de slechtste raadsvoorstellen die wij de afgelopen jaren
onder ogen hebben gekregen.