-6- onder meer betrekking hebbend op het aantrekken van nieuwe bedrijven. Dat is dus niet meer nodig. Plein 13 is nagenoeg vol en als dit punt wordt aange past, zal de Zwarteweg lager scoren dan de Vestersingel In het voorliggende raadsstuk wordt voorgesteld, ik citeer: "De voornaamste daarbij gestelde randvoorwaarden staan uitvoerig vermeld in het prae-advies van het op 29 maart 1990 onder nr. BD-Bez/22 genomen besluit". Einde citaat en ik citeer verder onder c., laatste zin: "Een verdere concentratie van gemeentelijke diensten mag niet onmogelijk gemaakt worden". Einde van dit citaat. Afgezien van het feit dat in het raadsstuk van 29 maart uitsluitend een besluit werd genomen ten aanzien van een krediet, en de stedebouwkundige randvoorwaarden alleen voor kennisgeving werden aangenomen, is ook uw conclusie, dat het niet mogelijk lijkt om aan de Westersingel een stads kantoor te realiseren, onjuist. 1. De hoeveelheid te verwerven grond is gering en moet in redelijk overleg tegen een verantwoorde prijs kunnen worden verworven. 2. De parkeerplaatseneis houdt geen rekening met de huidige in gebruik zijn de plaatsen die in principe zouden moeten vrijkomen, èn het feit dat de bezettingsgraad van het Mineurplein overdag op doordeweekse dagen, mini maal te noemen is. 3. Een half miljoen overschrijding is, gezien het feit dat de raming van het investeringsbedrag meer dan een jaar geleden werd vastgesteld, toe te rekenen aan de algemene stijging van de bouwkosten. Bovendien leidt een investeringsverhoging tegen de huidige rentetarieven slechts tot een uit zetting van de begroting van 40.000,-/ 45.000,-. Voorwaar geen bedrag om een zwaarwegende invloed op je besluitvorming te laten uitoefenen. 4. Een verdere concentratie, die overigens voor GB/S geen absolute noodzaak is vooral gezien tegen de waarschijnlijk zeer beperkte mogelijkheden de huidige zogenaamde nieuwbouw af te stoten, behoort aan de Westersingel niet tot de mogelijkheden. Hierbij denken wij aan de reële mogelijkheid de gebouwen van de belastingdienst aan de Steenbergsestraat te verwerven. Waarschijnlijk een goedkopere oplossing dan volledige concentratie in nieuwbouw. Wij verzoeken deze raad de volgende argumenten in overweging te nemen. De enige andere reële lokatie op dit ogenblik lijkt de Zwarteweg te zijn. Hierbij zijn de volgende kanttekeningen te maken. Is er voldoende ruimte om volledige concentratie te verwezenlijken, of moeten we de tennisvereniging verzoeken te verhuizen en tegen welke prijs kunnen we dan de gronden verwerven? De nabij gelegen spoorweg kan uitgebreide geluidwerende voorzieningen noodzakelijk maken. Bovendien vindt een regelmatig vervoer van gevaarlijke stoffen over deze lijn plaats. Verder lijkt de stedebouwkundige aanwas (zo noem ik het maar) die daar ontstaat, eigenlijk meer op een bedrijfsterrein waar kantoren geplaatst worden, dan op een stedebouwkundige voorziening die in een aantal eisen voorziet. Ik denk dat het ook ontzettend belangrijk is -en daar wordt de laatste tijd veel over geschreven- om stil te staan bij het "sick building" syndroom, waarbij grote eisen gesteld moeten worden aan de omgeving waarin men moet werken. Dat is van groot belang en daarom is de Westersingel de juiste keuze. De aanwezigheid van een station is geen noodzaak voor een stadskantoor. Als de hogere overheden dat willen, wil dat niet zeggen dat een gemeentelijk stadskantoor ook aan een spoorlijn dient te komen. - Als de Westersingel wordt afgewezen, dan zal de beoordeling van de haalbaarheid van de Zwarteweg tot een niet acceptabele vertraging moeten leiden, als deze raad de door een aantal leden gewenste concentratie wil nastreven. Immers de eventuele verwerving van grond èn de noodzaak de opbrengst van de "oude" nieuwbouw te kennen alvorens een zinvol besluit genomen kan worden, zal tijd vergen. -7- De concentratievariant, die gezien de loopafstand van het oude stadhuis naar de Westersingel geen grote prioriteit behoeft te hebben, zal indien toch gewenst op de Westersingel/Steenbergsestraat best eens goedkoper kunnen uitvallen. We hopen van harte dat de eerder genoemde frakties op de dwalingen hunner wegen zullen terugkeren en dat we kunnen blijven spreken van het CDA, de VVD en de BSD. En op de vraag, of wij het zinvol achten de werkzaamheden om te komen tot de bouw van een stadskantoor aan de Westersingel voort te zetten, kunnen wij slechts hartgrondig JA antwoorden, met de aanvulling dat het best vlotter en wat enthousiaster zou kunnen. Ik wil u nu de motie aanbieden, die ondertekend is door de fraktie van GB/S en mevrouw Demmers van D'66. De VOORZITTER: Dames en heren, de motie heeft de volgende inhoud: De raad van de gemeente Bergen op Zoom, in vergadering bijeen op 29 augustus 1990, spreekt als haar mening uit, dat er een verder onderzoek gepleegd dient te worden naar de haalbaarheid van het realiseren van een stadskantoor op de lokatie Westersingel. Hierbij zal het behoud van de villa voorop moeten staan, een stedebouwkundig architektonisch verantwoord ontwerp moeten worden gemaakt, dat niet beperkt mag worden door de oorspronkelijke voorge stelde randvoorwaarde, dat het te realiseren gebouw op zich op dit ogenblik in gemeentelijk eigendom bevindende grond moet worden verwezenlijkt. Bij het ontwerp mag, waar noodzakelijk, worden uitgegaan van een redelijke overschrijding van de huidige eigendomsgrenzen. De motie is ondertekend door alle leden van de fraktie van GB/S en mevrouw Demmers, begrijp ik? Ik ken uw handtekening nog niet, ziet u. Mevrouw DEMMERS: Dat zal nog wel komen, voorzitter. De VOORZitter: Juist, dan zal ik hem nu in het geheugen opslaan. De motie is in voldoende mate ondertekend en maakt deel uit van uw beraad slagingen. Mevrouw DEMMERS: De vorige raad heeft de lokatiekeuze op democratische wijze vastgesteld. Een democratische keuze dient gerespekteerd te worden en ik ondersteun daarbij het betoog van de heer van de Water. Wat is nu echter de realiteit? Nu blijkt dat op basis van de randvoorwaar den, zoals dat voorgelegd is aan één architekt, de heer Leesberg, er een eerste opzet gepresenteerd wordt die niet direkt acceptabel is, ziet men direkt de kans schoon om af te wijken van de eerder genomen beslissing. Die weliswaar democratisch genomen was, maar waar men, voordat de uitvoering op gang kwam, eigenlijk voor ons gevoel gered werd door de verkiezingengong. Voorzitter, als de lokatie vaststaat, en men probeert op basis van een aantal uitgangspunten een invulling daaraan te geven, en het blijkt op basis van die uitgangspunten niet haalbaar, dan ga je eerst kritisch naar die punten kijken. Of zo, op een andere wijze, met aanvulling van die kennis die men bij de eerste studie heeft opgedaan, tot een plan te geraken valt. Weglopen van een lokatie, vastgesteld in de raad, omdat één architekt, die bovendien ook de architekt is van het politiebureau op de lokatie Zwarteweg, niet tot een oplossing komt op de lokatie Westersingel, getuigt van onzorg vuldig beleid. Uit het voor ons liggende raadsvoorstel blijkt dat het college het initiatief nu aan de raad overlaat. Een zwaktebod. En ik moet helaas consta teren, een van de slechtste raadsvoorstellen die wij de afgelopen jaren onder ogen hebben gekregen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 218