Tox slot, gezien de werkbare produkten die ze hebben geleverd en hun reeds enige jaren opgedane kennis met betrekking tot de situatie in Bergen op Zoom ten aanzien van de volkshuisvesting in het algemeen en die van het gemeentelijk woningbedrijf in het bijzonder, zodat geen kostbare tijd voor het zich inleven, oriëntatie, studie naar geschiedenis verloren gaat, vinden wij het logisch en verstandig dat het college Colpron wenst aan te zoeken het verdere onderzoek en de uitwerkingen te begeleiden. De heer BAKX, wethouder: Om met dat laatste te beginnen. We hebben inderdaad gemeend Colpron in te moeten schakelen. We hebben daar prettig mes gewerkt en ook historisch gezien beschikt men over de juiste deskundigheid. Zij hebben nu natuurlijk ook een voorsprong doordat zij al een aantal keren hier nadruk kelijk gevraagd zijn. U vindt het onderzoekgedeelte te beperkt. Wij hebben duidelijk afspraken ge maakt in het collegeprogramma, wat wordt onderschreven. Het is dus een logisch gevolg dat de notitie daar op voortborduurt. IJ steltook nog dat sr nog wat andere beperkingen zijn met betrekking tot het volkshuisvestingsbeleid in zijn algemeenheid, U doelde daar op minderheden. Ik denk dat dat nu niet direct de opdracht is van dit onderzoek. Hier zal best aan een aantal volkshuisvestingsaspecten aandacht worden besteed, maar het zal- natuurlijk niet gedetailleerd op elk onderdeel kunnen ingaan. De notitie is een statusverandering en niet het volkshuisvestingsbeleid in zijn algemeenheid. Daar hebben we in een vorige periode al nadrukkelijk een volkshuisvestingsplan voor deze periode voor aangenomen. De heer Cats onderschrijft de notitie. Ik had ook niet anders verwacht. Het is een overeenkomst die de coalities hebben afgesproken. Ik denk dat uw punt met betrekking tot de betrokkenheid van het personeel duidelijk'isdit wordt duidelijk onderstreept. Het wordt niet in die zin onderstreept, u heeft het ook kunnen lezen, dat we daartoe ook formeel verplicht zijn bij een aantal onderdelen hef personeel daar nadrukkelijk bij te betrekken. Wij stemmen daar natuurlijk ook mee in. U mag ons eraan houden dat wij in het eerste kwartaal van 1991 met een voorstel zullen komen tot uiteindelijke besluitvorming. De heer VAN DER KALLEN: De portefeuillehouder neemt kennis van mijn verhaal. Ik neem kennis van het zijne. Ik denk dat wij fundamenteel van mening ver schillen. Ik vind dat je deze statusverandering niet los kunt zien van de maatschappelijke gevolgen en van het totale volkshuisvestingsbeleid. Gemeentelijke woningbedrijven zijn tot stand gekomen vanwege de maatschappe lijke situaties in en om de woningen van de burgers. Daarop is een volkshuis vestingsbeleid ontwikkeld. Als gevolg van dat volkshuisvestingsbeleid zijn er gemeentelijke woningbedrijven gekomen. Die zijn niet zomaar uit de lucht ko men vallen. Nu wordt net gedaan of daar alleen maar financieel-economische kanten aan zitten. Goed, het personeel mag nu in de marge ook nog een beetje mee marcheren. Dat wordt er dan nog bijgehaald door de wethouder omdat men, dat vind ik uitermate zwak, daartoe verplicht is. Dat moet toch ook gebeuren zonder dat dat verplicht zou zijn. Maar misschien bedoelt u moreel verplicht Dan kan ik de wethouder alsnog volgen. Ik vind het bijzonder jammer dat de maatschappelijke gevolgen van een eventuele statusverandering niet worden beschouwd, want ik denk dat we in de komende jaren hiervan weieens een dikke, vette rekening gepresenteerd kunnen krijgen, als we straks zitten van: ja nu is er een huisvestigsbeleid gevoerd waarop je toch, voor een stukje, minder greep krijgt. Ik weet wel, we houden een vinger in de pap bij het toewijzingsapparaat. Ik kan me echter toch voorstellen dat als je afstand neemt van een aantal zaken als gemeente, je geeft een deel van een be leidsinstrument uit handen als je gaat privatiseren, je later op basis van dat volkshuisvestingsbeleid er spijt van kan hebben. - 69 - Da heer JANSSEN: Mag ik een klei^ors^Uenlï"problemen die Mijnheer van der Kallen,^u k kennis willen nemen van datgene later zouden kunnen verrijzen. Ik ovgr maatschappelijke belangen, wat u zich daarbij voorstelt.U houdt zeggen die zijn er geweest, die zijn er zeker, maar ik denk eerder dat je moet g2;„ee„teUjke In het verleden was er misschien een no naast hebben goedmannen doen^VveJdersteit een heleboel zaken. Ik zou %LtVnn?s willen nemen van dat soort zaken die u veronderstelt. De heer VAN DER KALLENDat wil ik best:"^en.ïk sluit niet uit dat en geraken in inkomenswi jkenIk sluit niet uit.sluit niet ult met uitsluitend etnische mm er e en nuwverenigingen qua groot onderhoud dat door een bepaalde keuze van e dl bij n gemeentelijke woning- weieens heel anders uit kunnen gaan n biiTOorteeld het onderhoud ZOe bedrijf uitvallen. Als ik kijk naar e afstand nemen van ahe3tngeme"ndtelijkn;oningbïïrT5f dat straks geprivatiseerd zal gaan worden De heer JANSSEN, Dat betekent dus dat u een -ntrouwen uitspreekt in^richting van de toegelaten install ng. Da -nd >k tdch erg kwalijk lid, als deel van deze ™d, altijd gerechtigd toegelaten ln_ stellinget^daar weieens in zouden kunnL falen, dat vind ik erg boud. De VOORZITTER: Mag ik voorstellen "nstellingerêen aider^er houdt en dat'wi^ons3thans"beperken3tot hX onderwerp een onderzoek „aar de statusver- andering van het gemeentelijke wonmgbednj De heer VAN DER KALLEN: Ik breng sprake, beter gezegd net gebrek aan m mis een onderzoek naar de ZÜLohapSlIjifïïv^lSnr^t huisvestingsbeleidDe toekomst zal leren of dat een werkelijk gemis is. De heer BAKX, wethouder: Het zit er nieten- l-eer^de^ie?t ï- eens het volkshuisves^ingsbel n heperkt tot de status- volgen en oorzaken. In dit onderzoek hebben wij ons bep beoordelsn, verandering van het woningbedrij mag J, n zaken met betrekking tot natuurlijk zullen er straks in de randvoorwaarden ^beeld van de volkshuisvesting moeten worden meegenom g kQmen recht_ verbeteringscontingenten en de budge^en ^e^kader va^^ streeks naar de gemeenten.Daar J miipmaal aan de orde kunnen komen, woordelijk. Dat zijn zaken die gewoon 0 dering van het woningbe- We beperken het hier in hoofdzaak de status veranderingg^ zitten inder_ drijf. Het volkshuisvestingsbeleid m J- g diSCUs3ie op een ander daad bijzondere aspecten aan, maar ik meen dat we die discus,ie op moment moeten voeren. voortgang'voor XnnÏÏev" D-mX" li—? Dan zijn hiermee de stukken voor kennisgeving aangenomen. 39. Ter afdoening in handen aajtorgemees teren^ wetlnoUUe „Ver,keers- Biref van de Socialistiese Paitij De VOORZITTER: U kunt zich met deze procedure verenigen, dan is aldus besloten.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 208