Tox slot, gezien de werkbare produkten die ze hebben geleverd en hun reeds
enige jaren opgedane kennis met betrekking tot de situatie in Bergen op Zoom
ten aanzien van de volkshuisvesting in het algemeen en die van het gemeentelijk
woningbedrijf in het bijzonder, zodat geen kostbare tijd voor het zich inleven,
oriëntatie, studie naar geschiedenis verloren gaat, vinden wij het logisch en
verstandig dat het college Colpron wenst aan te zoeken het verdere onderzoek
en de uitwerkingen te begeleiden.
De heer BAKX, wethouder: Om met dat laatste te beginnen. We hebben inderdaad
gemeend Colpron in te moeten schakelen. We hebben daar prettig mes gewerkt
en ook historisch gezien beschikt men over de juiste deskundigheid. Zij hebben
nu natuurlijk ook een voorsprong doordat zij al een aantal keren hier nadruk
kelijk gevraagd zijn.
U vindt het onderzoekgedeelte te beperkt. Wij hebben duidelijk afspraken ge
maakt in het collegeprogramma, wat wordt onderschreven. Het is dus een logisch
gevolg dat de notitie daar op voortborduurt.
IJ steltook nog dat sr nog wat andere beperkingen zijn met betrekking tot het
volkshuisvestingsbeleid in zijn algemeenheid, U doelde daar op minderheden.
Ik denk dat dat nu niet direct de opdracht is van dit onderzoek. Hier zal best
aan een aantal volkshuisvestingsaspecten aandacht worden besteed, maar het zal-
natuurlijk niet gedetailleerd op elk onderdeel kunnen ingaan. De notitie is een
statusverandering en niet het volkshuisvestingsbeleid in zijn algemeenheid.
Daar hebben we in een vorige periode al nadrukkelijk een volkshuisvestingsplan
voor deze periode voor aangenomen.
De heer Cats onderschrijft de notitie. Ik had ook niet anders verwacht. Het
is een overeenkomst die de coalities hebben afgesproken. Ik denk dat uw punt
met betrekking tot de betrokkenheid van het personeel duidelijk'isdit wordt
duidelijk onderstreept. Het wordt niet in die zin onderstreept, u heeft het
ook kunnen lezen, dat we daartoe ook formeel verplicht zijn bij een aantal
onderdelen hef personeel daar nadrukkelijk bij te betrekken. Wij stemmen daar
natuurlijk ook mee in. U mag ons eraan houden dat wij in het eerste kwartaal
van 1991 met een voorstel zullen komen tot uiteindelijke besluitvorming.
De heer VAN DER KALLEN: De portefeuillehouder neemt kennis van mijn verhaal.
Ik neem kennis van het zijne. Ik denk dat wij fundamenteel van mening ver
schillen. Ik vind dat je deze statusverandering niet los kunt zien van de
maatschappelijke gevolgen en van het totale volkshuisvestingsbeleid.
Gemeentelijke woningbedrijven zijn tot stand gekomen vanwege de maatschappe
lijke situaties in en om de woningen van de burgers. Daarop is een volkshuis
vestingsbeleid ontwikkeld. Als gevolg van dat volkshuisvestingsbeleid zijn er
gemeentelijke woningbedrijven gekomen. Die zijn niet zomaar uit de lucht ko
men vallen. Nu wordt net gedaan of daar alleen maar financieel-economische
kanten aan zitten. Goed, het personeel mag nu in de marge ook nog een beetje
mee marcheren. Dat wordt er dan nog bijgehaald door de wethouder omdat men,
dat vind ik uitermate zwak, daartoe verplicht is. Dat moet toch ook gebeuren
zonder dat dat verplicht zou zijn. Maar misschien bedoelt u moreel verplicht
Dan kan ik de wethouder alsnog volgen.
Ik vind het bijzonder jammer dat de maatschappelijke gevolgen van een eventuele
statusverandering niet worden beschouwd, want ik denk dat we in de komende jaren
hiervan weieens een dikke, vette rekening gepresenteerd kunnen krijgen, als we
straks zitten van: ja nu is er een huisvestigsbeleid gevoerd waarop je toch,
voor een stukje, minder greep krijgt. Ik weet wel, we houden een vinger in de
pap bij het toewijzingsapparaat. Ik kan me echter toch voorstellen dat als je
afstand neemt van een aantal zaken als gemeente, je geeft een deel van een be
leidsinstrument uit handen als je gaat privatiseren, je later op basis van dat
volkshuisvestingsbeleid er spijt van kan hebben.
- 69 -
Da heer JANSSEN: Mag ik een klei^ors^Uenlï"problemen die
Mijnheer van der Kallen,^u k kennis willen nemen van datgene
later zouden kunnen verrijzen. Ik ovgr maatschappelijke belangen,
wat u zich daarbij voorstelt.U houdt zeggen die zijn er geweest,
die zijn er zeker, maar ik denk eerder dat je moet g2;„ee„teUjke
In het verleden was er misschien een no naast hebben
goedmannen doen^VveJdersteit een heleboel zaken. Ik zou
%LtVnn?s willen nemen van dat soort zaken die u veronderstelt.
De heer VAN DER KALLENDat wil ik best:"^en.ïk sluit niet uit dat en
geraken in inkomenswi jkenIk sluit niet uit.sluit niet ult
met uitsluitend etnische mm er e en nuwverenigingen qua groot onderhoud
dat door een bepaalde keuze van e dl bij n gemeentelijke woning-
weieens heel anders uit kunnen gaan n biiTOorteeld het onderhoud ZOe
bedrijf uitvallen. Als ik kijk naar e afstand nemen van
ahe3tngeme"ndtelijkn;oningbïïrT5f dat straks geprivatiseerd zal gaan worden
De heer JANSSEN, Dat betekent dus dat u een -ntrouwen uitspreekt in^richting
van de toegelaten install ng. Da -nd >k tdch erg kwalijk
lid, als deel van deze ™d, altijd gerechtigd toegelaten ln_
stellinget^daar weieens in zouden kunnL falen, dat vind ik erg boud.
De VOORZITTER: Mag ik voorstellen "nstellingerêen aider^er houdt en
dat'wi^ons3thans"beperken3tot hX onderwerp een onderzoek „aar de statusver-
andering van het gemeentelijke wonmgbednj
De heer VAN DER KALLEN: Ik breng
sprake, beter gezegd net gebrek aan m mis een onderzoek naar de
ZÜLohapSlIjifïïv^lSnr^t huisvestingsbeleidDe toekomst zal leren of
dat een werkelijk gemis is.
De heer BAKX, wethouder: Het zit er nieten- l-eer^de^ie?t ï-
eens het volkshuisves^ingsbel n heperkt tot de status-
volgen en oorzaken. In dit onderzoek hebben wij ons bep beoordelsn,
verandering van het woningbedrij mag J, n zaken met betrekking tot
natuurlijk zullen er straks in de randvoorwaarden ^beeld van de
volkshuisvesting moeten worden meegenom g kQmen recht_
verbeteringscontingenten en de budge^en ^e^kader va^^
streeks naar de gemeenten.Daar J miipmaal aan de orde kunnen komen,
woordelijk. Dat zijn zaken die gewoon 0 dering van het woningbe-
We beperken het hier in hoofdzaak de status veranderingg^ zitten inder_
drijf. Het volkshuisvestingsbeleid m J- g diSCUs3ie op een ander
daad bijzondere aspecten aan, maar ik meen dat we die discus,ie op
moment moeten voeren.
voortgang'voor XnnÏÏev" D-mX" li—?
Dan zijn hiermee de stukken voor kennisgeving aangenomen.
39. Ter afdoening in handen aajtorgemees teren^ wetlnoUUe „Ver,keers-
Biref van de Socialistiese Paitij
De VOORZITTER: U kunt zich met deze procedure verenigen, dan is aldus besloten.