«rs. XLrLfLusa? srr ss igtM - 38 - Wanneer we het onlangs gepresenteerde NMP plus als leidraad nemen, wordt met nadruk 'oevestigd dat het systeem de vervuiler betaalt nog meer nageleefd zal moeten worden en de overheid zal dan, aldus het commentaar bij die wet, nog forse economische druk uit moeten oefenen. Dus de bedrijven die met naam en toenaam in dit rapport genoemd worden en het aangeven doordat en welke acties er mede problemen zijn ontstaan zijn naar de mening van D'66 ook mede aan-^ sprakelijk voor de kosten die ontstaan door versnelde vernieuwing van de rio leringsbuizen of, zoals bij de Fridor, voor de kosten, voortvloeiende uit het veelvuldig reinigen. D'66 verzoekt het college dan ook het voorstel m te trek ken en wederom in de raad te brengen met een andere financiële onderbouwing van het benodigde krediet. Wij zijn blij met de toezegging van de wethouder financiën, de heer Stuart, dat er een onderzoek zal plaatsvinden naar^ a. of er sprake is van een onwettige daad en b- zo ja, er te bepalen is welke bedrijven voor welke kosten aansprakelijk zijn. Een ding is zeker dat de finan ciering te doen plaatsvinden door forse prijsstijgingen van de rioolbelasting voor elke burger, zoals door wethouder Bakx werd gezegd m de commissie Milieu door ons pertinent wordt afgewezen. Wat wij echter ten zeerste betreuren is, doordat de wethouder milieu niet van tevoren met de bedrijven gesproken heeft over het onderzoek, er terecht onwil en wrevel is ontstaan bij de onderhavige bedrijven. Wij betreuren dat ten zeerste daar een dergelijk gevoelen a. slecht is voor het bedrijfsleven en b. ook slecht voor het milieu omdat je ten aanzien van het milieu met zijn daaruit voortvloeiende hoge kosten voor het bedrijfsleven alleen dan tot resultaat kan komen als dat in goed overleg en met eenieders inbreng gebeurt. Wij verzoeken het college dan ook en met name de betrokken wethouders, de heer Bakx en de heer Van der Stoel, hiervan nota te nemen. Nog één vraag aan de heer Bakx. Uit informatie heb ik vernomen en dat is net ook bevestigd dat door de 4 bedrijven samen 1,2 ton aan rioolrechten wordt behaald, doe liggen de hoogten van die rioolrechten voor bedrijven in relatie tot andere gemeenten en wat betaalt men in Bergen op Zoom exact per kubieke meter lozing. De heer MULDER: Er is over dit onderwerp al zoveel gezegd dat ik daar eigenlijk weinig aan toe te voegen heb. De CDA-fractie zal in ieder geval dit krediet niet blokkeren. Dat op voorhand. Wat hier wel essentieel is, is natuurlijk de rol vanhet Hoogheemraadschap m het hele gebeuren. We hebben uit de vraagstelling van een aantal andere fracties al het nodige kunnen horen. Ik zou eigenlijk voor willen stellen dat in de eerstvolgende vergadering van de commissie Milieu wij uitvoerig geïnformeerd worden over de rol van het Hoogheemraadschap in relatie met onze gemeentelijke milieudienst. Op voorhand nu al vingertjes uit te steken om de lozingsverorde ning dan wel de vergunning wel of niet is overtreden, dat kan ik niet beoor delen en daarom vraag ik een uitgebreide commissiebehandeling. De heer STUART, wethouder: Het zou een slechte zaak zijn om het voorstel uerug te moeten nemen en dan pas in augustus weer ter behandeling te kunnen aanbieden omdat we hier een eerste aanpak aan de orde hebben van net rioolstelsel, waa - over we in zijn totaliteit, ik denk tegen het einde van het jaar, met elkaa kunnen spreken. Dit loopt daar op vooruit. Een andere wijze van dekking is nauwelijks te verzinnen, want de oosten van o rioolstelsel worden gedekt uit de opbrengsten van het rioolrecht. Of we nu later door wat voor oorzaken dan ook extra inkomsten zouden verwerven ver andert aan de dekking niets. Dat is namelijk de kosten, gedeeld door het aa - tal"aansluitingen en dat is het tarief. Om die reden behoeft het voorstel met te worden teruggenomen. Waarom wordt nu het voorstel gedaan om m de Theodonm- haven tot vervanging van het rioolstelsel over te gaan Dat is °mdat er pro-_ blemen zijn met betrekking tot de kwaliteit van de huidige &y P blemen zjjn grofweg door een drietal problemen te duiden, dat is breuk door- zetting in de ondergrond, dat zijn scheuren en breuken, gaten door te hoge bovenbelasting als gevolg van een diepe ligging van dat riool en hoge v, r- i/po-sbaias'ino'. Ten derde aantasting van de riolering door agressieve fen. Drie elementen dus die de kwaliteit van het huidige systeem hebben aange- - 39 tast. Dan is er een kwantiteitsprobleem. Er is een hogere lozmgscapacitei noodzakelijk dan die waarop het systeem 30 jaar geleden is berekend. Als je daar dan nog bij in beschouwing neemt dat er thans heel andere milieu eisen gelden dan in de 60-er jaren, dan kun je wel nagaan dat dat mede in vloed gehad heeft op die kwaliteits- en kwantiteitsaspecten. Overigens moet worden opgemerkt dat de normale levensduurvan een industrie- rioolstelsel als het onderhavige, volgens algemeen landelijke geldende aan names wordt geschat op ongeveer 30 jaar. Dan hebben wij het over vergelijk bare industrieterreinen in de randstad, die wellicht ook qua gron s ag no0 I^d^ordfis^fde loop van de discussie niet alleen de vraag gekomen of we tot vervanging van het riool willen overgaan, het krediet willen goedkeuren daarvoor, maar ook de vraag of de xosten van de renovatie van het s^el geheel of gedeeltelijk kunnen worden verhaald op de gebruikers, bedrijven die ter plaatse gevestigd zijn. u. De belangrijkste oorzaak van de noodzakelijke vervanging is gelegen dllkStraks heb genoemd, Kwaliteits- en kwan,:iteitsproblemen en de^aan- tasting door agressieve stoffen maakt daar slechts een on Otd inri di sche i-TiDv.iCB-tiss d&cirvcin kom ik st/iHKS. De noodzaak om die riolen te vervangen was dus, buiten de aantasting door agres sieve stoffen, ook heel nadrukkelijk al aanwezig. Je zou kunnen zeggen dat de restwaarde van het in de 60-er jaren aangeleg rioolstelsel gezien een normale gemiddelde levensduur van ^veer^O jaa^ als nihil kan worden beschouwd. Daar komt overigens nog J, P -1 javeven de vervuiler betaalt, dat de aanlegkosten indertijd zijn verrekend in detavelprijzen, met andere woorden, de bedrijven hebben de riolering betaald Nu is bij de vervanging van die riolering medewerking te constateren in een niet misselijke mate, beschikbaar stellen van een tinker dan gat het toch al eauw om een bedrag van meer dan een ton. Het andere bedrijf is bereid g^ bleken faciliteiten ter beschikking te stellen om de pompinstallatie neer te zetten en vervolgens zelf een aansluiting te maken op die pompmstallatie Dat is een flink stuk leiding wat men daar voor eigen rekening en risico voor aan wil leggen. Ook dat duidt op gezonde verhoudingen zou ik haast peggen. Discussies zoals wij die in het openbaar m de commissies gevoerd heb dunkt mij niet bij tot het gezondhouden van deze verhoudingen Wi i hebben een belasting aan de orde hier, een zaak dus die het verhind^t om individuele bedrijven of personen apart te laten betalen. Het galat hier om een belasting, iedereen betaalt hetzelfde, maar er is wel een rief. Wij vragen voor de eerste 1000 afgevoerd water f. 62,38 -n voor elke volgende hoeveelheid van 1000 m' bedraagt de belasting f. 54,20. Dat Sg voor iedereen. Dat kan ook niet anders bij een belasting. Het is yberdaad zo dat die vier genoemde bedrijven tesamen per jaar zo'n f. 120.000 gulden b.ta nnHpy Hp vieueur vsn dit r^iool3.f>vo6r>r>6chL/» Het enige wat hier te overwegen zou zijn is een differentiatietarief en je zou van een regressief naar een progressief tarief kunnen Ma°m eens orde van erootte aan te geven als je tarieven op dit stuk met 10/o zou verhogen, aus die fweede 1000 m^ fn volgende, dat leidt dat tot een meeropbrengst van met meer dan f 16 500,- Dat zijn toch maar zaken die zich in de marge afspe en. Juridische mogelijkheden om die kosten te verhalen door een aansprakelijkstel- ling Zijh er volg^ons Te fomert Wrt dan namelijk gebeurem Deprocedure gebaseerd op 1401 Burgerlijk Wetboek, 1 daarvoor zouden wij dus moeten bewijzen dat degene die aansprake ij wordt daar is het eerste probleem, wie moet je aansprakelij

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 193