- 34 - name het fietsverkeer en zeker voor wat betreft het voorsorteren van fietsers. De heer LINSSEN: Ik wil beide voorstellen ondersteunen. Zowel dat van de Partij van de Arbeid als dat van het CDA. De heer STUART, wethouder: De vraag of het krediet van f. 100.000,- het toelaat om die rateltikker nog mee te nemen is niet geheel duidelijk. Ik denk dat als de raad een geringe overschrijding van dit krediet zou toestaan, ons college er geen problemen mee zal hebben om die extra voorziening te willen aanbrengen. Of het binnen dit krediet past is niet geheel duidelijk te zeggen. In het algemeen moet er toch wel een opmerking over gemaakt worden. Er is regel matig overleg met het Stedelijk Overleg Gehandicapten over routes voor visueel gehandicapten. Dat leidt ertoe dat die routes planmatig worden aangelegd. Er wordt-- op dit moment over twee van die routes gesproken. Die worden daadwerkelijk ook ontwikkeld. De Vier Winden die vallen niet in die planmatige aanpak die een gevolg is van het overleg met het Stedelijk Overleg Gehandicapten. Er doet zich toch de vraag voor of je moet kiezen voor die planmatige aanpak of dat j§ aan de andere kant de uitspraak moet aanhangen die bij de commissie Financiën gedaan werd, dat bij elk te vervangen verkeerslicht die rateltikker moet worden aangebracht. Tegen dat laatste is ook wel iets in de brengen, omdat er ook negatieve aspecten aan die dingen zitten. Ik denk aan geluidsoverlast en de kosten. Ja, op stille uren kan het geluid vaak heel vervelend zijn. Ik aarzel daar toch een beetje en ik denk dat we het misschien aan de hand van een nader voorstel nog eens met elkaar moeten bespreken. Je zou het ook andersom kunnen formuleren, maar we hebben daar nader overleg over kunnen plegen. Je doet het standaard tenzij zou blijken dat het onzinnig is om het te doen. Dat is precies andersom. Ik denk dat we daar dan met de commissie nog eens over moeten spreken. Op zichzelf is er bij dit kruispunt niets op tegen om het in te bouwen, maar of het in het krediet in te bouwen valt, dat moeten we zien. Als de raad eventueel een kleine overschrijding toestaat, dat kan nooit meer dan f. 5000,- zijn denk ik, dan is dat geen probleem. Over de fietsvoorzieningen het volgende. We hebben in het fietscirculatieplan en ook in het ontwikkelingsplan van de binnenstad en ook weer in het college programma nadrukkelijk aangegeven dat er fietsvoorzieningen getroffen moeten worden in de stad. Voor wat betreft met name de ring wordt de aanleg van die fietspaden ook opgenomen in de onderhoudsplanning. U heeft dat op de Wester singel en op de Noordsingel zien gebeuren. Het is toevallig zo dat het zuide lijk deel van die centrumring niet in de korte termijnplanning zit. Een ander verhaal is of het niet mogelijk is om een vrije opstelstrook voor fietsers te maken daar door middel van belijning. Ik denk dat er geen bezwaar is om dat te bezien. Dat lijkt slechts een witte streep verf te kosten. Het kan op zich zelf ook los gezien worden van vervanging van dit stoplicht. Mevrouw NOORMAN: Onze fractie sluit zich geheel aan bij het betoog van de heer Aertssen wat de ratelaars betreft. Wij hebben in het verleden herhaalde malen in de commissie Ruimtelijke Ordening daarop aangedrongen, met name voor de belangrijke kruispunten in de binnenstad. Ik denk dat de Vier Winden toch wel één van die kruispunten is. De heer AERTSSEN: Nog even een korte reactie. De wethouder heeft gelijk als hij zegt we zijn structureel bezig met allerlei routes op te pakken. Ik denk dat dat een soort achterstandsstrategie is. Zo vat ik het op. Er zijn een aantal voorzieningen in het verleden niet aangelegd en dat moeten we gewoon gaan doen. Hier praat je over een heel nieuwe situatie. Ik denk dat je dit soort voorzie ningen geen sluitpost mag laten zijn bij bijv. verkeerslichten. Ik denk dat je ernaar moet streven om dit soort voorzieningen per definitie gelijk op te nemen, ik vind dat je datmoet doen omdat de mensen die dit aangaan toch al moeite hebben om zich in het verkeer te bewegen. - 35 - Nog een opmerking over de fietsvoorziening. Het is dat de heer Muller hier o nog een keer over begint. In de commissie heb ik het ook aangehaald Ik heb ook gevraagd om gelijk goed te kijken naar die belijning, met name bije kruispunten. Ik ondersteun dat dus van harte. Bovendien zou een belijning op het zuidelijk deel van de ring ook heel erg nodig zijn. Ik denk dat dat niet veel geld hoeft te kosten. Het is een kwestie van een streep op de weg zetten. De heer LINSSEN: Ik zou eigenlijk een principiële uitspraak willen, dat bij alle vervangingen van verkeerslichten een ratelaar geplaatst zou moeten worden. Ik denk dat het wat betreft de geluidshinder wel meevalt want ^verkeers lichten waar het om gaat werken meestal 's avonds en in het weekend met. Het valt dan dus wel mee met de geluidshinder. De VOORZITTER: Met alle waardering, het principiële vraagstuk is natuurlijk niet aan de orde op dit moment. Overigens heeft de wethouder daarover behandeling in de commissie in het vooruitzicht gesteld. Het lijkt mij dat wij ons vand g moeten beperken tot de vraagstelling, zoals die luidt. i om na U heeft van de wethouder vernomen dat er een positieve grondhouding is o overleg de rateltikker aan te brengen. De belijning is toegezegd. Een e punt wit toegezegd Is ts een discussie in de commissie ^'an de aanpak zoals wij die nu kennen afstappen, bijvoorbeeld om reden zoals dat door de heer Aertssen naar voren is gebracht en dat tot een ander systeem gekomen moet worden. De uitslag van die beraadslagingen kunt u met belangstelling tegemoe - zÏ0n Dan heeft u besloten een krediet van f. 100.000,- De heer VAN WIJK: Even in het kort, voorzitter. Ik begrijp dat u haast hebt. Ik Wi! pleiten voor deze voorziening, mede in verbond met het naastgelegen verpleeghuis het ABG en de uitbreiding in de Van Dedemstraat. De VOORZITTER: Dank U wel. Dat is nog eens een onderstreping van hetgeen ik in de drie punten eerder trachtte samen te vatten. U heeft geen bezwaar tegen deze kredietverlening U kijkt ons er met extra kwaad op aan wanneer de overschrijding daarvan plaatsvindt u wenst geen stemming of aantekening Dan is aldus besloten. 1QVoorstel tot het beschikbaar st^lle^aji_een_kr^ ÏÏIë"r~B.T.W. ten bëhölve van de herinrichting van Hof van de Paltz. (Nr. SOB/65) Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aan genomen. 20 Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet van f. 600.000,- inclusief p t m rppnnstructie van de riolering in de Theodorushaven 1e fase (ge maal General Electric Plastics B.V. (GEP) en Car_gill)_ (Nr. S0B/6A De ho,,,-. VAN DER KALLENDe BSD vindt dat bij de behandeling en totstandkoming van dit voorstel onzorgvuldig is gehandeld.Allereerst «enoemd^b-- ODmerken dat ik het normaal had gevonden indien de m de stukken genoemd, b- drijven op de hoogte waren gesteld van de inhoud van het onderzoeksrapport. Tevens ben ik van mening dat ook het college op haar klompen aani kon voele: wat voor opmerkingen er in de commissie gemaakt zonden worden Plicht het college voldoende politiek inlevingsvermogen toe, zodat zij erop kenen dat de wens tot verhaling van de door de bedrijven.^orza^cte s hal j raadsbreed zou zijn. Dit overziend kom ik tot de conclusie dat ook ^houder milieu kon weten wat de raad op dit vlak zou wensen. In dit lich n de openbare uitlatingen van de wethouder in die vergadering inzake de ^lij bewijsbaarheid van de schade-oorzaak, de mogelijke andere oorza ningssituatie en het capaciteitsgebrek enz. ondermijnend voor een eventuele schadeclaim.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 191