- 20 - Mevrouw VERAART:Het ziet ernaar uit dat binnen afzienbare tijd een nieuwe loot aan de tak van bijzonder onderwijs in Bergen op Zoom komt. Anno 1990, dat is een algemene constatering, schrijdt de verzuiling van het onderwijs in Neder land verder. Vrijheid van onderwijs, verankerd in de wet, is iets waarvoor op democratische wijze is gekozen, maar het kost gigantisch veel aan extra midde len om dit gekozen systeem in stand te houden. De miljoenen die bijelkaar ge schraapt moeten worden om bijv. zorgverbreding of O.E.T.C. te betalen staan in schrille tegenstelling tot de miljarden die het jaarlijks kost om de vrijheid van onderwijs, zoals we dat nu hebben vastgelegd, te betalen. Het is jamme" dat we er in Nederland niet in geslaagd zijn om een systeem te be denken van eenheid in verscheidenheid, waarbij de identiteit tot zijn recht komt, maar tegelijkertijd efficiënter met middelen wordt omgesprongen. Dat is dan weer een constatering. De discussie hierover zal niet hier in de raad plaatsvinden en wordt wellicht ooit in Den Haag. gevoerd. Wij moeten besluiten over het scholen plan 91/92 tot en met 93/94. Gezien het voorafgaande geven wij daar onze goed keuring aan. Er wordt gebruik gemaakt van een wettelijk recht. Een islamitische school is een nieuw verschijnsel in Bergen op Zoom. Daarom zijn er ook in de com missie een aantal vragen over gesteld, Deheer Janssen heeft het er ook al over gehad, zal de integratie bemoeilijkt worden of juist niet Zal de overgang naar het voortgezet onderwijs moeilijk gaan of niet Betekent het dat het O.E.T.C. toch bedoeld als brugfunctie tussen twee culturen niet heeft gewerkt. De toekomst zal het leren. Wij willen de portefeuillehouder vragen,wanneer de islamitische school gereali seerd is,te stimuleren dat de directie en het bestuur van de school deel gaan nemen in de bestaande overlegvormen tussen de basisscholen zoals D0P0 en Fede ratie van Schoolbesturen, om samenwerking tussen scholen te bevorderen. Mevrouw VAN MALE: Op basis van de gegevens die wij hebben ontvangen om te komen tot oprichting van een islamitische school, moeten wij konstateren dat de aan vraag voldoet aan de gestelde eisen en stemmen wij dan ook niet tegen de komst van een islamitische school. Wij zijn echter van mening dat de tijd rijp is voor een ander systeem van vrije schoolkeuze. De huidige wet stamt uit 1920 en dient naar onze mening opnieuw bezien te worden. Moeten wij niet langzamerhand af van het kiezen van scholen op confessionele grondslagen. De tijd is rijp voor keuzes op basis van onderwijssystemen, alwaar uiteraard facultatief godsdienstonderwijs, in welke vorm dan ook, op het rooster kan staan. Wellicht dat in de commissie Onderwijs hierover eens van gedachten gewisseld kan worden. De heer VAN DER KALLEN: Ik wil maar gelijk beginnen met een reactie op wat me vrouw Van Male zegt, de BSD is niet van plan in Bergen op Zoom de schoolstrijd over te doen en wij gunnen iedere geloofsrichting zijn eigen school en iedere ouder de .Keuzemogelijkheid om zijn kinderen naar die school te doen die hij kiest, met of zonder geloofsrichting. De BSD is niet gelukkig met de plannen voor een islamitische school. Wij achten deze ontwikkeling ongewenst en bedreigend voor de integratie in en de leefbaar heid van onze samenleving. Deze school zal in de praktijk niet alleen een school zijn met een ander geloof en een andere cultuur, maar ook een school met een etnisch éénzijdige samen stelling, en daar zit voor de BSD de pijn. De BSD betreurt in hoge mate deze ontwikkeling, maar zal gezien onze wetgeving dit als een gegeven moeten aanvaarden. Wij vragen het college wel de mogelijke gevolgen van deze ontwikkeling te signa leren en zo mogelijk alles te doen om deze te verzachten. Wij denken hierbij aan een mogelijke vergroting van de taalachterstand van de kinderen die deze school zullen gaan bezoeken. Kinderen leren zeker qua taal veel van speelkameraadjes en speelkameraadjes zijn vaak de school- en klasgenoten. Wij pleiten voor activiteiten van het college die deze mogelijke taalachterstand kunnen voorkomen. Tevens pleiten wij voor aandacht voor de scholen waarvan deze kinderen zullen komen. In onze gemeente zijn twee scholen met een zeer hoog percentage islamieten, te weten de Wal en de Zevensprong. Met name voor de Wal verwachten wij een leeg loop die grote gevolgen kan hebben voor de kwaliteit van het onderwijs op die - 21 - school. Gezien het mogelijke buitenproportionele schokeffect voor deze school, vraagt de BSD het college alles te doen om deze gevolgen te verzachten en eventueel bij de verantwoordelijke autoriteiten in deze te pleiten voor enig begrip en klementie, zodat een eventuele vermindering van de aantallen leer krachten gefaseerd kan worden. Mevrouw VAN DORT: In het plan van basisscholen wordt opgenomen een zelfstandige bijzondere basisschool op islamitische grondslag. Daar is wettelijk niets op ue- gen. De CDA-fractie acht periodiek overleg van schoolbesturen van groot belang. Wij verwachten dan ook een open communicatie met het onderwijsveld, waardoor integratie bevorderd kan worden. Een goede aansluiting op het vervolgonderwijs kan dus vanzelfsprekend zijn. De meerwaarde van deze bijzondere school stellen wij vast door te hopen op een grotere betrokkenheid van de ouders bij het ondsr- wijsgebeuren van hun kinderen, waarvan zij mogelijk ook zelf de vruchten kunnen plukken. De heer VAN WIJK: Even in het kort. Inderdaad is een islamitische school een nieuw fenomeen in het Bergse onderwijs. Maar inderdaad, dat is al door meer spre kers gezegd, is er wettelijk helemaal niets op aan te mertcen, ook getuige ne^ aantal handtekeningen dat ingezonden is. Mevrouw Veraart sprak zeer kernachtig^ over vrijheid van onderwijs. Ergens is het wel jammer dat de integratie die wij al jarenlang voorstonden bij bepaalde scholen, mijnheer van der Kallen noemde er al enkele, denk ik toch wel op losse schroeven komt te staan. De heer DEKKERS, wethouder: Ik denk dat de meeste leden, zo niet alle sprekers vanavond konstateren dat er grondwettelijk, meestal wordt gesproken over wette lijk maar het is grondwettelijk, de mogelijkheid is om een school op deze grond slag in ons land te stichten. Gezien de gegevens die hier zijn ingeleverd wordt aan de eisen voldaan en derhalve is hier terecht het medewerkingsbesluit gevraagd om deze school ook op de nemen in het plan voor scholen voor de pe. iode 91/92 t/m 93/94. De discussie ontstaat dan of dit voor- of nadelen zal opleveren voor het integra tieproces. Ik denk dat daar eerst op termijn zicht op komt. Voorzover onze kon takten met de initiatiefnemers strekken, gaan die ervan uit dat middels deze school de betrokkenheid van de ouders ten aanzien van het onderwijs zal toenemen en zij zijn zeker voornemens aan het normale overlegcircuit wat in Bergen op Zoom bestaat voor het primair onderwijs en daartoe behoort de Federatie van Schoolbe sturen en het Overleg van Directeuren in Primair Onderwijs mee te gaan doen. De Federatie van Schoolbesturen heeft onlangs afgesproken, ik heb dat ook m de commissie gezegd,om in eigen gelederen met alle scholen ook eens te kijken naar de situatie zwarte - witte scholen. Ik denk dat ook dat een aanzet zou kunnen zijn om met elkaar gezamenlijk te bezien of de kinderen in Bergen op Zoom op de meest adequate wijze worden opgevangen in het onderwijs. Ten overvloede wil ik nog zeggen dat hier sprake moet zijn van een school die nederlands onderwijs geeft, dus er zal ook ten aanzien van de kwaliteit op gelet moeten worden dat de lessen goed in het nederlands worden verzorgd, waardoor de ontwikkelings-, kansen voor deze kinderen zouden moeten toenemen. Ten aanzien van de discussies die door mevrouw Veraart en mevrouw Van Male zijn gevraagd, door mevrouw Veraart niet direct want die heeft er denw j.k terecht op gewezen dat dat een discussie is die in Den Haag zou moeten worden gevoerd, door mevrouw Van Male wat meer in tweede instantie maar voegde daar toch nog even aan toe dat het wellicht zinvol zou zijn om daar in de commissie Onder wijs over de praten, het volgende. Als men wil naar efficient onderwijs dan zijn daar uiteraard veel discussies over te voeren. Als ik bij D'66 beluister dat er efficiënter onderwijs gegeven zou moeten worden om bij wijze van spreken deze vormen van bijzonder onderwijs af te schaffen, maar vervolgens wel scholen stichten op basis van onderwijssystemen toe te laten, dan weet ik niet of^we dan wel efficient omgaan met middelen, want ook daar zijn vele varianten in mo gelijk. Daar zou ik het bij willen laten, voorzitter.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 184