- 20 -
Mevrouw VERAART:Het ziet ernaar uit dat binnen afzienbare tijd een nieuwe loot
aan de tak van bijzonder onderwijs in Bergen op Zoom komt. Anno 1990, dat is
een algemene constatering, schrijdt de verzuiling van het onderwijs in Neder
land verder. Vrijheid van onderwijs, verankerd in de wet, is iets waarvoor op
democratische wijze is gekozen, maar het kost gigantisch veel aan extra midde
len om dit gekozen systeem in stand te houden. De miljoenen die bijelkaar ge
schraapt moeten worden om bijv. zorgverbreding of O.E.T.C. te betalen staan in
schrille tegenstelling tot de miljarden die het jaarlijks kost om de vrijheid
van onderwijs, zoals we dat nu hebben vastgelegd, te betalen.
Het is jamme" dat we er in Nederland niet in geslaagd zijn om een systeem te be
denken van eenheid in verscheidenheid, waarbij de identiteit tot zijn recht komt,
maar tegelijkertijd efficiënter met middelen wordt omgesprongen. Dat is dan weer
een constatering. De discussie hierover zal niet hier in de raad plaatsvinden
en wordt wellicht ooit in Den Haag. gevoerd. Wij moeten besluiten over het scholen
plan 91/92 tot en met 93/94. Gezien het voorafgaande geven wij daar onze goed
keuring aan. Er wordt gebruik gemaakt van een wettelijk recht. Een islamitische
school is een nieuw verschijnsel in Bergen op Zoom. Daarom zijn er ook in de com
missie een aantal vragen over gesteld, Deheer Janssen heeft het er ook al over
gehad, zal de integratie bemoeilijkt worden of juist niet Zal de overgang naar
het voortgezet onderwijs moeilijk gaan of niet Betekent het dat het O.E.T.C.
toch bedoeld als brugfunctie tussen twee culturen niet heeft gewerkt. De toekomst
zal het leren.
Wij willen de portefeuillehouder vragen,wanneer de islamitische school gereali
seerd is,te stimuleren dat de directie en het bestuur van de school deel gaan
nemen in de bestaande overlegvormen tussen de basisscholen zoals D0P0 en Fede
ratie van Schoolbesturen, om samenwerking tussen scholen te bevorderen.
Mevrouw VAN MALE: Op basis van de gegevens die wij hebben ontvangen om te komen
tot oprichting van een islamitische school, moeten wij konstateren dat de aan
vraag voldoet aan de gestelde eisen en stemmen wij dan ook niet tegen de komst
van een islamitische school. Wij zijn echter van mening dat de tijd rijp is voor
een ander systeem van vrije schoolkeuze. De huidige wet stamt uit 1920 en dient
naar onze mening opnieuw bezien te worden. Moeten wij niet langzamerhand af van
het kiezen van scholen op confessionele grondslagen. De tijd is rijp voor keuzes
op basis van onderwijssystemen, alwaar uiteraard facultatief godsdienstonderwijs,
in welke vorm dan ook, op het rooster kan staan. Wellicht dat in de commissie
Onderwijs hierover eens van gedachten gewisseld kan worden.
De heer VAN DER KALLEN: Ik wil maar gelijk beginnen met een reactie op wat me
vrouw Van Male zegt, de BSD is niet van plan in Bergen op Zoom de schoolstrijd
over te doen en wij gunnen iedere geloofsrichting zijn eigen school en iedere
ouder de .Keuzemogelijkheid om zijn kinderen naar die school te doen die hij kiest,
met of zonder geloofsrichting.
De BSD is niet gelukkig met de plannen voor een islamitische school. Wij achten
deze ontwikkeling ongewenst en bedreigend voor de integratie in en de leefbaar
heid van onze samenleving.
Deze school zal in de praktijk niet alleen een school zijn met een ander geloof
en een andere cultuur, maar ook een school met een etnisch éénzijdige samen
stelling, en daar zit voor de BSD de pijn.
De BSD betreurt in hoge mate deze ontwikkeling, maar zal gezien onze wetgeving
dit als een gegeven moeten aanvaarden.
Wij vragen het college wel de mogelijke gevolgen van deze ontwikkeling te signa
leren en zo mogelijk alles te doen om deze te verzachten.
Wij denken hierbij aan een mogelijke vergroting van de taalachterstand van de
kinderen die deze school zullen gaan bezoeken. Kinderen leren zeker qua taal veel
van speelkameraadjes en speelkameraadjes zijn vaak de school- en klasgenoten.
Wij pleiten voor activiteiten van het college die deze mogelijke taalachterstand
kunnen voorkomen.
Tevens pleiten wij voor aandacht voor de scholen waarvan deze kinderen zullen
komen. In onze gemeente zijn twee scholen met een zeer hoog percentage islamieten,
te weten de Wal en de Zevensprong. Met name voor de Wal verwachten wij een leeg
loop die grote gevolgen kan hebben voor de kwaliteit van het onderwijs op die
- 21 -
school. Gezien het mogelijke buitenproportionele schokeffect voor deze school,
vraagt de BSD het college alles te doen om deze gevolgen te verzachten en
eventueel bij de verantwoordelijke autoriteiten in deze te pleiten voor enig
begrip en klementie, zodat een eventuele vermindering van de aantallen leer
krachten gefaseerd kan worden.
Mevrouw VAN DORT: In het plan van basisscholen wordt opgenomen een zelfstandige
bijzondere basisschool op islamitische grondslag. Daar is wettelijk niets op ue-
gen. De CDA-fractie acht periodiek overleg van schoolbesturen van groot belang.
Wij verwachten dan ook een open communicatie met het onderwijsveld, waardoor
integratie bevorderd kan worden. Een goede aansluiting op het vervolgonderwijs
kan dus vanzelfsprekend zijn. De meerwaarde van deze bijzondere school stellen
wij vast door te hopen op een grotere betrokkenheid van de ouders bij het ondsr-
wijsgebeuren van hun kinderen, waarvan zij mogelijk ook zelf de vruchten kunnen
plukken.
De heer VAN WIJK: Even in het kort. Inderdaad is een islamitische school een
nieuw fenomeen in het Bergse onderwijs. Maar inderdaad, dat is al door meer spre
kers gezegd, is er wettelijk helemaal niets op aan te mertcen, ook getuige ne^
aantal handtekeningen dat ingezonden is. Mevrouw Veraart sprak zeer kernachtig^
over vrijheid van onderwijs. Ergens is het wel jammer dat de integratie die wij
al jarenlang voorstonden bij bepaalde scholen, mijnheer van der Kallen noemde
er al enkele, denk ik toch wel op losse schroeven komt te staan.
De heer DEKKERS, wethouder: Ik denk dat de meeste leden, zo niet alle sprekers
vanavond konstateren dat er grondwettelijk, meestal wordt gesproken over wette
lijk maar het is grondwettelijk, de mogelijkheid is om een school op deze grond
slag in ons land te stichten. Gezien de gegevens die hier zijn ingeleverd wordt
aan de eisen voldaan en derhalve is hier terecht het medewerkingsbesluit
gevraagd om deze school ook op de nemen in het plan voor scholen voor de pe. iode
91/92 t/m 93/94.
De discussie ontstaat dan of dit voor- of nadelen zal opleveren voor het integra
tieproces. Ik denk dat daar eerst op termijn zicht op komt. Voorzover onze kon
takten met de initiatiefnemers strekken, gaan die ervan uit dat middels deze
school de betrokkenheid van de ouders ten aanzien van het onderwijs zal toenemen
en zij zijn zeker voornemens aan het normale overlegcircuit wat in Bergen op Zoom
bestaat voor het primair onderwijs en daartoe behoort de Federatie van Schoolbe
sturen en het Overleg van Directeuren in Primair Onderwijs mee te gaan doen.
De Federatie van Schoolbesturen heeft onlangs afgesproken, ik heb dat ook m de
commissie gezegd,om in eigen gelederen met alle scholen ook eens te kijken naar
de situatie zwarte - witte scholen. Ik denk dat ook dat een aanzet zou kunnen
zijn om met elkaar gezamenlijk te bezien of de kinderen in Bergen op Zoom op de
meest adequate wijze worden opgevangen in het onderwijs. Ten overvloede wil ik
nog zeggen dat hier sprake moet zijn van een school die nederlands onderwijs
geeft, dus er zal ook ten aanzien van de kwaliteit op gelet moeten worden dat
de lessen goed in het nederlands worden verzorgd, waardoor de ontwikkelings-,
kansen voor deze kinderen zouden moeten toenemen.
Ten aanzien van de discussies die door mevrouw Veraart en mevrouw Van Male zijn
gevraagd, door mevrouw Veraart niet direct want die heeft er denw j.k terecht
op gewezen dat dat een discussie is die in Den Haag zou moeten worden gevoerd,
door mevrouw Van Male wat meer in tweede instantie maar voegde daar toch nog
even aan toe dat het wellicht zinvol zou zijn om daar in de commissie Onder
wijs over de praten, het volgende. Als men wil naar efficient onderwijs dan
zijn daar uiteraard veel discussies over te voeren. Als ik bij D'66 beluister
dat er efficiënter onderwijs gegeven zou moeten worden om bij wijze van spreken
deze vormen van bijzonder onderwijs af te schaffen, maar vervolgens wel scholen
stichten op basis van onderwijssystemen toe te laten, dan weet ik niet of^we
dan wel efficient omgaan met middelen, want ook daar zijn vele varianten in mo
gelijk.
Daar zou ik het bij willen laten, voorzitter.