- 12 -
De heer VAN WIJK:Even in vervolg op hetgeen mevrouw Demmers gezegd heeft.
Inderdaad gaat het bij ons ook over punt 3 van dit voorstel, het verhuren
van onroerend goed, gebouwd onroerend goed dan. U stelt nu voor om dat be
drag van de huurprijs te stellen als mandaat op f. 50.000,- Als ik dan even
reken komt dat neer op een economische marktwaarde van globaal zo'n f. 700.000,-
tot f. 800,000,-. Wij zijn het met D'66 eens dat dat aan de hoge kant is.
Ik heb ook tijdens de commissie Algemene Politie en Personeelszaken even een
balletje opgeworpen en gepleit voor terugbrengen van dit bedrag tot globaal
f. 25.000,- of f. 30.000,- Overigens, ik ken het standpunt nu van D'66, ben
ik ook wel benieuwd naar het standpunt van de overige fracties.
De VOORZITTER: Dat ben ik met u van mening. Ik begrijp dat de heer Janssen het
voorstel ondersteunt.
De heer VAN DER KALLEN: Wij ondersteunen het voorstel van D'66.
De VOORZITTER: Mag ik vragen hoe de CDA-fractie erover denkt en die van de
P.v.d.A. De casus zal u duidelijk zijn. Er moet een grens gesteld worden.
Het vraagstuk is of die f. 25.000,- of f. 50.000,- moet zijn.
De heer CATS: Wij hebben een zodanig vertrouwen in het college dat wij aan
deze wijziging geen behoefte hebben.
Mevrouw VERAART: Ik wacht het antwoord van het college af.
De heer JANSSEN: Ik heb door het amendement te ondertekenen geprobeerd het D'66
mogelijk te maken om met het amendement in de raad te komen. Dat wil in mijn ge
val niet zeggen dat ik hem ook zal steunen bij een eventuele stemming.
De VOORZITTER: Ik begrijp dat uw fractie het amendement ondersteunt bij een
eventuele stemming.
De heer JANSSEN: Dat is niet het geval.
De VOORZITTER: Niet Kijk eens aan. Ik was een moment geestelijk afwezig. U
begrijpt dat.
Dames en heren, zoals wij er ook in de commissie over gesproken hebben, is het
zo dat er een bepaalde grens getrokken moet worden. Kijkend naar wat zich in
de afgelopen periode heeft voorgedaan,is dit een grens die op zichzelf alles
zins redelijk is Je kunt niet zeggen dat een grens van f. 25.000,- absoluut
onredelijk is. Zoals het zich nu eenmaal bij het kiezen van dit soort bedragen
voordoet heeft het soms een zeker voordeel voor de particuliere partij die
daarbij betrokken is, de burger zeg maar. Ik denk dat het college zich er na
tuurlijk goed rekenschap van moet geven dat het aangaan van een dergelijke ver
huring moet passen in het totaal van het beleid, het ondertekenen van een huur
contract. Mevrouw Demmers u bent, ik zou bijna zeggen, beter ingevoerd in de
feitelijke gang van zaken van die materie dan ik. De handtekening voor het aan
gaan van een dergelijk contract is sneller gezet dan het weer is ontbonden
Het college zal er zich dus telkenmale rekenschap van moeten geven dat dat èen
rol speelt. Wij zijn bereid die verantwoordelijkheid op ons te nemen. Een der
gelijke verhuring moet dus passen in het algemene beleid aan de ene kant en
in het specifieke beleid van het onroerend goed. Dat verder afgewogen tegen de
mogelijkheid om in sommige gevallen de burger sneller van dienst te kunnen zijn.
Ten derde kijkend naar wat er zich in de praktijk feitelijk heeft voorgedaan,
zijn wij tot een dergelijke opstelling gekomen.
Als de raad buitengewoon gelukkig is als het bedrag op f. 25.000,- wordt gesteld
zullen wij daar geen halszaak van maken, maar buitengewoon veel argumenten heb
ik niet gehoord, behalve dan dat de stichtingskosten van een dergelijk gebouw,
dat heeft natuurlijk alles te maken met het rendement, wat groter zullen zijn.
Daar staan dus tegenover de drie argumenten die ik u genoemd heb en waarvan het
snel kunnen bedienen van de burger het argument is wat wel het meeste gewicht
in de schaal legt.
Ik weet niet of er van de zijde van andere leden van het college die bij de uit
voering hiervan ook nog hiermee geconfronteerd worden behoefte aan een opmerking
bestaat, anders zou ik willen vragen of de raad in tweede termijn van zijn mening
wil laten blijken.
- 13 -
Mevrouw DEMMERS: Wij geven al duidelijk aan door het steunen van het delegatie
besluit uiteraard verder dat we alle vertrouwen hebben dat het college op een
luiste wijze met die delegatiebevoegdheid omgaat. De reden dat wij die grens
van f. 50.300,- naar beneden gebracht hebben, heb ik al in mijn eerste termijn
verteld-, is omdat het nogal om panden gaat die, vanwege de factor die daar
achter zit, toch bepalend kunnen zijn. Wij hebben er zeker alle vertrouwen m
dat als u rechtstreeks onderhandelt met particulieren, ik noem dan het voor
beeld van woonhuizen en als ik het bedrag van f. 25.000,- noem dan heb ik het
toch nog over huizen van f. 200.000,- of meer, dan denk ik dat we er alle ver
trouwen in hebben dat het op de juiste wijze gebeurt. We zouden het erg pret
tig vinden als de raad mee kan denken en in ieder geval prioriteiten kan leggen
bij verhuur aan die mensen en aan die gebouwen die toch een bepaalde economise e
gebondenheid met zich meebrengen.
Mevrouw VERAART: Ik zei dat we het antwoord van het college zouden afwachten.
Gezien de uitleg die u gegeven heeft blijven wij achter het raadsvoorstel staan.
De heer STUART, wethouder: Ik denk toch dat de veronderstelling van de iracti^
van D'66 niet al te veel realiteitsgehalte kan worden toegedicht. Het is geen
doelstelling van de gemeente om verhuurder van gebouwd onroerend goed te worden.
Meestal is e^ een andere beleidsdoelstelling ten grondslag gelegd aan het stich
ten van gebouwen die een zodanige stichtingsprijs vragen op grond waarvan dan
een huurcontract moet worden gesloten. Ik denk bijvoorbeeld aan de Halwanah-
kwestie. Dan hebben we de beleidsvoornemens om iets te realiseren hier ui
te na in de raad besproken maar wij worden natuurlijk geen verhuurders va
zomaar verworven onroerend goed. Ik denk dat dit ver bezijden e rea ei
De heer VAN DER KALLEN: Het Centraal Bureau Rijbewijzen is echt door de gemeente
gebouwd voor de verhuur. De wethouder zegt buiten de reali ei ptten
niet echt opgaat. Het ligt eraan welk voorbeeld je in het licht wilt zetten.
De VOORZITTER: Het is een voorbeeld, dat moet de heer Van der Kalle" worden na
g^veh, maar ik denk dat hij ten aanzien van de informatie over het voorbeeld
niet te klagen heeft,want dat het van het begin af aan vaststond dat het /oor
de verhuur gebouwd was,was voor hem en ieder die kon lezen een absoluut
bekend fenomeen. r, r a
Voor het overige denk ik dat de heer Stuart nog eens gezegd he ft dat het abs>
ï°u°uï niet! ook maar in lichte mate een doelstelling van het college is om onroe
rend eoed te saan verhuren.
Wenst u stemming over dit voorstel of begrijp ik dat de uitleg dusdanig bevre-
digend geweest is
Mevrouw DEMMÖSS: De uitleg is voor mij heel bevredigend geweest. hoop 1iat
inderdaad het college de delegatie zoals wij die bij deze vaststellen ons
in ons vertrouwen zal beschamen.
De VOORZITTER: Wij doen ons best.
Dan dames en heren, wenst geen van de leden van de raad aantekening
Dan is aldus besloten.
6. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een kre_d_iet_ad.__f:_J_105^q001^exclu-
sïef de B.T.W. ten behoeve van uitbaggeren haven.
(Nr. SOB/57
Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aan
genomen.
7. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet_vanJLJ001000^_ten
hoeve van de huisvesting van de V.V.V.
(Nr. S0B/72)
De heer SMITS: De VVD-fractie kan zich echt wel voorstellen dat een^r^ming
eens een keertje laag uitvalt, maar een verschil van f. 100.003, op ee