-20- milieu, maar toch zit ik nog steeds te wachten op de reeds lang beloofde milieunotitie. Bij de vorige algemene beschouwingen was de BSD het wachten zat en schreef er zelf maar een. Het college vond het een aardige nota en zei toe een aantal ideetjes in de gemeentelijke nota mee te nemen. Ik, en helaas ook het milieu, wachten met smart op die reeds lang beloofde nota. En geloof me voorzitter, ik kan wachten, desnoods jaren, maar het milieu kon reeds jaren geleden niet meer wachten. Het milieu, onze toekomst, heeft niets aan de mooie woorden in partijprogramma's of in algemene beschouwingen. De aantasting van het milieu eist een acute aanpak, dus beleid. Ik vraag het college dan ook, waar blijft die nota? De BSD wil een optimale benutting van onze regelgevingsbevoegdheden en onze handhavmgsbevoegdheden op milieugebied, zonder zelfbeperking tot wat elders gebruikelijk zou zijn. Een ander probleem waarvoor ik de aandacht vraag, is de problematiek van de etnische minderheden of, om de woorden van een wethouder te gebruiken, groepen in onze samenleving die onze aandacht vragen. Ik heb bij de laatste commissievergadering volkshuisvesting een VVD-commiss iel id aandacht horen vragen voor de gewenste sociale struktuur, want hij achtte de huidige socia le struktuur in onze gemeente geen basis voor een gezond financieel beleid. Een ander VVD-commissielid wees op de volgens hem "exorbitante groei van de etnische minderheden". Bij mij kwam toen de vraag op, wat bedoelen die vragenstellers, wat willen zij? Ingrijpen in de privésfeer van burgers, hetgeen niet des gemeentes is? Iets onderzoeken wat qua mogelijkheden des rijks is? Ingrijpen in de sociale struktuur, maar hoe? Ook ik zou best al onze burgers sociaal willen verheffen tot het Wassenaar niveau en ook ik denk dat dit de financiële basis van onze gemeente op een gezonder niveau zou brengen. Maar is Bergen op Zoom gediend met gedroom en gefilosofeer zonder zelfs maar de schijn van een mogelijk antwoord in het verschiet? Ik denk het niet! Maar de VVD-opmerkingen waren wel ingegeven door een gigantische problema tiek. ben problematiek die tot op heden onvoldoende is aangepakt, hetgeen recent tot verkiezingsuitslagen leidde die democratische partijen niet wensen. Aanpak is noodzakelijk en dient naar mijn mening anders te worden opgezet. De overheid dient haar prioriteiten anders te stellen, waarbij de politie een cruciale rol kan vervullen. Veel van de friktie in de woonwijken tussen bevolkingsgroepen ontstaat door overlast, die grotendeels het gevolg is van een andere leefstijl van sommige etnische minderheden. Zeker die leefstijl gevolgen, die door Nederlanders beschouwd worden als in strijd met onze wetten c.q. gebruiken, veroorzaken veel ergernissen en op termijn uitingen van discriminatie. Voorbeelden zijn: - geluidsoverlast, - teveel mensen in één huis, hetzij permanent, hetzij herhaald tijdelijk, - sleutelen op straat, - overlast van thuiswerk. Aandacht van politie en andere overheids- o semi - over hei dsms tan ties kan hierin corrigerend optreden. De Nederlanders zijn de normen en waarden van dit land van huis uit meegegeven. Bij onze buitenlandse ingezetenen is dat niet zo. Toch dienen ook zij binnen de normen, regels en wetten van dit land te leren leven. Tevens dient er grote aandacht gegeven te worden aan andere zaken t.a.v. de minderheden. Bij de vorige algemene beschouwingen ging ik in op een aantal artikelen van de grondwet. Dat doe ik nu weer, want: ik moet helaas constateren dat er in -21- het afgelopen jaar t.a.v. de minderheden en hun positie in de maatschappij niets ten goede is gekeerd, integendeel Artikel 19, lid 1 van onze grondwet luidt: "Bevordering van voldoende werkgelegenheid is voorwerp van zorg der overheid". Als de minderheden naar hun werkloosheidspercentages t.o.v. de rest van de bevolking kijken, zouden ze kunnen zeggen: naar wie gaat die zorg van de overheid dan? Artikel 20, lid 1 van onze grondwet luidt: "De bestaanszekerheid der bevolking en spreiding van welvaart zijn voorwerp van zorg der overheid". Ook hier is het duidelijk, als de minderheden naar hun bestaanszekerheid en welvaart kijken, zouden ze kunnen zeggen: naar wie gaat die zorg der overheid dan? Artikel 22, lid 1 van onze grondwet luidt: "De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid". Als de minderheden kijken naar hun sterfterisico's op alle leeftijden en ze vergelijken die met die van de rest van de bevolking, dan zouden ze kunnen zeggen: naar wie gaat die zorg van de overheid dan? Artikel 22, lid 3 van de grondwet luidt: "Zij schept voorwaarden voor maat schappelijke en culturele ontplooiing en voor vrije tijdsbesteding". Ook hier geldt dat minderheden zich met recht zouden kunnen afvragen: voor wie schept die overheid die voorwaarden dan? Artikel 23,lid 1 van de grondwet luidt: "Het onderwijs is een voorwerp van de aanhoudende zorg van de regering". Ook dit grondrecht, althans de uit voering daarvan, levert niet het enthousiasme op van de minderheden. Gevolg: zij maken dankbaar gebruik van de andere onderdelen van dit grondwetartikel en zijn elders reeds begonnen met eigen scholen. Mijn laatste informatie luidt dat ook groepen al bezig zijn om dit m onze gemeente te organiseren. Werkelijk op alle sociale grondrechten, die onze grondwet biedt, kunnen e minderheden zich misdeeld voelen. Helaas bevinden zij zich ook in gezelschap van vele andere sociaal zwakkeren en mede hierin, hoe paradoxaal ook, zit hem de pijn. Tot slot, voorzitter, is de BSD verontrust over de gokproblematiek en vraagt hiervoor wederom de aandacht van het college en de raad. De BSD acht preventieve maatregelen noodzakelijk, alsmede de opzet van hulpprogramma s gericht op de verslaafden, waarbij met zijn of haar achtergrond rekening wordt gehouden. Ten aanzien van de begroting wenst de BSD aantekening tegen de bijdrage in het exploitatietekort van het concours hippique. Ten aanzien van BD-Fin/13 wenst de BSD de aantekening ten aanzien van voorstel 3, gedachtestreepje drie, dat de BSD iedere verhoging van de onroerendgoedbelasting afwijst, waarbij wij tevens van mening zijn dat het taakstellend budget voor de herhuisvesting niet overschreden dient te worden. Richting de opmerking van het CDA, waarbij zij de andere partijen overwoog om terug te komen op de lokatie van de Westersingel. Indien het taakstellend budget inderdaad zou overschreden worden met een relevant bedrag, dan denk ik "dat, wat mij betreft, inderdaad ik zou willen terugkomen op die lokatie- aanwijzing. Nog altijd vind ik dat de beste lokatie, maar als het werkelijk relevant veel geld meer zou kosten, denk ik dat we dat anders zouden moeten inrichten. Tenslotte nog een paar opmerkingen richting voorgaande sprekers. Het CDA nam de gedachte van de VVD min of meer over, althans geuit in de volkshuis vestingscommissie, van het financieel economisch draagvlak. CDA vertaalt dat in groei van de bevolking, doorgaan met bouwen. Dat is een echte jaren zestig-gedachte en klaarblijkelijk verkeert het CDA daar altijd nog in. Ik zou dat sociale en financiële draagvlak eerder willen verbreden met een

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 15