-18- evaluatie van de "POMA-stagnatie en oponthoudsaffaire" en meer concrete fietsvriendelijke daden. Wellicht dat uw college daarover vanavond nog wat vervolginformatie kan geven. Qua presentatie van haar beleidsdaden heeft het college vooral het laatste jaar gefaald. De collegepartijen CDA en PvdA hebben vervolgens nog eens extra hun best gedaan het bestuurlijk aanzien van deze stad wat verder te devalueren. Bij het woord milieu denken we meestal aan het verschijnsel van zure regen» uitlaatgassen» vervuilende industrieën etc.. Milieu is echter meer. Wie daar de Dikke van Dale over opslaat, leest: "Het geheel der natuurlijke, maat schappelijke en culturele omgeving dat op een levend wezen zijn invloed doet gelden". Dus de omgeving waarin een mens leeft in de ruimste zin van het woord. In de afgelopen periode is steeds meer gebleken dat door de gemeenteraad genomen besluiten er situaties ontstaan, die voor individuele burgers en/of voor groepen burgers geleid hebben tot verslechtering van hun direkte woon- en leefklimaat. Nu is dit natuurlijk niet altijd te vermijden, zeker niet als bij besluitvorming alle voor- en nadelen goed zijn afgewogen. Het ieder een naar de zin maken, kan nu eenmaal niet, maar "we moeten zien te vermijden dat ogenschijnlijke details uit kunnen groeien tot bronnen van ergernis" Voorbeelden. Zonder enige direkte kennisgeving vooraf een speeltuin in je achtertuin, een gigantisch duivenhok bij de buren, plotseling uitzicht weg door bushaltes, het niet schoonmaken van vijvers en plantsoenen, plotselinge parkeeroverlast verkeerslawaai en andere vormen van geluidsoverlast. Een gemeentebestuur heeft méér dan andere organisaties te maken met het direkte leefklimaat in een stad, met een buitenwereld. Iedere aktie roept een reaktie op» zowel positief als negatief. Veel nega tieve reakties zouden voorkomen kunnen worden als direkt betrokken burgers eerder benaderd worden via aktief verstrekte informatie c.q. vooroverleg. Waarin openbaart zich nu die direkte betrokkenheid van de burger t.o.v. zijn direkte leefmilieu? Behuizing, burengerucht, asociaal woongedrag» parkeer- problematiek, groenvoorzieningen, ophalen huisvuil» verkeersoverlast en visuele vervuiling, èn nog twee zeer belangrijke zaken als kleine crimina liteit en asociaal uitgaansgedrag. Ik kom straks op deze laatste twee punten nog even terug. D65 is van mening dat er veel meer gestreefd moet worden burgers meer bij te nemen beslissingen te betrekken. Dit kan door: 1. aktieve voorlichting aan direkt betrokken burgers, niet wachten totdat op basis van publikaties mensen constateren dat het om hen gaat, 2. de mogelijkheid van vooroverleg openen, 3. onafhankelijke klachtbehandeling bij zowel voorziene als onvoorziene negatieve reakties, 4. bij veranderingen die een ingrijpend karakter hebben voor alle burgers, een referendum te houden. (Ik dacht dat Leiden het goede voorbeeld ging geven Het gemeentebestuur is op basis van, hoewel ongeschreven, fatsoensnormen dit aan haar kiezers verplicht. Aan twee zaken wil D66 in deze algemene beschouwingen extra aandacht geven, nl. de kleine criminaliteit en het asociaal uitgaansgedrag. Het eerste verschijnsel is bekend, een raadseollega heeft dat onlangs nog aan den lijve kunnen ondervinden. Met asociaal uitgaansgedrag bedoelt D66 gedrag dat geen enkel respekt toont voor andermans bezittingen en privacy. -19- zinloos vernielen, overal urineren tot in brievenbussen toe, uitlokkend gedrag waardoor vechtpartijen ontstaan, en zo kan ik nog wel een aantal dingen opnoemen. Bij dit soort situaties denkt men onmiddellijk aan de politie. De taak van de politie is de afgelopen jaren aanzienlijk verzwaard door meer werk in nieuwe sektoren zoals milieu en fraudebestrijding èn door een afnemend normbesef bij de bevolking, dus daardoor minder sociale controle. Het opheffen van de funktie wijkagent was ons inziens dus ook geen verbe tering. Omdat D66 zich realiseert dat er binnenkort geen grote wijzigingen in de getalsterkte mogen worden verwacht, dient de oplossing voor dit pro bleem dan ook in een andere richting te worden gezocht. Wij stellen voor, naar het voorbeeld van Veghel, het instituut van de vrijwillige politie te aktiveren. Niet omdat mijn fraktie dit de best denk bare oplossing vindt. Het zou beter zijn om het budget voor de reguliere politie te verruimen, onder meer door vergroting van een aantal toegestane overuren. Wij beschouwen het voorstel van Veghel als een mogelijk breek ijzer, omdat het laat zien dat het water tot de bestuurlijke onderlip staat. Gaarne overhandig ik u de voorstellen uit Veghel -na afloop van dit verhaal- voor nadere overweging. Tenslotte vraag ik u, D66 voortgangsinformatie te willen verstrekken over een projekt, dat direkt met de leefbaarheid van veel mensen te maken heeft. Hoe staat het met de geluidsisolatie van de Randweg Oost? De heer V.D.KALLEN: Ik zal geen uitgebreide algemene beschouwingen houden. Ons recent geschreven en voor iedereen beschikbare partijprogramma bevat alles wat de BSD voor de raadsperiode 1990-1994 belangrijk vindt. De BSD is een groepering die tracht geen verhalen te houden om de tijd te vullen. Daarom beperk ik mij hier tot enkele hoofdpunten van het door ons gewenste collegebeleid, alsmede om een discussie op gang te brengen, enige reakties op de algemene beschouwingen van de voorgaande sprekers. Kenmerkend voor het collegebeleid vind ik angst voor het afwijken van reeds platgetreden paden. Typerend hiervoor vind ik de klaarblijkelijke heiligheid van de door het VNG opgestelde standaardverordeningen, die worden gevolgd. Afwijken is niet mogelijk, ook al zijn de argumenten nog zo sterk. De BSD vindt het jammer dat de gemeente Bergen op Zoom daar steeds mee in de pas wil lopen. Dit leidt tot vele gemiste kansen om positief in het landelijk nieuws te komen of iets extra te doen voor bijvoorbeeld het milieu. Een voorbeeld: Reeds in 1988 wees de BSD samen met D66 het college erop dat er mogelijkheden waren om het milieu te beschermen door het amalgaam terug te winnen bij tandartsen. Documentatie van de betrokken apparatuur werd meegestuurd. Afgelopen zaterdag mocht ik in het Brabants Nieuwsblad lezen dat binnenkort in de stad Groningen de tandartsen verplicht worden hun amalgaam terug te winnen en dat in Amsterdam en Den Bosch hier ook al over wordt gepraat. Bergen op Zoom had, als er naar de kleine partijen serieus was geluisterd» die maatregel al een jaar geleden kunnen invoeren. Maar nee hoor, vooral niets nieuws doen. Bij de behandeling van een rioolverordening in 1988 heb ik gepleit voor een aantal wijzigingen die bijvoorbeeld ook de aanpak van bepaalde specifieke vervuilingen beter zou aan kunnen pakken. De BSD kreeg slechts steun van D66, de rest van de raad gaf geen sjoege, laat staan dat het college een VNG standaardverordening zou wijzigen, die kon immers niet verbeterd worden en zeker niet door een Bergs initiatief. Laten we toch vooral niet met milieu maatregelen voorop lopen, moet het college gedacht hebben. Voorzitter, het college en de collegepartijen hebben hun mond vol over het

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 14