-18-
evaluatie van de "POMA-stagnatie en oponthoudsaffaire" en meer concrete
fietsvriendelijke daden. Wellicht dat uw college daarover vanavond nog wat
vervolginformatie kan geven.
Qua presentatie van haar beleidsdaden heeft het college vooral het laatste
jaar gefaald. De collegepartijen CDA en PvdA hebben vervolgens nog eens
extra hun best gedaan het bestuurlijk aanzien van deze stad wat verder te
devalueren.
Bij het woord milieu denken we meestal aan het verschijnsel van zure regen»
uitlaatgassen» vervuilende industrieën etc.. Milieu is echter meer. Wie daar
de Dikke van Dale over opslaat, leest: "Het geheel der natuurlijke, maat
schappelijke en culturele omgeving dat op een levend wezen zijn invloed doet
gelden". Dus de omgeving waarin een mens leeft in de ruimste zin van het
woord.
In de afgelopen periode is steeds meer gebleken dat door de gemeenteraad
genomen besluiten er situaties ontstaan, die voor individuele burgers en/of
voor groepen burgers geleid hebben tot verslechtering van hun direkte woon-
en leefklimaat. Nu is dit natuurlijk niet altijd te vermijden, zeker niet
als bij besluitvorming alle voor- en nadelen goed zijn afgewogen. Het ieder
een naar de zin maken, kan nu eenmaal niet, maar "we moeten zien te
vermijden dat ogenschijnlijke details uit kunnen groeien tot bronnen van
ergernis"
Voorbeelden.
Zonder enige direkte kennisgeving vooraf een speeltuin in je achtertuin, een
gigantisch duivenhok bij de buren, plotseling uitzicht weg door bushaltes,
het niet schoonmaken van vijvers en plantsoenen, plotselinge parkeeroverlast
verkeerslawaai en andere vormen van geluidsoverlast.
Een gemeentebestuur heeft méér dan andere organisaties te maken met het
direkte leefklimaat in een stad, met een buitenwereld.
Iedere aktie roept een reaktie op» zowel positief als negatief. Veel nega
tieve reakties zouden voorkomen kunnen worden als direkt betrokken burgers
eerder benaderd worden via aktief verstrekte informatie c.q. vooroverleg.
Waarin openbaart zich nu die direkte betrokkenheid van de burger t.o.v. zijn
direkte leefmilieu? Behuizing, burengerucht, asociaal woongedrag» parkeer-
problematiek, groenvoorzieningen, ophalen huisvuil» verkeersoverlast en
visuele vervuiling, èn nog twee zeer belangrijke zaken als kleine crimina
liteit en asociaal uitgaansgedrag.
Ik kom straks op deze laatste twee punten nog even terug.
D65 is van mening dat er veel meer gestreefd moet worden burgers meer bij te
nemen beslissingen te betrekken. Dit kan door:
1. aktieve voorlichting aan direkt betrokken burgers, niet wachten totdat op
basis van publikaties mensen constateren dat het om hen gaat,
2. de mogelijkheid van vooroverleg openen,
3. onafhankelijke klachtbehandeling bij zowel voorziene als onvoorziene
negatieve reakties,
4. bij veranderingen die een ingrijpend karakter hebben voor alle burgers,
een referendum te houden. (Ik dacht dat Leiden het goede voorbeeld ging
geven
Het gemeentebestuur is op basis van, hoewel ongeschreven, fatsoensnormen dit
aan haar kiezers verplicht.
Aan twee zaken wil D66 in deze algemene beschouwingen extra aandacht geven,
nl. de kleine criminaliteit en het asociaal uitgaansgedrag.
Het eerste verschijnsel is bekend, een raadseollega heeft dat onlangs nog
aan den lijve kunnen ondervinden. Met asociaal uitgaansgedrag bedoelt D66
gedrag dat geen enkel respekt toont voor andermans bezittingen en privacy.
-19-
zinloos vernielen, overal urineren tot in brievenbussen toe, uitlokkend
gedrag waardoor vechtpartijen ontstaan, en zo kan ik nog wel een aantal
dingen opnoemen.
Bij dit soort situaties denkt men onmiddellijk aan de politie.
De taak van de politie is de afgelopen jaren aanzienlijk verzwaard door meer
werk in nieuwe sektoren zoals milieu en fraudebestrijding èn door een
afnemend normbesef bij de bevolking, dus daardoor minder sociale controle.
Het opheffen van de funktie wijkagent was ons inziens dus ook geen verbe
tering. Omdat D66 zich realiseert dat er binnenkort geen grote wijzigingen
in de getalsterkte mogen worden verwacht, dient de oplossing voor dit pro
bleem dan ook in een andere richting te worden gezocht.
Wij stellen voor, naar het voorbeeld van Veghel, het instituut van de
vrijwillige politie te aktiveren. Niet omdat mijn fraktie dit de best denk
bare oplossing vindt. Het zou beter zijn om het budget voor de reguliere
politie te verruimen, onder meer door vergroting van een aantal toegestane
overuren. Wij beschouwen het voorstel van Veghel als een mogelijk breek
ijzer, omdat het laat zien dat het water tot de bestuurlijke onderlip staat.
Gaarne overhandig ik u de voorstellen uit Veghel -na afloop van dit verhaal-
voor nadere overweging.
Tenslotte vraag ik u, D66 voortgangsinformatie te willen verstrekken over
een projekt, dat direkt met de leefbaarheid van veel mensen te maken heeft.
Hoe staat het met de geluidsisolatie van de Randweg Oost?
De heer V.D.KALLEN: Ik zal geen uitgebreide algemene beschouwingen houden.
Ons recent geschreven en voor iedereen beschikbare partijprogramma bevat
alles wat de BSD voor de raadsperiode 1990-1994 belangrijk vindt. De BSD is
een groepering die tracht geen verhalen te houden om de tijd te vullen.
Daarom beperk ik mij hier tot enkele hoofdpunten van het door ons gewenste
collegebeleid, alsmede om een discussie op gang te brengen, enige reakties
op de algemene beschouwingen van de voorgaande sprekers.
Kenmerkend voor het collegebeleid vind ik angst voor het afwijken van reeds
platgetreden paden. Typerend hiervoor vind ik de klaarblijkelijke heiligheid
van de door het VNG opgestelde standaardverordeningen, die worden gevolgd.
Afwijken is niet mogelijk, ook al zijn de argumenten nog zo sterk. De BSD
vindt het jammer dat de gemeente Bergen op Zoom daar steeds mee in de pas
wil lopen. Dit leidt tot vele gemiste kansen om positief in het landelijk
nieuws te komen of iets extra te doen voor bijvoorbeeld het milieu.
Een voorbeeld: Reeds in 1988 wees de BSD samen met D66 het college erop dat
er mogelijkheden waren om het milieu te beschermen door het amalgaam terug
te winnen bij tandartsen. Documentatie van de betrokken apparatuur werd
meegestuurd. Afgelopen zaterdag mocht ik in het Brabants Nieuwsblad lezen
dat binnenkort in de stad Groningen de tandartsen verplicht worden hun
amalgaam terug te winnen en dat in Amsterdam en Den Bosch hier ook al over
wordt gepraat. Bergen op Zoom had, als er naar de kleine partijen serieus
was geluisterd» die maatregel al een jaar geleden kunnen invoeren. Maar nee
hoor, vooral niets nieuws doen.
Bij de behandeling van een rioolverordening in 1988 heb ik gepleit voor een
aantal wijzigingen die bijvoorbeeld ook de aanpak van bepaalde specifieke
vervuilingen beter zou aan kunnen pakken. De BSD kreeg slechts steun van
D66, de rest van de raad gaf geen sjoege, laat staan dat het college een VNG
standaardverordening zou wijzigen, die kon immers niet verbeterd worden en
zeker niet door een Bergs initiatief. Laten we toch vooral niet met milieu
maatregelen voorop lopen, moet het college gedacht hebben.
Voorzitter, het college en de collegepartijen hebben hun mond vol over het