De heer VAN DE WATER:Gemeentebelangen/Stadspartij heeft een kanttekening
bij het in dit voorstel vast te stellen commissiereglement.
Naar onze mening doet de samenstelling van de commissies geen recht aan
de poging de commissies een afspiegeling te laten vormen van de gemeente
raad. Willekeurig afkappen van twee leden per partij naar één lid per par
tij bij een zetelaantal onder de vijf geeft een onevenredige inbreng van
de grotere partijen, die daarboven nog de collegepartijen zijn en dus
via de commissievoorzitter nog een extra inbreng hebben. De dubbele be
zetting opent de mogelijkheid via een handige indeling burgerleden als
volwaardig lid in de commissie te laten functioneren. Een feit dat door
de middelgrote partijen alleen kan worden bereikt als raadsleden afzien
van actieve deelname aan de betreffende commissie. De kleinere partijen
zullen noodgedwongen wel tot actieve deelname van burgerleden moeten be
sluiten gezien het aantal zetels die in de commissie te bezetten zijn.
Deze regeling doet afbreuk aan ons streven onze burgerieden een actieve
status in de gemeentelijke besluitvorming te geven.
Tenslotte heeft het samenvoegen van een aantal commissies tot gevolgd dat
er verschillende vakgebieden worden gecombineerd die in principe door één
mens behandeld moeten worden. De grote partijen hebben dan het voordeel
van werkverdeling. Een voorrecht dat de kleinere partijen niet hebben.
Al met al verdient deze verordening niet de schoonheidsprijs. Toch lijkt
het ons weinig zinvol er tegen te stemmen. We behouden ons echter het
recht voor gedurende de komende raadsperiode het functioneren van de com
missies nauwlettend te volgen en eventuele bijstelling van de verordening
voor te stellen bij geconstateerde scheefgroei van het besluitvormingspro
ces
De heer VAN DER KALLEN: Een reactie allereerst op het amendement van de
fractie Groen Links en door ons ondersteund. Wij ondersteunen omdat wij
vinden dat een eenmansfractie in wezen op deze manier nauwelijks tot functio
neren in staat is. Ik heb zelf vier jaar ervaring met het functioneren als
eenmansfractie. Ik heb ervaring opgedaan op dinsdagen dat er twee commissies
tegelijkertijd aan de gang waren en heb toen altijd keuzes moeten maken
welke commissie ik bij kon wonen, gewoon omdat je fysiek nu eenmaal op één
plek tegelijk aanwezig kan zijn. Bij de fractie van Groen Links met de huidi
ge verdeling waarbij één raadslid één duolid/burgerlid mag leveren betekent
dit dus dat als dat raadslid of dat burgerlid op maandag, dinsdag of woens
dag ziek is, niet kan, moet werken of anderszins in wezen de democratische
inbreng van één groepering van de raad niet naar voren kan worden gebracht
in de commissies op een zodanige wijze dat van discussiëren in die commis
sie sprake is. Derhalve vindt de BSD dat toch een dermate aantasting van
de democratische principes, principes die de raad in meerderheid heeft on
dersteund toen de fractievoorzitters en de onderhandelaars bij elkaar waren
en zeiden iedere fractie moet in iedere commissie vertegenwoordigd zijn.
Als je voor dat basisprincipe zegt daar ben ik voor, dan zeg je eigenlijk
ook dan moeten die fracties als iemand van die fracties niet zou kunnen
zodanig vervangen kunnen worden dat dat wel kan. Dat is in wezen bij alle
fracties gegarandeerd, ook bij mijn fractie met slechts twee burgerleden.
Ik vind het aantal wat weinig maar ik kan er zeker mee leven. Ik heb begrip
voor de stelling van de onderhandelaars die zeiden: de getalsverhouding moet
enigszins tot uitdrukking worden gebracht. Anderzijds zeg ik, als je dat
principe op die manier aanpakt van het tot uitdrukking brengen van die ge
talsverhouding in de raad op deze manier met duoleden, dat je eigenlijk het
functioneren van een eenmansfractie blokkeert en derhalve ondersteunt de
BSD, zeker op democratische gronden, het amendement dat is ingediend door
de fractie van Groen Links. Wij zullen het ook met onze stem steunen puur
omdat wij zeggen, laten wij de democratie hoog houden. Op die gronden
denk ik dat ook de andere democratische partijen in de raad niet tegen
kunnen stemmen.
- 7 -
Met betrekking tot het actief functioneren van burgerleden onderschrijf
ik de mening van de neer Van de Water. Ik denk dat burgerleden, mits
ze actief zijn en dat verwacht ik van ieder raadslid en ieder burgerlid
best de hele zaak kunnen behappen. Ik kan mij de frustratie wel voorstel
len dat de grens natuurlijk in de ogen van de heer v.d. Water iettewat
willekeurig is. Het is natuurlijk discutabel of je met vier of vijf zetels
wel twee leden mag benoemen, maar gezien de positie waarin het college ver
keert, gezien ook de verhoudingen zeg ik: iedere grens is een willekeurige
grens. Op dat punt ondersteun ik wel degelijk het voorstel van de onder
handelaars
De heer BOLSIUS: Het voorstel zoals dat voor ons ligt, de invoering van
het duo-lidmaatschap wordt door de fractie van D'66 ondersteund omdat
het namelijk een betere binding van het duolid met de politieke partij
van het raadslid betekent. Het vergt wel gedegen vooroverleg met betrek
king tot de agenda van de commissies. Dat kan uiteraard de inhoud van de
commissiebehandeling alleen maar ten goede komen. Het betrokken duolid
kan dan ook het commissie-advies van zijn of haar partij naar voren bren
gen. Uiteindelijk wordt er hier in de raad besloten. Veelal zal het te
nemen besluit meerdere facetten vertonen, dus meerdere commissies betref
fen dan één. Dat betekent dat dan toch nog een afweging tussen de inhoude
lijkheid en bijv. de financiële kant van het voorstel hier in de raad dient
plaats te vinden. Voor de kleinere fracties was voor ons een uitdrukkelijke
voorwaarde dat iedere fractie vertegenwoordigd is in iedere commissie.
Dat is zo en met nog de mogelijkheid van de inzet van een fractie-assistent
die zowel de besloten als de openbare commissievergadering kan bijwonen
voor geval lid en duolid beiden niet aanwezig kunnen zijn lijkt mij de
democratische participatie van iedere partij in deze raad gewaarborgd.
De heer CATS: De CDA-fractie zal niet voor het amendement stemmen dat is
ingediend. Voor de CDA-fractie waren vier zaken van belang en die vindt
zij allemaal terug in de verordening. Alle partijen vertegenwoordigd in
alle commissies als uitdrukking van een relevant democratisch beginsel.
De tweede eis was dat commissies een werkbare omvang dienen te hebben.
De derde eis dat in de commissie een zekere vorm van evenredigheid ken
baar dient te zijn ten opzichte van de samenstelling van de raad.
De vierde eis was dat het aantal burgerleden niet groter mocht zijn dan
het aantal raadsleden minus de wethouders. Dit in het belang van de dui
delijkheid van het bestuur, alsmede ten aanzien van degenen die daaraan
deelnemen, zodat wij aan het amendement geen behoefte hebben.
Mevrouw VERAART: Ieder systeem van commissiesamenstelling heeft zo zijn
feilen, dat hebben de coalitiebesprekingen duidelijk gemaakt.
We gaan accoord met het raadsvoorstel, het geeft fracties de nodige speel
ruimte om deskundige mankracht ook via haar burgerleden in te zetten.
We achten het zinvol om de nieuwe werkwijze na een jaar te evalueren om
te kijken of het in de praktijk inderdaad zo werkt als het in theorie mo
gelijk is.
De heer JANSSEN: Een korte reactie. Bij de onderhandelingen heeft de VVD-
fractie haar bezwaren kenbaar gemaakt ten aanzien van de commissies zoals
die nu zijn samengesteld. Die bezwaren wilden wij nog een keer ui achten
kenbaar te maken in een brief van 26 april j.l. In die brief concluderen
wij dat wij ons willen neerleggen bij het meerderheidsbesluit zoals dat
genomen is tijdens de onderhandelingen. Wij wensen echter wel, zoals meerdere
fracties in de raad hebben gesteld, na een jaar een evaluatie van netgeen
nu zal worden vastgesteld.
De heer V.D.OUDEN: Ik kan het betoog van de heer Van der Kallen natuurlijk
ondersteunen. Het gaat erom dat wat ons betreft het inderdaad fysiek on
mogelijk gaat worden om alle commissies bij te wonen, ondanks het feit dat
wij gelukkig nu in alle commissies vertegenwoordigd kunnen zijn, omdat