De heer VAN DE WATER:Gemeentebelangen/Stadspartij heeft een kanttekening bij het in dit voorstel vast te stellen commissiereglement. Naar onze mening doet de samenstelling van de commissies geen recht aan de poging de commissies een afspiegeling te laten vormen van de gemeente raad. Willekeurig afkappen van twee leden per partij naar één lid per par tij bij een zetelaantal onder de vijf geeft een onevenredige inbreng van de grotere partijen, die daarboven nog de collegepartijen zijn en dus via de commissievoorzitter nog een extra inbreng hebben. De dubbele be zetting opent de mogelijkheid via een handige indeling burgerleden als volwaardig lid in de commissie te laten functioneren. Een feit dat door de middelgrote partijen alleen kan worden bereikt als raadsleden afzien van actieve deelname aan de betreffende commissie. De kleinere partijen zullen noodgedwongen wel tot actieve deelname van burgerleden moeten be sluiten gezien het aantal zetels die in de commissie te bezetten zijn. Deze regeling doet afbreuk aan ons streven onze burgerieden een actieve status in de gemeentelijke besluitvorming te geven. Tenslotte heeft het samenvoegen van een aantal commissies tot gevolgd dat er verschillende vakgebieden worden gecombineerd die in principe door één mens behandeld moeten worden. De grote partijen hebben dan het voordeel van werkverdeling. Een voorrecht dat de kleinere partijen niet hebben. Al met al verdient deze verordening niet de schoonheidsprijs. Toch lijkt het ons weinig zinvol er tegen te stemmen. We behouden ons echter het recht voor gedurende de komende raadsperiode het functioneren van de com missies nauwlettend te volgen en eventuele bijstelling van de verordening voor te stellen bij geconstateerde scheefgroei van het besluitvormingspro ces De heer VAN DER KALLEN: Een reactie allereerst op het amendement van de fractie Groen Links en door ons ondersteund. Wij ondersteunen omdat wij vinden dat een eenmansfractie in wezen op deze manier nauwelijks tot functio neren in staat is. Ik heb zelf vier jaar ervaring met het functioneren als eenmansfractie. Ik heb ervaring opgedaan op dinsdagen dat er twee commissies tegelijkertijd aan de gang waren en heb toen altijd keuzes moeten maken welke commissie ik bij kon wonen, gewoon omdat je fysiek nu eenmaal op één plek tegelijk aanwezig kan zijn. Bij de fractie van Groen Links met de huidi ge verdeling waarbij één raadslid één duolid/burgerlid mag leveren betekent dit dus dat als dat raadslid of dat burgerlid op maandag, dinsdag of woens dag ziek is, niet kan, moet werken of anderszins in wezen de democratische inbreng van één groepering van de raad niet naar voren kan worden gebracht in de commissies op een zodanige wijze dat van discussiëren in die commis sie sprake is. Derhalve vindt de BSD dat toch een dermate aantasting van de democratische principes, principes die de raad in meerderheid heeft on dersteund toen de fractievoorzitters en de onderhandelaars bij elkaar waren en zeiden iedere fractie moet in iedere commissie vertegenwoordigd zijn. Als je voor dat basisprincipe zegt daar ben ik voor, dan zeg je eigenlijk ook dan moeten die fracties als iemand van die fracties niet zou kunnen zodanig vervangen kunnen worden dat dat wel kan. Dat is in wezen bij alle fracties gegarandeerd, ook bij mijn fractie met slechts twee burgerleden. Ik vind het aantal wat weinig maar ik kan er zeker mee leven. Ik heb begrip voor de stelling van de onderhandelaars die zeiden: de getalsverhouding moet enigszins tot uitdrukking worden gebracht. Anderzijds zeg ik, als je dat principe op die manier aanpakt van het tot uitdrukking brengen van die ge talsverhouding in de raad op deze manier met duoleden, dat je eigenlijk het functioneren van een eenmansfractie blokkeert en derhalve ondersteunt de BSD, zeker op democratische gronden, het amendement dat is ingediend door de fractie van Groen Links. Wij zullen het ook met onze stem steunen puur omdat wij zeggen, laten wij de democratie hoog houden. Op die gronden denk ik dat ook de andere democratische partijen in de raad niet tegen kunnen stemmen. - 7 - Met betrekking tot het actief functioneren van burgerleden onderschrijf ik de mening van de neer Van de Water. Ik denk dat burgerleden, mits ze actief zijn en dat verwacht ik van ieder raadslid en ieder burgerlid best de hele zaak kunnen behappen. Ik kan mij de frustratie wel voorstel len dat de grens natuurlijk in de ogen van de heer v.d. Water iettewat willekeurig is. Het is natuurlijk discutabel of je met vier of vijf zetels wel twee leden mag benoemen, maar gezien de positie waarin het college ver keert, gezien ook de verhoudingen zeg ik: iedere grens is een willekeurige grens. Op dat punt ondersteun ik wel degelijk het voorstel van de onder handelaars De heer BOLSIUS: Het voorstel zoals dat voor ons ligt, de invoering van het duo-lidmaatschap wordt door de fractie van D'66 ondersteund omdat het namelijk een betere binding van het duolid met de politieke partij van het raadslid betekent. Het vergt wel gedegen vooroverleg met betrek king tot de agenda van de commissies. Dat kan uiteraard de inhoud van de commissiebehandeling alleen maar ten goede komen. Het betrokken duolid kan dan ook het commissie-advies van zijn of haar partij naar voren bren gen. Uiteindelijk wordt er hier in de raad besloten. Veelal zal het te nemen besluit meerdere facetten vertonen, dus meerdere commissies betref fen dan één. Dat betekent dat dan toch nog een afweging tussen de inhoude lijkheid en bijv. de financiële kant van het voorstel hier in de raad dient plaats te vinden. Voor de kleinere fracties was voor ons een uitdrukkelijke voorwaarde dat iedere fractie vertegenwoordigd is in iedere commissie. Dat is zo en met nog de mogelijkheid van de inzet van een fractie-assistent die zowel de besloten als de openbare commissievergadering kan bijwonen voor geval lid en duolid beiden niet aanwezig kunnen zijn lijkt mij de democratische participatie van iedere partij in deze raad gewaarborgd. De heer CATS: De CDA-fractie zal niet voor het amendement stemmen dat is ingediend. Voor de CDA-fractie waren vier zaken van belang en die vindt zij allemaal terug in de verordening. Alle partijen vertegenwoordigd in alle commissies als uitdrukking van een relevant democratisch beginsel. De tweede eis was dat commissies een werkbare omvang dienen te hebben. De derde eis dat in de commissie een zekere vorm van evenredigheid ken baar dient te zijn ten opzichte van de samenstelling van de raad. De vierde eis was dat het aantal burgerleden niet groter mocht zijn dan het aantal raadsleden minus de wethouders. Dit in het belang van de dui delijkheid van het bestuur, alsmede ten aanzien van degenen die daaraan deelnemen, zodat wij aan het amendement geen behoefte hebben. Mevrouw VERAART: Ieder systeem van commissiesamenstelling heeft zo zijn feilen, dat hebben de coalitiebesprekingen duidelijk gemaakt. We gaan accoord met het raadsvoorstel, het geeft fracties de nodige speel ruimte om deskundige mankracht ook via haar burgerleden in te zetten. We achten het zinvol om de nieuwe werkwijze na een jaar te evalueren om te kijken of het in de praktijk inderdaad zo werkt als het in theorie mo gelijk is. De heer JANSSEN: Een korte reactie. Bij de onderhandelingen heeft de VVD- fractie haar bezwaren kenbaar gemaakt ten aanzien van de commissies zoals die nu zijn samengesteld. Die bezwaren wilden wij nog een keer ui achten kenbaar te maken in een brief van 26 april j.l. In die brief concluderen wij dat wij ons willen neerleggen bij het meerderheidsbesluit zoals dat genomen is tijdens de onderhandelingen. Wij wensen echter wel, zoals meerdere fracties in de raad hebben gesteld, na een jaar een evaluatie van netgeen nu zal worden vastgesteld. De heer V.D.OUDEN: Ik kan het betoog van de heer Van der Kallen natuurlijk ondersteunen. Het gaat erom dat wat ons betreft het inderdaad fysiek on mogelijk gaat worden om alle commissies bij te wonen, ondanks het feit dat wij gelukkig nu in alle commissies vertegenwoordigd kunnen zijn, omdat

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 146