- 4 - De VOORZITTER: Dan vraag ik aan de heer Stuart ook of hij aan deze kant wil komen zitten, hoewel hij formeel het recht heeft om-zich een aantal dagen te bedenken. Dat heeft de heer Dekkers trouwens ook. Ik merk wel als ze daar al of niet gebruik van maken. Dan vraag ik aan de fractie van de Partij van de Arbeid of zij in de vaca ture Bakx een candidaat hebben. Mevrouw VERAART: De Partij van de Arbeid fractie stelt de heer C.P.M. Bakx candidaat. Mevrouw NOORMAN: Er zijn 29 stemmen uitgebracht, waarvan 22 voor de heer Bakx, 6 stemmen blanco en één tegen. De VOORZITTER: Dan is de heer Bakx benoemd. Zonder dat ik wil vooruitlopen op de bedenktijd die hij van rechtswege ontvangt wil ik hem uitnodigen om aan deze zijde te komen zitten. Dan is er een vierde vacature, waarvoor een candidaat uit uw midden zal moeten komen. De heer JANSSEN: De V.V.D.-fractie stelt de heer A.G. van der Stoel voor. Mevrouw NOORMAN: Er zijn 29 stemmen uitgebracht, 26 voor de heer Van der Stoel) 2 blanco en 1 tegen. De VOORZITTER: Dan verzoek ik de heer van der Stoel ook achter deze tafel te willen plaatsnemen, waar ik hem gaarne verwelkom en u voorshands harte lijk dank zeg voor de bewezen diensten. Het trio bestuursorganen van de gemeente Bergen op Zoom is compleet. Ik stel u voor dat wij aanstonds aan de slag gaan met de behandeling van de agenda voor het overige. 3. Voorstel tot vaststelling van een nieuwe "Verordening, regelende de instel ling, samenstelling, taak en werkwijze van de vaste adviescommissies van de gemeenteraad" alsmede tot het benoemen van de leden van deze commissies en tot aanwijzing van duo-burgerTeden (Nr. BD-Bez/38 Mevrouw NOORMAN: Kennelijk is tijdens de onderhandelingen ©ver colïegevorming en collegeprogramma afgesproken het fenomeen duo-lidmaatschap voor de ad viescommissies, een burgerlid gekoppeld aan een raadslid, in te voeren. Een nieuw, halfslachtig of zo u wilt tweeslachtig fenomeen, niets te maken hebbend met collegevorming of collegeprogramma, dus een oneigenlijk onder deel van de onderhandelingen. De vraag lag kennelijk op tafel worden bur gerleden nu wel of niet benoemd in adviescommissies. Hoe omzeil je het ant woord op zo'n vraag, wel je benoemd een raadslid in een commissie en je staat toe dat een van tevoren bekend burgerlid vervangend kan optreden. Is dan wat het burgerlid uitspreekt in de commissie zijn of haar mening, is het advies dat hij of zij geeft een eigen advies of dat van het raads lid dat vervangen wordt of van de fractie die hem of haar heeft voorgedragen of van de partij. Kortom, voor mij één groot vraagteken. Het zal duidelijk zijn, ik ben een voorstander van het benoemen van burger leden in adviescommissies, mits het goed geregeld is. Naar mijn mening be hoort een burgerlid voorgedragen en benoemd te worden in een bepaalde ad viescommissie. Dan weet het burgerlid waar hij of zij aan toe is, heeft een eigen taak, een eigen verantwoordelijkheid, een eigen stem en kan een eigen advies uitbrengen. Ik blijf het burgerlidmaatschap als zodanig beschouwen en ben het dan ook volstrekt niet eens met het systeem zoals het wordt voor gesteld. Het ziet er echter naar uit dat het voorstel de steun van de meerderheid van de raad zal krijgen. Om misverstanden te voorkomen wens ik bij voorbaat te melden hoe ik te werk zal gaan. Op de lijst onder hoofdstuk 5 ziet u mijn naam gekoppeld aan de naam van een burgerlid. Een burgerlid waar ik het volste vertrouwen in heb en die ik graag als lid van de commissie Welzijn - 5 - en Sociale zaken benoemd had gezien. Wil ik haar echter als zodanig in een commissie laten functioneren, dan moet ik mij neerleggen bij de koppeling en me laten benoemen in die commissie. Mijn "duo-engel" zal dus na mijn benoeming in de commissie Welzijn en Sociale zaken mijn plaats innemen en ik deel u op voorhand mede dat haar advies het mijne niet be hoeft te zijn, niet het advies van de fractie behoeft te zijn maar gewoon haar eigen advies. In de raadsvergadering zal bij de besluitvorming wel blijken of ik het wel of niet eens ben met de adviezen van de commissie. De heer V.D.OUDEN: Ik wilde graag een amendement indienen ter verandering van een gedeelte van het voorliggend reglement. Het amendement is vol doende ondersteund door de raadsleden van de BSD. Het voorstel houdt in dat het aantal leden van de kleine fracties in de commissies hetzelfde blij ven als in het voorliggende voorstel, maar wij willen echter de hoeveel heid werk met meerdere mensen delen. Op die manier zijn wij beter in staat de deskundigheid in onze partij ten goede te laten komen van de gemeente politiek. We kunnen ons dan namelijk net als een grote fractie specialiseren, bovendien is het fysiek beter om het werk met meer mensen te doen, zeker nu het aantal commissies beperkt is en de vergaderingen zijn samengeperst in vier avonden in één week. Wij begrijpen dat het voor de grote fracties ge makkelijk is tegen ons amendement te stemmen. Uw stem tegen betekent echter een onevenredig grote belasting voor raadsleden uit kleinere fracties. We doen wat het amendement betreft juist op deze 1e mei dan ook een dringend beroep op de solidariteit van de andere raadsleden. De VOORZITTER: Het amendement heeft de volgende inhoud: "De raad van de gemeente Bergen op Zoom in vergadering bijeen op 1 mei 1990 kennis genomen hebbend van het voorstel van B W van Bergen op Zoom tot vaststelling van een nieuwe verordening, regelende de instelling, samen stelling, taak en werkwijze van de vaste adviescommissies van de gemeente raad Nr. BD-Bez/38 dat het in het belang van de kwaliteit van het raadswerk is als alle onderscheiden gemeentefracties in staat zijn zoveel mogelijk deskundigheid te ontwikkelen, te mobiliseren en in commissievergaderingen tot gelding te brengen. Dat de kleine raadsfracties minde" dan de grote fracties in staat zijn door middel van specialisatie daaraan vorm te geven. Dat in vier van de zeven commissies de mogelijkheid wordt opengesteld tot vervanging van het gekozen raadslid door een aan dat raadslid gekoppeld burgerlid, dat door het laten vervangen van dat raadslid door verschillende burgerleden in de onderscheiden commissies in plaats van door één en het zelfde burgerlid de getalsverhoudingen in de onderscheiden commissies niet worden verstoord. Het bovengenoemd voorstel ertoe leidt dat eénpersoons- fracties met ten hoogste twee personen, tweepersoonsfracties met ten hoogste vier personen en driepersoonsfracties met ten hoogste zes personen zeven commissies dienen voor te bereiden en te behandelen binnen een tijdsbestek van vier dagen, Besluit het ook aan de kleine raadsfracties mogelijk te maken in de voor burgerleden toegankelijke commissies per commissie een verschillend bur gerlid als plaatsvervanger te laten functioneren, daartoe in artikel 3 van bovengenoemde verordening een 9e lid toe te voegen, luidende als volgt: zonodig in afwijking van het gestelde in lid 8 van dit artikel wordt elke in de raad vertegenwoordigde partij in de gelegenheid gesteld zoveel bur gerleden aan te wijzen als er voor burgerleden toegankelijke commissies zijn vastgesteld, waardoor in voorkomende gevallen het aantal een duolid per raadslid kan worden uitgebreid tot maximaal vier per raadslid. Het amendement is ondertekend door de heer Van der Kallen, Linssen en de heer Van den Ouden en maakt deel uit van uw beraadslagingen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 145