-14- zich eens komt presenteren in de funktionele commissies, zodat uit de doeken gedaan kan worden hoe een en ander er voor staat en wanneer Bergen op Zoom iets van de plannen gepresenteerd krijgt. Reeds enkele jaren wordt gesproken over een tekort aan bedrijventerrein in onze gemeente. West-Brabant zit zeer in de lift voor wat betreft de groeien de werkgelegenheid. De VVD-fraktie is van mening dat nu reeds gekeken inoet worden naar passende uitbreiding van industriegronden, zodat Bergen op Zoom geen neen hoeft te verkopen aan mogelijke nieuwe vestigingen. Het door de WD uitgebrachte beleidsplan "Spoor-Centraal" gaat in op dit aspekt van de ruimtelijke ordening en stelt voor een terrein te ontwikkelen in de Augustapolder De door het college aangekondigde struktuurschets zal op genoemd onderwerp een duidelijke visie moeten laten zien. De gemeente Bergen op Zoom besteedt veel aandacht aan het verkeer in het algemeen en de verkeersveiligheid in het bijzonder. De randwegenstruktuur die op dit moment ontwikkeld wordt, zal de binnenstad van onnodig verkeer ontlasten, waarmee de veiligheid zal worden vergroot. Op diverse punten in de stad worden maatregelen genomen om gevaarlijke verkeersknooppunten her in te richten. De VVD-fraktie heeft deze ontwikkeling altijd van harte toege juicht. Bij één onderdeel van de verkeersveiligheid blijven de ontwikkelingen echter duidelijk achter. Een duidelijk uitgewerkt plan voor fietspaden ontbreekt node in het totaal van maatregelen. De VVD-fraktie wenst in het eerste halve jaar van 1990 een uitgewerkt fietspadenplan met een daarbij behorend tijdschema. Aandachtspunten in dit plan moeten zijn: Antwerpsestraatweg -met de reali sering van de woningbouw op het Juvenaatsterrein is de situatie er niet verbeterd- en een verdere uitwerking van de fietspaden langs de kant van de Buitenvest, waar de situatie nu reeds beangstigend is. Graag zouden we ook in de commissie zien een alternatief plan wat is ingediend door de buurtbewoners aan de Groenewoudseweg en De Koepel, wat was uitgewerkt door mensen van de Technische Universiteit in Delft. Veiligheid èn milieubewust zijn, vragen aktieve en doortastende aandacht voor de fietser, zeker op hoofdroutes. De VVD kan zich zelfs voorstellen, dat bedoelde fietspaden prioriteit krijgen boven andere vormen van buurt- aanpak. Met betrekking tot de aangekondigde herinrichting van het.Vierkantje heeft onze fraktie zeer hoge verwachtingen. De VVD-fraktie gaat er bij de plan vorming vanuit dat gestreefd wordt naar een harmonische aanpassing in het gebied, zodat de van partuculiere zijde ingezette verbetering goed wordt ondersteund. De kwaliteit van de inrichting moet aansluiten bij zijn hoogwaardige omgeving. De daar gevestigde ondernemers verdienen een compliment voor hun aktieve opstelling. Regelmatig wordt melding gemaakt van autodiefstallen op enkele van de parkeerterreinen in de binnenstad. Om de pakkans van de gauwdieven te verhogen en de autobezitters veel ergernis te besparen, stelt de VVD-fraktie voor om de verlichting op deze terreinen in ieder geval al te verbeteren. Een andere zaak die de veiligheid bevorderen kan, is een inventarisatie van overbebordingDe gemiddelde fietser -laat staan de zelfs met 20 km/u rijdende automobilist- ziet geen kans alle borden in zich op te nemen. Laat onverlet dat het probleem van de verwijzingsborden eindelijk eens opgelost moet worden. De Binnenschelde is reeds volop in gebruik, juicht het college. Enigermate nuchterheid betrachtend, constateert de VVD dat er nog weinig accommodaties te vinden zijn. "Nederland Waterland" in de hoofdrol, maar Bergen doet niet mee. Ondanks de procedures bij de Raad van State doen er teveel geruchten de ronde, terwijl de raad er wat onthand bij staat. Onze fraktie had gedacht dat de voorgenomen herhuisvesting van delen van het ambtelijk apparaat toch minstens het definitieve planstadium was gepasseerd. -15- Eens te meer blijkt weer dat een college dat moet steunen op een smalle basis van twee partijen, die elkaar ook nog eens regelmatig in de haren zitten, niet de gewenste besluitvaardigheid aan de dag kan leggen, die voor een stad als Bergen op Zoom zo nodig is. Zoals de VVD-fraktie reeds tijdens de behandeling van dit onderwerp in de raad heeft vermoed, zal blijken dat de streefdatum op geen kanten na zal worden gehaald en dat het aangenomen voorstel de financiële begroting zal overstijgen. De VVD-fraktie ziet al aankomen dat dit onderwerp over de verkiezingen van mei zal worden heen- getild en dat een nieuw college de rotte appelen mag gaan rapen. De heer V.D. WATER: Gezien het grote werkaanbod op dit moment -en wij zijn voor een eerlijke verdeling- zullen de algemene beschouwingen gedaan worden door de heer van Es. Deze mededeling om suggesties te voorkomen. De heer VAN ES: Voorzitter, de heer Westerhof kan het altijd zo mooi en vooral zo lang zeggen. Wat hij in het kort bedoelt, is dat hij de manier van presenteren van de algemene beschouwingen eigenlijk maar een zinloze zaak vindt, in ieder geval op deze manier. Een mening die reeds jarenlang door GB/S wordt gedeeld. Ik denk dat die zinloosheid nog onderstreept wordt als je 's morgens in de krant kunt lezen wat een aantal van je collega's 's middags zullen gaan zeggen in de raadszaal. Maar goed, terug naar de folklore. Ik zal voorlezen wat we hier hebben opgeschreven. Het is verheugend vast te mogen stellen, dat de begroting 1990 een veel florisanter beeld laat zien dan ons, in een flink aantal achter ons liggende jaren, werd aangeboden. Afgezien van een aantal meevallers op het gebied van de uitkeringen van het Rijk, het positieve effekt van de verkopen van de gemeentelijke energie bedrijven en het Noordland is dit mede te danken aan het wijzigen van de managementstruktuur van het gemeentelijk bedrijf. Het vroegere "laisser faire, laisser aller" in goed Nederlands "Laat maar waaien, we zien wel waar het schip strandt" principe is gewijzigd in een strak budgetsysteem, waarbij aan de budgethouders een opdracht wordt verstrekt, die hen meer verantwoordelijkheid geeft met als logisch gevolg het afleggen van verantwoording daarover. Ook biedt deze konstruktie de mogelijkheid de budgethouders te betrekken bij het saneren van de begroting via taakstellende bezuinigingen, die door efficiency- en produktiviteitsverbetering gerealiseerd moeten worden. Als we de gemeente vergelijken met een bedrijfleggen de budgethouders een maal per half jaar verantwoording af aan hun direktie, dus B W. Deze lijn doortrekkend, zijn wij van mening dat u de raad moet zien als een raad van commissarissen, die van die halfjaarlijkse rapportage op de hoogte wordt gebracht Dit naar de heer van der Stoel toe. Deze toezegging is inmiddels via de beantwoording van de vragen uit de afdelingen gedaan. De vraag die wij hierbij hebben, is het gemeentelijk administratief apparaat voldoende ontwikkeld om de budgethouder in staat te stellen de hem opgelegde verantwoording ook af te leggen? Een opmerking, ook reeds gedaan bij de behandeling in afdelingen, willen wij hier toch ook nog eens maken. De leesbaarheid van de begroting is door de uitgebreide toelichting per hoofdstuk aanmerkelijk verbeterd. Het ontbreken van de vergelijkende cijfers was wat storend, maar niet onoverkomelijk. Wij stellen u voor, als bij de 1991 begroting de 1989 cijfers nog niet volledig zijn herschikt, deze toch als "Alleen ter informatie" in de kolom "Werkelij ke of vermoedelijke inkomsten voor - vorig dienstjaar" op te nemen. De begroting in een oogopslag is een aanwinst. Als we nog eens teruggaan naar de vergelijking met het bedrijfsleven dan zou de raad van bestuur, zoals die nu achter de tafel zit, daar niet meer zitten. De afgelopen periode hebben wij ons danig geërgerd, niet aan de kritiek die

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 12