- 10 - dig te beginnen. Ik mis nog even het antwoord op de vraag die ik de wet houder gesteld heb ten aanzien van het aantal van 30 koppelingen, nl. of dat het maximum is. De heer DEKKERS, wethouder: Ten aanzien van de opmerking van de heer Van der Kallen in tweede termijn dat de gemeente Bergen op Zoom ook in dit geval kennelijk niet de bedoeling heeft voorop te lopen en hij er ook niet het vertrouwen in heeft dat dat onder deze wethouder ooit zal gebeuren, denk ik dat als er één onderdeel met 9 instellingen uitputtend is besproken en uit eindelijk een keuze is gemaakt. Ik heb toch het idee dat de raad daar van avond wat omheenloopt, het is niet een kwestie dat de gemeente Bergen op Zoom de kinderopvang nu regelt en zegt wij hebben gekozen voor een gast ouderproject. De gemeente Bergen op Zoom - dit is dacht ik door de raad unaniem toegejuicht - heeftbesloten op enig moment een coördinerende rol te gaan spelen in het kader van de kinderopvang in Bergen op Zoom.- Daaruit is voortgevloeid het houden van een enquête die de instemming van deze raad heeft gekregen. Uit die enquête, ik heb daar al op gewezen en deze ligt bij de stukken ter inzage, komen bepaalde vormen van kinderopvang naar voren. Instellingen hebben na overleg met elkaar besloten dat het zin vol zou zijn te starten met een gastouderproject. Eén van de eerste discus siepunten is geweest hoe dat in den lande geregeld is en of daar sprake is van het sluiten van arbeidsovereenkomsten als het ware tussen het te stich ten bureau, in dit geval gastouderbureau Bergen op Zoom zou je het kunnen noemen, en vervolgens die mensen op basis van die arbeidsovereenkomst be- schikbaar stellen aan de vraagouder. Dat schijnt op dit moment een niet ge slaagde operatie te zijn geweest in dit land. Vervolgens is geconstateerd dat alle gastouderprojecten, voorzover na te gaan, nog steeds functioneren inhet kader van het sluiten van overeenkomsten waarbij de vraagouder aan de gastouder een bepaald bedrag betaalt. Als de emancipatieraad constateert dat dat feitelijk een methode is die je niet zou moeten goedkeuren, dan heb ik daar denk ik toch duidelijk over gezegd dat ook wij streven naar, zo enigszins mogelijk, een andere oplossing. Maar dat laat onverlet dat er mogelijkheden zijn, ook voor particuliere instellingen en de koppelingen die tot nu toe bekend zijn zijn van particuliere instellingen om een gast ouderproject te starten op de voorwaarden zoals die thans hier liggen. Dat is waar de discussie om gaat. Het enige waar de gemeente op dit moment mee te maken heeft is dat wij hebben gemeend als het ware in het voorwaarden scheppende beleid in het kader van de positieve actie voor vrouwen een co- ordinerende rol te gaan spelen in het kader van de kinderopvang, daarbij bewericstellend dat instellingen een eerste aanzet hebben om kinderen van werkneemsters en werknemers onderdak te bieden. Vervolgens daarmee vrouwen de gelegenheid te geven een baan aan te houden, al dan niet fulltime bij instellingen waar zij werken. Vervolgens met elkaar op termijn, die discus sie loopt volop, te bezien of dit gastouderproject verlenging behoeft na een jaar, maar ook op korte termijn te bezien op welke wijze andere vor men van buitenschoolse kinderopvang, uitbreiding van het kinderdagverblijf, tot de mogelijkheden behoren. Nogmaals ervan uitgaande dat er sprake is van een verantwoordelijkheid voor werkgevers en werknemers. Derhalve kan geen sprake zijn van extra inzet van middelen van de gemeente Bergen op Zoom, tenzij het het eigen personeel van de gemeente Bergen op Zoom betreft en derhalve in het kader van het voor waardenscheppend beleid voor het eigen personeel middelen beschikbaar wor den gesteld. Dat is aan de orde. Ik heb er al op gewezen dat ik denk dat het wel degelijk een bijdrage kan leveren aan de emancipatie van. de vrouw, zeker niet rolbe- vestigend hoeft te zijn. Arbeidsovereenkomsten zouden extreem gezien wel eens belemmerend kunnen werken als de vrouw zou besluiten zich tijdelijk in te zetten in het kader van gastouderprojecten en vervolgens zelf weer zou besluiten een reguliere baan te accepteren. Dan zou op de eerste plaats deze arbeidsovereenkomst toch verbroken moeten worden.. - 11 - Mevrouw AMBAGTS: Dat blijkt ook het probleem te zijn bij veel van die projecten. De heer DEKKERS, wethouder: Welke problemen bedoelt u dan. Mevrouw AMBAGTS: Problemen van continuïteit bijvoorbeeld. De heer VAN DER KALLEN: Daarom zijn wij ook tegen projecten van gastouder schap. De heer DEKKERS, wethouder: Er zijn geen duidelijke voorbeelden van bekend dat er bij gastouderprojecten meer problemen zijn ten aanzien van de con tinuïteit dan in andere situaties. Ik heb er ook in de commissie op gewe zen dat bij een kinderdagverblijf niet uit te sluiten is dat mensen ziek worden en dat het niet altijd mogelijk is adequaat goede kwalitatieve invalsters te pakken te krijgen, evenals dat bij andere werkgelegenheids situaties het geval is. De Partij van de Arbeid zegt in tweede termijn o.a. nu ja, de meerkosten daar zou je niet over moeten praten. Ik denk dat instellingen zich wel de gelijk mogen afvragen, daar waar het hier gaat om gesubsidieerde instel lingen of door de overheid bekostigde instellingen, op welke wijze toch zo goed mogelijk binnen het budget waarover zij beschikken voldaan kan wor den aan een vraag die bij hun werkneemsters en werknemers leeft. Zeker als bekend is dat het niet in de lijn der verwachtingen ligt dat de subsi diemiddelen van de gemeente onmiddellijk, gelijktijdig met het opstarten van een dergelijk project, zullen kunnen worden uitgebreid. Als dan tegelijkertijd de opmerking wordt gemaakt je kiest na beraad, na raadpleging, dan zeg ik dat heeft hier nu net plaatsgevonden. We hebben instellingen geraadpleegd hoe ze van start wilden gaan en dit is er uit gekomen. Ik heb in eerste termijn het amendement ontraden. Ik doe dat ook in tweede termijn. Ten aanzien van de opmerkingen van de heer Van der Stoel wil ik zeggen dat het een project is voor een jaar. Ik heb inderdaad de indruk dat als wij nu het amendement zouden aanvaarden en er een nieuwe discussie ontstaat ik niet weet wat voor kosten dat met zich meebrengt en ik niet weet of onder die voorwaarden de instellingen bij deze in gang gezette vorm van kinderopvang zullen blijven. Wel is het zo goed als zeker da: de nodige vertraging zal optreden en in 1990 nauwelijks meer iets zal gebeuren. Als we veronderstel len dat we het doen omdat er toevallig Oortgelden beschikbaar zijn wil ik zeggen dat ik denk dat dat mede een rol speelt omdat die Oortgelden er nu eenmaal zijn om de kinderopvang te gaan stimuleren, maar het is niet zo dat vanwege die Oortgelden de raad nu zou moeten beslissen we gaan nu van daag met dit voorstel accoord, maar het speelt een rol mee want het zou kunnen betekenen dat we op een iets voprdeliger manier met gebruikmaking van die Oortgelden hieraan kunnen beginnen dan zonder de beschikbaarstel ling van die Oortgelden. Tenslotte heeft de rijksoverheid ze daarvoor in gesteld en overigens heeft de rijksoverheid, ik heb dat ook al aangegeven, met name gastouderprojecten waarvan ze heel nadrukkelijk weten dat ze op dezelfde wijze zijn opgesteld als hier thans voorgesteld aangewezen als zijnde een geaccepteerde vorm van kinderopvang. Ten aanzien van het maximaal aantal koppelingen kan ik zeggen dat in de overeenkomst die wij met Hop Marjanneke aangaan het aantal koppelingen vast ligt. Zouden er meer koppelingen moeten komen omdat er meer vraag is, dan zal een nieuwe overeenkomst moeten worden aangegaan. De heer VAN DER STOEL: Ik zou een interruptie willen plegen als dat mag. Is de wethouder bereid om aan de partners waarmee nu in feite al zaken zijn gedaan te zeggen dat als dit voorstel het zou halen "maar op deze ma nier wil de raad het eigenlijk nooit meer". Dan kunnen zij de ervaring er mee opdoen, maar is van tevoren duidelijk gemaakt dat het principe van deze opvang met zo weinig garanties, dé slechte rechtspositie voor degene die opvangt, door de raad om principiële redenen eigenlijk wordt afgewezen. Dan ontstaat er een zekere genoegdoening aan de principiële uitgangspunten

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1990 | | pagina 126