-36-
opzet met betrekking tot de bebouwing. Dat vinden wij een goede zaak. Ik
bepleit om daar nog eens goed naar te kijken. Het college is van plan om met
nadere voorstellen naar de raad te komen.
Het tweede punt, het parkeren op het binnenterrein. Ik denk dat het een
verbetering is om inderdaad een stuk voor belanghebbenden in te richten. De
ligging leent zich niet zo erg goed om het echt heel erg openbaar te maken.
Daar zit, vinden wij, een verbetering.
Tot slot de situatie in de Potterstraat. Wij denken dat er een vrij onover
zichtelijke situatie gaat ontstaan door de aanleg van een los- en laadpla-
teau. Het beleid van het college, van de raad, zou moeten zijn veilige
routes voor zwakkere verkeersdeelnemers, waarbij ik denk aan voetgangers,
invaliden en kinderen. Over de nu gekozen oplossing maken wij ons ernstige
zorgen. Ondanks indringende vragen en het ter plekke opnemen van de situatie
blijft de wethouder vasthouden aan hetgeen aan het tekenpapier is toever
trouwd. Waarbij hij naar mijn mening uitgaat van een te optimistische kijk
op het gedrag van de automobilist.
Wij kunnen wat dat betreft het verzoek van de VVD ondersteunen om daar nog
eens kritisch naar te kijken. Mocht het niet tot wijzigingen leiden dan
schromen wij niet om daar in commissievergaderingen toch steeds de aandacht
op te vestigen.
Mevrouw V.D. PUTTE: Dit gewijzigd exemplaar, wat wij vanavond op de tafels
hebben gevonden, gaat het archief in. Ik heb dat eens vergeleken met het
eerdere exemplaar, wat we gekregen hebben. Een ding valt op. De woningbouw
gaat eruit, terecht, want u gaat niet bouwen. Maar waarom ook het bodem
onderzoek er dan gelijk uit verdwenen is, is me een raadsel. Wat er ook
gebeurt, het is toch altijd nuttig om te weten dat daar ooit een bodemonder
zoek heeft plaatsgevonden. U zult er ongetwijfeld een uitstekend argument
voor hebben, maar mij is dat nog niet helemaal duidelijk.
Het hoofdstukje laad- en losplaats, en dan met name de veiligheid van de
voetganger daar. De vrachtwagens kunnen beter manoeuvreren, prachtig. De
beloopbaarheid wordt ook verbeterd, maar niet de veiligheid van de voet
ganger. De reconstructie, die u nu gaat toepassen, bestrating k niveau is
met name voor automobilisten een zalige racebaan. Want die denken onze
rijweg is verbreed. Voor kinderen is het daar natuurlijk een volledig
onduidelijke situatie geworden. Heel Nederland is bezig om het leven van de
voetganger te verlengen door meer veiligheid te creëren op de voor hen
bestemde plaatsen. Ook in Bergen op Zoom is dat het geval, behalve in de
Potterstraat. Want daar gaan alle andere zaken voor op de veiligheid van de
voetganger. Ik vind het een uitermate slechte oplossing en ik sluit me aan
bij de voorstellen van mevrouw Noorman.
De heer VAN ES: Je ontkomt niet aan het vergelijken van die 2 voorstellen.
Een vraag die ik daarbij heb. Het hele woningbouwgedeelte is er uit gegaan,
zoals mevrouw v.d. Putte al heeft verwoord.
Het krediet komt daardoor 4.000,- hoger uit. Zou u kunnen aangeven hoe dat
is samengesteld?
De heer P. FRANKEN: Onze fraktie had problemen met het vorige stuk. Het aan
gepaste stuk komt een heel eind tegemoet aan de bezwaren die wij als fraktie
hadden. Toch enkele opmerkingen. De ruimtelijke aspekten van dit plan kunnen
wij voor 100% onderschrijven. De economische aspekten, die vooral in het
vorige plan zaten, daar hadden wij ernstige bedenkingen tegen, maar die zijn
er nu uitgehaald, dus die pijn is nu ook weg.
Voor wat betreft de openbaarheid van het parkeerterrein en de suggesties,
gedaan door mevrouw Noorman, kan ik zeggen dat ook onze fraktie deze sugges
ties positief wil aanvullen, omdat het k niveau bestraten van dat gedeelte
best een goede zaak is voor de wendbaarheid van de vrachtwagens. Maar toch
-37-
denk ik dat we moeten kijken of er toch nog maatregelen zijn die de voet
ganger in dat gebied nog extra kunnen beschermen. Dus de suggesties van
mevrouw Noorman willen wij graag ondersteunen.
De heer RONNESwethouder: De laad- en losplaats. Als u de tekening gezien
hebt dan denk ik dat u zich die voor kunt stellen. Een van de hoofdelementen
is ruimte creëren om te laden en te lossen. U moet zich voorstellen dat van
uit de Bosstraat bezien, de ruimte voor laden en lossen begint ter hoogte
van de inrit van het theater, ter breedte van de parkeerstrook. Dus als u
naar de Bosstraat-richting zou kijken, dan ziet u aan één kant de parkeer
strook. Die strook wordt vanaf de ingang van het theater, althans aan de
Potterstraatzijde, gebruikt voor laden en lossen.
De 2 paaltjes, mevrouw Noorman, staan aan de oostkant van de ingang van het
theater, dus van de Bosstraat uit staan de 2 paaltjes in de strook, waar nu
de parkeerruimte is. Dat is gedaan om te voorkomen dat auto's daar, als er
geen laden en lossen plaatsvindt, niet gaan parkeren. Daarom staan ze daar
en die staan niet op de rijstrook en ook niet op het trottoir.
Verder is belangrijk om op te merken dat, zowel de laad- en losruimte, als
de strook van 4 meter rijweg daarnaast, evenals daarnaast verder, wat nu
trottoir is tot aan de passeergrens van het Provoosthuis, k niveau is.
Dat betekent dat er geen trottoir is, maar allemaal gelijk.
Het plateau, mevrouw Noorman zei het ook, ter hoogte van de door u genoemde
paaltjes, begint met een behoorlijke oprit, moet ik zeggen. U kent een
plateau, dat gaat inderdaad een 30 a 40 cm omhoog, ik weet het niet precies.
Dat zal met zich mee brengen, naar het idee van de ontwerpers van dit
voorstel, dat het verkeer, en het autoverkeer met name, daardoor langzaam
zal rijden, wanneer dat op dat plateau komt.
Dan zie je een 15tal meters verder links de stoep van het Provoosthuis. Er
gaat in de bestrating een molgoot komen, die ligt dan wat verder van de
stoep af dan nu het trottoir is. Het trottoir zit er nu maar 20 cm vandaan.
Het wordt ongeveer 60 cm met een molgoot tussen het loopgedeelte en he
rijgedeelteEen molgoot is een goot waar het water in kan lopen om in een
put terecht te komen.
Belangrijk is dat we hier in een gebied zitten waar een snelheid is toege
staan van 30 km/u.
Mevrouw V.D. PUTTE: Hebt u ooit iemand zich daaraan zien houden?
De heer RONNES, wethouder: Ik ga er vanuit dat iedereen de wet kent en zich
daaraan houdt en zo hoort dat ook.
De heer V.D. KALLEN: Maar met die onnozelheid gaan we hier iedere keer wel
de teil in.
De heer RONNES, wethouder: Dan moeten we dat soort dingen, die u vaststelt,
maar afschaffen.
Natuurlijk kunnen wij niet alle maatregelen zo treffen dat alles perfekt zal
verlopen, maar er wordt vanuit gegaan dat èn de 30 km/u zone en het komen op
het plateau èn de breedte van de rijstrook, 4 meter, zodanig verkeersver
tragend zal werken dat daar geen gevaar ontstaat. Bovendien iemand, die daar
loopt, ziet de langzaam rijdende auto aankomen. De automobilist, die daar
langzaam rijdt, ziet daar mensen lopen en ook mensen met een kinderwagen of
invaliden. We hebben de indruk dat dat veilig kan zijn. Je mag nooit gevaren
uitsluiten daar waar roekeloos, misschien ook te hard, wordt gereden. Maar
uitgangspunten zijn die ik genoemd heb, dat er èn ruimte is voor verkeer,
dus een auto die staat te lossen, dan ligt er nog een rijstrook van 4 meter
langs, èn daarnaast nog eens, tot aan de stoep van het Provoosthuis, 60 cm.