-34-
commissie voor Kragge 2 reeds is gekomen, of op korte termijn zal komen.
Mijn vraag aan het college is, of er overleg is geweest tussen de gemeenten
Bergen op~ Zoom en Wouw om de samenstelling en de taak van een dergelijke
commissie te combineren. Naar mijn stellige overtuiging dient de overlast,
c.q. schade veroorzaakt door Kragge 2, eerst in haar totaliteit vastgesteld
te worden, alvorens men tot een vaststelling per benadeelde kan komen. Waar
na men dan tot een verdeling van de lasten over de 2 gemeenten kan komen. Nu
is de kans niet denkbeeldig dat het moeilijk is tot een vaststelling te
komen, welke burger van welk Kragge 2-deel welke nadelen ondervindt.
Met een gescheiden beoordeling van de schadeclaims door 2 gemeenten worden
burgers en gemeenten meer dan nodig is op juridische kosten gejaagd en kan
er ook tussen gemeenten onderling wrijving ontstaan over wie voor wat ver
antwoordelijk is.
Ik verzoek het college te overwegen om samen met Wouw tot de instelling van
één commissie te komen, die de totale schadelijke oorzaak door Kragge 2
vaststelt, alvorens de schade per schadeclaim vast te stellen.
De heer RONNES, wethouder: Wat betreft de gemeente Wouw. Het is zo dat in de
gemeente Wouw, het ontwerp-bestemmingsplan in deze nog in de fase van voor
overleg is. Dat is een zaak die dus nog een hele tijd kan duren, voordat
enigermate duidelijk is waar de bezwaarden komen. Dat zou nu heel moeilijk
kunnen werken, daar de mensen zich nergens kunnen melden.
Daar willen wij niet op wachten als het gaat over de bezwaarden tegen Kragge
2, wat Bergen op Zoom betreft.
Het gaat er hier om, dat er in goed overleg, ook in beginsel goed^ overleg
met de gemeente Wouw nu al, men het eens is over de hier voorgestelde aan
pak, om een zogenaamde planschadebeoordelingscommissie in te stellen, die
zoveel mogelijk gecoördineerd alle aanvragen zal behandelen. Daarover is
tussen de partijen, streekgewestBergen op Zoom en Wouw overeenstemming. En
met Wouw zeg ik, in beginsel.
De heer V.D. KALLEN: Mag ik daaruit afleiden dat de eventuele planschade-
commissie, die door de gemeente Wouw voor haar bestemmingsplan zal worden
vastgesteld, dat qua personele samenstelling dezelfde zou zijn, zodat inder
daad die kennis van het geheel zo goed mogelijk gebundeld is?
De heer RONNES, wethouder: Voor zover nu de stand van zaken is, kunnen we
zeggen dat dat inderdaad het geval zal zijn.
De heer V.D. KALLEN: En wordt dan inderdaad ook eerst vastgesteld, zoals ik
in mijn betoog naar voren bracht, de totale schade die te verwachten is van
het totaal Kragge 2, of gaat het echt per bestemmingsplan? Want dan denk ik
dat het aantal juridische procedures wel eens groter kan zijn dan strikt
noodzakelijk. En zowel gemeenten als burgers op extra kosten worden gejaagd.
De heer RONNES, wethouder: Dat gaat per bestemmingsplan en dan per geval,
per ingediende schadeclaim.
De heer V.D. KALLEN: Dat spijt me, want zo zie je maar dat zo*n gemeente
grens, die door zo'n lokatie loopt, inderdaad toch tot een aantal juridische
obstakels leidt, waar burgers mijns inziens verre van baat bij hebben.
De heer RONNES, wethouder: Maar ik zeg ook, dat er overeenstemming is om
het in beginsel gezamenlijk, dus gecoördineerd heb ik gezegd, aan te pakken.
Daarom ook één commissie voor alle gevallen voor beide bestemmingsplan
nen.
De VOORZITTER: Dames en heren, u kunt zich verder met instelling van deze
-35-
commissie verenigen? U wenst geen stemming, geen aantekening, dan is aldus
besloten.
16. Voorstel tot het vaststellen van geluidwerende voorzieningen aan woningen
langs de Verlengde Randweg-Oost en het in verband hiermede te reconstrueren
gedeelte van de Wouwsestraatweg.
Nr. SOB/16
17Voorstel inzake reconstructie kruispunt Zandstraat/Sibeliusstraat
Nr. SOB/19.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstellen
aangenomen.
18. Voorstel aanleg laad- en losplaats, parkeervoorziening en woningbouw in de
Potterstraat
Nr. SOB/20
Mevrouw NOORMAN: Voorzitter, ik heb mijn verhaal enigszins moeten wijzigen
door het gewijzigde exemplaar wat we hedenavond op onze tafel vonden. Maar
ik zal toch proberen zo duidelijk mogelijk te zijn.
Het gaat over de aanleg van een laad- en losplaats en parkeervoorziening in
de Potterstraat. De bebouwing, zoals in eerste instantie was voorgesteld, is
voorlopig ingetrokken.
De laad- en losplaats. Hoewel de VVD-fraktie beseft dat de manoeuvreerbaar
heid van vrachtwagens, in verband met het theater, wordt vergemakkelijkt
door de bestrating a niveau, zoals wordt voorgesteld door het college, en de
beloopbaarheid voor voetgangers ter plaatse van de trap van het Provoosthuis
dan wordt verbeterd, zijn wij van mening dat de voetgangers in een straat,
waar zoveel verkeer is, beter beveiligd kunnen lopen op een trottoir. Des
noods als men goed uitkijkt van het trottoir af kan stappen om om de stoep
van het Provoosthuis heen te lopen.
De VVD-fraktie verzoekt het college dan ook dringend om nogmaals daar
nadrukkelijk naar te kijken, om de veiligheid van de voetganger in de Pot
terstraat niet in gevaar te brengen.
De tweede opmerking die we willen plaatsen is, dat we gezien hebben op de
tekening dat aan het begin van dat gedeelte van dat plateau 2 paaltjes
geplaatst zijn. Ik heb überhaupt al wat tegen paaltjes, maar ik denk dat op
dat punt paaltje plaatsen, vraagt om ongelukken. Als het verkeer richting
plateau gaat en daar omhoog moet -daarvoor zijn parkeervoorzieningen- dan
denk ik dat het beter zou zijn om het divergerend te laten lopen, zodat het
verkeer gedwongen wordt, al voor die paaltjes naar het midden toe uit te
wijken. Zeker als je een beetje kippig bent, zoals ik, ben je geneigd om
tegen die paaltjes op te klappen. Misschien dat het college daar nog eens
naar wil kijken.
De inrichting van het binnenterrein. Een prima idee om dat parkeerterrein
daar te projekteren. Echter ook daar hebben wij enige aanmerkingen. Het
aantal parkeerplaatsen voor belanghebbenden vinden wij een goede zaak. Zeker
omdat dan eventueel de hoteliers gebruik kunnen maken van een belanghebbende
parkeerplaats aldaar. Wel vinden wij dat het terrein afsluitbaar zou moeten
zijn. Hoe dat een met het andere te realiseren is, weet ik nog niet helemaal
goed. Want wij zijn van mening dat u door het niet afsluitbaar maken van dat
parkeerterrein een vandaalgevoelige plaats maakt, om niet te spreken over
een enge plek. Wij willen dan het college ook nadrukkelijk verzoeken om
alsnog te bekijken of afsluitbaarheid van dat parkeerterrein tot de moge
lijkheden behoort.
De heer AERTSSEN: Het gewijzigde voorstel gaat nu uit van een andere plan-