-2- Ik denk dat het bij elk volgend voorstel tot het herhuisvesten van een deel van het gemeentelijk apparaat, voorzien moet zijn van een overzicht wat er met de vrijgekomen ruimte gaat gebeuren. Beter nog, dit zou een onderdeel moeten uitmaken van stap 1 van het onder 5 te behandelen procedurevoorstel De heer VAN DER VELDEN, wethouder: Ik denk dat het inderdaad goed is om bij het volgende voorstel stap 1 die overwegingen daarin te betrekken. Ik denk dat het onvermijdelijk is dat bij de aanpak volgens het stappenplan dat bij het volgende agendapunt voorstaat, dat inderdaad meegenomen gaat worden. De raad zal dan kunnen aangeven op welke wijze dat verder benut en ingevuld gaat worden. De VOORZITTER: Meneer van Es bent u tevreden met het antwoord? Dames en heren als geen andere leden van uw raad het woord noch stemming wenst, is aldus besloten. 4. Voorstel tot vaststelling van een algemeen besluit inzake delegatie van be voegdheden van de gemeenteraad aan burgemeester en wethouders. (Verzameling 1988, nr. BJZ/51). De heer VAN ES: Het moge duidelijk zijn dat wij door de bank genomen ons vrij zakelijk opstellen tegenover de gemeentelijke besluitvorming. Geen poespas, geen niet terzake doende details. Tegen deze achtergrond past het voorliggende voorstel tot uitbreiding van de delegatie door de raad aan het college van B en V dan ook volledig in ons straatje. Waar echter problemen onzerzijds ontstaan, is bij de vraag of wij u dit wel kunnen toevertrouwen. Wij konden ons niet aan de indruk onttrekken dat een bepaalde vorm van achteloosheid bij het benaderen van de raad door uw college is ontstaan. Raadsvoorstellen worden slecht voorbereid, slecht gedocumenteerd, raadsstuk ken worden laat of in het geheel niet ter inzage gelegd. Kortom, u maakt ons het werk er niet gemakkelijker op. Reeds vele malen is in commissievergade ringen, in algemene beschouwingen en in deze raad de aandacht gevestigd op deze situatie. De aangeboden verontschuldigingen en belofte van beterschap werden geaccepteerd maar veel verbetering is niet vast te stellen. Daarom meenden wij er goed aan te doen bij de vaststelling van dit delegatiebesluit u nog eens op uw taak te wijzen de raad op juiste en tijdige wijze van ade quate informatie te voorzien, om ons in staat te stellen tot een goed afgewogen besluitvorming te komen. U heeft bij deze raad altijd gehoor gevonden als omwille van plotseling ontstane omstandigheden snel een besluit genomen moest worden. Wij menen niet dat het te veel gevraagd is bij normale voorstellen voldoende speel ruimte te laten tot goede bestudering van de voorstellen. Ter afsluiting, zoals eerder vermeld past het voorliggende voorstel in ons straatje om tot wat minder logge besluitvorming te komen en daarom kunnen wij er mee instem men. Wij verwachten van u wel een verbeterde informatiestroom. De heer CATS: De consensus over het nut van dit delegatiebesluit als verfij ningsinstrument voor een efficiënte taakverdeling tussen de zich op de eigenlijke beleidsvoering richtende raad en het voorbereidende en uitvoeren de college, mag zo groot worden verondersteld dat hieraan geen verdere beschouwingen behoeven te worden gewijd. Wat onze fraktie rest, is het vragen van enige verduidelijking en het doen van een suggestie. De vraag om verduidelijking. Voorgesteld wordt op blz. 192 onder 5 van het voorstel, te delegeren de vaststelling van de tarieven van gemeentelijke accommodaties. Onze fraktie vindt het gemeentelijke prijsbeleid waartoe naast belastingen, retributies, ook de privaatrechterlijke tarieven worden gerekend een belangrijk beleidsinstrument dat in handen van de raad dient te blijven. Wij lezen in deze context het delegatiebesluit toch juist, wanneer uw college met de bevoegdheid tot het vaststellen van de tarieven bedoelt de vaststelling ervan bij de individuele besluiten van verhuur. Hetgeen dus onverlet laat de bevoegdheid van de raad het algemeen tarievenbeleid voor accommodaties te blijven voeren zoals nu bij de begrotingsbehandelingen ge beurt De suggestie. Tot op heden heeft uw college de krachtens delegatie genomen besluiten altijd ter kennis gebracht van de raad via de lijst van ingekomen stukken. Vanavond b.v. onder punt 25 van de raadsagenda. Voordeel hiervan is dat de raad op een eenvoudige manier een compleet inzicht en overzicht heeft over de wijze waarop u van gedelegeerde bevoegdheden gebruik hebt gemaakt. Van nadelen van deze manier is nooit gebleken. In plaats van inschakeling van de raadscommissies zoals u nu voorstelt op blz. 200 onder B, pleit een deel van onze fraktie ervoor de tot op heden gevolgde handelwijze te handhaven. We hebben er ook argumenten voor. 1. Voorkomen wordt dat krachtens delegatie genomen besluiten versnipperd via vele agenda's van evenzovele commissies worden medegedeeld. De raad mist dan de inzichtelijkheid van de gebundelde kennisneming, zoals dat op dit moment wel aanwezig is. 2. Vanuit het besef dat bij delegatie duidelijk sprake is van een verschui ving van politieke verantwoordelijkheden dient voorkomen te worden dat de rechtstreekse relatie en berichtgeving tussen het oorspronkelijk bevoeg de orgaan, de raad, en het nu bevoegde orgaan, uw college, wordt doorbro ken. 3. Voorkomen moet worden dat de winst van een uitgebalanceerd delegatiebe sluit die tot meer doelmatige besluitvorming dient te leiden meteen wordt afgeroomd door gelijktijdig de deur tot onnodige procedures open te zet ten, b.v. in geval een commissie of een commissielid een krachtens dele gatie genomen besluit vanwege zijn consequenties alsnog in de raad wenst te bespreken. Wat te denken over de positie van niet in het college of de commissies ver tegenwoordigde frakties, vandaar de suggestie. Tot slot brandt op mijn lippen nog een vraag t.w. de juridische oorbaarheid van de delegatie van de bevoegdheid tot het indienen van verweer namens de raad in administratief-rechterlijke procedures zoals voorgesteld op blz. 200 punt 10. Ik vermoed overigens dat u daarbij enige uitleg kunt geven. De VOORZITTER: Dank u wel meneer Cats, uw vermoeden lijkt op feiten gebaseerd. Mevrouw NOORMAN: Ik sluit me gaarne aan bij m.n. het 2e punt van de opmer kingen van de heer Cats. Vervolgens acht de VVD-fraktie deze actualiseringen een aanvulling van de delegatie van bevoegdheden van de gemeenteraad aan het college een goede zaak. De ruimere mogelijkheid die geboden gaat worden voor de verkoop van woningen, niet alleen aan de huurders, bewoners, maar ook aan anderen overeenkomstig de richtlijnen van het ministerie van VROM, spreekt ons zeer aan. Voorlopig wacht ik eerst uw antwoord even af. De VOORZITTER: Er zijn opmerkingen gemaakt van tweeërlei aard. De heer van Es vraagt eigenlijk om nog eens een bevestiging van de bij u zeker terecht gewekte verwachting dat de informatievoorziening aan uw raad aanmerkelijk verbeterd zal worden. Het is een punt waar we bij de voorlichtingsnota zeker nog over komen te spreken. Voorlichting gaat natuurlijk niet alleen om het geven van voorlichting naar buiten maar ook om het ordenen van informatie stromen binnen. Ik ben heel benieuwd over die discussie met u te voeren want daarbij gaat het denk ik in heel belangrijke mate of u geïnformeerd wilt worden over de honderden details die dagelijks hier passeren of dat wij echt met u over de hoofdlijnen zullen willen spreken.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 99