-2-
Ik denk dat het bij elk volgend voorstel tot het herhuisvesten van een deel
van het gemeentelijk apparaat, voorzien moet zijn van een overzicht wat er
met de vrijgekomen ruimte gaat gebeuren. Beter nog, dit zou een onderdeel
moeten uitmaken van stap 1 van het onder 5 te behandelen procedurevoorstel
De heer VAN DER VELDEN, wethouder: Ik denk dat het inderdaad goed is om bij
het volgende voorstel stap 1 die overwegingen daarin te betrekken. Ik denk
dat het onvermijdelijk is dat bij de aanpak volgens het stappenplan dat bij
het volgende agendapunt voorstaat, dat inderdaad meegenomen gaat worden. De
raad zal dan kunnen aangeven op welke wijze dat verder benut en ingevuld
gaat worden.
De VOORZITTER: Meneer van Es bent u tevreden met het antwoord? Dames en
heren als geen andere leden van uw raad het woord noch stemming wenst, is
aldus besloten.
4. Voorstel tot vaststelling van een algemeen besluit inzake delegatie van be
voegdheden van de gemeenteraad aan burgemeester en wethouders.
(Verzameling 1988, nr. BJZ/51).
De heer VAN ES: Het moge duidelijk zijn dat wij door de bank genomen ons
vrij zakelijk opstellen tegenover de gemeentelijke besluitvorming. Geen
poespas, geen niet terzake doende details. Tegen deze achtergrond past het
voorliggende voorstel tot uitbreiding van de delegatie door de raad aan het
college van B en V dan ook volledig in ons straatje. Waar echter problemen
onzerzijds ontstaan, is bij de vraag of wij u dit wel kunnen toevertrouwen.
Wij konden ons niet aan de indruk onttrekken dat een bepaalde vorm van
achteloosheid bij het benaderen van de raad door uw college is ontstaan.
Raadsvoorstellen worden slecht voorbereid, slecht gedocumenteerd, raadsstuk
ken worden laat of in het geheel niet ter inzage gelegd. Kortom, u maakt ons
het werk er niet gemakkelijker op. Reeds vele malen is in commissievergade
ringen, in algemene beschouwingen en in deze raad de aandacht gevestigd op
deze situatie. De aangeboden verontschuldigingen en belofte van beterschap
werden geaccepteerd maar veel verbetering is niet vast te stellen. Daarom
meenden wij er goed aan te doen bij de vaststelling van dit delegatiebesluit
u nog eens op uw taak te wijzen de raad op juiste en tijdige wijze van ade
quate informatie te voorzien, om ons in staat te stellen tot een goed
afgewogen besluitvorming te komen.
U heeft bij deze raad altijd gehoor gevonden als omwille van plotseling
ontstane omstandigheden snel een besluit genomen moest worden. Wij menen
niet dat het te veel gevraagd is bij normale voorstellen voldoende speel
ruimte te laten tot goede bestudering van de voorstellen. Ter afsluiting,
zoals eerder vermeld past het voorliggende voorstel in ons straatje om tot
wat minder logge besluitvorming te komen en daarom kunnen wij er mee instem
men. Wij verwachten van u wel een verbeterde informatiestroom.
De heer CATS: De consensus over het nut van dit delegatiebesluit als verfij
ningsinstrument voor een efficiënte taakverdeling tussen de zich op de
eigenlijke beleidsvoering richtende raad en het voorbereidende en uitvoeren
de college, mag zo groot worden verondersteld dat hieraan geen verdere
beschouwingen behoeven te worden gewijd. Wat onze fraktie rest, is het
vragen van enige verduidelijking en het doen van een suggestie.
De vraag om verduidelijking. Voorgesteld wordt op blz. 192 onder 5 van het
voorstel, te delegeren de vaststelling van de tarieven van gemeentelijke
accommodaties. Onze fraktie vindt het gemeentelijke prijsbeleid waartoe
naast belastingen, retributies, ook de privaatrechterlijke tarieven worden
gerekend een belangrijk beleidsinstrument dat in handen van de raad dient te
blijven. Wij lezen in deze context het delegatiebesluit toch juist, wanneer
uw college met de bevoegdheid tot het vaststellen van de tarieven bedoelt de
vaststelling ervan bij de individuele besluiten van verhuur. Hetgeen dus
onverlet laat de bevoegdheid van de raad het algemeen tarievenbeleid voor
accommodaties te blijven voeren zoals nu bij de begrotingsbehandelingen ge
beurt
De suggestie. Tot op heden heeft uw college de krachtens delegatie genomen
besluiten altijd ter kennis gebracht van de raad via de lijst van ingekomen
stukken. Vanavond b.v. onder punt 25 van de raadsagenda. Voordeel hiervan is
dat de raad op een eenvoudige manier een compleet inzicht en overzicht heeft
over de wijze waarop u van gedelegeerde bevoegdheden gebruik hebt gemaakt.
Van nadelen van deze manier is nooit gebleken. In plaats van inschakeling
van de raadscommissies zoals u nu voorstelt op blz. 200 onder B, pleit een
deel van onze fraktie ervoor de tot op heden gevolgde handelwijze te
handhaven. We hebben er ook argumenten voor.
1. Voorkomen wordt dat krachtens delegatie genomen besluiten versnipperd via
vele agenda's van evenzovele commissies worden medegedeeld. De raad mist
dan de inzichtelijkheid van de gebundelde kennisneming, zoals dat op dit
moment wel aanwezig is.
2. Vanuit het besef dat bij delegatie duidelijk sprake is van een verschui
ving van politieke verantwoordelijkheden dient voorkomen te worden dat de
rechtstreekse relatie en berichtgeving tussen het oorspronkelijk bevoeg
de orgaan, de raad, en het nu bevoegde orgaan, uw college, wordt doorbro
ken.
3. Voorkomen moet worden dat de winst van een uitgebalanceerd delegatiebe
sluit die tot meer doelmatige besluitvorming dient te leiden meteen wordt
afgeroomd door gelijktijdig de deur tot onnodige procedures open te zet
ten, b.v. in geval een commissie of een commissielid een krachtens dele
gatie genomen besluit vanwege zijn consequenties alsnog in de raad wenst
te bespreken.
Wat te denken over de positie van niet in het college of de commissies ver
tegenwoordigde frakties, vandaar de suggestie.
Tot slot brandt op mijn lippen nog een vraag t.w. de juridische oorbaarheid
van de delegatie van de bevoegdheid tot het indienen van verweer namens de
raad in administratief-rechterlijke procedures zoals voorgesteld op blz. 200
punt 10. Ik vermoed overigens dat u daarbij enige uitleg kunt geven.
De VOORZITTER: Dank u wel meneer Cats, uw vermoeden lijkt op feiten
gebaseerd.
Mevrouw NOORMAN: Ik sluit me gaarne aan bij m.n. het 2e punt van de opmer
kingen van de heer Cats. Vervolgens acht de VVD-fraktie deze actualiseringen
een aanvulling van de delegatie van bevoegdheden van de gemeenteraad aan het
college een goede zaak. De ruimere mogelijkheid die geboden gaat worden voor
de verkoop van woningen, niet alleen aan de huurders, bewoners, maar ook aan
anderen overeenkomstig de richtlijnen van het ministerie van VROM, spreekt
ons zeer aan. Voorlopig wacht ik eerst uw antwoord even af.
De VOORZITTER: Er zijn opmerkingen gemaakt van tweeërlei aard. De heer van
Es vraagt eigenlijk om nog eens een bevestiging van de bij u zeker terecht
gewekte verwachting dat de informatievoorziening aan uw raad aanmerkelijk
verbeterd zal worden. Het is een punt waar we bij de voorlichtingsnota zeker
nog over komen te spreken. Voorlichting gaat natuurlijk niet alleen om het
geven van voorlichting naar buiten maar ook om het ordenen van informatie
stromen binnen.
Ik ben heel benieuwd over die discussie met u te voeren want daarbij gaat
het denk ik in heel belangrijke mate of u geïnformeerd wilt worden over de
honderden details die dagelijks hier passeren of dat wij echt met u over de
hoofdlijnen zullen willen spreken.