-4-
aan welzijn. Een andere vorm van indirekte financiële ondersteuning is
het verder vormgeven aan het gemeentelijk werkgelegenheidsbeleid, o.a.
door de daarvoor benodigde middelen beschikbaar te stellen.
5. De schuldenproblematiek.
Met de verschijning van het rapport "Minima zonder marge" is het begrip
"nieuwe armoede" geïntroduceerd. Het rapport geeft aan dat 52% van de
minima-huishoudens één of meer schulden heeft en dat 37% een totale
schuld heeft van meer dan 3.000,-. Deze schuldenlast is in vele
gevallen problematisch.
Voorzitter, mijn fraktie stelt voor, deze omvangrijke problematiek aan
een nadere studie te onderwerpen ter bepaling van de mogelijkheden om
hierbij hulp te bieden. Wij verzoeken het college toe te zeggen, in de
loop van maart een notitie te presenteren over de mogelijkheden voor
ondersteuning van minima en aan te geven welke middelen daarvoor
vrijgemaakt kunnen worden. Wij wachten af of we daarover, in tweede
termijn, via een motie een uitspraak van de raad moeten vragen.
Ik kom nu toe aan mijn tweede punt van deze middag.
Sport en rekreatie.
De laatste jaren is er veel aandacht besteed aan het vernieuwen en
uitbreiden van sportakkommodaties in Bergen op Zoom. Het kunnen bieden van
een gevarieerd aanbod van goede sportvoorzieningen aan de burgers, is een
van de pijlers van een sport- en rekreatiebeleid, niet minder maar ook niet
meer. Om inderdaad, zoals in de beleidsnota staat, zo breed mogelijke
ontplooiingskansen voor eenieder te creëren, zijn er belangrijke zaken die
de aandacht verdienen.
1. Hoe je het ook wendt of keert, we stevenen af op een maatschappij waarin
de vrije tijd eerder toe dan af zal nemen; de bevolking vergrijst en
er een verdere flexibilisering van de arbeid zal plaatsvinden.
Dit alles zal niet alleen zijn weerslag hebben op de behoefte aan sport
en rekreatievoorzieningen maar ook op b.v. de openstelling van
voorzieningen voor gebruik op meerdere tijdstippen. Veel sportvereniging
en anticiperen via "sport overdag" al op deze ontwikkelingen. Wij zijn
daarom blij dat er een voorzichtige start is gemaakt met een onderzoek
naar de behoefte aan sportakkommodaties, zodat met deze gegevens een lijn
naar de toekomst kan worden uitgezet.
2. Uit onderzoek, o.m. verricht in opdracht van WVC, blijkt dat ook in de
besteding van vrije tijd de ongelijkheid zich wreekt. Mensen met weinig
geld komen ook wat hun vrije tijd betreft niet aan hun trekken en dreigen
in een soort isolement te geraken. Daarom vinden we dat er op lokaal
niveau een Vrijetijdsbeleid ontwikkeld moet worden, dat erop gericht is
m.n. de groep uitkeringsgerechtigden uit hun isolement te halen. Dit kan
via het scheppen van vrijetijdsvoorzieningen met een lage drempel.
Wat sport en rekreatie betreft denken we konkreet aan:
Kortingsregeling zwembad, daarover sprak ik reeds.
Mogelijkheid tot gebruikmaking, tegen vergoeding en op bepaalde tijd
stippen van:
a. atletiekakkommodatie
b. sporthallen (spelinstuif
de stad in zijn algemeenheid rekreatiever maken, uitdagend voor mensen
die een andere omgang met de ruimtelijke omgeving willen hebben.
Inventiviteit is hier het sleutelwoord. Experimenteer b.v. met tennis
velden, mogelijkheden tot basketballen in de direkte woonomgeving.
Bij de vaststelling van de huren van akkommodaties aan verenigingen,
moet steeds zorgvuldig bekeken worden welke effekten verhogingen zullen
hebben.
Bij sportverenigingen met geen of weinig andere inkomsten dan kontribu-
ties, zal huurverhoging bijna onvermijdelijk leiden tot kontributiever-
-5-
hoging, wat een drempelverhoging betekent voor het lidmaatschap.
Verder merk ik op dat de sportraad, platform van de georganiseerde sport
in Bergen op Zoom, ons inziens een veel prominentere rol zou kunnen
spelen als gesprekspartner van de gemeente.
We vragen de wethouder van sport/rekreatie initiatieven te neroen om e
sportraad, o.m. opgezet als adviesorgaan, meer bij diverse ontwikkelingen
te betrekken. Te denken valt aan inrichting, gebruik Binnenschelde,
eerder genoemd behoefte-onderzoek, opzetten van schoolsportprojekt
3. Bij het ontwikkelen van de plannen voor de stedelijke uitbreiding op de
Bergse Plaat is er een unieke mogelijkheid om het idee van de hierboven
genoemde rekreatieve stad uit te werken. Het nog maagdelijke terrein en
de bijzondere ligging maken het gebied maakbaar en leefbaar voor de
toekomstige bewoners. Wij verwachten dat in de toegezegde
uitwerkingsplannen alle aspekten aan bod zullen komen en dat de plannen
-vanwege het belang van het rekreatieve aspekt- ook in de commissie COS
behandeld worden.
De ontwikkelingen in het Markiezaat verdienen veel aandacht, we noemen:
a. het stichten van een gezamenlijk onderkomen voor zeeverkenners, sur
fers, duikers en andere watersporters;
Dit initiatief ondersteunen wij, maar we zijn niet zonder meer
voorstander van het kontinu beschikbaar stellen van een gedeelte van
de stranden van de Binnenschelde aan de genoemde sporters.
b. wij zijn benieuwd naar de ideeënschets van de Heidemaatschappij; onze
fraktie hoopt dat deze de volgende stappen aangeeft voor de verdere
ontwikkeling.
Op 2 punten zullen we deze toetsen:
Met betrekking tot de maximale toegankelijkheid voor het publiek van
dit gebied met zijn oevers en stranden;
Wij bepleiten voldoende ruimte voor fiets- en wandelpaden, ruiterpaden
bos- en plantsoenstroken, rust- en speelplaatsen. Wij hebben een hoge
verwachting van de uitstraling van dit gebied.
Met betrekking tot de kleinschaligheid van voorzieningen, gericht op
water- en oeveraktiviteiten, voortgezet in andere delen van het
gebied.
Wat dat betreft steunen wij de in deze uitgezette beleidslijnen in de
zogenaamde TROP-nota, het Toeristisch, Recreatief Ontwikkelings Plan.
4. "Kijk in de Pot" moet onderzocht worden op zijn mogelijkheden, met name
vanwege inpassing in de ontwikkelingen rond de Binnenschelde en ter
voorkoming van ongewenste aktiviteiten.
Dan kom ik nu aan mijn laatste onderwerp.
Voorlichting.
Met grote nadruk willen wij stellen het voorlichtingsbeleid van principieel
belang te achten; noodzakelijk onderdeel ook als voorwaardenscheppend
instrument van het gemeentelijk beleid.
Onderdeel van voorlichting is o.a. het verstrekken van informatie.
Laat ik voorzitter, kort zijn over de toezending en ter inzage legging van
stukken voor raadsleden. Het is de ervaring van onze fraktie -en als ik
collega-raadsleden in vele toonaarden hoor, ook van anderen- dat het er
slecht mee gesteld is: óf te laat, óf niet, óf half, óf thuis, óf in het
postvak op elk willekeurig moment. Dat kan beter, en wel volgens enkele
simpele principes van interne, bestuurlijke en ambtelijke afstemming en
coördinatie.
Ik verzoek u dringend voorzitter, ons toe te zeggen dat u, in overleg met de
fraktievoorzitters, een afdoende en definitieve procedure ontwikkelt.
Ook op dit punt heb ik een motie achter de hand voor de tweede termijn.