-4- aan welzijn. Een andere vorm van indirekte financiële ondersteuning is het verder vormgeven aan het gemeentelijk werkgelegenheidsbeleid, o.a. door de daarvoor benodigde middelen beschikbaar te stellen. 5. De schuldenproblematiek. Met de verschijning van het rapport "Minima zonder marge" is het begrip "nieuwe armoede" geïntroduceerd. Het rapport geeft aan dat 52% van de minima-huishoudens één of meer schulden heeft en dat 37% een totale schuld heeft van meer dan 3.000,-. Deze schuldenlast is in vele gevallen problematisch. Voorzitter, mijn fraktie stelt voor, deze omvangrijke problematiek aan een nadere studie te onderwerpen ter bepaling van de mogelijkheden om hierbij hulp te bieden. Wij verzoeken het college toe te zeggen, in de loop van maart een notitie te presenteren over de mogelijkheden voor ondersteuning van minima en aan te geven welke middelen daarvoor vrijgemaakt kunnen worden. Wij wachten af of we daarover, in tweede termijn, via een motie een uitspraak van de raad moeten vragen. Ik kom nu toe aan mijn tweede punt van deze middag. Sport en rekreatie. De laatste jaren is er veel aandacht besteed aan het vernieuwen en uitbreiden van sportakkommodaties in Bergen op Zoom. Het kunnen bieden van een gevarieerd aanbod van goede sportvoorzieningen aan de burgers, is een van de pijlers van een sport- en rekreatiebeleid, niet minder maar ook niet meer. Om inderdaad, zoals in de beleidsnota staat, zo breed mogelijke ontplooiingskansen voor eenieder te creëren, zijn er belangrijke zaken die de aandacht verdienen. 1. Hoe je het ook wendt of keert, we stevenen af op een maatschappij waarin de vrije tijd eerder toe dan af zal nemen; de bevolking vergrijst en er een verdere flexibilisering van de arbeid zal plaatsvinden. Dit alles zal niet alleen zijn weerslag hebben op de behoefte aan sport en rekreatievoorzieningen maar ook op b.v. de openstelling van voorzieningen voor gebruik op meerdere tijdstippen. Veel sportvereniging en anticiperen via "sport overdag" al op deze ontwikkelingen. Wij zijn daarom blij dat er een voorzichtige start is gemaakt met een onderzoek naar de behoefte aan sportakkommodaties, zodat met deze gegevens een lijn naar de toekomst kan worden uitgezet. 2. Uit onderzoek, o.m. verricht in opdracht van WVC, blijkt dat ook in de besteding van vrije tijd de ongelijkheid zich wreekt. Mensen met weinig geld komen ook wat hun vrije tijd betreft niet aan hun trekken en dreigen in een soort isolement te geraken. Daarom vinden we dat er op lokaal niveau een Vrijetijdsbeleid ontwikkeld moet worden, dat erop gericht is m.n. de groep uitkeringsgerechtigden uit hun isolement te halen. Dit kan via het scheppen van vrijetijdsvoorzieningen met een lage drempel. Wat sport en rekreatie betreft denken we konkreet aan: Kortingsregeling zwembad, daarover sprak ik reeds. Mogelijkheid tot gebruikmaking, tegen vergoeding en op bepaalde tijd stippen van: a. atletiekakkommodatie b. sporthallen (spelinstuif de stad in zijn algemeenheid rekreatiever maken, uitdagend voor mensen die een andere omgang met de ruimtelijke omgeving willen hebben. Inventiviteit is hier het sleutelwoord. Experimenteer b.v. met tennis velden, mogelijkheden tot basketballen in de direkte woonomgeving. Bij de vaststelling van de huren van akkommodaties aan verenigingen, moet steeds zorgvuldig bekeken worden welke effekten verhogingen zullen hebben. Bij sportverenigingen met geen of weinig andere inkomsten dan kontribu- ties, zal huurverhoging bijna onvermijdelijk leiden tot kontributiever- -5- hoging, wat een drempelverhoging betekent voor het lidmaatschap. Verder merk ik op dat de sportraad, platform van de georganiseerde sport in Bergen op Zoom, ons inziens een veel prominentere rol zou kunnen spelen als gesprekspartner van de gemeente. We vragen de wethouder van sport/rekreatie initiatieven te neroen om e sportraad, o.m. opgezet als adviesorgaan, meer bij diverse ontwikkelingen te betrekken. Te denken valt aan inrichting, gebruik Binnenschelde, eerder genoemd behoefte-onderzoek, opzetten van schoolsportprojekt 3. Bij het ontwikkelen van de plannen voor de stedelijke uitbreiding op de Bergse Plaat is er een unieke mogelijkheid om het idee van de hierboven genoemde rekreatieve stad uit te werken. Het nog maagdelijke terrein en de bijzondere ligging maken het gebied maakbaar en leefbaar voor de toekomstige bewoners. Wij verwachten dat in de toegezegde uitwerkingsplannen alle aspekten aan bod zullen komen en dat de plannen -vanwege het belang van het rekreatieve aspekt- ook in de commissie COS behandeld worden. De ontwikkelingen in het Markiezaat verdienen veel aandacht, we noemen: a. het stichten van een gezamenlijk onderkomen voor zeeverkenners, sur fers, duikers en andere watersporters; Dit initiatief ondersteunen wij, maar we zijn niet zonder meer voorstander van het kontinu beschikbaar stellen van een gedeelte van de stranden van de Binnenschelde aan de genoemde sporters. b. wij zijn benieuwd naar de ideeënschets van de Heidemaatschappij; onze fraktie hoopt dat deze de volgende stappen aangeeft voor de verdere ontwikkeling. Op 2 punten zullen we deze toetsen: Met betrekking tot de maximale toegankelijkheid voor het publiek van dit gebied met zijn oevers en stranden; Wij bepleiten voldoende ruimte voor fiets- en wandelpaden, ruiterpaden bos- en plantsoenstroken, rust- en speelplaatsen. Wij hebben een hoge verwachting van de uitstraling van dit gebied. Met betrekking tot de kleinschaligheid van voorzieningen, gericht op water- en oeveraktiviteiten, voortgezet in andere delen van het gebied. Wat dat betreft steunen wij de in deze uitgezette beleidslijnen in de zogenaamde TROP-nota, het Toeristisch, Recreatief Ontwikkelings Plan. 4. "Kijk in de Pot" moet onderzocht worden op zijn mogelijkheden, met name vanwege inpassing in de ontwikkelingen rond de Binnenschelde en ter voorkoming van ongewenste aktiviteiten. Dan kom ik nu aan mijn laatste onderwerp. Voorlichting. Met grote nadruk willen wij stellen het voorlichtingsbeleid van principieel belang te achten; noodzakelijk onderdeel ook als voorwaardenscheppend instrument van het gemeentelijk beleid. Onderdeel van voorlichting is o.a. het verstrekken van informatie. Laat ik voorzitter, kort zijn over de toezending en ter inzage legging van stukken voor raadsleden. Het is de ervaring van onze fraktie -en als ik collega-raadsleden in vele toonaarden hoor, ook van anderen- dat het er slecht mee gesteld is: óf te laat, óf niet, óf half, óf thuis, óf in het postvak op elk willekeurig moment. Dat kan beter, en wel volgens enkele simpele principes van interne, bestuurlijke en ambtelijke afstemming en coördinatie. Ik verzoek u dringend voorzitter, ons toe te zeggen dat u, in overleg met de fraktievoorzitters, een afdoende en definitieve procedure ontwikkelt. Ook op dit punt heb ik een motie achter de hand voor de tweede termijn.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 8